Gå til innhold

Ser dere stygt på gravide som røyker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde det i dag. Ikke bevisst, men ble plutselig klar over at jeg betraktet kvinnen på den andre siden av veien med et lite vennlig blikk. Hun sto der åpenbart høygravid, og røyket iherdig mens hun snakket med en venninne. Fy, så stygt det tok seg ut. Jeg nappet raskt blikket til meg, men jeg følte virkelig avsky overfor den damen og hennes prioriteringer. Selv hater jeg å bli utsatt for passiv røykin, det stinker og jeg får hodepine nesten umiddelbart. Syntes inderlig synd på babyen som ikke hadde mulighet til å slippe unna svineriet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser og ser, prøver å ikke glane da. Men jeg tenker mitt ja, og det er ikke fine tanker.

Skrevet

Ja!

Jeg synes de nye anti-røyke reklamene på tv nå er geniale, de hvor de viser hvor mye røyk det EGENTLIG er rundt barna, når mor røyker "ut av vinduet". Stakkars barn, de har jo ikke noe valg. Gravide og småbarnsmødre som røyker er det verste jeg ser!!! Da sier man jo faktisk rett ut at man ikke bryr seg om at barnet blir sykt!

Skrevet

Nei, prøver å la være. Vet selv hvor vanskelig det er å slutte, selv om jeg har klart å holde meg unna som gravid. Det jeg reagerer mest på er at de gjør det åpenlyst. Da eier de ikke skam, og bryr seg tydeligvis ikke så mye. Jeg vet om mange som har gjort det i smug når suget blir for stort, og det har jeg forståelse for.

Skrevet

Kan ikke huske sist jeg så en gravid som røyket. Det er faktisk utrolig sjelden jeg ser røykere i det hele tatt. De gangene jeg ser noen som røyker, er det som regel noen gamle, skrukkete slitne damer eller menn. Det er vel ikke så mange igjen i fruktbar alder som røyker.

Skrevet
Ja! Jeg synes de nye anti-røyke reklamene på tv nå er geniale, de hvor de viser hvor mye røyk det EGENTLIG er rundt barna, når mor røyker "ut av vinduet". Stakkars barn, de har jo ikke noe valg. Gravide og småbarnsmødre som røyker er det verste jeg ser!!! Da sier man jo faktisk rett ut at man ikke bryr seg om at barnet blir sykt!

Så jeg bryr meg ikke om at barnet blir sykt fordi jeg setter meg i hagen og tar meg en røyk 3 ganger om dagen? Tror ikke de røykene gjør barnet mitt sykt. Bør vel heller ha dårlig samvittighet for at jeg muligens korter ned på antall år mine barn har en mor.

Skrevet
Jeg gjorde det i dag. Ikke bevisst, men ble plutselig klar over at jeg betraktet kvinnen på den andre siden av veien med et lite vennlig blikk. Hun sto der åpenbart høygravid, og røyket iherdig mens hun snakket med en venninne. Fy, så stygt det tok seg ut. Jeg nappet raskt blikket til meg, men jeg følte virkelig avsky overfor den damen og hennes prioriteringer. Selv hater jeg å bli utsatt for passiv røykin, det stinker og jeg får hodepine nesten umiddelbart. Syntes inderlig synd på babyen som ikke hadde mulighet til å slippe unna svineriet.

Vet ikke om jeg ser stygt på dem, men jeg tenker iallefall stygt om dem. Synes det er ille å røyke når man er gravid. Om jeg følte at jeg måtte, hadde jeg gjemt meg langt bort av skam. Like ille er det å røyke inne, spesielt når man har barn. Moren min røykte inne helt til vi var ungdommer - først da innså hun galskapen, og at det faktisk ikke var noe problem å gå ut for å røyke. Men det er ille nok å kjenne bare lukta når hun kommer inn etterpå. Får hodepine av det. Ingen av oss fikk astma, men det var faktisk ikke greit at hun røykte inne likevel. Vi syntes det var ekkelt, luktet grusomt, ble kvalme og fikk hodepine. Det tok ikke hun hensyn til.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ser ikke noe spesielt på dem, men har mine tanker ja, også de som sitter med ungen på fanget og røyker, eller går og skubber barnevogn mens de røyker.. Ja, de som har ungen i nærheten generelt..

Skrevet

Ja ser stygt på de og skjuler det ikke.

Ser også stygt på de som røyker mens de triller vogn eller leker med ungene sine.

Men er jo få gravide som røyker åpentlyst. Har på følelsen av at det er NAV vankere alle sammen.

Men vet om litt mere oppegående som røyker men de skjuler det i svangerskapet. Ikke noe bedre det men de slipper stygge blikk.

Skrevet

Jeg tenker hvertfall negativt omkring det, men om det kommer til uttrykk vet jeg ikke helt.

Men ja, det er ekkelt, stygt og egoistisk.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg ser ikke stygt på noen, men at jeg tenker mitt kan jeg ikke nekte for.

Det ser unektelig litt simpelt ut, og jeg må innrømme at jeg forhåndsdømmer som bare det når jeg ser det :/

Men må si at det er utrolig sjelden jeg ser både gravide og folk med barn som røyker da - heldigvis!

Skrevet
Ja! Jeg synes de nye anti-røyke reklamene på tv nå er geniale, de hvor de viser hvor mye røyk det EGENTLIG er rundt barna, når mor røyker "ut av vinduet". Stakkars barn, de har jo ikke noe valg. Gravide og småbarnsmødre som røyker er det verste jeg ser!!! Da sier man jo faktisk rett ut at man ikke bryr seg om at barnet blir sykt!
Så jeg bryr meg ikke om at barnet blir sykt fordi jeg setter meg i hagen og tar meg en røyk 3 ganger om dagen? Tror ikke de røykene gjør barnet mitt sykt. Bør vel heller ha dårlig samvittighet for at jeg muligens korter ned på antall år mine barn har en mor.

Du "tror" ikke det skader barnet ditt at du røyker tre ganger om dagen? Hvilke kilder har du på det som motbeviser det alle leger i hele verden er enige om?

Jeg regner også med at du vet at for hvert drag du tar av røyken din, så kjemper den lille i magen litt ekstra for å få nok oksygen i de små lungene sine?

Eller "tror" du ikke på det heller?

Skrevet

En ting er "jeg tror ikke de røykene gjør barnet mitt sykt" - en annen ting er fakta. Det du inhalerer går over i morkaken og over til barnet. Det Må ikke gjøre ditt barn sykt, men det kan gjøre det. Faren for misdannelser (leppe/ganespalte) og for tidlig fødsel er også en risiko.

http://www.nettdokto...vidroeyking.php

Skrevet

Nei, du bryr deg åpenbart ikke om at barnet ditt blir sykt, og at du øker sjansene for krybbedød betraktelig. å si at du ikke tror det at du røyker gjør barnet ditt sykt, er som å si at du ikke tror det har negative effekter på helsen å røyke i det hele tatt.

Du skriver jo at røykingen kan komme til å forkorte livet ditt. Hva får deg til å tro at en uutviklet liten kropp tåler giften bedre enn deg?

Skrevet

Jeg jobbet på bensinstasjon og da hendte det at det kom gravide damer å skulle kjøpe røyk. Da hadde jeg lyst til å be om legitimasjon for den lille i magen.

Men det er også foreldre som sitter i bilen og sender inn ungener på 8-12 år for å kjøpe røyk. Eller de får med seg en lapp fra hjemme fra at mor sier det er greit at jeg kjøper.... Jeg synes det også er ganske drøyt.

Skrevet
Jeg jobbet på bensinstasjon og da hendte det at det kom gravide damer å skulle kjøpe røyk. Da hadde jeg lyst til å be om legitimasjon for den lille i magen. Men det er også foreldre som sitter i bilen og sender inn ungener på 8-12 år for å kjøpe røyk. Eller de får med seg en lapp fra hjemme fra at mor sier det er greit at jeg kjøper.... Jeg synes det også er ganske drøyt.

Det er ikke lov å selge tobakk eller alkohol til personer under 18 år. Spiller overhodet ingen rolle om de har blitt sendt inn fra bilen eller har med seg skriftlig beskjed. Selger du til disse barna? Det er helt forbudt!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
En ting er "jeg tror ikke de røykene gjør barnet mitt sykt" - en annen ting er fakta. Det du inhalerer går over i morkaken og over til barnet. Det Må ikke gjøre ditt barn sykt, men det kan gjøre det. Faren for misdannelser (leppe/ganespalte) og for tidlig fødsel er også en risiko. http://www.nettdokto...vidroeyking.php

Jeg tror du, og andre som svarer på denne misforstår noe, eller velger å ta merkerlige beslutninger, her er det ikke snakk om at hun er gravid, men at hun er mamma, altså, hun har ikke barn i magen.. Og har heller ikke med seg ungene ut fordi hun skal ta en blås.

Skrevet
Jeg jobbet på bensinstasjon og da hendte det at det kom gravide damer å skulle kjøpe røyk. Da hadde jeg lyst til å be om legitimasjon for den lille i magen. Men det er også foreldre som sitter i bilen og sender inn ungener på 8-12 år for å kjøpe røyk. Eller de får med seg en lapp fra hjemme fra at mor sier det er greit at jeg kjøper.... Jeg synes det også er ganske drøyt.
Det er ikke lov å selge tobakk eller alkohol til personer under 18 år. Spiller overhodet ingen rolle om de har blitt sendt inn fra bilen eller har med seg skriftlig beskjed. Selger du til disse barna? Det er helt forbudt!

Jeg solgte jo ikke til barna. Jeg bare sier det er ganske døyt av foreldre å finne på noe sånt.

Den ene mamman kom bort på bensisntasjonen tydelig irritert for at jeg ikke solgt ungen hennes røyk. "Det er greit altså at du selger røyk til han sønn min, så neste gang veit du at det er greit"... Fikk jeg besjed om. Jeg sa ikke så mye. Var jo 18-19 selv og ikke av de tøffest. Men jeg solgte aldri noe tobakk til noen mindreårige.

Skrevet

Ja, det gjør jeg - med god samvittighet.

Skrevet

hmm.. kan ikke si jeg har sett så mange synlig gravide røyke de siste 2-3 årene. Kanskje 1-2?

Nei, kikker ikke stygt på dem. Tenker mitt om saken og håper de en dag forstår hva de holder på med. Finnes ingen unnskyldning for å skulle røyke i svangerskapet!!

Skrevet

Jeg ser stygt på barnemishandlere, punktum. I mitt hode er det å utsette barn, fødte som ufødte, mishandling.

Skrevet
En ting er "jeg tror ikke de røykene gjør barnet mitt sykt" - en annen ting er fakta. Det du inhalerer går over i morkaken og over til barnet. Det Må ikke gjøre ditt barn sykt, men det kan gjøre det. Faren for misdannelser (leppe/ganespalte) og for tidlig fødsel er også en risiko. http://www.nettdokto...vidroeyking.php
Jeg tror du, og andre som svarer på denne misforstår noe, eller velger å ta merkerlige beslutninger, her er det ikke snakk om at hun er gravid, men at hun er mamma, altså, hun har ikke barn i magen.. Og har heller ikke med seg ungene ut fordi hun skal ta en blås.

Nå er dette en tråd om gravide som røyker, så da er det vel ikke så rart at vi trekker slutningen om at hun er/var gravid når hun satt i hagen og røyket?

Men det er klart at det er mye bedre å gå helt ut av huset og bort fra barna om man må røyke - selvsagt. Men det var ikke så rart at jeg og flere med meg misforsto litt her, syns jeg.

Skrevet

En røyk er i mors "egen" kropp i to-tre timer. Den ene røyken er i fosterets kropp i hele 12 timer! Dermed fungerer det ikke å begrense antall røyk i tro om at de gjør det for babyens skyld.

Latterlig med gravide som røyker!

Skrevet
En røyk er i mors "egen" kropp i to-tre timer. Den ene røyken er i fosterets kropp i hele 12 timer! Dermed fungerer det ikke å begrense antall røyk i tro om at de gjør det for babyens skyld. Latterlig med gravide som røyker!

Nikotinet fra en sigatett er faktisk i fosterets blod i 25 timer. Så selv om mor kun røyker en sigarett i døgnet, så har fosteret nikotin i blodet 24/7.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...