Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Jeg kan forstå at man er imot en industrielt landbruk som ikke tar hensyn til dyrene, kun produktiviteten dems. Men er der imot kjøtt man har skaffet selv gjennom jakt eller fiske?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Jeg kan forstå at man er imot en industrielt landbruk som ikke tar hensyn til dyrene, kun produktiviteten dems. Men er der imot kjøtt man har skaffet selv gjennom jakt eller fiske? Dersom man mener at dyr har rett til liv på lik linje med mennesker, så er man jo det.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist?
Von Hertelhofen Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Ja, jakt er jo dyreplageri på høyt plan. Hundrevis av dyr blir skadeskutte hvert år. dessuten kan det ta lang tid før et dyr blir skutt til det dør. Nyere forskning har dessuten vist at fisk føler smerte, og at alle dyr (inkludert fisk) har "awareness".
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Rart å kalle noe for dobbeltmoral, når du ikke tar deg tid til svaret. Jeg dreper ikke noen dyr i det heletatt, så enkelt er det. Bilulykker hvor de dør osv, er det samme som mennesker rundt i hele verdenen opplever.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Jeg prøver å unngå å drepe noe som helst. Jeg klasker ikke mygg, og jeg åpner vinduet for veps. Elgbestanden er så høy på grunn av den skogbrukspolitikken som drives, den holdes kunstig høy.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Jeg prøver å unngå å drepe noe som helst. Jeg klasker ikke mygg, og jeg åpner vinduet for veps. Elgbestanden er så høy på grunn av den skogbrukspolitikken som drives, den holdes kunstig høy. Holdes kunstig høy? På hvilken måte da? Driver folk og befrukter elgkuene i tillegg til vanlig befruktning eller? Dreper du virkelig aldri mygg når du er på tur og mygg holder på å spise ihjel ungen din, lar dem bare suge blod uten videre? Meget spesielt må jeg si...
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #9 Skrevet 29. august 2012 Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Men hvis det er intelligensen som avgjør om noe kan drepes eller ikke... Får vi lov til å spise deg da?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #10 Skrevet 29. august 2012 Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Hehehe Men hvis det er intelligensen som avgjør om noe kan drepes eller ikke... Får vi lov til å spise deg da?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #11 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Jeg prøver å unngå å drepe noe som helst. Jeg klasker ikke mygg, og jeg åpner vinduet for veps. Elgbestanden er så høy på grunn av den skogbrukspolitikken som drives, den holdes kunstig høy. Holdes kunstig høy? På hvilken måte da? Driver folk og befrukter elgkuene i tillegg til vanlig befruktning eller? Dreper du virkelig aldri mygg når du er på tur og mygg holder på å spise ihjel ungen din, lar dem bare suge blod uten videre? Meget spesielt må jeg si... Med kunstig høy, menes det at det "tukles" med tallene, de fører til flere enn det er, så de fint kan la jegerne få ut å jakte. Det finnes myggspray/deo osv osv, man er ikke dømt til å bli stukket av mygg, bare fordi man går utenfor egen dør. Om man spiser rå hvitløk også, eller smører det på huden, så holder myggen seg unna pga lukten.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #12 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Jeg prøver å unngå å drepe noe som helst. Jeg klasker ikke mygg, og jeg åpner vinduet for veps. Elgbestanden er så høy på grunn av den skogbrukspolitikken som drives, den holdes kunstig høy. Holdes kunstig høy? På hvilken måte da? Driver folk og befrukter elgkuene i tillegg til vanlig befruktning eller? Dreper du virkelig aldri mygg når du er på tur og mygg holder på å spise ihjel ungen din, lar dem bare suge blod uten videre? Meget spesielt må jeg si... Med kunstig høy, menes det at det "tukles" med tallene, de fører til flere enn det er, så de fint kan la jegerne få ut å jakte. Det finnes myggspray/deo osv osv, man er ikke dømt til å bli stukket av mygg, bare fordi man går utenfor egen dør. Om man spiser rå hvitløk også, eller smører det på huden, så holder myggen seg unna pga lukten. Så du mener at myndighetene/fylkesmannen juger for at folk skal få jakte. Forskerne juger. DU har sannheten. Så fint at noen har tillitt til det norske systemet gitt Jeg har jobbet med feltet selv (er ikke forsker) og har ingen bevis på at det "tukles" med som du fint kaller det. Hadde du bodd i Nord-Norge så hadde du skjønt at på myggene her så hjelper det ikke med myggspray, de fleste myggene begynner å drite i den ca fra midt på sommeren. Enda verre med knott.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #13 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Jeg prøver å unngå å drepe noe som helst. Jeg klasker ikke mygg, og jeg åpner vinduet for veps. Elgbestanden er så høy på grunn av den skogbrukspolitikken som drives, den holdes kunstig høy. Holdes kunstig høy? På hvilken måte da? Driver folk og befrukter elgkuene i tillegg til vanlig befruktning eller? Dreper du virkelig aldri mygg når du er på tur og mygg holder på å spise ihjel ungen din, lar dem bare suge blod uten videre? Meget spesielt må jeg si... Med kunstig høy, menes det at det "tukles" med tallene, de fører til flere enn det er, så de fint kan la jegerne få ut å jakte. Det finnes myggspray/deo osv osv, man er ikke dømt til å bli stukket av mygg, bare fordi man går utenfor egen dør. Om man spiser rå hvitløk også, eller smører det på huden, så holder myggen seg unna pga lukten. da er det ikke bare myggen som holder seg unna på grunn av lukta, hahaha
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #14 Skrevet 29. august 2012 Hadde man ikke holdt dyrebestanden nede så hadde det til slutt ikke blitt plass til mennesker.
ellen-propellen Skrevet 29. august 2012 #15 Skrevet 29. august 2012 Reven er ett trist eksempel på åssen det går år man ikke beskatter en bestand. Med jevne mellomrom kommer revepest og nærmest utrydder reven i de ulike distriktene. Det er ingen grunn til å pine ihjel dyr isteden for å jakte. Og ang skadeskyting så er dette noe som det blir flere og flere tiltak mot.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #16 Skrevet 29. august 2012 Reven er ett trist eksempel på åssen det går år man ikke beskatter en bestand. Med jevne mellomrom kommer revepest og nærmest utrydder reven i de ulike distriktene. Det er ingen grunn til å pine ihjel dyr isteden for å jakte. Og ang skadeskyting så er dette noe som det blir flere og flere tiltak mot. I Finnmark utstedes det kvoter på rødrev for å bevare den truede polarreven. Polarreven er mye mindre tilpasningsdyktig, og rødreven som overlever så å si overalt, spiser opp maten til fjellreven som trenger den, rødreven formerer seg raskt og blir flere og flere, slik at polarreven blir færre og færre. Det er et annet eksempel.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #17 Skrevet 29. august 2012 Jeg kunne personlig ikke spist kjøtt noensinne igjen, men har venner som jakter. Må ærlig talt innrømme at jeg ser på det som mer naturlig og "greit" enn å kjøpe med seg kjøtt fra merker som bevist driver med dyremishandling. Samme med fisking. Det som plager meg er hvor unaturlig alt er. Vi har et unaturlig forhold til maten vi spiser. Samme med forvaltning i Norge. Man kutter i rovdyrbestanden, for så å snakke om at man må jakte på andre dyr igjen for å holde bestanden nede...
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #18 Skrevet 29. august 2012 Da jeg var 13 (ti år siden) overhørte jeg en diskusjon, der ei jente mente det var galt å drepe dyr ved jakt og lignende. Svaret hun fikk fra motparten var et spørsmål: Spiser du kjøtt? Dette svarte hun ja på. Da spurte motparten henne hva forskjellen på å jakte på dyr og slakte de for å spise de var. Spiser du kjøtt, støtter du drap av dyr. Er du i mot at dyr blir drept, spiser du ikke kjøtt. Først da jeg hørte denne diskusjonen gikk det opp for meg at kjøtt var dyr, og ettersom jeg mener dyr skal være likestilt med mennesker, ble det feil for meg å spise de, enkelt og greit. Jeg vil ikke være medskyldig i drap, verken på dyr eller mennesker. Dyr har like stor rett på livet som mennesker har, de har følelser, som oss. Eneste forskjellen på et dyr og et menneske, er at mennesker kan snakke. Men om du ser nøye på for eksempel en hund, ser du følelsene i kroppsspråket. Alle som har hatt et dyr, vet dette. Om du mener dyr ikke har følelser, er du rett og slett uvitende. Nå kan du komme med den vanlige; men dyr er ikke like intelligente som mennesker. Nei, det er kanskje sant, men betyr det at vi har rett til å drepe alle som er under oss i intelligens? Da er det mange mennesker som ligger tynt an, altså. Da står vi igjen med at dyr ikke kan snakke. Det er heller ingen god grunn for å ha rett til å drepe dyr. Tenk på alle som er multihandikappet, som ikke kan snakke, eller autister som ikke snakker. Har vi da rett til å drepe de? Jeg tror ikke det. Dette er min mening, den står jeg for. Andre må gjerne spise kjøtt, om de har samvittighet til det, men selv har jeg ikke det. Man verken dreper eller spiser vennene sine. Og det er ikke opp til mennesker hvem som har rett til å leve eller ikke. Jeg er ikke kristen, men jeg mener at alt liv er hellig. Alle har rett til et liv.
*bolla pinnsvin* Skrevet 29. august 2012 #19 Skrevet 29. august 2012 Vegetar eller ei: Finner det ganske komisk å tenke på at det der ute går ei dame rundt med hvitløk i veska klar til å gnafse i seg eller smøre på huden, slik at hun holder sine elskede mygg unna, så hun slipper å ta livet av dem Ser ikke poenget med å hetse de som er veggis for at de evt slår ihjel en mygg i ny og ne. Er det virkelig noen som er så korka at de må dra det ned til det nivået for å kunne diskutere en ting...?
ellen-propellen Skrevet 29. august 2012 #20 Skrevet 29. august 2012 Da jeg var 13 (ti år siden) overhørte jeg en diskusjon, der ei jente mente det var galt å drepe dyr ved jakt og lignende. Svaret hun fikk fra motparten var et spørsmål: Spiser du kjøtt? Dette svarte hun ja på. Da spurte motparten henne hva forskjellen på å jakte på dyr og slakte de for å spise de var. Spiser du kjøtt, støtter du drap av dyr. Er du i mot at dyr blir drept, spiser du ikke kjøtt. Først da jeg hørte denne diskusjonen gikk det opp for meg at kjøtt var dyr, og ettersom jeg mener dyr skal være likestilt med mennesker, ble det feil for meg å spise de, enkelt og greit. Jeg vil ikke være medskyldig i drap, verken på dyr eller mennesker. Dyr har like stor rett på livet som mennesker har, de har følelser, som oss. Eneste forskjellen på et dyr og et menneske, er at mennesker kan snakke. Men om du ser nøye på for eksempel en hund, ser du følelsene i kroppsspråket. Alle som har hatt et dyr, vet dette. Om du mener dyr ikke har følelser, er du rett og slett uvitende. Nå kan du komme med den vanlige; men dyr er ikke like intelligente som mennesker. Nei, det er kanskje sant, men betyr det at vi har rett til å drepe alle som er under oss i intelligens? Da er det mange mennesker som ligger tynt an, altså. Da står vi igjen med at dyr ikke kan snakke. Det er heller ingen god grunn for å ha rett til å drepe dyr. Tenk på alle som er multihandikappet, som ikke kan snakke, eller autister som ikke snakker. Har vi da rett til å drepe de? Jeg tror ikke det. Dette er min mening, den står jeg for. Andre må gjerne spise kjøtt, om de har samvittighet til det, men selv har jeg ikke det. Man verken dreper eller spiser vennene sine. Og det er ikke opp til mennesker hvem som har rett til å leve eller ikke. Jeg er ikke kristen, men jeg mener at alt liv er hellig. Alle har rett til et liv. Dyr har ikke de samme følelsene som mennesker. Det er en stor del av vårt følelseregister som dyrene ikke har. Dyrenes følelser er knyttet til basic ting som glede,smerte, sult tørst ol. Kroppspråket til dyr går mye på instinkter.
Light of my life Skrevet 29. august 2012 #21 Skrevet 29. august 2012 Det er så typisk og utrolig tåpelig å dra inn paralleller til knott og veps i en diskusjon som dette. Poenget til de fleste som ikke spiser kjøtt av dyrevelferdshensyn er at industriell produksjon av kjøtt gjør at ufattelig mange millioner individer (dyr) lider en grusom skjebne hver dag for at dere kjøttetere skal kunne "kose dere" med kylling nuggets eller bacon eller whatever. Det er jo helt meningsløst og vanvittigt grusomt når vi lever i en opplyst tidsalder med all mulig informasjon tilgjengelig som tilsier at det ikke bare er unødvendig å spise kjøtt, det er også usunt, og en meget feil og urettferdig utnyttelse av jordens ressurser. For å svare på spørsmålet ditt HI; nei, jeg ville ikke spist en fisk eller en elg som var skaffet gjennom jakt/fiske. Selv om jeg var sikker på at dyret ikke hadde lidd på noen måte, fordi jeg vet at det ikke er sunt, og dessuten byr det meg rett og slett imot.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #22 Skrevet 29. august 2012 Da jeg var 13 (ti år siden) overhørte jeg en diskusjon, der ei jente mente det var galt å drepe dyr ved jakt og lignende. Svaret hun fikk fra motparten var et spørsmål: Spiser du kjøtt? Dette svarte hun ja på. Da spurte motparten henne hva forskjellen på å jakte på dyr og slakte de for å spise de var. Spiser du kjøtt, støtter du drap av dyr. Er du i mot at dyr blir drept, spiser du ikke kjøtt. Først da jeg hørte denne diskusjonen gikk det opp for meg at kjøtt var dyr, og ettersom jeg mener dyr skal være likestilt med mennesker, ble det feil for meg å spise de, enkelt og greit. Jeg vil ikke være medskyldig i drap, verken på dyr eller mennesker. Dyr har like stor rett på livet som mennesker har, de har følelser, som oss. Eneste forskjellen på et dyr og et menneske, er at mennesker kan snakke. Men om du ser nøye på for eksempel en hund, ser du følelsene i kroppsspråket. Alle som har hatt et dyr, vet dette. Om du mener dyr ikke har følelser, er du rett og slett uvitende. Nå kan du komme med den vanlige; men dyr er ikke like intelligente som mennesker. Nei, det er kanskje sant, men betyr det at vi har rett til å drepe alle som er under oss i intelligens? Da er det mange mennesker som ligger tynt an, altså. Da står vi igjen med at dyr ikke kan snakke. Det er heller ingen god grunn for å ha rett til å drepe dyr. Tenk på alle som er multihandikappet, som ikke kan snakke, eller autister som ikke snakker. Har vi da rett til å drepe de? Jeg tror ikke det. Dette er min mening, den står jeg for. Andre må gjerne spise kjøtt, om de har samvittighet til det, men selv har jeg ikke det. Man verken dreper eller spiser vennene sine. Og det er ikke opp til mennesker hvem som har rett til å leve eller ikke. Jeg er ikke kristen, men jeg mener at alt liv er hellig. Alle har rett til et liv. Dyr har ikke de samme følelsene som mennesker. Det er en stor del av vårt følelseregister som dyrene ikke har. Dyrenes følelser er knyttet til basic ting som glede,smerte, sult tørst ol. Kroppspråket til dyr går mye på instinkter. Griser har hjernekapasitet som et tre år gammelt barn. De fleste dyr sørger når de mister noen, noen dyr dør rett og slett av sorg. å si at dyr handler på instinkt blir for dumt.
Light of my life Skrevet 29. august 2012 #23 Skrevet 29. august 2012 Da jeg var 13 (ti år siden) overhørte jeg en diskusjon, der ei jente mente det var galt å drepe dyr ved jakt og lignende. Svaret hun fikk fra motparten var et spørsmål: Spiser du kjøtt? Dette svarte hun ja på. Da spurte motparten henne hva forskjellen på å jakte på dyr og slakte de for å spise de var. Spiser du kjøtt, støtter du drap av dyr. Er du i mot at dyr blir drept, spiser du ikke kjøtt. Først da jeg hørte denne diskusjonen gikk det opp for meg at kjøtt var dyr, og ettersom jeg mener dyr skal være likestilt med mennesker, ble det feil for meg å spise de, enkelt og greit. Jeg vil ikke være medskyldig i drap, verken på dyr eller mennesker. Dyr har like stor rett på livet som mennesker har, de har følelser, som oss. Eneste forskjellen på et dyr og et menneske, er at mennesker kan snakke. Men om du ser nøye på for eksempel en hund, ser du følelsene i kroppsspråket. Alle som har hatt et dyr, vet dette. Om du mener dyr ikke har følelser, er du rett og slett uvitende. Nå kan du komme med den vanlige; men dyr er ikke like intelligente som mennesker. Nei, det er kanskje sant, men betyr det at vi har rett til å drepe alle som er under oss i intelligens? Da er det mange mennesker som ligger tynt an, altså. Da står vi igjen med at dyr ikke kan snakke. Det er heller ingen god grunn for å ha rett til å drepe dyr. Tenk på alle som er multihandikappet, som ikke kan snakke, eller autister som ikke snakker. Har vi da rett til å drepe de? Jeg tror ikke det. Dette er min mening, den står jeg for. Andre må gjerne spise kjøtt, om de har samvittighet til det, men selv har jeg ikke det. Man verken dreper eller spiser vennene sine. Og det er ikke opp til mennesker hvem som har rett til å leve eller ikke. Jeg er ikke kristen, men jeg mener at alt liv er hellig. Alle har rett til et liv. Dyr har ikke de samme følelsene som mennesker. Det er en stor del av vårt følelseregister som dyrene ikke har. Dyrenes følelser er knyttet til basic ting som glede,smerte, sult tørst ol. Kroppspråket til dyr går mye på instinkter. Hva er poenget ditt med det svaret? å poengtere hvor lite empatisk du er? Kan du linke til noen kilder som beviser at dyr ikke har de samme følelser som mennesker?
Pengetreet Skrevet 29. august 2012 #24 Skrevet 29. august 2012 Ja, uansett hvordan, så dreper man et dyr, som har like mye rett på livet som vi mennesker har. Dreper du noen gang mygg, veps osv? Da dreper du jo dyr... Og ikke si at det går på intelligens, fisker er så vidt meg kjent ikke særlig mer intelligente enn edderkopper og mygg... Dobbeltmoral Samtidig som i enkelte fylker gis elgekvoter osv for å forhindre at elg blir drept på veien/forårsaker bilulykker og sulter ihjel på grunn av matmangel og overbefolkning. Er det mer humant at et dyr sulter ihjel eller kræsjer med en bil, enn at det blir skutt og spist? Jeg prøver å unngå å drepe noe som helst. Jeg klasker ikke mygg, og jeg åpner vinduet for veps. Elgbestanden er så høy på grunn av den skogbrukspolitikken som drives, den holdes kunstig høy. Holdes kunstig høy? På hvilken måte da? Driver folk og befrukter elgkuene i tillegg til vanlig befruktning eller? Dreper du virkelig aldri mygg når du er på tur og mygg holder på å spise ihjel ungen din, lar dem bare suge blod uten videre? Meget spesielt må jeg si... Elgene vinterfores med høy for å holde bestanden så høy at de kan jaktes på. Er visst mange som ikke er klar over det.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #25 Skrevet 29. august 2012 Hadde slakterier hatt glassvegger hadde de aller fleste vært vegeterianere ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå