Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #1 Skrevet 1. september 2012 Jeg er strålende fornøyd med den jobben dere gjør, hvordan dere legger sjelen deres i å gi nettopp mine barn fine dager. Mye ute, mange aktiviteter, sunn mat, god lek, gode samtaler osv MEN: hvorfor er det så mange som ikke snakker riktig??? Mine barn hører hele tiden i fra barnehageansatte: ta på dere SCHJELEDRESSEN, hvor er CHINAKåLEN osv.... DERE er forbildene til mine barn. De kommer hjem med ulike dialekter da de prøver å herme etter de ansatte. Derfor synes jeg det er trist at barnehageansatte ikke klarer selv å snakke ordentlig. SKERP DERE MED SPRåKET!!! Vet det er fler enn meg som irriterer seg for dette. Ja, jeg vet at dette ikke er noe krise og kanskje bare pirk når de går i en ellers fin barnehage, men jeg synes allikevel det er unødvendig!! Det heter KJELEDRESS og KINAKåL!!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #3 Skrevet 1. september 2012 Det finnes mange dialekter i Norge. så det fins mange riktige måter å prate på. ( av ei stolt ei som sier chinakål og scheldress)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #5 Skrevet 1. september 2012 WTF??? Finnes da mange ulike dialekter i Norge. Folk må da få snakke slik som de selv ønsker. Ble helt sjokket over dette innlegget.
3 nøtter til Askepott Skrevet 2. september 2012 #6 Skrevet 2. september 2012 Ærlig talt. skal alle barnehageansatte snakke Oslodialekt da. Hvis DU ikke takler det så er det bare å ta BARNA DINE ut av barnehage, det er ingen som tvinger deg til å ha dem der!!!!!!!
SiljeEjlis Skrevet 2. september 2012 #7 Skrevet 2. september 2012 Det der irriterer meg med folk uansett jobb. Det har ikke noe med dialekt å gjøre at folk sier shino istede for KINO, Sjøpe, istede for KJøPE, halssjede istede for halskjede etc. Tror det er det HI mener. DET har ikke noe med dialekt å gjøre og kan fint endres på.
3 nøtter til Askepott Skrevet 2. september 2012 #8 Skrevet 2. september 2012 Det der irriterer meg med folk uansett jobb. Det har ikke noe med dialekt å gjøre at folk sier shino istede for KINO, Sjøpe, istede for KJøPE, halssjede istede for halskjede etc. Tror det er det HI mener. DET har ikke noe med dialekt å gjøre og kan fint endres på. Jo, det har noe med dialekt å gjøre. Jeg sier shino, sjøpa og halssjede.
SiljeEjlis Skrevet 2. september 2012 #9 Skrevet 2. september 2012 Det der irriterer meg med folk uansett jobb. Det har ikke noe med dialekt å gjøre at folk sier shino istede for KINO, Sjøpe, istede for KJøPE, halssjede istede for halskjede etc. Tror det er det HI mener. DET har ikke noe med dialekt å gjøre og kan fint endres på. Jo, det har noe med dialekt å gjøre. Jeg sier shino, sjøpa og halssjede. øhh hvilken Dialekt er det?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #11 Skrevet 2. september 2012 Hadde en eks som sa bisje, shino og shjempe, og jeg måtte bare dumpe han. Orket ikke sånt babysnakk rett og slett. Veldig lite sjarmerende og om ungen min hadde snakket slik hadde jeg byttet barnehage. Det er en uting.
Mamma i vinden Skrevet 2. september 2012 #12 Skrevet 2. september 2012 Når blei shino siddisdialekt? Det er ein talefeil! Men dessverre svært vanleg.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #13 Skrevet 2. september 2012 øøøhhhh. Stavanget... Hvorfor svarer du som om alle bør vite at de fra Stavanger prater slik? (Og gjør de virkelig det?!) Jeg har aldri vært i Stavanger, kjenner ingen fra Stavanger og ser jeg et menneske fra Stavanger på tv må jeg konse veldig for å forstå hva vedkommende mumler om. (Ja til teksting av alle norske programmer!)
3 nøtter til Askepott Skrevet 2. september 2012 #14 Skrevet 2. september 2012 øøøhhhh. Stavanget... Hvorfor svarer du som om alle bør vite at de fra Stavanger prater slik? (Og gjør de virkelig det?!) Jeg har aldri vært i Stavanger, kjenner ingen fra Stavanger og ser jeg et menneske fra Stavanger på tv må jeg konse veldig for å forstå hva vedkommende mumler om. (Ja til teksting av alle norske programmer!) Ok. og hvor er så du fra siden du ikke skjønner det???
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #15 Skrevet 2. september 2012 Enig med HI. I vår barnehage er det assistenter her fra Oslo som sier Shino, sjøpe etc....tragisk at folk over 18 år ikke kan prate rent!!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #16 Skrevet 2. september 2012 Jeg er fra Stavanger, bodd her i alle mine 31 år. Shino, sjøtt, sjøpe er IKKE dialekt, men 100% talefeil, sløvhet spør du meg. De om sier det er dialekt...hehe...sier mer om dere!!!
Mamma.til.en.2013 Skrevet 2. september 2012 #17 Skrevet 2. september 2012 Godt at kj-lyden faller naturlig for meg å bruke. Er ped.leder. Takk for skryt ;-)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 2. september 2012 #18 Skrevet 2. september 2012 En god ansatt i barnehagen står og faller ikke på, hos meg, om de ansatte snakker dialekt eller har talefeil. Datteren min har en salig blanding av dialekter allerede, med innslag av Narvik, Stavanger og Finnmark. God knall det og litt artig når hun sier "de va tri som kisa sæi til". Hehe, det skal en mor til for å elske dialekten(e) til barnet sitt Alle i Norge snakker uansett dialek. Noen snakker flere
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #19 Skrevet 2. september 2012 Hei igjen. HI her. Jeg mente selvfølgelig IKKE å rette på dere som kommer i fra stavanger og Bergen etc hvor dialekten faktisk er sånn. Men, jeg bor nordpå, og her sier både pedlederen og de fleste unge barneansatte: schjøkken osv isteden for kjøkken. Ja, det er kun slurvefeil, og jeg tror de synes det er kult å snakke sånn. Ungene tar selvfølgelig etter de voksne, og det er trist de ikke lærer det som er rett bare fordi de voksne skal slurve/være kule i språket. HI
fisken2015 Skrevet 2. september 2012 #20 Skrevet 2. september 2012 øøøhhhh. Stavanget... Kommer også fra Stavanger og vet mange her snakker slik, men det gjør det ikke mer rett for det. Jeg snakker ikke slik. Sier kjøpe, kjole osv...
Gjest Skrevet 2. september 2012 #21 Skrevet 2. september 2012 Har studert språkvitenskap på universitetet, hvor de sa at slik uttale ikke er talefeil eller "feil" i det hele tatt - det er språkets naturlige utvikling.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 2. september 2012 #22 Skrevet 2. september 2012 Har studert språkvitenskap på universitetet, hvor de sa at slik uttale ikke er talefeil eller "feil" i det hele tatt - det er språkets naturlige utvikling. Hva? Nå lurer jeg virkelig hvilken professor som sa dette eller hvilken bok det står i. Skulle gjerne hatt en forklaring på hvorfor dette er en naturlig utvikling. Hørte sjelden noe om språk og talemåter da jeg tok statsvitenskap.
scarecrow2011 Skrevet 2. september 2012 #23 Skrevet 2. september 2012 Jeg hørte det samme av en professor, om at det var språkets utvikling, da jeg studerte lingvistikk.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #24 Skrevet 2. september 2012 Jeg har hørt det samme. Det er en forenkling ved at lyder forsvinner. Det var mange som var oppgitt og klaget høylytt over at språket ble forringet da både roof og ceiling ble kalt tak i stedet for tak og thak som var det de eldre sa. Og det var mange som ikke var blid da 'd' forsvant fra ord som fjell (tidligere var det fjeld). Men jeg forundrer meg over at det er så legetimt å erte og le av folk som sier skino i stedet for kino osv. Jeg vet om mange som er fortvilet og flau fordi de blir ertet for dette hver gang de sier slike ord og fortvilet prøver å velge synonyme ord. Når slik talemåte er innarbeidet fra man er små klarer man som regel ikke å legge om uansett hvor mye omgivelsene ler og håner.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 2. september 2012 #25 Skrevet 2. september 2012 Jeg hørte det samme av en professor, om at det var språkets utvikling, da jeg studerte lingvistikk. Vet du hvor dette stod? Jeg er oppriktig interesser i å lese mer om det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå