Gå til innhold

Fifty shades of..

Lektor Doppler med tillegg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men hva leser dere i stedet for vg, dere som ikke er høytfungerende analfabeter? ;) Eller går det bare i tykke bøker hele veien?

Jeg er veldig glad i fantasy sjangeren og da helst på engelsk.

A song of ice and Fire er en av mine klare favoritter. Blandt de andre troner Wheel of Time, Mistborn Saga, Sword of Truth og så klart Ringenes Herre.

Jeg kan fint lese annet stoff også, men jeg er usikker på hva som er verdt å bruke pengene på. Vurderer å kjøpe Shantaram. Har hørt mye bra om den boken. Likte også å lese Amalie Skram's Hellemyrsfolket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg digger Fifty Shades jeg. Akkurat like mye som jeg digger Californiacation på tv... Og det til tross for at jeg også ser BBC dokumentarer og favoritt forfatterene mine er Salman Rushdie og Tom Robbins.

Jeg holdt på å legge den fra meg etter de første femti sidene for de var virkelig dårlige, men heldigvis gjorde jeg det ikke, for bok to og tre er mye bedre og det er faktisk en historie som vil et sted, selv om det er fiction og mye kinky fuckery.

Er det ikke teit å ikke like noe bare fordi det er populært? Hvis du tenker gjennom hva du leser, ser på tv, spiser, shopper, mener noe om i løpet av en dag? Historiene er jo sett gjennom dine øyne med dine referanser uansett. Det er det som er så fint.

Skrevet
Og akkurat pga av alle meningene om denne boka så gjør jo det at jeg bare Må lese den for å finne ut hvem som har rett. Hvorfor klarer jeg ikke å gjøre meg selv den tjenesten å la være? For hvis jeg leser den og finner ut det samme som dere at den var drit, så er jo det hele fryktelig bortkastet og unødvendig. Untatt at jeg også har muligheten å si hvor dårlig den eventuelt var. Sukk for noen vanskelige valg vi må ta, ;)
Må si vi er litt motsetninger der, jo mer folk snakker om en bok/forfatter/film, jo mindre interessert blir jeg. Det har gjort at jeg har liten kjennskap til Harry Hole, bl.a
men hvordan kan man da selv vite hva man egentlig synes? Og er ikke risikoen før å gå glipp av mye bra lesestoff . Dette er en så pass kontroversiell bok det er så mange forskjellige meninger om,og det snakkes mye om fengsel.Jeg liker å kunna være med å mene noe isteden før å sitte på sidelinja og høre andre diskutere ;-)
Poeng der :) Har nok gått glipp av en hel del bra lesestoff, men jeg har ogås lest mye bra som ikke har vært skrevet opp og ned og i mente, i både medier, forum, snakket om blandt kolleger og venner. Så da sitter jeg der på mine egne skatter, som dere andre går glipp av. Det vil uansett være umulig å lese alle bra bøker som skrives uansett. Og når det kommer til slike bøker som får "all" oppmerksomhet, "Mååå bare leses" bøker, blir det ett slags antiklimaks, at jeg bare styrer unna, så da får jeg også la være å delta i diskusjonen om den aktuelle boka.

Jeg gjør begge deler. Eller egentlig går jeg nok faktisk mest etter mine egne kriterier og hva som virker appelerende og fengende i omtalen når jeg velger bøker. Derfor har jeg nok gått glipp av både litterære 10 på topp bøker og skjulte skatter.

Det jeg mener er at når en bok blir så kontroversiell som det denne blitt så blir jeg faktisk nysgjerrig, og tenker "Hva er det alle reagerer sånn på, og snakker så mye om" Slik lokkes jeg til å lese boken. Kanskje går jeg på en dunderskrell og sitter der i etterkant og tenker , åhhhh herreguuud jeg burde ha hørt på de som sa dette var møkk, eller jeg tenker at søren dette var friskt. Det jeg derimot vet er at jeg også da ihvrtfall kan ha en mening og ha det gøy rundt diskusjonene om den. En annen slik bok var jo "Bokhandleren i Kabul", det var også en slik bok jeg bare måtte lese pga all oppstandelse den vakte.

Ellers leser jeg utrulig mye og har ikke en fast sjanger jeg går etter. Biblioteket er mitt andre hjem og i kjelleren kunne jeg nok åpnet mitt eget bibliotek, og der er det mye rart, som samlet seg opp gjennom årene, hehehe.

Akkurat nå leser jeg "Rapsgubbene" av karin Brunk Holmqvist, en enkel , humoristisk bok med varme mellom linjene. Den fant jeg ut jeg skulle lese etter at jeg fikk "Potensgiverne" av samme forfatter av min svigermor. Ellers la jeg nettopp ifra meg "Naken i Hijab" det var dessverre en skuffelse for meg...

Jaja, bare der finnes bøker finner man da altid noe å sette øynene i :o))

Skrevet
Kunne ikke falle meg inn å lese de bøkene. Men, jeg lurer på noe nå som du nevnte lydbok. Hvordan er det kontra å lese bøker selv? Har aldri prøvd. Føler at litt av sjarmen forsvinner i det noen andre leser opp bøkene for meg. Når jeg leser selv danner jeg egne forestillinger om hvordan stemmene høres ut etc. Beklager at jeg spoerer litt av her :P

Moren min bruker mye lydbøker for hun er en sån ntusen prosjekter dame så hun holder liksom på med 3-4 ting også har hun lydbok på i bakrund. Jeg er oppvokst med det, så jeg synes det er sjarmerende. (Symarskin som dundrer i vei, mens hun hjelper lillesøstra mi med lekser også lydbok i bakrund. Og midagen som står på konfryren og putrer)

Uff nå spora jeg helt av.

Men jeg har lånt noen lydbøker av mamma, og mannen min elsker det. Da deler vi det liksom sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...