Gå til innhold

Ting foreldrene våre sa


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner seg igjen eller har flere eksempler? ;)

 

Når vi hadde glodd for lenge på TV:

Dere kan bli firkantig i øynene!

 

Når vi gjorde rare grimaser:

Slutt, du kan bli sånn!

 

Når det var is til dessert:

"Neei, Pia liker jo ikke is!" Og vi bare JOOOO det gjør jeeg!

 

Når vi tulla og hadde latterkrampe:

Nei no har det gått holl på tøvsekken! (er nordnorsk :P)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, de to første der fikk jeg definitivt høre mange ganger =)

Skrevet

foreldrene mine så egentlig ikke så mye 'rart' til meg, men broren min og onkelen min kom med mye rart:

 

-Hvis du svelger tyggis så legger den seg rundt hjertet ditt.

-Når isbilen spiller musikk så er de tomme for is

-Hvis du ikke bruker lue så fryser øra dine og de vil dette av

-Slanger og edderkopper kommer opp av do (I en alder av 34 år sjekker jeg enda doen før jeg setter meg ;) )

 

De var begge 6 år eldre enn meg og hadde det veldig morro med å lure og skremme meg..

 

Skrevet

Mora mi sa mye rart: - at det var et middel i bassenget som gjorde at tisset ble lilla og alle kunne se det. - at man ikke kunne spise ketchup før man var 12 år. - at man ble firkanta i øynene av tv. - at man ble sånn av grimaser. -at hvis man lo av funksjonshemmede så ble man slik eller fikk slike barn osv. I could go on and on..

Skrevet

-Firkanta av tv

- fikk alltid høre alle tingene jeg ikke like og som jeg også bare "jooo" hehe

- Om jeg brukte smokk lenge ville ganen min bli rar.

- Om jeg velgte frø ville de vokse feks meloner i magen min

- om jeg svelgte tyggis ville det sitte fast i magen min.

Skrevet

-at vi fikk stor stein i magen.hvis vi svelget feks druesteine

- fikk firkanta øyer av for mye tv

- kunne bli slik av grimaser

- måtte vente med å bade i sjøen 15 min etter mat, fordi vi kunne få kramper og drukne

Skrevet

Moren min sa at om jeg bet negler så ville de klype meg i stumpen på veien ut :D

 

Hahaha, beste i denne tråden var jo det lilla tisset i bassenget da. Når man tenker over hva som er i bassenger så skulle nok alles mødre sagt det.

Skrevet (endret)

Det var muligens ikke mamma og pappa som sa alt dette, men det var ihvertfall oppleste og vedtatte "sannheter" da jeg var barn. Bare tull alt sammen, selvfølgelig.

 

- du får mark i magen av å spise snø

- om du bader den første timen etter at du har spist kan du få krampe og drukne

- tyggegummi og druesteiner, som du svelger, samler seg i blindtarmen og gjør at du får blindtarmbetennelse.

- hvis du holdt igjen et nys, så kunne hjertet ditt stoppe

- hvis du står i vinduet med en saks når det lyner, så kan lynet slå ned i deg.

og selvfølgelig den fantastiske: Om du ikke spiser skorper, så vil kroppen din etterhvert tro at den ikke trenger tenner, og så vil de falle ut!

 

Sånn bare for å ha sagt det, så har jeg, tross alle disse farene, overlevd barndommen i beste velgående. Selv om jeg veivet med sakser i tordenvær, svelget druesteiner og snek meg til å bade, dog med den pirrende følelsen av overhengende fare, rett etter at maten var svelget. :)

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Hvis jeg spurte hva vi skulle ha til middag, sa mamma ofte. "Luftpudding og ventesuppe." Så irriterende!

 

Hvis jeg spurte om noe, kunne hun svare: "For at du skulle få noe å spørre om".

Hatet sånne svar....

 

Og hvis jeg så noen som jeg syntes var litt rare; "Se, mamma, den mannen der har kjempestygg jakke." "Du må ikke si sånn, kanskje kona hans har dødd også er han så lei seg at han ikke klarer å gå i butikken å kjøpe jakke." Ha ha ha, moren min sier så mye fjernt... Men den dag i dag tenker jeg nettopp på denne måten, "kanskje den dama ser så sur ut fordi hun ikke har det noe bra, kanskje hun ikke har mann og barn og nesten ingen venner." Det er veldig slitsomt å gå sånn og være bekymret på alles vegne, altså..... :)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

foreldrene mine så egentlig ikke så mye 'rart' til meg, men broren min og onkelen min kom med mye rart:

 

-Hvis du svelger tyggis så legger den seg rundt hjertet ditt.

-Når isbilen spiller musikk så er de tomme for is

-Hvis du ikke bruker lue så fryser øra dine og de vil dette av

-Slanger og edderkopper kommer opp av do (I en alder av 34 år sjekker jeg enda doen før jeg setter meg ;) )

 

De var begge 6 år eldre enn meg og hadde det veldig morro med å lure og skremme meg..

 

Haha, den med isbilen var jo genial :)

Skrevet

Haha! Jeg har søren meg vært utsatt for samtlige av disse tingene. I tillegg til sikkert tusen ting til.

 

Her om dagen var besteforeldrene mine på besøk, og guttungen satt en stund og så på drømmehagen. Da sier min bestemor med tøysestemme at han blir firkantet i øynene. Min bestefar utbryter: Nei, det var bare med de gamle, store tvene, det er en annen slags tv nå for tiden. Bestemor: Så nå blir øynene flate, mener du? ;)

Skrevet
Det var muligens ikke mamma og pappa som sa alt dette, men det var ihvertfall oppleste og vedtatte "sannheter" da jeg var barn. Bare tull alt sammen, selvfølgelig. - du får mark i magen av å spise snø - om du bader den første timen etter at du har spist kan du få krampe og drukne - tyggegummi og druesteiner, som du svelger, samler seg i blindtarmen og gjør at du får blindtarmbetennelse. - hvis du holdt igjen et nys, så kunne hjertet ditt stoppe - hvis du står i vinduet med en saks når det lyner, så kan lynet slå ned i deg. og selvfølgelig den fantastiske: Om du ikke spiser skorper, så vil kroppen din etterhvert tro at den ikke trenger tenner, og så vil de falle ut! Sånn bare for å ha sagt det, så har jeg, tross alle disse farene, overlevd barndommen i beste velgående. Selv om jeg veivet med sakser i tordenvær, svelget druesteiner og snek meg til å bade, dog med den pirrende følelsen av overhengende fare, rett etter at maten var svelget. :)

 

Altså , det faktisk flere av disse tingene som stemmer..

Skrevet

husker mamma sa at draugen bodde ved vannet og tok barn som gikk dit alene;) funka det....

 

husker også at hun sa:ja så gjør som du vil! i en kjempesur tone ,når det var noe jeg ville og hun sa nei.

Ga seg alltid og la det over på samvittigheten min.

det blir ikke videreført for å si det sånn...

 

ellers kjenner jeg meg igjen i mye annet her;)

Skrevet

At barn som drakk kaffe sluttet å vokse, svelget jeg frø ville det vokse trær i magen min, og en del av det dere andre har skrevet

Skrevet

Svelge tyggis = bobler ut av rumpa

Svelge frø = planter / trær ut av ørene

 

Ellers mange gjengangere nevnt her:-)

Skrevet

trygger du på håret blir med til høy

Når du høre gjøken for første gang kan du gå barbeint

Du får fin sangstemme av å spise brent mat

Barn som drikker kaffe slutter å vokse

Skrevet

Fin sangstemme ved å spise brødskorper

Tyggegummi som svelges ligger syv år i magen før den kommer ut

Får fine barn hvis en spiser persille

Skrevet
Det var muligens ikke mamma og pappa som sa alt dette, men det var ihvertfall oppleste og vedtatte "sannheter" da jeg var barn. Bare tull alt sammen, selvfølgelig. - du får mark i magen av å spise snø - om du bader den første timen etter at du har spist kan du få krampe og drukne - tyggegummi og druesteiner, som du svelger, samler seg i blindtarmen og gjør at du får blindtarmbetennelse. - hvis du holdt igjen et nys, så kunne hjertet ditt stoppe - hvis du står i vinduet med en saks når det lyner, så kan lynet slå ned i deg. og selvfølgelig den fantastiske: Om du ikke spiser skorper, så vil kroppen din etterhvert tro at den ikke trenger tenner, og så vil de falle ut! Sånn bare for å ha sagt det, så har jeg, tross alle disse farene, overlevd barndommen i beste velgående. Selv om jeg veivet med sakser i tordenvær, svelget druesteiner og snek meg til å bade, dog med den pirrende følelsen av overhengende fare, rett etter at maten var svelget. :)
Altså , det faktisk flere av disse tingene som stemmer..

 

Jaha? Hvilke da?

Skrevet

En ting jeg husker mamma sa mye når jeg var liten var:

Hvis jeg spurte om å få noe, pleide hun å si "kjøp, kjøp sa kyllingen og hakka mor si i rompa". Aldri helt skjønt den da. Eller: "Trur du jeg driter penger". Det er en klassiker.

 

Ellers så blei jeg fortalt mye av det andre skriver.

Skrevet

om jeg spiste eplefrø, voks det epletre ut av ørene mine :P

Skrevet

Magen blir selvlysende av ketchup

Kråka tar tunga til barn som rekker tunge

 

Jeg var veldig nysgjerrig som barn og spurte alltid om hvem mamma eller pappa snakka med i telefonen, hvem de snakka om og sånne ting. Da fikk jeg alltid til svar at det var ho Anna-Martha Lia ;-)

Skrevet (endret)

-Ofte de snakket om meg til andre; "Husk små gryter har også ører", da skjønte jeg at det var voksenting de pratet om.

 

- "Ikke sitt helt opptil tvn da blir øynene dine firkanta"

 

- "Du må ikke lage grimaser hele tiden, da blir du sånn "(prøvde faktisk for harde livet ;) )

 

- "kværna går og går"- pratet myyyye ;)

 

- Hvis jeg fikk en flis eller skrubbsår, pleide bestefar å si "at da får vi hogge av fingeren så det ikke gjør vondt mer", lo godt hver gang han sa det og sluttet med sutringa :)

 

- "Spiser du egg, får du skjegg" ;)

 

- Hvis jeg gjorde noe som foreldra mine ble slitne eller lei av, fikk de høre av sine foreldre " Eplet faller ikke langt i fra stammen", he he. Fikk ikke klage på meg nei! ;)

 

Også at øynene mine ble gule hvis jeg jugde og måker bæsjer på tungen hvis du rekker tunge ;)

Endret av C.L.H85
Skrevet

Også fikk jeg alltid høre at hvis jeg gjeipet, så kom kråka og satt seg på tunga mi eller dreit på tunga mi.

Skrevet

Jeg fikk høre at hvis jeg rakte tunge kom presten og klippet av meg tunga.

 

Og at jeg fikk jugeblemmer på tunga om jeg løy.

 

Også sånne hvite flekker man kan få på neglene, de kom av at man hadde løyet.

Skrevet

Jeg fikk høre at det var greit å spise frø og steiner fra alle frukter uten om sitrus frukter, det var farlig. Noen som vet om det er noe i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...