Gå til innhold

Jeg KRANGLER med 6.5 åringen HVER dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hva, jeg er ikke vant til slike utbrudd og svaring. Burde kanskje derfor droppe å komme med råd. ;)

Om det blir protester så sier jeg enkelt at nå er klokken slik og sånn, så da må vi gå på badet og gjøre oss klar for senga. Kan og slenge på en "kom igjen så skal du få sitte på ryggen ned". Jeg tar tak og leier eller bærer med meg om det ikke funker. Jeg diskuterer ytterst sjeldent og har fra de vært små valgt kampene mine og sørget for å vinne de jeg hår inn i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du...

Slutt å skrike og rope og kalle henne en drittunge. Du låner henne og jobben din er å gjøre henne best mulig rustet til å møte verden, ikke bryte henne ned til et menneske med et ødelagt selvbilde!

Skrevet (endret)

"Føler at alle de andre har snille søte blide unger, men jeg har en dritsur møkkaunge, som er missunnelig, sur, sær, og ego."

Disse ordene sier jo mye. Hvis dette er bildet og innstillingen du har av din datter, så vil jo også forholdet bli skjevt.

Hva heter det uttrykket?

"Elsk meg mest når jeg fortjener det minst, det er da jeg trenger det mest!"

Bra ordtak som kommer godt med i denne sammenhengen :)

Endret av Gulltopp&Lillebjørn
Skrevet

Voksne mennesker skal ikke krangle med små barn!

Du virker utrolig lite moden mtp hvordan du ordlegger deg. Jeg får helt vondt av den lille jenta som blir karaktrisert med sånne stygge ord av sin egen mamma!

Jeg tror du trenger seriøs hjelp for å snu holdningene dine litt. å kalle barnet sitt for drittunge og legge ansvaret for misstemningen i huset på henne, nærmer seg stygt overgrep!

Skrevet
Vet du hva, jeg er ikke vant til slike utbrudd og svaring. Burde kanskje derfor droppe å komme med råd. ;) Om det blir protester så sier jeg enkelt at nå er klokken slik og sånn, så da må vi gå på badet og gjøre oss klar for senga. Kan og slenge på en "kom igjen så skal du få sitte på ryggen ned". Jeg tar tak og leier eller bærer med meg om det ikke funker. Jeg diskuterer ytterst sjeldent og har fra de vært små valgt kampene mine og sørget for å vinne de jeg hår inn i.

Så bra for deg da. Men da har du heller aldri erfart at det er annerledes for andre, og tenker kanskje at dine barns oppførsel er et resultat av dine foreldreevner, mens det kanskje er slik at dine barn har vært så enkle at foreldreevnene dine heller aldri har møtt særlige utfordringer.

Skrevet
Vet du hva, jeg er ikke vant til slike utbrudd og svaring. Burde kanskje derfor droppe å komme med råd. ;) Om det blir protester så sier jeg enkelt at nå er klokken slik og sånn, så da må vi gå på badet og gjøre oss klar for senga. Kan og slenge på en "kom igjen så skal du få sitte på ryggen ned". Jeg tar tak og leier eller bærer med meg om det ikke funker. Jeg diskuterer ytterst sjeldent og har fra de vært små valgt kampene mine og sørget for å vinne de jeg hår inn i.
Så bra for deg da. Men da har du heller aldri erfart at det er annerledes for andre, og tenker kanskje at dine barns oppførsel er et resultat av dine foreldreevner, mens det kanskje er slik at dine barn har vært så enkle at foreldreevnene dine heller aldri har møtt særlige utfordringer.

Eller kanskje alle foreldre møter utfordringer med sine barn, men enkelte klarer å beherske seg bedre enn andre?

Skrevet

Nu vel, så enkelt er det nok ikke. Vi har alle våre utfordringer, men vi angriper de kanskje på ulike måter :)

Skrevet

Gudbedre for en gjeng!

Er det virkelig ingen av dere som møter dere selv i døra innimellom når barna er midt i trassalderen?

6 års trassen er visst en av de mest krevende og det kan rakne for oss alle!

Skrevet

Uff da, dere har havnet i en ond sirkel. Er ikke lett å være foreldre og noen ganger feiler vi også, men viktigste nå er at du tar tak og kommer inn i en god sirkel :)

Hva med å sende henne bort i en dag eller 2 til tante, bestemor ol..

Og mens du får et lite pusterom så finner finner du noen gode regler max 5 som du skriver opp på et stort ark evt en tavle og henger opp til hun kommer tilbake.

Når hun kommer hjem setter du deg ned med henne og bare forteller henne at nå er det en ny dag og heretter skal ting bli anneledes også sier du unnskyld for at du har kalt henne drittunge og at det aldri skal skje igjen.

Evt at du kommer opp med 3 regler og når hun kommer hjem at hun kommer med 2 regler. Du kan også lage en avtale med henne om at hver gang du kaller henne drittunge ol må du legge 5 kr på sparebøssen hennes. Og hver gang hun bryter en regel eller er stygg i munn så tar du 1 kr fra bøssa. Og når sparebøssen er full kan hun få bruke de på noe hun ønsker seg.

En annen måte er å lage konkurranse om hvor fort hun kan pusse tenner ol eller si at hun ikke får lov til pusse tenner ,"løpe" etter henne å si neeei, du får ikke lov mens du ler, så hun skjønner at du tuller med henne men hun syns det er litt spennende å ikke "få lov" Det funker på min 5 åring.

Vær strålende blid om morningen og tull og tøys mer :) Lov deg selv at du skal få henne til å le minst 3 ganger daglig. Smil mer hver dag.

Ikke gi opp selv om det er hardt de første dagene,kanskje til og med ukene for putselig snur det :)

Lykke til og klem fra meg :)

Masse lykke til

Skrevet
Har ikke egne barn selv enda, men venter første. Jeg har både jobbet i barnehage og har mange barn i slekta som jeg har hatt mye med å gjøre. Og dette funker for meg: for det første må du ikke bli sur, vise sinne og hvertfall IKKE kalle henne en drittunge. Sett deg rolig ned med henne og fortell henne hva du vil hun skal gjøre. Hvis hun ikke hører etter får hun en advarsel og hvis hun da ikke hører etter enda så tar du vekk en gode. Ikke tv en hel dag, ikke dessert, ta vekk en yndlingsleke ect. Det kn også være en ting å ha en "flink jente tavle".. at hun får klistremerker eller noe på en tavle/ark for hver gang hun gjør leser, pusser tenner osv. Om hun er flink og gjør dette hver dag så kan du love henne i enden av uken en gode. F.eks. en bakedag, en liten ting, litt godt, en utflukt eller noe annet artig. Da vil hun jobbe mot dette og du skal se hun blir flink til å høre etter smile.png Lykke til
Ja, dette fungerer på tv, på supernanny, og blandt de sim ikke har unger. Men i det virkelige iv så er det ikke altid så lett. Jeg har da prøvd å snakke rolig. Si at nå lille venn, nå skal vi gå på badet. Men nei, hun er ikke ferdig. Nei vel lille venn, da sier jeg det EN gang til, og dersom du ikke kommer da, så tar jeg ae pet shoppene dine og legger dem på loftet. Ja og så bir hun hysterisk, og kommer iallefal ikke, forde jeg er sååå slem, og når jeg tar petshoppene, så er det trist i en dag, og så eker hun med pokemonkort, filly feene, mu littel ponniene eller noe annet.

Jo det funker i det virkelie liv :) for det er der jeg har det fra. Jeg er vokst opp med det og kan love det virka den gangen jeg nektet å rydde rommet mitt en hel mnd. Mamma trua med å kaste alt som ikke var på plassen sin, men jeg ga F. En dag var rommet ryddig og ganske tomt. Mamma hadde da gjort alvor i trusselen (selv om hun hadde satt det på loftet. Fikk det tilbake etter god oppførsel noen mnd senere) og jeg har etter dette vært rask med å rydde når mamma komenterte rot. Hun trenkte igrunn ikke si noe heller, bare ta frem søplesekken. Hehe var rask da :)

Flere av mine venner har også vokst opp med dette, familiemedlemmer med barn gjør dette og det funker flott i det virkelige liv. Det fungerer utmerket i barnehagen også.

Om hun ikke bryr seg om leken etter en dag så tar du bare vekk neste.. Når hun stadig mister goder og ikke har noe igjen skal du se hun begynner å høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...