Gå til innhold

Vafler og muffins i matboksen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha skummet igjennom tråden om verste matboksinnhold i bhg ble jeg en tanke betenkt og lurer på om vi burde skrive mail til lærerne til skoleguttene og snakke med ped.leder i bhg. Vi sender nemlig med vafler og muffins i matboksene ukentlig. Men dette er jo da så klart ikke av typen kaffemat. Både vafler og muffins er laget uten/med svært lite sukker og består av minst 70% havregryn/grovt mel. De er med andre ord minst like sunne som brødskiver, antagelig sunnere enn en god del brød. Men tenk om lærerne eller de ansatt i bhg tror vi sender med vanlige søte muffins/vafler? Har i grunnen ikke tenkt så mye på det før, men burde vi gi beskjed? Tenker alle automatisk at vafler/muffins=søte og usunne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde nok ikke automatisk tenkt det med mindre det var syltetøy eller sukker på vaflene og glasur på muffinsen. Det har jo blitt ganske vanlig å lage sunne varianter av sånne ting, og det har vel de fleste (voksne i allefall) fått med seg?

Skrevet

Kan ikke jeg få den muffinsoppskriften? Det er millioner av varianter på nettet, men jeg vil helst ha en som barn faktisk spiser. Om dine spiser de så ofte, må du ha en god oppskrift. :D Gutten min er småkresen på brødmaten nå for tiden, så det er nok på tide å avansere.

Skrevet

Jeg går ut i fra at du pakker andre ting og frukt/grønt også i matpakken til dine små? I så fall ville ikke jeg reagert noe særlig, og kanskje til og med gått ut i fra at vaflene var grove. Men hvis du kun sender vafler eller muffins med hver dag så ville jeg nok reagert eller ihvertfall tenkt mitt :) samme som når foreldre kommer frasene med ungen og en boks nudler fordi de ikke rakk noe annet hver morgen...

Skrevet

Drassende, ikke frasene :P

Skrevet

Jeg har også brukt å sende med matmuffins, grove vafler helt uten sukker, grove pizzasnurrer, omelett stekt i vaffeljernet osv osv.

Er nok sunnere en mange av de andres matpakker.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Men når du vet at nisten til barna dine er sunn og god, spiller det vel mindre rolle hva de ansatte tenker?

Jeg tror vi ved å oppholde oss her inne har lett for å bekymre oss unødig om hva andre tenker og tror - ute i den virkelige verden bruker folk mer skjønn og er mye mer romslige enn mange her inne. Jeg har hvertfall tilgode å møte NOEN som er så fanatiske og lite tolerante som mange av de som svarer på forskjellige tråder her.

Og jeg kunne også tenke meg den muffinsoppskriften altså ;)

Skrevet

Tilogmed "hysterikeren" meg, sender med jr lunsjmuffins til ettermiddagsmaten iblant. Og uoppfordrede tilbakemeldinger har gått på at han har veldig gode/sunne matpakker. Så tror du kan ta det knakende med ro ;-)

Skrevet

Jeg vil også gjerne ha oppskrift:)

Skrevet
Jeg har også brukt å sende med matmuffins, grove vafler helt uten sukker, grove pizzasnurrer, omelett stekt i vaffeljernet osv osv. Er nok sunnere en mange av de andres matpakker.

Kan man steke omelett i vaffeljernet? Er det så enkelt som det høres ut?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Muffins og vafler ville jeg ikke automatisk sett på som usunnt, kommer jo helt ann på om det er matmuffins, grove vafler, tilbehøret til vaflene og om dette er det de får, eller om det er med noe frukt/grønnt også :)

Skrevet

I min barnehage er det bare mannlige ansatte. Kan aldri tenke meg at de har fått med seg at det går an å lage grove vafler/muffins. (ikke bare fordi de er menn, altså, men fordi de er som de er)

Men når det er sagt så tror jeg ikke de vill brydd seg uansett, det serveres ganske mye usunt i den barnehagen...

Skrevet

Jeg sender også med matmuffins og horn med fyll. Han har ofte med seg yoghurt og små salte kjeks .

En typisk matpakke her hjemme inneholder:

2 brødskiver med div pålegg,oppkuttet frukt/grønnsaker, yoghurt.

2 matmuffins, oppkuttet frukt/grønnsaker,salte kjeks

Omelett,oppkuttet frukt/grønnsaker,kormokjeks

Pannekaker og frukt

Når de er på tur på vinteren sender jeg med kakao eller varm saft og noen ganger får han også med seg gjendekjeks.

Skrevet

Jeg sender ofte med jentene grove vafler, lapper, scones, muffins osv i matpakken i bhg, og jeg har sagt ifra til ped.leder sånn for sikkerhetsskyld av det nær sagt.. Noen barnehager har jo veldig streng anti-sukker politikk, så da kan det være greit å si ifra at det er grovbakst uten sukker det er snakk om :)

Skrevet

Jeg sender ofte med jentene grove vafler, lapper, scones, muffins osv i matpakken i bhg, og jeg har sagt ifra til ped.leder sånn for sikkerhetsskyld av det nær sagt.. Noen barnehager har jo veldig streng anti-sukker politikk, så da kan det være greit å si ifra at det er grovbakst uten sukker det er snakk om :)

Skrevet
Jeg har også brukt å sende med matmuffins, grove vafler helt uten sukker, grove pizzasnurrer, omelett stekt i vaffeljernet osv osv. Er nok sunnere en mange av de andres matpakker.
Kan man steke omelett i vaffeljernet? Er det så enkelt som det høres ut?
Ja det er så enkelt. Sprayer med litt olje og steker de :)
Skrevet
Jeg sender også med matmuffins og horn med fyll. Han har ofte med seg yoghurt og små salte kjeks . En typisk matpakke her hjemme inneholder: 2 brødskiver med div pålegg,oppkuttet frukt/grønnsaker, yoghurt. 2 matmuffins, oppkuttet frukt/grønnsaker,salte kjeks Omelett,oppkuttet frukt/grønnsaker,kormokjeks Pannekaker og frukt Når de er på tur på vinteren sender jeg med kakao eller varm saft og noen ganger får han også med seg gjendekjeks.

Hva gjør de kjeksene i matpakken egentlig?

Det finnes ikke sunt, om det er kornmo eller ikke.

Skrevet

Tips: man kan også lage omelett i mikrobølgeovn. Kakk et egg i en suppebolle, ha i krydder og eventuelt skinke eller ost og sett i mikroen i ett minutt. Kjempepopulært blandt store og små her i huset:)

Skrevet

Matmuffins

<p>

INGREDIENSER

• 75 g smør
  • 4 dl hvetemel
  • 4 dl sammalt hvete
  • 4 stk egg
  • 3 dl vann
  • 1 ts salt
  • 2 ss bakepulver
  • 200 g hakket chorizo
  • 150 g fetaost i terninger

FREMGANGSMÅTE

Smelt smøret og tilsett vannet.

Bland sammen alt det tørre. Ha i egg og resten av væsken, blandes til en tykk røre.

Vend inn chorizo og fetaost.

Ha muffinsrøra i muffinsformer, 12 store eller 24 smÅ.

Stekes pÅ 220 grader i ca. 15–20 minutter, avhengig av om du lager store eller smÅ.

Tips!

Erstatt 2 dl av det sammalte melet med havregryn. Du kan fylle muffinsene med nesten hva som helst. Skinke, ost eller soltørkede tomater smaker fantastisk.

- Jeg har brukt denne oppskriften som grunnoppskrift, men hatt i noe mer grovt og variert hva jeg har i de.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Ja,den oppskriften kunne jeg tenkt meg.Her går det i brødskiver,Sabeltann brød,med salatblad og trønderfår hver dag.

Hun får frukt med også da.

Nå spiser hun bra på skolen og sfo.Min jente kan ha dårlig matlyst og dermed spise lite i perioder,så at hun spiser så bra nå er flott for meg.

Det er nok ikke det sunneste brødet,men hun liker det.Men hun elsker frukt,grønnsaker og bær da,og liker fisk.

Skrevet
Jeg sender også med matmuffins og horn med fyll. Han har ofte med seg yoghurt og små salte kjeks . En typisk matpakke her hjemme inneholder: 2 brødskiver med div pålegg,oppkuttet frukt/grønnsaker, yoghurt. 2 matmuffins, oppkuttet frukt/grønnsaker,salte kjeks Omelett,oppkuttet frukt/grønnsaker,kormokjeks Pannekaker og frukt Når de er på tur på vinteren sender jeg med kakao eller varm saft og noen ganger får han også med seg gjendekjeks.
Hva gjør de kjeksene i matpakken egentlig? Det finnes ikke sunt, om det er kornmo eller ikke.

Han har ikke med seg kjeks hver dag, kanskje 4-5 dager i mnd og det er snakk om 3-4 små kjeks på str av et kronestykke, eller 1 kormo/gjende kjeks. Ser ikke helt hva som er så farlig med det.. Er ikke noe værre en frukt feks og det får de hver dag i bhg.

Skrevet
Er ikke noe værre en frukt feks og det får de hver dag i bhg.

Ehh.. hvordan kan du sidestille kjeks og frukt?

Fruktsukker er sunnere enn raffinert sukker. Dessuten inneholder kjeks mengder med fett

Skrevet
Er ikke noe værre en frukt feks og det får de hver dag i bhg.
Ehh.. hvordan kan du sidestille kjeks og frukt? Fruktsukker er sunnere enn raffinert sukker. Dessuten inneholder kjeks mengder med fett

De få kjeksene han får i mnd utgjør ikke noe trussel for helsen hans og vi har et sundt kosthold i hverdagen. Og min sønn er veldig tynn så litt ekstra fett er bare bra.

Skrevet

Beklager sent svar, har vært på foreldremøte :) Ser mange vil ha oppskrift på muffins, men jeg bruker egentlig ikke oppskrift. Slumper bare, både på de og vafler. Bruker som regel en tredeling på melet slik at det blir 1/3 havregryn, 1/3 grovt mel og 1/3 hvetemel, kan ha i 1-2 ss brunt sukker om vi har det stående (lager alltid store porsjoner, altså 40-50 muffins), litt vaniljesukker for å få den søtelige smaken uten å dirkete sukre dem. Så er det så klart egg i (2-3-4 stykk?), bakepulver og ca halvparten hver av melk og vann til en passe konsistens, og så blander vi i frukt eller bær alt ettersom hva vi har. Til 40-50 muffins går det fort 4-5 epler i små biter, og da har vi litt kanel over før de stekes. Eller frosne bær som blåbær, bringebær el. Mine unger liker dem godt, og når de får dette med er det som regel i tillegg til annen mat.

Vi sender forøvrig ofte med hjemmelaget pizzahorn, pizzasnurrer, ostehorn ol også, men alt er jo laget av grov deig.

Skrevet

Ethvert oppegående menneske ser vel forskjell på vanlig muffins og grove muffins!!!!

Jeg prøver å sende med grove alternativer til 2 maten(de får lunsj og frukt til 2-mat), men min tutte vil bare ha barnehagen sitt knekkebrød :o men vi prøver likevel hver dag ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...