Gå til innhold

Ikke for å mobbe et barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Og du er språkforsker? Siden DU tydeligvis vet masse om det?

Ikke forsker, men ja, jeg har høyere utdanning innenfor feltet.

Signerer her altså. Jeg er heller ikke forsker, men studerer sosiolingvistikk (blantannet), og det er (mot min store fortvilelse) flere av språkprofessorene på Blindern som trekker frem akkurat dette eksempelet som en reell utvikling i språket i årene fremover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Signerer her altså. Jeg er heller ikke forsker, men studerer sosiolingvistikk (blantannet), og det er (mot min store fortvilelse) flere av språkprofessorene på Blindern som trekker frem akkurat dette eksempelet som en reell utvikling i språket i årene fremover.

Ja, det stod det samme i mine pensumbøker også da jeg tok eksamen i språkhistorie og dialektutvikling. Husker jeg ble veldig overrasket over det fordi jeg nok er blitt påvirket av både media og sidene her inne som blåser opp om at det norske språket forringes, for mye talefeil og at språkforskere fortviler... men så viste det seg jo at det er stor enighet blant nevnte språkforskere at dette faktisk blir ansett som språkutvikling, og at de fleste finner det svært spennende! Så da lærte jeg meg det ;)

Skrevet

Du studerer sosiolingvistikk og skriver "eksempElet" og "blantannet" i ett ord? Hmm...

Skrevet

Du studerer sosiolingvistikk og skriver "eksempElet" og "blantannet" i ett ord? Hmm...

Jeg beklager at ipaden min hoppet over et mellomrom. Eksempelet...?

Skrevet

"Blantannet" er nok bare en tastefeil, tror du ikke? Trykket på mellomromstasten ble vel ikke hardt nok. Ellers er det helt ok å skrive "eksempelet" :)

Skrevet

Et eksempel - eksemplet. Ikke eksempelet.

Skrevet

Går under samme regel som egen-egne, nummer-numre, tempel-templet og voksen-voksne. Men det finnes flere her på forumet som skriver egene og voksene, så kanskje det også er språkutvikling...

Skrevet

Hva hadde det med noe å gjøre? Hun studerer ikke til å bli rettskrivningspoliti, så hva er problemet?

Språk er ikke statisk. Jeg har også studert og studerer norsk, og jeg ble også ganske overrasket over at det folk ser ut til å gremmes over og kaller ungdomsspråk, talefeil og slurving, er ansett som språkutvikling. Det er ikke noe som heter feil talemål. Enkelte steder i landet blir kj-lyden til skj-lyd, og noen steder er det faktisk omvendt også.

Syns som flere her at barne-tv burde vise barn i alle mulige former og fasonger. De kan kanskje bli forbilder for barna, men hvis det verste ved forbildet til ungene er at de snakker "feil" i følge noen, syns jeg ikke det er noe å henge seg opp i.

Skrevet

Kjenner jeg blir litt matt jeg over hvor mange som kritiserer andre for noe uten å sjekke først at de faktisk har rett. Universitet i Oslo sin egen ordbok, som er godkjent av Språkrådet, sier at man helt fint kan bøye "et eksempel", til "eksempelet". Det er parentesform, men like fullt lov.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=eksempel&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Skrevet
Altså, barne-TV skal være lærerikt. Man velger ikke tekster med masse skrivefeil til barne-TV. Barn snapper utrolig mye fra slike medier, mye mer enn fra foreldre og skole/barnehage. Jeg synes ikke det er mobbing å ønske at barna får høre riktig uttale i hverdagen.

Du kan ikke sammenligne skriftspråk og uttale. Det ene har fastsatte regler, det andre er foranderlig og individuelt. Og barne-tv har endelig skjønt at det finnes mange dialekter her i landet og henter folk inn fra alle kanter i landet for å snakke i barne-tv. Skal du begynne å argumentere for at mennesker som snakker annet en Oslo-dialekt ikke kan si noe på tv fordi de er vokst opp med en dialekt som kan framstå som talefeil i en del sine øyne? Jeg er bergenser og er en av de som sier "sjino", det gjør de aller fleste bergensere. Skal da bergensere ekskluderes for å delta på barne-tv?

At en teksting må være korrekt er viktig, men at noen snakker helt riktig (riktig mål ut i fra hva da?) ser jeg ikke helt behovet for. Om barnet ditt ser så vanvittig mye på tv at du er redd det skal få "talefeil" av det, så bør du kanskje heller begrense tv-tittingen litt? ;)

Ehm? Seriøst, alva? De aller fleste bergensere sier IKKE sjino, og HELDIGVIS for det! Men bergensere som ikke snakker skikkelig BØR ekskluderes fra tv, på lik linje med andre som ikke har lært seg å snakke!

Å si sjino er en slurvete måte å snakke på, og jeg gremmes over voksne mennesker som ikke har lært seg å snakke rent! Og i tillegg er lærere!? Hvis mine barns lærere ikke hadde kunnet snakke skikkelig hadde jeg bemerket det! Hvilket forbilde er man da for den oppvoksende generasjonen?

Og jeg ser at du visstnok har studert utviklingen i det norske språket. Etter hva du har skrevet i andre debatter trodde jeg du var lærer? Fire år på lærerhøyskolen gir deg definitivt ikke ekspertkompetanse på språk!

Uansett, til alle dere andre DE FÆRRESTE BERGENSERE SNAKKER FEIL! Heldigvis!

Skrevet
Tja.. Om gutten min klarer å lære seg å snakke rent med Makkapakka som forbilde... :P Så lenge lydene fra Drømmehagen ikke blir en del av hverdagsspråket når han er voksen, skal jeg si meg fornøyd. ;)

Mikka makka mø?

:D

Skrevet
Kan du ikke heller svare på det jeg skriver, istedet for å henge deg opp i hvorvidt jeg prøver å bruke hersketeknikk eller ei? Men samme det. Kort sagt: Jeg synes dette er en uting, du synes ikke det. Og, ja, jeg synes ditt første svar i denne saken er hissig formulert, men det kan godt hende jeg tar feil.

Herlighet, du ba da vitterlig Alva vise hvor du brukte hersketeknikker.

Om du ikke tåler å få fakta trykket opp i trynet, så hold deg unna diskusjoner.

Skrevet
Ehm? Seriøst, alva? De aller fleste bergensere sier IKKE sjino, og HELDIGVIS for det! Men bergensere som ikke snakker skikkelig BøR ekskluderes fra tv, på lik linje med andre som ikke har lært seg å snakke! å si sjino er en slurvete måte å snakke på, og jeg gremmes over voksne mennesker som ikke har lært seg å snakke rent! Og i tillegg er lærere!? Hvis mine barns lærere ikke hadde kunnet snakke skikkelig hadde jeg bemerket det! Hvilket forbilde er man da for den oppvoksende generasjonen? Og jeg ser at du visstnok har studert utviklingen i det norske språket. Etter hva du har skrevet i andre debatter trodde jeg du var lærer? Fire år på lærerhøyskolen gir deg definitivt ikke ekspertkompetanse på språk! Uansett, til alle dere andre DE FæRRESTE BERGENSERE SNAKKER FEIL! Heldigvis!

Jo, de fleste bergensere, spesielt dem nord i Bergen, sier "sjino". Og det er ikke talefeil, det er dialekt og en del av språkutviklingen (trodde det var blitt konstatert til nå jeg?). Om du hadde påpekt min dialekt på et foreldremøte, eller vi en mail, hadde du neppe oppnådd så mye annet enn å skape latter på lærerrommet ;) Så lenge jeg ikke har talefeil, så går det ikke utover noen elever.

Når det gjelder min utdannelse så har jeg ikke allmennlærerutdannelse. Jeg er faglærer og er nesten ferdig med 6 års høyere utdanning nå. Ett av fagene (der jeg tar siste biten nå) er nordisk der språkstudie og dialektutvikling/analyse er en stor del av studiet. Jeg har aldri påberopt meg å være ekspert heller, men jeg vet i det minste nok til å vite at f.eks "sjino" ikke blir ansett som talefeil av språkforskere, men en naturlig del av språkutviklingen.

Det jeg nå lurer litt på er hvorfor ingen av dere anonyme (eller bare du ene?) er i stand til å ha en reell diskusjon med meg, men heller tyr til personangrep, herskerteknikker og fortsetter med å framlegge påstander som fakta når dette ikke er tilfelle?

Skrevet

Norsk er da ikke et dødt språk enda, så det vil fortsette å utvikle seg. Døde språk utvikler seg ikke lenger.

Men uansett, ja, har reagert på noen barne tv serier. Blant annet Fantorangen. Hvorfor blir ikke han nevnt her??

Og ofte på f.eks. Jake og sjørøverne og andre slike pedagogiske Disney serier prøver de å plotte inn mest mulig tekst på minst mulig tid. Dermed snubler ordene i hverandre, og for småttiser, som min 2,5 åring er ikke det god språklæring og snakkelæring. Rett og slett overivrige med teksten, og da skapes alle disse feilene i uttalen.

Jenta mi er nesten nødt til å se på tv for å lære seg norsk. Jeg og barnefar har ikke norsk som morsmål, og hjemme går det i et annet språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...