Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #26 Skrevet 29. august 2012 Jeg blir helt oppgitt av folks ignoranse. Tror samtlige som kommer med nedlatende svar ikke har satt seg inn i den typen kosthold. Det vil nok aldri gjøre det heller. Et tankekors at det blir flere og flere krefttilfeller i dette landet. Og årsak nummer en er animalske proteiner og giftstoffer i kosten! Dere får tro hva dere vil, det bryr meg ikke. Men selv om dere føler dere truet i den lille A4 boksen deres, betyr det ikke at det er DERE som lever optimalt! Alle tar sine valg! Kjøtt er faktisk ikke bra for noen, og om DU tror det så fint for deg! Men det betyr ikke at JEG ikke har lov til å ha en annen oppfatning! Bok jeg anbefaler de som ønsker mer kunnskap om hva animalske produkter gjør med kroppen: http://www.amazon.co...s/dp/1932100385 Jeg får ofte spørsmålet fra folk som ikke har spesielt peiling "Hva med proteiner da?" Da svarer jeg "Ja, hva med proteiner?" Man trenger faktisk ikke proteiner, man trenger aminosyrene som er i proteiner. Og hvor finner man de optimale aminosyrene for menneskekroppen? Jo, i frukt og grønt. Det er lettopptagelig og kroppen kan gjøre rask nytte av det. Fordi kjedene aminosyrene skal danne slik at kroppen skal bruke dem som byggesteiner, danner seg raskere av vegetariske protein/aminosyre kilder. Så byggesteinene (aminosyrene) du finner i kjøtt er ikke optimal for kroppen, og kroppen må lagre dem lenge før de kan samles sammen til kjeder for ønsket bruk. Jo man trenger proteiner. Det finner an mye av i linser og bønner. Du kommer ikke langt som vegetarianer om du tror det holder å spise frukt. Nei, det er faktisk ikke noe man trenger å tenke på om du har et normalt kosthold. Man trenger ikke spise linser og bønner heller. Finnes absolutt i frukt og grønt. De fleste kjøttetere får faktisk i seg for mye proteiner. Da proteiner finnes i all mat, bortsett fra høyt raffinerte fødevarer som fettstoffer og sukker. I forhold til kaloriinnhold så inneholder vegetariske fødevarer like mye proteiner som animalske fødevarer. Men det er faktisk ikke proteinene som er viktige!
Light of my life Skrevet 29. august 2012 #27 Skrevet 29. august 2012 Jeg blir både trist og skremt over hvor lite kunnskap om kosthold det finnes der ute blant vanlige foreldre. Og hvor raske de samme er til å dømme andre for gjennomtenkte livsstilsvalg de har tatt på vegne av seg selv og barna sine. Vi (jeg, min mann og mine barn) er nesten veganere. Dvs vi spiser litt ost en gang i blant fordi vi syntes det er innmari godt (så nei, vi er ikke "perfekte" vi heller). Grunnen til vårt valg har mange fasetter. Dyrevelferd er en tungtveiende grunn. Rettferdig utnyttelse av jordas resurrser er en annen. At det er udiskutabelt det ALLER SUNNESTE for mennesker å leve utelukkende på et plantebasert kosthold gjør i tillegg tanken på å spise kjøtt svert lite fristende. Her finner dere solide fakta/kilder som støtter mine påstander: http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/vegetarian-foods-powerful-for-health Og her en artikkel fra nettavisen i går som tar for seg dette med utnyttelse av ressurser: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3460537.ece
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #28 Skrevet 29. august 2012 Jeg blir helt oppgitt av folks ignoranse. Tror samtlige som kommer med nedlatende svar ikke har satt seg inn i den typen kosthold. Det vil nok aldri gjøre det heller. Et tankekors at det blir flere og flere krefttilfeller i dette landet. Og årsak nummer en er animalske proteiner og giftstoffer i kosten! Dere får tro hva dere vil, det bryr meg ikke. Men selv om dere føler dere truet i den lille A4 boksen deres, betyr det ikke at det er DERE som lever optimalt! Alle tar sine valg! Kjøtt er faktisk ikke bra for noen, og om DU tror det så fint for deg! Men det betyr ikke at JEG ikke har lov til å ha en annen oppfatning! Bok jeg anbefaler de som ønsker mer kunnskap om hva animalske produkter gjør med kroppen: http://www.amazon.co...s/dp/1932100385 Jeg får ofte spørsmålet fra folk som ikke har spesielt peiling "Hva med proteiner da?" Da svarer jeg "Ja, hva med proteiner?" Man trenger faktisk ikke proteiner, man trenger aminosyrene som er i proteiner. Og hvor finner man de optimale aminosyrene for menneskekroppen? Jo, i frukt og grønt. Det er lettopptagelig og kroppen kan gjøre rask nytte av det. Fordi kjedene aminosyrene skal danne slik at kroppen skal bruke dem som byggesteiner, danner seg raskere av vegetariske protein/aminosyre kilder. Så byggesteinene (aminosyrene) du finner i kjøtt er ikke optimal for kroppen, og kroppen må lagre dem lenge før de kan samles sammen til kjeder for ønsket bruk. Jo man trenger proteiner. Det finner an mye av i linser og bønner. Du kommer ikke langt som vegetarianer om du tror det holder å spise frukt. Nei, det er faktisk ikke noe man trenger å tenke på om du har et normalt kosthold. Man trenger ikke spise linser og bønner heller. Finnes absolutt i frukt og grønt. De fleste kjøttetere får faktisk i seg for mye proteiner. Da proteiner finnes i all mat, bortsett fra høyt raffinerte fødevarer som fettstoffer og sukker. I forhold til kaloriinnhold så inneholder vegetariske fødevarer like mye proteiner som animalske fødevarer. Men det er faktisk ikke proteinene som er viktige! Hvor får du B12 fra da?
2 hjertegull :) Skrevet 29. august 2012 #29 Skrevet 29. august 2012 Tror ikke det blir noe problem i barnehagen, men det kan bli det når barnet begynner å bli med andre hjem, i fødselsdager ol. Vi har et barn her som ikke våger å spise noe borte av frykt for at det er noe hun ikke skal spise. Det er leit. Ja det er trist og slik trenger det ikke å være. Har selv muslimske kolleger som ikke ønsker at barna skal spise svin. De gjør tiltak selv som jeg også tenker kan bli aktuelt i fremtiden. Eks. ved invitasjoner i bursdager tar de en tlf. til foreldrene og spør hva som skal spises -tilbyr seg feks å ta med kyllingpølser om de skal spise pølser. (Ofte velger forelderen som skal ha selskapet å kjøpe dette inn selv til de barna som ikke spiser svin) HI Da vi feira første barnebursdag med venner fra bhg, sendte moren en melding og spurte om vi skulle ha pølser, for hennes jenter skal ikke ha svin (tyrkisk far). Hun tilbydde seg å ta med kyllingpølser. Men jeg sa kev skulle fikse det. Så jeg kjøpte kyllinpølser til alle jeg!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #30 Skrevet 29. august 2012 Om dere har med f.eks sesam nuggets, soya boller, soya pølser osv som bhg kan bruke de dagene det er vanskelig å tilpasse maten vil det nok ikke være noe problem å lage rett mat til jenta di. Si at de bare må spørre deg om det er noe de lurer på. Jeg regner med du mente at dere voksne spiser nøtter og ikke ungen på 2 år? Ja vi har masse "erstatningsprodukter" og kan gjerne legge litt forskjellig i fryseren i bhg. Godt tips Nei jentungen spiser ikke hele nøtter, kun forskjellige typer mandel- og nøttesmør. HI
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #31 Skrevet 29. august 2012 Jeg blir helt oppgitt av folks ignoranse. Tror samtlige som kommer med nedlatende svar ikke har satt seg inn i den typen kosthold. Det vil nok aldri gjøre det heller. Et tankekors at det blir flere og flere krefttilfeller i dette landet. Og årsak nummer en er animalske proteiner og giftstoffer i kosten! Dere får tro hva dere vil, det bryr meg ikke. Men selv om dere føler dere truet i den lille A4 boksen deres, betyr det ikke at det er DERE som lever optimalt! Alle tar sine valg! Kjøtt er faktisk ikke bra for noen, og om DU tror det så fint for deg! Men det betyr ikke at JEG ikke har lov til å ha en annen oppfatning! Bok jeg anbefaler de som ønsker mer kunnskap om hva animalske produkter gjør med kroppen: http://www.amazon.co...s/dp/1932100385 Jeg får ofte spørsmålet fra folk som ikke har spesielt peiling "Hva med proteiner da?" Da svarer jeg "Ja, hva med proteiner?" Man trenger faktisk ikke proteiner, man trenger aminosyrene som er i proteiner. Og hvor finner man de optimale aminosyrene for menneskekroppen? Jo, i frukt og grønt. Det er lettopptagelig og kroppen kan gjøre rask nytte av det. Fordi kjedene aminosyrene skal danne slik at kroppen skal bruke dem som byggesteiner, danner seg raskere av vegetariske protein/aminosyre kilder. Så byggesteinene (aminosyrene) du finner i kjøtt er ikke optimal for kroppen, og kroppen må lagre dem lenge før de kan samles sammen til kjeder for ønsket bruk. Jo man trenger proteiner. Det finner an mye av i linser og bønner. Du kommer ikke langt som vegetarianer om du tror det holder å spise frukt. Nei, det er faktisk ikke noe man trenger å tenke på om du har et normalt kosthold. Man trenger ikke spise linser og bønner heller. Finnes absolutt i frukt og grønt. De fleste kjøttetere får faktisk i seg for mye proteiner. Da proteiner finnes i all mat, bortsett fra høyt raffinerte fødevarer som fettstoffer og sukker. I forhold til kaloriinnhold så inneholder vegetariske fødevarer like mye proteiner som animalske fødevarer. Men det er faktisk ikke proteinene som er viktige! Hvor får du B12 fra da? Morsomt at du spør, for jeg hadde nemlig B12 mangel når jeg var kjøtteter. Det har jeg ikke lenger nå. Jeg får det fra bi pollen, men jeg trenger egentlig ikke spise det da jeg ikke har mangel. Jeg spiser bløtkokt egg, økologiske fra frittgående høner fra en gård ikke så langt fra oss. Men det er også for å få i meg K2 vitamin, som også er veldig viktig! Men tar ofte blodprøver, legen min klager nesten for han mener at jeg som er så bevisst ikke trenger å gjøre det. Men jeg ønsker å følge med på hva som skjer i kroppen, og blod lyver ikke:) Sist var B12 min veldig høy. Faktisk så er det mange kjøttetere som lider av B12 mangel, for B12 er et vitamin som dannes av bakterier i jorda. I naturlige omgivelser får alle i seg nok B12 i form av jord og naturlige partikler man får i seg igjennom maten vi spiser. Maten vi spiser er behandlet med plantevern middel og den vaskes og skrubbes. Det har jo sine fordeler, men tilgangen av B12 blir da faktisk begrenset fra vegetabilske kilder også for husdyra. Siden vi ikke lever i våre naturlige omgivelser og med butikkjøpt plantemat og husdyr som ikke selv får i seg nok B12, så får ikke vi mennesker i oss nok B12 heller alltid. For det er ikke bare B12 i seg selv det er hvor flink kroppen er til å absorbere den. Eldre får ofte problemer med B12 opptak og må ta B12 sprøyter, sammen med Jan thomas;) OM jeg skulle få mangel, så vil jeg ta tilskudd selvfølgelig. Men komisk nok så trengte jeg kun det som kjøttspiser men ikke nå som vegetar;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå