Gå til innhold

Erfaring med vegetarbarn i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesnupp begynner i bhg om et par uker. Er rett over 2 år og har vært vegetarianer hele sitt liv... Er glad i mat og spiser mye og variert (har valgt å gi Omega 3 tilskudd for å være på den sikre siden).

I bhg får de varm mat og brødmat i tillegg til at vi har nistepakke et par dager i uka. Styrer sa at dette var uproblematisk, da de var vant med andre barn med allergier og muslimer (ikke svin).

Kan ikke la vær å bekymre meg litt da... (Joda, er litt hønemor:) ) Hun har jo så godt forhold til mat nå og er redd det kan bli "feil" med: "nei, sånn får ikke du lov til å spise av mamma/pappa" uten noen forklaring osv.

Noen som har erfaringer selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare si at jeg ikke skjønner at ungen må være vegetarianer. Hva er det han ikke får spise? Det er så viktig med alle næringsstoffene når de er så små, at så fremst de ikke kan spise kjøtt pga allergi.

Ikke vondt ment altså, men jeg skjønner det er dere foreldres overbevisning.

Skrevet

Øh, seriØst? Hvorfor får ikke barnet spise ordentlig mat?

Skrevet

Da jeg og mitt barn var veggiser så var ikke det noe problem i barnehagen.

Ingen som la merke til det, og han la heller ikke merke til at andre barn spiste kjøtt, for han så var det en naturlig del av hverdagen å ikke spise kjøtt. Dette kommer til å gå kjempefint!

Og han har aldri vært syk fordi han har vært veggis.

Etter jeg begynte å spise kjøtt igjen og hadde det på middagsbordet så har min sønn fortsatt ikke begynt å spise det igjen. Han liker rett og slett vegetarmat bedre enn kjøttmat. Eneste han spiser litt av er pølser.

Det går mye i grønnsaker, frukt, melkeprodukter og nøtter. Han er seks år nå.

Lykke til!

Skrevet
Jeg må bare si at jeg ikke skjønner at ungen må være vegetarianer. Hva er det han ikke får spise? Det er så viktig med alle næringsstoffene når de er så små, at så fremst de ikke kan spise kjøtt pga allergi. Ikke vondt ment altså, men jeg skjønner det er dere foreldres overbevisning.

Du er ikke den eneste som ikke forstår så blir ikke fornærmet over at du spør :)

For meg er det en etisk overbevisning rett og slett. Ser ikke poenget med å utnytte dyr på en slik måte når det ikke er nødvendig.

Det er MIN overbevisning, og ikke barnet sitt (ennå), det skal hun få lov til å ta stilling til når hun vil klare å forstå konsekvensene.

Er ikke så annerledes enn andre som er religiøse kanskje? Som ønsker å oppdra barnet i sin overbevisning?

Næringsstoffer er veldig viktig ja, og vi får i oss mer enn gjennomsnittet ved et sunt og balansert kosthold som er nøye gjennomtenkt. Har også konferert med ernæringsfysiolog som faktisk berømmet oss for å ha et slikt positivt og gjennomtenkt forhold til mat :)

HI

Skrevet

Glemte å skrive at vi spiser økologiske egg og melkeprodukter, men ikke kjøtt, skalldyr, fisk, kylling osv.

HI

Skrevet
Glemte å skrive at vi spiser økologiske egg og melkeprodukter, men ikke kjøtt, skalldyr, fisk, kylling osv. HI

Som jeg sa til deg lenger opp. Dette kommer til å gå kjempebra.

Men hvis barnahagen ikke har økologiske produkter så tror jeg ikke at du kan kreve dette bare til barn, da må du nok ta med deg selv hjemme ifra.

Skrevet

Tror ikke det blir noe problem i barnehagen, men det kan bli det når barnet begynner å bli med andre hjem, i fødselsdager ol. Vi har et barn her som ikke våger å spise noe borte av frykt for at det er noe hun ikke skal spise. Det er leit.

Skrevet
Jeg må bare si at jeg ikke skjønner at ungen må være vegetarianer. Hva er det han ikke får spise? Det er så viktig med alle næringsstoffene når de er så små, at så fremst de ikke kan spise kjøtt pga allergi. Ikke vondt ment altså, men jeg skjønner det er dere foreldres overbevisning.

Jeg vil anbefale deg å sette deg litt inn i vegetarkost om du vil vite mer. Med et vegetarkosthold skal det ikke være et problem å få i seg alle næringsstoffene, og vel så det. Ingen mennesker må ha kjøtt for å overleve, heldigvis.

Ikke HI, forresten:)

Skrevet
Tror ikke det blir noe problem i barnehagen, men det kan bli det når barnet begynner å bli med andre hjem, i fødselsdager ol. Vi har et barn her som ikke våger å spise noe borte av frykt for at det er noe hun ikke skal spise. Det er leit.

Ja det er trist og slik trenger det ikke å være.

Har selv muslimske kolleger som ikke ønsker at barna skal spise svin. De gjør tiltak selv som jeg også tenker kan bli aktuelt i fremtiden. Eks. ved invitasjoner i bursdager tar de en tlf. til foreldrene og spør hva som skal spises -tilbyr seg feks å ta med kyllingpølser om de skal spise pølser. (Ofte velger forelderen som skal ha selskapet å kjøpe dette inn selv til de barna som ikke spiser svin)

HI

Skrevet

Jeg og dette er min mening!

Syntes det er utrolig egoistisk av deg å la ett barn på to år ikke få spise den maten barnet har godt av.

Bare for at du har egene meninger om kjøtt..

La barnet få velge selv når hun/han blir gammel nok til å forstå!

Ett barn som blir vokst opp på kaninfor, kan neppe være bra i lengden..

Skrevet

Hehe har ofte fått spm om ikke vi går glipp av næringsstoffer -som om dem som spør har noen peiling på det!

Har en besserwisser av en kollegga som hadde fått med seg at gutten vår var vegetarianer som meg.

Han: Jammen da får han jo ikke i seg viktige proteiner og næringsstoffer!

Jeg: (spilte dum og bekymret) ånei! Det kan jo være skummelt ja! Hvilke næringsstoffer er det han går glipp av??

Han: ehhh... Jo sånn som er i kjøtt og sånn...

Jeg: (fremdeles dum og bekymret) Uff da! ja hvilke er det? Tror jeg må undersøke dem nærmere idag,

Han: ehhh... Nei vet ikke helt akkurat hva.... Er det ikke mye i kjøtt man ikke finner i grønnsaker da?

Jeg: Jo men så spiser vi ikke bare grønnsaker da... Spiser frukt, nøtter, belgfrukter, melk, og egg.

Han: åja.... Da går det vel greit...

Snakk om å ha peiling på hva man snakker om :D

Skrevet
Jeg og dette er min mening! Syntes det er utrolig egoistisk av deg å la ett barn på to år ikke få spise den maten barnet har godt av. Bare for at du har egene meninger om kjøtt.. La barnet få velge selv når hun/han blir gammel nok til å forstå! Ett barn som blir vokst opp på kaninfor, kan neppe være bra i lengden..

Vet du egentlig hva vegetarkost er?!

Et kosthold som inneholder kjøttprodukter som er hverdagslige her vi bor er lang mer skadelig enn et rent vegetarkosthold.

"Kaninfôr" er bare en liten del av vegetarkostholdet.

å være vegetarianer betyr ikke bare å tenke på dyrene, men også egen helse og miljø, i tillegg til religion hos noen.

Skrevet
Ett barn som blir vokst opp på kaninfor, kan neppe være bra i lengden..

Ignorance is a bliss...

Nå var det ikke dette HI spør etter heller da. Værsågod å lag en diskusjonstråd Vegetarianer vs. Kjøttspiser om du vil...

Skrevet
Hehe har ofte fått spm om ikke vi går glipp av næringsstoffer -som om dem som spør har noen peiling på det! Har en besserwisser av en kollegga som hadde fått med seg at gutten vår var vegetarianer som meg. Han: Jammen da får han jo ikke i seg viktige proteiner og næringsstoffer! Jeg: (spilte dum og bekymret) ånei! Det kan jo være skummelt ja! Hvilke næringsstoffer er det han går glipp av?? Han: ehhh... Jo sånn som er i kjøtt og sånn... Jeg: (fremdeles dum og bekymret) Uff da! ja hvilke er det? Tror jeg må undersøke dem nærmere idag, Han: ehhh... Nei vet ikke helt akkurat hva.... Er det ikke mye i kjøtt man ikke finner i grønnsaker da? Jeg: Jo men så spiser vi ikke bare grønnsaker da... Spiser frukt, nøtter, belgfrukter, melk, og egg. Han: åja.... Da går det vel greit... Snakk om å ha peiling på hva man snakker om :D

Men gjør det noe om folk spør da? Jeg er ikke vegetarianer og har derfor ikke noen grunn til å sette meg noe inn i det. Noen ganger lesr man da om skrekkeksemplene som"Vegetarbaby døde av underernering" ol. Da er det vell ikke så rart om jeg spør deg om det ikke er vanslig å få i seg alt man trenger som vegetarianer. Hvorfor forsøke å få andre til å dumme seg ut når de er interesert i hvordan du gjør ting?

Skrevet
Glemte å skrive at vi spiser økologiske egg og melkeprodukter, men ikke kjøtt, skalldyr, fisk, kylling osv. HI

Skalldyr? Fisk? Som fiskes fra sjøen/fanges og ikke er på noen plantasjer, bondegård osv? Mens egg og melk spiser dere, er dere ikke klare over hvilke forhold høner og melkekyr lever under? Totalt ulogisk resonnement for meg...

Skrevet
Hehe har ofte fått spm om ikke vi går glipp av næringsstoffer -som om dem som spør har noen peiling på det! Har en besserwisser av en kollegga som hadde fått med seg at gutten vår var vegetarianer som meg. Han: Jammen da får han jo ikke i seg viktige proteiner og næringsstoffer! Jeg: (spilte dum og bekymret) ånei! Det kan jo være skummelt ja! Hvilke næringsstoffer er det han går glipp av?? Han: ehhh... Jo sånn som er i kjøtt og sånn... Jeg: (fremdeles dum og bekymret) Uff da! ja hvilke er det? Tror jeg må undersøke dem nærmere idag, Han: ehhh... Nei vet ikke helt akkurat hva.... Er det ikke mye i kjøtt man ikke finner i grønnsaker da? Jeg: Jo men så spiser vi ikke bare grønnsaker da... Spiser frukt, nøtter, belgfrukter, melk, og egg. Han: åja.... Da går det vel greit... Snakk om å ha peiling på hva man snakker om :D
Men gjør det noe om folk spør da? Jeg er ikke vegetarianer og har derfor ikke noen grunn til å sette meg noe inn i det. Noen ganger lesr man da om skrekkeksemplene som"Vegetarbaby døde av underernering" ol. Da er det vell ikke så rart om jeg spør deg om det ikke er vanslig å få i seg alt man trenger som vegetarianer. Hvorfor forsøke å få andre til å dumme seg ut når de er interesert i hvordan du gjør ting?

Ikke noe problem at noen spør, men om du leste hva han sa så ser du ingen spm. Kun påstand fra et uvitende menneske som ikke er nyskjerrig, men kun fordomsfull.

Man kan lese mye rart i media da... Blir også feil å anta at alle er like.

Skrevet
Skalldyr? Fisk? Som fiskes fra sjøen/fanges og ikke er på noen plantasjer, bondegård osv? Mens egg og melk spiser dere, er dere ikke klare over hvilke forhold høner og melkekyr lever under? Totalt ulogisk resonnement for meg...

Fisk fanget fra sjøen? Hvor stor andel tror du av det du spiser er "fri" fisk? Er mest oppdrettsfisk som brukes her i landet. Og har du noengang sett "fri" fisk bli fanget? Hales opp av vannet, trykkes sammen og slenges i baljer hvor de kan ligge og dø av segselv... Fysj for en ondskap!

(Sorry HI, ikke meningen å kuppe tråden men blir litt irritert...)

Skrevet

Synes det er skuffende at det er så mange som ikke har kunnskaper om helse og kosthold i 2012. Når noen nevner vegetar, så får en svar som høres ut som om de kommer fra 50- tallet!

hva er det som er så sunt med kjøtt?

hva går egentlig vegetarbarn glipp av?

Ingenting!

Skrevet

Synes det er skuffende at det er så mange som ikke har kunnskaper om helse og kosthold i 2012. Når noen nevner vegetar, så får en svar som høres ut som om de kommer fra 50- tallet!

hva er det som er så sunt med kjøtt?

hva går egentlig vegetarbarn glipp av?

Ingenting!

... selvfølgelig forutsatt at foreldrene setter seg ordentlig inn i dette, så man får erstattet det som andre får gjennom kjøtt. :) (Nei, jeg har ikke så mye greie på det, men har fått med meg såpass. :P)

Skrevet

Takk for alle konstruktive svar :)

Vi må jo bare satse på at det går bra og være flinke til å informere de ansatte samt gjøre det lettvint for dem. For meg er det ingen fanesak at de i barnehagen skal gjøre alt for å tilpasse (selv om jeg selvfølgelig syntes det er trist om de gjør de vanskelig) men det viktigste for meg er at lillesnupp opplever det uproblematisk og som ikke-tema. Da får jeg heller gjøre en ekstra innsats der det trengs.

Har noen noen tips er det bare å komme med dem ;)

HI

Skrevet

Om dere har med f.eks sesam nuggets, soya boller, soya pølser osv som bhg kan bruke de dagene det er vanskelig å tilpasse maten vil det nok ikke være noe problem å lage rett mat til jenta di.

Si at de bare må spørre deg om det er noe de lurer på.

Jeg regner med du mente at dere voksne spiser nøtter og ikke ungen på 2 år?

Skrevet

Jeg blir helt oppgitt av folks ignoranse. Tror samtlige som kommer med nedlatende svar ikke har satt seg inn i den typen kosthold. Det vil nok aldri gjøre det heller. Et tankekors at det blir flere og flere krefttilfeller i dette landet. Og årsak nummer en er animalske proteiner og giftstoffer i kosten!

Dere får tro hva dere vil, det bryr meg ikke. Men selv om dere føler dere truet i den lille A4 boksen deres, betyr det ikke at det er DERE som lever optimalt! Alle tar sine valg!

Kjøtt er faktisk ikke bra for noen, og om DU tror det så fint for deg! Men det betyr ikke at JEG ikke har lov til å ha en annen oppfatning!

Bok jeg anbefaler de som ønsker mer kunnskap om hva animalske produkter gjør med kroppen:

http://www.amazon.com/The-China-Study-Comprehensive-Implications/dp/1932100385

Jeg får ofte spørsmålet fra folk som ikke har spesielt peiling "Hva med proteiner da?" Da svarer jeg "Ja, hva med proteiner?"

Man trenger faktisk ikke proteiner, man trenger aminosyrene som er i proteiner. Og hvor finner man de optimale aminosyrene for menneskekroppen? Jo, i frukt og grønt. Det er lettopptagelig og kroppen kan gjøre rask nytte av det. Fordi kjedene aminosyrene skal danne slik at kroppen skal bruke dem som byggesteiner, danner seg raskere av vegetariske protein/aminosyre kilder.

Så byggesteinene (aminosyrene) du finner i kjøtt er ikke optimal for kroppen, og kroppen må lagre dem lenge før de kan samles sammen til kjeder for ønsket bruk.

Skrevet
Jeg blir helt oppgitt av folks ignoranse. Tror samtlige som kommer med nedlatende svar ikke har satt seg inn i den typen kosthold. Det vil nok aldri gjøre det heller. Et tankekors at det blir flere og flere krefttilfeller i dette landet. Og årsak nummer en er animalske proteiner og giftstoffer i kosten! Dere får tro hva dere vil, det bryr meg ikke. Men selv om dere føler dere truet i den lille A4 boksen deres, betyr det ikke at det er DERE som lever optimalt! Alle tar sine valg! Kjøtt er faktisk ikke bra for noen, og om DU tror det så fint for deg! Men det betyr ikke at JEG ikke har lov til å ha en annen oppfatning! Bok jeg anbefaler de som ønsker mer kunnskap om hva animalske produkter gjør med kroppen: http://www.amazon.co...s/dp/1932100385 Jeg får ofte spørsmålet fra folk som ikke har spesielt peiling "Hva med proteiner da?" Da svarer jeg "Ja, hva med proteiner?" Man trenger faktisk ikke proteiner, man trenger aminosyrene som er i proteiner. Og hvor finner man de optimale aminosyrene for menneskekroppen? Jo, i frukt og grønt. Det er lettopptagelig og kroppen kan gjøre rask nytte av det. Fordi kjedene aminosyrene skal danne slik at kroppen skal bruke dem som byggesteiner, danner seg raskere av vegetariske protein/aminosyre kilder. Så byggesteinene (aminosyrene) du finner i kjøtt er ikke optimal for kroppen, og kroppen må lagre dem lenge før de kan samles sammen til kjeder for ønsket bruk.
Jo man trenger proteiner. Det finner an mye av i linser og bønner.

Du kommer ikke langt som vegetarianer om du tror det holder å spise frukt.

Skrevet
Jeg blir helt oppgitt av folks ignoranse. Tror samtlige som kommer med nedlatende svar ikke har satt seg inn i den typen kosthold. Det vil nok aldri gjøre det heller. Et tankekors at det blir flere og flere krefttilfeller i dette landet. Og årsak nummer en er animalske proteiner og giftstoffer i kosten! Dere får tro hva dere vil, det bryr meg ikke. Men selv om dere føler dere truet i den lille A4 boksen deres, betyr det ikke at det er DERE som lever optimalt! Alle tar sine valg! Kjøtt er faktisk ikke bra for noen, og om DU tror det så fint for deg! Men det betyr ikke at JEG ikke har lov til å ha en annen oppfatning! Bok jeg anbefaler de som ønsker mer kunnskap om hva animalske produkter gjør med kroppen: http://www.amazon.co...s/dp/1932100385 Jeg får ofte spørsmålet fra folk som ikke har spesielt peiling "Hva med proteiner da?" Da svarer jeg "Ja, hva med proteiner?" Man trenger faktisk ikke proteiner, man trenger aminosyrene som er i proteiner. Og hvor finner man de optimale aminosyrene for menneskekroppen? Jo, i frukt og grønt. Det er lettopptagelig og kroppen kan gjøre rask nytte av det. Fordi kjedene aminosyrene skal danne slik at kroppen skal bruke dem som byggesteiner, danner seg raskere av vegetariske protein/aminosyre kilder. Så byggesteinene (aminosyrene) du finner i kjøtt er ikke optimal for kroppen, og kroppen må lagre dem lenge før de kan samles sammen til kjeder for ønsket bruk.
Jo man trenger proteiner. Det finner an mye av i linser og bønner. Du kommer ikke langt som vegetarianer om du tror det holder å spise frukt.

Du leste virkelig ikke hva jeg skrev!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...