Gå til innhold

var på jobbintervju idag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på jobbinvervju idag og de spurte meg om hvordan jeg vil løse det hvis mitt barn blir sykt...da spesielt siden jeg var alene med han. Kjenner jeg blir provosert, det er jo ikke lov engang å spørre om.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gullguttene
Skrevet

Hvordan trodde de man løste det? Man må jo være hjemme barnet. Hadde blitt provosert selv! Hva svarte du?

Skrevet

Hva er det som er ulovlig ved å sørre om det?

Skrevet

Jeg svarte at jeg ville løse det akkurat som de som er i par vil løse det å være hjemme med barnet.

Det som er ulovlig med det er at man ikke skal bli diskriminert på at man er aleneforsørger akkurat som man skal ikke spørre om noen er gravid, har tenkt å bli gravid, har barn som er mye sykt..

Skrevet

Selv om noen spør deg om det er det da ikke likhetstegn med diskriminering?! Det er ikke noe ulovlig ved det spørsmålet. At det ikke har noe å gjøre med hvor flink du er til å utføre jobben er jeg enig med, men ulovlig er det ikke...

Skrevet

Jeg som aleneforsørger har 20 sykt barn dager...de i par har 10 hver...så jo det er noe som ikke er lov å spørre om i ett jobbintervju.

Skrevet

Det er helt lov til å spørre om det. Det eneste det ikke er lov til å spørre om er om du planlegger å få barn / er gravid.

Jeg har dette som et helt standard spørsmål under intervjuer

Skrevet

Helt legitimt spørsmål.

Det er ikke til å stikke under en stol at et høyt sykefravær kan være fn stor belastning for bedrifter. Å lufte problemstillingen for å kartlegge om du f.eks benytte deg av hjelp fra venner, familie eller barnefaren i noen tilfeller er ikke noe ulovlig!

Skrevet

Så hvordan jeg vil løse det som aleneforsørger hvis barnet mitt blir sykt mener du er ett standard spørsmål?

Skrevet

Jeg som aleneforsørger har 20 sykt barn dager...de i par har 10 hver...så jo det er noe som ikke er lov å spørre om i ett jobbintervju.

Hva har det med saken å gjøre?

Selv om man har rett til så og så mange dager er det ikke dermed sagt at man behøver å benytte seg av de. Ikke uvanlig å finne alternative løsninger om barnet ikke er alvorlig syk, men tufs nok til ikke å måtte være i en travel barnehage.

Skrevet

Idiotisk å spørre om. Hvilket svar forventer de??? Lar ungen være hjemna alene når han er syk, mens du går på jobb???

Skrevet
Hva har det med saken å gjøre? Selv om man har rett til så og så mange dager er det ikke dermed sagt at man behøver å benytte seg av de. Ikke uvanlig å finne alternative løsninger om barnet ikke er alvorlig syk, men tufs nok til ikke å måtte være i en travel barnehage.

Jeg har ikke sagt jeg skal ta alle, men det er en realitet at man ikke vil få prioritet hvis man har rett på 20 dager istedet for 10 dager. Og ja jeg vet at høyt sykefravær er en stor kostnad for bedrifter, men fullt ut er dette ett spørsmål som ikke bør bli stilt. Har nå snakket med flere som ansetter og de ser på det spørsmålet som ulovlig ja..men selvfølgelig er det jo de som spør om man er gravid og planlegger å bli gravid og..

Fikk og spørsmål og barnet mitt hadde kontakt med bf...er det og ett helt legitimt spørsmål?

Skrevet

Nei, men spørsmålet er med på å kartlegge hvilket nettverk kandidaten har, om man er villig til å se på alternative løsninger, og generelt holdninger til sykefravær...,

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er ikke ulovlig å spørre om slik, ei heller om hvor høyt sykefravær vedkommende har hatt de siste årene, samt å spørre om hvor mange dager vedkommende har vært hjemme med sykt barn.

Lovverket setter forbud mot å innhente opplysninger på følgende områder:

• Arbeidsmiljøloven § 13-4: seksuell orientering –

arbeidssøkerens samlivsform, politiske spørsmål, medlemskap

i fagforening.

• Diskrimineringsloven § 7: religiøse spørsmål, kulturelle

spørsmål.

• Likestillingsloven § 4 (3): graviditet, adopsjon og

familieplanlegging.

• Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven § 4: forbud mot

diskriminering av arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne.

Utover dette så er det ingen forbud.

Skrevet
Det er helt lov til å spørre om det. Det eneste det ikke er lov til å spørre om er om du planlegger å få barn / er gravid. Jeg har dette som et helt standard spørsmål under intervjuer

Det er helt feil!

Hvis man skal følge lovverket slavisk er det ikke lov til å spørre om slike personlige spørsmål. Med mindre det er oppgitt på din CV, så har du faktisk heller ikke lov til å spørre en kandidat om hun er gift eller har barn.

De fleste tenker at spørsmål rundt graviditet er de "ulovlige" spørsmålene, men det er faktisk mange flere. Så der tar du feil!

Skrevet
Hva har det med saken å gjøre? Selv om man har rett til så og så mange dager er det ikke dermed sagt at man behøver å benytte seg av de. Ikke uvanlig å finne alternative løsninger om barnet ikke er alvorlig syk, men tufs nok til ikke å måtte være i en travel barnehage.

Jeg har ikke sagt jeg skal ta alle, men det er en realitet at man ikke vil få prioritet hvis man har rett på 20 dager istedet for 10 dager. Og ja jeg vet at høyt sykefravær er en stor kostnad for bedrifter, men fullt ut er dette ett spørsmål som ikke bør bli stilt. Har nå snakket med flere som ansetter og de ser på det spørsmålet som ulovlig ja..men selvfølgelig er det jo de som spør om man er gravid og planlegger å bli gravid og..

Fikk og spørsmål og barnet mitt hadde kontakt med bf...er det og ett helt legitimt spørsmål?

Jeg ansetter og holdninger i forhold til fravær blir alltid luftet. Uavhengig om det er mor, far, gift, barnløs eller singel.

Har jeg en enslig forsørger inne til intervju/samtale så er det ikke usannsynlig at jeg fletter inn et spørsmål om den det gjelder har et greit forhold/ samarbeid med den andre foreldren.

Skrevet

Det er lov å spørre om slike ting.

avhengig av hva slags jobb man har og familiesituasjonen, så er det flere mulige svar på det spørsmålet.

Det er fortsatt sånn at kvinnene tar den største delen av omsorgs"byrden". Kvinner tar gjerne flere syke-barn dager selv om barnet har en høyst oppegående og tilstedeværende far.

Jeg har f.eks en jobb hvor jeg har mulighet til å ha barna med på jobb, ha hjemmekontor, jobbe på andre tider av døgnet osv. Jeg har mange måter å ordne meg på når ungene er syke. Noen ganger er de ordentlig syke og trenger kos, bistand stc. Da er jeg kun hjemme. Andre dager er de hjemme selv om de er relativt friske fordi ve f.eks overholder 48 timers karantene i barnehagen. Da kan jeg fint jobbe hjemme noen timer på morgen og ettermiddag

Skrevet
Det er ikke ulovlig å spørre om slik, ei heller om hvor høyt sykefravær vedkommende har hatt de siste årene, samt å spørre om hvor mange dager vedkommende har vært hjemme med sykt barn. Lovverket setter forbud mot å innhente opplysninger på følgende områder: • Arbeidsmiljøloven § 13-4: seksuell orientering – arbeidssøkerens samlivsform, politiske spørsmål, medlemskap i fagforening. • Diskrimineringsloven § 7: religiøse spørsmål, kulturelle spørsmål. • Likestillingsloven § 4 (3): graviditet, adopsjon og familieplanlegging. • Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven § 4: forbud mot diskriminering av arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne. Utover dette så er det ingen forbud.

sa det jeg ble spurt om hva slags forhold jeg hadde til bf så er det helt greit å spørre om? dette var og ett av spørsmålene jeg fikk skjønner du.

Skrevet
Det er helt lov til å spørre om det. Det eneste det ikke er lov til å spørre om er om du planlegger å få barn / er gravid. Jeg har dette som et helt standard spørsmål under intervjuer

Det er helt feil!

Hvis man skal følge lovverket slavisk er det ikke lov til å spørre om slike personlige spørsmål. Med mindre det er oppgitt på din CV, så har du faktisk heller ikke lov til å spørre en kandidat om hun er gift eller har barn.

De fleste tenker at spørsmål rundt graviditet er de "ulovlige" spørsmålene, men det er faktisk mange flere. Så der tar du feil!

Ikke uenig med deg, tok bare den korte forklaringen. Men igjen, en kandidat som ikke forteller noe om seg selv, eller sin livssituasjon vil jo være litt underlig...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Det er ikke ulovlig å spørre om slik, ei heller om hvor høyt sykefravær vedkommende har hatt de siste årene, samt å spørre om hvor mange dager vedkommende har vært hjemme med sykt barn. Lovverket setter forbud mot å innhente opplysninger på følgende områder: • Arbeidsmiljøloven § 13-4: seksuell orientering – arbeidssøkerens samlivsform, politiske spørsmål, medlemskap i fagforening. • Diskrimineringsloven § 7: religiøse spørsmål, kulturelle spørsmål. • Likestillingsloven § 4 (3): graviditet, adopsjon og familieplanlegging. • Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven § 4: forbud mot diskriminering av arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne. Utover dette så er det ingen forbud.
sa det jeg ble spurt om hva slags forhold jeg hadde til bf så er det helt greit å spørre om? dette var og ett av spørsmålene jeg fikk skjønner du.

Nei, det er ikke greit å spørre om. Sto ingenting om det i hovedinnlegget så jeg svarte ikke på det.

Skrevet
Nei, det er ikke greit å spørre om. Sto ingenting om det i hovedinnlegget så jeg svarte ikke på det.

skrev det litt lenger nede hvor noen andre syns det var ett greit spørsmål..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
skrev det litt lenger nede hvor noen andre syns det var ett greit spørsmål..

Ok

Skrevet

Du har glemt noe vesentlig fra arbeidsmiljøloven: Forbudet mot å direkte eller indirekte innhente helseopplysninger.

Sideinnhold

"Arbeidsmiljøloven § 9-3 lovfester en begrensning for arbeidsgiver til å innhente helseopplysninger i en ansettelsesprosess. Bakgrunnen for regelen er at arbeidstakere ikke urimelig skal holdes utenfor arbeidslivet.

Arbeidsgiver har ikke anledning til å be om andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som er tilknyttet stillingen. Dette gjelder enhver form for innhenting av opplysninger, herunder via utlysningstekst, intervju og/eller i den videre behandlingen før ansettelse.

Reglene er ment å ivareta arbeidsgivers legitime behov for å imøtekomme offentlige krav om et trygt arbeidsmiljø eller for å unngå å ansette personer som viser seg ikke å være skikket til arbeidet. Arbeidsgiveren kan derfor spørre søkeren om han er i stand til å utføre stillingens fysiske oppgaver, herunder om vedkommende lider av en sykdom som er uforenlig med den type stilling det søkes på, eller om det vil være behov for særskilt tilrettelegging for å kunne utføre arbeidsoppgavene. Derimot er det ikke tillatt å stille generelle spørsmål om risiko for fremtidige sykdommer eller helseproblemer.

Arbeidsmiljøloven § 9-4 er uttømmende. Det er således ikke anledning for arbeidsgiver å be om samtykke (jf. personopplysningsloven) fra søkeren for å innhente helseopplysninger som ikke er ”nødvendige”. Bakgrunnen for dette er at en arbeidssøker ofte vil være i en presset situasjon til å gi samtykke grunnet ønske om å få stillingen."

å spørre om man har alternativer når det gjelder sykt barn- dager er derimot ikke ulovlig, men kan muligens rammes av dsikrimineringslovverket på grunnlag av kjønn- og anses som indirekte diskriminering siden det i hovedsak er kvinner som er aleneforsørgere. Men min oppfatning er at det er lov å spørre om dette.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Du har glemt noe vesentlig fra arbeidsmiljøloven: Forbudet mot å direkte eller indirekte innhente helseopplysninger. Sideinnhold "Arbeidsmiljøloven § 9-3 lovfester en begrensning for arbeidsgiver til å innhente helseopplysninger i en ansettelsesprosess. Bakgrunnen for regelen er at arbeidstakere ikke urimelig skal holdes utenfor arbeidslivet. Arbeidsgiver har ikke anledning til å be om andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som er tilknyttet stillingen. Dette gjelder enhver form for innhenting av opplysninger, herunder via utlysningstekst, intervju og/eller i den videre behandlingen før ansettelse. Reglene er ment å ivareta arbeidsgivers legitime behov for å imøtekomme offentlige krav om et trygt arbeidsmiljø eller for å unngå å ansette personer som viser seg ikke å være skikket til arbeidet. Arbeidsgiveren kan derfor spørre søkeren om han er i stand til å utføre stillingens fysiske oppgaver, herunder om vedkommende lider av en sykdom som er uforenlig med den type stilling det søkes på, eller om det vil være behov for særskilt tilrettelegging for å kunne utføre arbeidsoppgavene. Derimot er det ikke tillatt å stille generelle spørsmål om risiko for fremtidige sykdommer eller helseproblemer. Arbeidsmiljøloven § 9-4 er uttømmende. Det er således ikke anledning for arbeidsgiver å be om samtykke (jf. personopplysningsloven) fra søkeren for å innhente helseopplysninger som ikke er ”nødvendige”. Bakgrunnen for dette er at en arbeidssøker ofte vil være i en presset situasjon til å gi samtykke grunnet ønske om å få stillingen." å spørre om man har alternativer når det gjelder sykt barn- dager er derimot ikke ulovlig, men kan muligens rammes av dsikrimineringslovverket på grunnlag av kjønn- og anses som indirekte diskriminering siden det i hovedsak er kvinner som er aleneforsørgere. Men min oppfatning er at det er lov å spørre om dette.

Tok det ikke med fordi vi her snakker om å spørre om sykefravær og sykt barn dager, noe som er lovlig, ikke å innhente informasjon om helsetilstand

Skrevet
Du har glemt noe vesentlig fra arbeidsmiljøloven: Forbudet mot å direkte eller indirekte innhente helseopplysninger. Sideinnhold "Arbeidsmiljøloven § 9-3 lovfester en begrensning for arbeidsgiver til å innhente helseopplysninger i en ansettelsesprosess. Bakgrunnen for regelen er at arbeidstakere ikke urimelig skal holdes utenfor arbeidslivet. Arbeidsgiver har ikke anledning til å be om andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som er tilknyttet stillingen. Dette gjelder enhver form for innhenting av opplysninger, herunder via utlysningstekst, intervju og/eller i den videre behandlingen før ansettelse. Reglene er ment å ivareta arbeidsgivers legitime behov for å imøtekomme offentlige krav om et trygt arbeidsmiljø eller for å unngå å ansette personer som viser seg ikke å være skikket til arbeidet. Arbeidsgiveren kan derfor spørre søkeren om han er i stand til å utføre stillingens fysiske oppgaver, herunder om vedkommende lider av en sykdom som er uforenlig med den type stilling det søkes på, eller om det vil være behov for særskilt tilrettelegging for å kunne utføre arbeidsoppgavene. Derimot er det ikke tillatt å stille generelle spørsmål om risiko for fremtidige sykdommer eller helseproblemer. Arbeidsmiljøloven § 9-4 er uttømmende. Det er således ikke anledning for arbeidsgiver å be om samtykke (jf. personopplysningsloven) fra søkeren for å innhente helseopplysninger som ikke er ”nødvendige”. Bakgrunnen for dette er at en arbeidssøker ofte vil være i en presset situasjon til å gi samtykke grunnet ønske om å få stillingen." å spørre om man har alternativer når det gjelder sykt barn- dager er derimot ikke ulovlig, men kan muligens rammes av dsikrimineringslovverket på grunnlag av kjønn- og anses som indirekte diskriminering siden det i hovedsak er kvinner som er aleneforsørgere. Men min oppfatning er at det er lov å spørre om dette.
Tok det ikke med fordi vi her snakker om å spørre om sykefravær og sykt barn dager, noe som er lovlig, ikke å innhente informasjon om helsetilstand

Du ser at loven omhandler retten til å spørre om fremtidig risiko for egen sykdom også? Hva som regnes som nødvedige helseopplysninger er dessuten veldig snevert, og i følge praksis innebærer dette at det kun er anledning til å spørre om slikt når det dreier seg om ikke- fysiske jobber. Ellers er det helt riktig at sykt barn- fravær ikke omhandles av denne loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...