Gå til innhold

Barnehageansatte!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har studert språkvitenskap på universitetet, hvor de sa at slik uttale ikke er talefeil eller "feil" i det hele tatt - det er språkets naturlige utvikling.

Noen sier naturlig utvikling. Jeg sier tragisk forfall

Videoannonse
Annonse
Skrevet
øøøhhhh. Stavanget...

Jajo, kjenner mange fra Stavanger som ikke høres "mindre smarte" ut. Dessuten er det flere fra østlandet som har denne talefeilen spesielt sånne bærumsgutter syns jeg. Så i 70% i tilfellene tror jeg det er talefeil.

Skrevet

Språk ER viktig.

Jeg vet ikke mye om norsken i barnehager rundt omkring, ei heller om det er riktig å si sjoler osv..

Men jeg har min datter i en samisk-talende barnehage, hvor norsk blandes i samisk. 2-3 ord på samisk, for så et norsk ord midt opp i det.

DET er noe å ta tak i.

Skrevet
øøøhhhh. Stavanget...

Jajo, kjenner mange fra Stavanger som ikke høres "mindre smarte" ut. Dessu er det flere fra østlandet som har denne talefeilen spesielt sånne bærumsgutter syns jeg. Så i 70% i tilfellene tror jeg det er talefeil.

Så du mener jeg høres mindre smart ut for jeg snakker dialekten min. Vet ikke hvem som er mindre smart her. Talefeil, det kalles dialekt søta.
Skrevet
Det finnes mange dialekter i Norge. så det fins mange riktige måter å prate på. ( av ei stolt ei som sier chinakål og scheldress)

Det er ingen dialekt som har skj lyd i de ordene. De som sier det sånn hi skrev snakker feil. Men det gjør vel 85% av folk under 30...

Skrevet

ØØØØØØØØØØØØØØØØhhhh. gå å ta på dæ hossolæstan, , tre dæm nirri skon, å gå ut i hagan å eill rat, eller finn dæ ei feit kakskiv, ta på masse smær, sætt dæ bak dæra te du bli sur ....

Hærregud d finnsj da mang dialækta her i norges land og bokmål må vel vårrå nå tå d mæst kålåte å snakk om du spØr mæ da !

Skrevet
Det finnes mange dialekter i Norge. så det fins mange riktige måter å prate på. ( av ei stolt ei som sier chinakål og scheldress)
Det er ingen dialekt som har skj lyd i de ordene. De som sier det sånn hi skrev snakker feil. Men det gjør vel 85% av folk under 30...

85%???? Det finnes da mennesker lenger nord enn Oslo! Aldri hørt noen snakke slik i Nordland, Troms og Finnmark.

Skrevet

Dette er ikke dialekt, men en språkendring som er på vei inn. Akkurat som mange tildligere sterke verb uttales som svake verb nå. Hilsen norsklæreren fra Stavanger..

Skrevet

Det er ikke riktig at dette er dialekt. Ja, det er mange rundt Bergen og Stavanger som har denne talefeilen. Men det er fortsatt en talefeil!

At folk med talefeil ikke skal kunne jobbe i barnehage, derimot, er jeg helt uenig i. Vi har både en som stammer og et par uten kj-lyd i vår barnehage, og de gjør en strålende jobb uansett.

Skrevet

Det er ikke riktig at dette er dialekt. Ja, det er mange rundt Bergen og Stavanger som har denne talefeilen. Men det er fortsatt en talefeil!

At folk med talefeil ikke skal kunne jobbe i barnehage, derimot, er jeg helt uenig i. Vi har både en som stammer og et par uten kj-lyd i vår barnehage, og de gjør en strålende jobb uansett.

Skal jeg legge helt om da så jeg ikke har "talefeil" ?
Skrevet
Jeg er strålende fornøyd med den jobben dere gjør, hvordan dere legger sjelen deres i å gi nettopp mine barn fine dager. Mye ute, mange aktiviteter, sunn mat, god lek, gode samtaler osv :) MEN: hvorfor er det så mange som ikke snakker riktig??? Mine barn hører hele tiden i fra barnehageansatte: ta på dere SCHJELEDRESSEN, hvor er CHINAKåLEN osv.... DERE er forbildene til mine barn. De kommer hjem med ulike dialekter da de prøver å herme etter de ansatte. Derfor synes jeg det er trist at barnehageansatte ikke klarer selv å snakke ordentlig. SKERP DERE MED SPRåKET!!! Vet det er fler enn meg som irriterer seg for dette. Ja, jeg vet at dette ikke er noe krise og kanskje bare pirk når de går i en ellers fin barnehage, men jeg synes allikevel det er unødvendig!! Det heter KJELEDRESS og KINAKåL!! ;)

Om det irriterer deg så mye så bør du kanskje si det til de da??

Skrevet
ØØØØØØØØØØØØØØØØhhhh. gå å ta på dæ hossolæstan, , tre dæm nirri skon, å gå ut i hagan å eill rat, eller finn dæ ei feit kakskiv, ta på masse smær, sætt dæ bak dæra te du bli sur .... Hærregud d finnsj da mang dialækta her i norges land og bokmål må vel vårrå nå tå d mæst kålåte å snakk om du spØr mæ da !

Oppdaleng?

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
Dette er ikke dialekt, men en språkendring som er på vei inn. Akkurat som mange tildligere sterke verb uttales som svake verb nå. Hilsen norsklæreren fra Stavanger..

Dessverre er det nok som norsklæreren fra Stavanger sier, dette er språklig utvikling, ikke dialekt og det kan heller ikke kalles talefeil.

Jeg skriver dessverre, for det høres helt vanvittig dumt ut. Shino? Shole? Shøttkaker? Shøkken? En meget trist utvikling, spør du meg. Frøkna her i huset prøver seg av og til, men jeg godtar ikke denne uttalen. Hun kan å uttale lyden riktig og da får hun vær så god å gjøre det.

De fleste som bruker sh, altså shøkken og shøtt, kan egentlig den korrekte lyden, men det krever jo bittelitt mer å uttale den, så her er det rett og slett latskap ute og går. Og at noen faktisk synes det er søtt og stas, da... Trist, synes jeg.

En annen utvikling er jo at østlendinger "hermer" skarre-r til den store gullmedalje for tiden. Det er visst noen som synes det er stas også. Altså - dere som har skarre-r naturlig i dialekten skal selvfølgelig ha den, men det er ingen østlandsdialekter som har naturlig skarre-r.

Skrevet

Her kommer en til norsklærer fra Stavanger - og er enig med både den forrige og med Hercule Poirot. Dette er en språklig endring som har pågått i en del år nå, og vi ser det mer og mer hos den yngre garde. Av mine elever, som går på videregående, snakker rundt 70% nå med sj- lyd der det egentlig skal være kj-lyd. Det er altså ingen dialekt, det hører ikke naturlig hjemme verken i Stavangerdialekten, Bergensdialekten, ulike østlandsdialekter eller andre steder - men det blir mer og mer vanlig.

For oss som er vokst opp og vant til å gjøre forskjell på kj og sj, høres det forferdelig ut, men jeg merker at det likevel sprer seg også til folk på min egen alder - plutselig har jeg venner i tredveårene som sier og skriver isje/iche i stedet for ikkje, som vi egentlig sier.

Men dette regnes altså som en naturlig språkutvikling, og jeg mener det var Finn Erik Vinje som faktisk kalte det en berikelse. Jeg er gammel nok til å slite litt med å se denne berikelsen, men det er som andre litt "innviklede" lyder forsvinner fra språket vårt etter hvert. Det er en tilnærming til det enkle, det er det vi mennesker søker etter, og det er også grunnen til at skarre-r sprer seg i stadig større områrder: Den er lettere å uttale.

I Stavangerdialekt er det flere ting som er på vei ut nå, og jeg hører stor forskjell på mine elevers språk og mitt eget, selv om det ikke er en generasjon i mellom oss en gang. Men vi har vel alle kjent eldre mennesker som vi syns snakker en litt rar og gammelmodig variant av språket vårt? Det er bare vi som er på vei til å bli disse gammelmodige menneskene ;)

Når det er sagt: Jeg kommer til å kjempe hardt for å lære mine barn å si kj-lyd og skille mellom kjede og skjede... Men i fremtiden tror jeg vi kommer til å høre om skjedekollisjoner i stedet for kjedekollisjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...