Gå til innhold

Dere med 2.klassinger! Hvordan sikrer dere dem i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

MEN, er alle disse barna virkelig lavere enn 140cm? Min 2. klassing (da 1. klassing) passerte 140 cm i vår engang, det er vel ikke lurt å sitte i sete når man er så høy? Det er vel ikke sikkert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11-åringen (155cm) sitter uten sete, 9-åringen (130cm) og 6-åringen (120cm) sitter på pute med rygg. Kommer til å gjøre det til de er store nok til å sitte uten! Vår erfaring er derimot at setene 'tar mindre plass' når de er bakovervendt. Dette gjorde at vi hadde grei plass tilde andre to setene.

Skrevet

Da mine ble 8 år, så var de over 140 cm. Og da kan de sitte i vanlig sete, slik vi voksne gjør.

Pute fra de var ca 5 år, for da trengte de bare noen ekstra cm for å bli 140 cm i ryggmålet.

Ikke tro at noen får en på 8 år til å sitte i et babysete(slik 8-åringen ser det). I følge de fleste her inne, så skulle vel alle i bilen sitte bakovervendt, siden det er sagt å være sikrest....... Sikkert sjåføren også....

Bruk litt fornuft da! Så snart de rekker deg over hodet når dere alle sitter i bilen, så trenger de da ikke sete i hele tatt. Og rekker de deg til ditt hode med pute, så er da det nok.

Det handler om beltet i den alderen, og hvor det treffer på skulder og kroppen til barnet. Det skal IKKE være over eller for nær halsen, men krysse over skulderen, og dette er hele cluet her. Så snart de passer inn i 3-punkts-selen, og det uten at selen ligger på halsen, så er de klar for kun vanlig bilsete, og trenger ikke "babyseter". Da kan de sitte som voksne gjør.

Men de må være minst 140cm for å sitte der det er Airbag.

Skrevet

6 åring og 9 åring sitter fortsatt i stol med rygg og sidestøtte.

Yngste er ca 120 høy og eldste 130.

Alle venner av barna sitter fortsatt i stol. Eldste går i 3 klasse og vi har blitt kjent med alle foreldrene. Ingen av disse barna sitter usikret ennå.

Ingen av våre barn eller venner av barna har stillt spørsmålstegn rundt dette.

Skrevet

Vår 2.klassing sitter i beltestol. Sitter i Britax KidFix.

Legger ved link til nyttig informasjon ift sikring av store barn. Bloggen jeg henviser til, er en blogg Trygg Trafikk selv linker til på sine sider for sikring av barn i bil.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_4_-_10_ar/

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/08/beltestol-eller-pute-stor-forskjell-p.html

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2010/06/nsker-forbud-mot-sittepute-for-barn-i.html

http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2008/03/sikring-av-aldre-barn-i-bil-opp-til-ca.html

Skrevet
MEN, er alle disse barna virkelig lavere enn 140cm? Min 2. klassing (da 1. klassing) passerte 140 cm i vår engang, det er vel ikke lurt å sitte i sete når man er så høy? Det er vel ikke sikkert?

Regner med at du ser på din egen gutt at han er (mye?) høyere enn sine jevnaldrende? Vi har tre normalt sote barn, og så en gutt som er veldig mye høyere enn snittet. Så vår eldste var nok minst like lang som sin gutt er da han gikk i 2. klasse, men han var da også nesten et hode høyere enn de fleste andre i klassen sin. Det er under 5% av alle 2. klassinger som er så høye som det våre gutter er/var :) Vår eldste sluttet med bilstol da han var nesten 8,5 år fordi han vokste ut av den. Han var da rundt 143-144 cm høy og over 36 kg. Nå blir han snart 10 år og er 154 cm lang og 41 kg... og fortsatt mye større enn de fleste andre på sin egen alder ;)

Skrevet (endret)
Regner med at du ser på din egen gutt at han er (mye?) høyere enn sine jevnaldrende? Vi har tre normalt sote barn, og så en gutt som er veldig mye høyere enn snittet. Så vår eldste var nok minst like lang som sin gutt er da han gikk i 2. klasse, men han var da også nesten et hode høyere enn de fleste andre i klassen sin. Det er under 5% av alle 2. klassinger som er så høye som det våre gutter er/var :) Vår eldste sluttet med bilstol da han var nesten 8,5 år fordi han vokste ut av den. Han var da rundt 143-144 cm høy og over 36 kg. Nå blir han snart 10 år og er 154 cm lang og 41 kg... og fortsatt mye større enn de fleste andre på sin egen alder ;)

Ja, han er kanskje høyere enn de fleste :)

Men det er riktig at man ikke skal bruke verken bilstol når man er over 140cm, ikke sant?

Endret av hysterika
Skrevet
Da mine ble 8 år, så var de over 140 cm. Og da kan de sitte i vanlig sete, slik vi voksne gjør. Pute fra de var ca 5 år, for da trengte de bare noen ekstra cm for å bli 140 cm i ryggmålet. Ikke tro at noen får en på 8 år til å sitte i et babysete(slik 8-åringen ser det). I følge de fleste her inne, så skulle vel alle i bilen sitte bakovervendt, siden det er sagt å være sikrest....... Sikkert sjåføren også.... Bruk litt fornuft da! Så snart de rekker deg over hodet når dere alle sitter i bilen, så trenger de da ikke sete i hele tatt. Og rekker de deg til ditt hode med pute, så er da det nok. Det handler om beltet i den alderen, og hvor det treffer på skulder og kroppen til barnet. Det skal IKKE være over eller for nær halsen, men krysse over skulderen, og dette er hele cluet her. Så snart de passer inn i 3-punkts-selen, og det uten at selen ligger på halsen, så er de klar for kun vanlig bilsete, og trenger ikke "babyseter". Da kan de sitte som voksne gjør. Men de må være minst 140cm for å sitte der det er Airbag.

Babysete faktisk.

Her er som nevnt eldste 8,5 år, og ca 132 cm høy. Han sitter i beltestol, og har ikke nevnt en eneste gang at han ikke ønsker det.

Alle de klassekamperatene/venninnene jeg har sett i bil, sitter også i sete enda - de går i 3 klasse. Det er jo rart "alle" i klassen hans er like hysteriske da (dine ord)

Je velger heller å tro at vi, sammen med de andre, er ansvarlige og opplyste foreldre som vil det beste for våre barn.

Skrevet
Ni 2.klassing er straks 7 år og 117 cm så lenge igjen til hun blir 140 cm.
Skrevet

Vi har integrert barnesete i bilen, trepunkt-sele, så det fungerer flott for andreklassingen vår. Hun kan sitte i noen år til i den.

Skrevet

Vi jobber i helsevesenet begge to og er "hysteriske". Her har snuppa på snart 6 år akkurat snudd seg riktig vei. 8 åringen sitter i sete. Det er nok å ha sett ett ulykkessted der ikke barna har vært riktig sikret, så blir man " hysterisk". Protesten fra 8 åringen om at ingen av de andre i klassa sitter i sete blåser jeg i. Jeg er voksen og bestemmer.

Skrevet

6, 8 og snart 11 åring sitter i pute med rygg her. Britax kidfix til alle tre. Har forklart de enkelt hva som skjer hvis de dropper setet, protester oppstår ikke fordi de vet at de ikke har et valg. Får ikke sitte på med andre hvis de ikke har sete med seg. Setet skal de bruke til de ikke får plass i det lengre :-)

Det er svimlende mange som napper av ryggen så kjapt de kan.

En ting er at selen ikke skal ligge på halsen, men hva med en sidekollisjon? Vil tro et sete med nakkestøtte er bedre enn ikke å ha nakkestøtte..? Hva med hvis barna sovner i bilen? Da henger de jo med hodet og har slettes ikke selen på riktig plass?

Jeg skal i allefall ikke måtte være etterpåklok noen gang, å vite at jeg burde gjort noe på en annen måte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...