Gå til innhold

Ser dere stygt på gravide som røyker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blei faktisk sint på en gravid dame som røykte en gang. Vi stod i en kø og hun var så frekk at hun blåste den giftige røyken på barnevognen med min nyfødte datter inn i. Hormonell som jeg var sa jeg at hun gjerne måtte forpeste sine egne barn, men å stå der å blåse gift på MITT barn det fant jeg med ikke i.

Skrevet

selvfølgelig!!!!

kasta røyken med en gang jeg ble på tjukka jeg.

Skrevet

Røyking er lower-class-behaviour, gravide som røyker er enda et hakk lavere.

Å kutte røyk er sikkert vanskelig, men gjør man det ikke ser man jo hva som blir prioritert (les: ikke barnet).

Skrevet
Jeg jobbet på bensinstasjon og da hendte det at det kom gravide damer å skulle kjøpe røyk. Da hadde jeg lyst til å be om legitimasjon for den lille i magen. Men det er også foreldre som sitter i bilen og sender inn ungener på 8-12 år for å kjøpe røyk. Eller de får med seg en lapp fra hjemme fra at mor sier det er greit at jeg kjøper.... Jeg synes det også er ganske drøyt.

Når jeg var gravid sist så gikk jeg på narvesen og skulle kjøpe røyk til moren min, da var det så vidt at jeg fikk kjøpt fordi han bak kassa spurte meg 5 ganger om jeg var sikker på at jeg ikke kjøpte til meg selv og at jeg ikke måtte røyke osv...

Da jeg endelig fikk overbevist han, så fikk jeg betale.

Da ble jeg ganske oppgitt.

Skrevet
Jeg jobbet på bensinstasjon og da hendte det at det kom gravide damer å skulle kjøpe røyk. Da hadde jeg lyst til å be om legitimasjon for den lille i magen. Men det er også foreldre som sitter i bilen og sender inn ungener på 8-12 år for å kjøpe røyk. Eller de får med seg en lapp fra hjemme fra at mor sier det er greit at jeg kjøper.... Jeg synes det også er ganske drøyt.
Når jeg var gravid sist så gikk jeg på narvesen og skulle kjøpe røyk til moren min, da var det så vidt at jeg fikk kjøpt fordi han bak kassa spurte meg 5 ganger om jeg var sikker på at jeg ikke kjøpte til meg selv og at jeg ikke måtte røyke osv... Da jeg endelig fikk overbevist han, så fikk jeg betale. Da ble jeg ganske oppgitt.

Da jeg var ca 8mnd gravid med siste snupp så gikk jeg på reman for og kjøpe røyk og pils, tror dere jeg følte med smart i kassen!!! gjorde det kun forde sambo skulle ut med kompiser og ikke rakk butikk før øl salget stengte!

Men jeg fikk betale og ingen sa noe men jeg var passe flau :)

Skrevet
Når jeg var gravid sist så gikk jeg på narvesen og skulle kjøpe røyk til moren min, da var det så vidt at jeg fikk kjøpt fordi han bak kassa spurte meg 5 ganger om jeg var sikker på at jeg ikke kjøpte til meg selv og at jeg ikke måtte røyke osv... Da jeg endelig fikk overbevist han, så fikk jeg betale. Da ble jeg ganske oppgitt.

Det er helt greit altså, men hadde moren min spurt meg om å kjøpe røyk til henne når jeg var gravid hadde jeg virkelig lurt på henne. Også hadde jeg sagt at det vil jeg helst ikke.

Men jeg er kanskje sær på det pungtet, ingen i min familie som har røyker så har nok litt vanskelig med å sette meg inn i den situasjonen.

Skrevet

Nei.

Jeg synes ikke noe om at gravide røyker, men nei, ser ikke stygt på de forde.

Skrevet

nei.

jeg har nok med meg og mitt.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ja, jeg ser stygt på gravide som med viten og vilje utsetter sitt ufødte barn for helsefare på grunn av sine egoistiske og dumme behov. Lurer på om de forstår hva det vil si å ofre noe for barnet sitt etter at barnet er født, når de ikke en gang gidder å ofre uvanen sin for at barnet skal være nikotinfri før fødsel.

Skrevet

Jeg tenker mitt, men håper det ikke synes at jeg er forskrekket over at noen tar dette valget.

Skrevet

Jeg driter i den gravide for hu har tatt valget. Ja og trur du ikkje hu veit om konsekventane ?

Kansje det er noe og pirke på kvar og ein her inne. Men alle er perfekte ikkje sant. Følger ALLE regler. Jau drite

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg driter i den gravide for hu har tatt valget. Ja og trur du ikkje hu veit om konsekventane ? Kansje det er noe og pirke på kvar og ein her inne. Men alle er perfekte ikkje sant. Følger ALLE regler. Jau drite

Nei, ingen er perfekte. Men enkelte av oss er smarte nok til å ikke utsette babyen for helsefare ved å drikke, røyke eller ikke sikre barn i bil.

Skrevet

"Fysj, makan til egoisme", tenker jeg når jeg ser noen gravide som røyker. De vil/klarer ikke å slutte selv, men forventer at den nyfødte babyen skal ta abstinensene for de i tillegg til evt.skader fosteret kan få. :(

Skrevet

Nei. Jeg ser på dem med sjokk og vantro.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Vet ikke om det vises utenpå hvilken overraskelse og avsky som går igjennom hodet på meg.

Så, jeg ser ikke stygt på noen med vilje, men jeg tenker ikke pene tanker om dem, og om det skulle vises så gjør det meg egentlig ingenting.

Skrevet

Ja, jeg tror nok jeg ubevisst hadde "skult" litt stygt eller oppgitt dersom jeg hadde sett det.

I dag er det helt utrolig dersom noen velger å røyke når man er gravid. At de da ikke eier skam over det og røyker åpenlyst er utrolig, spør du meg.

Men jeg hadde ikke sagt noe.

Skrevet

Blir nok litt ekstra stirring dessverre (jeg liker ikke å stirre, men akkurat _det_ er noe jeg reagerer på), og mange stygge tanker som surrer rundt i hodet. Det verste jeg har sett ifb med barn og røyking må ha vært en baby på kun noen uker, i barnevogn, med mamma og bestemor som dampet tett og blåste røyken nesten rett nedunder kalesjen mens de trillet.

Skrevet

JA!! Syns det er toppen av lavmål... det og "bare" et glass vin i ny og ne....

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke sett røykende gravide på 8-10 år. Tror jeg ville blitt veldig sjokkert om jeg så en gravid røyke nå, og tviler på om jeg ville greid å skjule det. Tror vel egentlig at jeg ikke har noe ønske om å skjule det heller...

Jeg er klar over at det er vanskelig å slutte å røyke, og jeg har sympati med dem som er avhengig. Men, jeg har virkelig ingen forståelse for at man ikke slutter å røyke om man blir gravid - og i hvert fall ikke hvis det i tillegg er planlagt graviditet! Jeg mener at hvis man tar et valg om å bli gravid, eller om man oppdager man er gravid og bestemmer seg for å beholde barnet - ja, da slutter man!!! Det å velge å ikke slutte å røyke under svangerskapet er toppen av egoisme etter min mening! Hvis barnet ikke er motivasjon nok til å røyke så synes jeg det er en enorm egoisme og uansvarlighet som vises! Det er for meg uforståelig at man som voksen beviss kan velge å utsette ufødte babyer for stor helsefare på det tidspunktet de er aller mest sårbare i hele livet deres! Og skades de vil de måtte leve hele livet sitt med den skaden, om den er fysisk eller mentalt. De må leve med skaden hver time av døgnet, hver dag, hele året, alle årene de lever. Jeg forstår ikke at "ansvarlige" voksne som mener de er egnede foreldre kan velge slik....

....men det er min mening.....

Når det er sagt synes jeg at alle gravide som røykte før svangerskapet burde følges tett opp slik at de greier å holde seg røykfrie under hele svangerskapet. Dette fordi jeg har forståelse for at avhengighet ikke er lett å forholde seg til. Men det krever også at man selv ber om hjelp av helsevesenet og sine omgivelser!

Skrevet

Ja, jeg tror jeg sliter med å la være! For det er jo så utrolig egoistisk og håpløst!

Jeg kjenner ei som mistet 3 barn i svangerskapet, stadig senere ut i svangerskapet, den ene var langt over levedyktig alder, pga morkakesvikt -og så klarte hun ikke å verken trappe ned eller slutte å røyke! Helt forferdelig! Det barnet hun omsider fødte i live hadde alle de vanlige komplikasjonene, født for tidlig, lav fødselsvekt, kolikk, generelt dårlig immunforsvar, sliter med lære- og konsentrasjonsvansker som eldre...

Sliter fortsatt med å omgås moren på normal måte pga av dette. I mine øyne har hun bidratt til å skade/drepe barna sine

:-( Hvordan kan hun leve med dette?

Skrevet

Nei, alle andre gjør det for meg.

Jeg synes det ser helt rart ut, og har faktisk sett det i det siste. Ser jo at andre reagerer på personen, så rart at hun ikke ser det selv og skjemmes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...