Gå til innhold

Dere med 2.klassinger! Hvordan sikrer dere dem i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter nr 3, og det er litt av en kabal som skal gå opp i baksetet i forhold til plass. Var på babyshop og så på seter, og hun anbefalte Brio sete til minste, og et annet til største. Det hun anbefalte til 7-åringen var diiigert, og ganske dyrt... Er så usikker på hvordan vi skal løse dette. Hva sitter deres 7-åringer på/i? Skal man kjøpe nytt, stort sete til en 7-åring, og satse på at han sitter i det til han blir 10 år, som dama anbefalte, eller finns det noen andre alternativ? Vi tenkte på pute, men det var fy-fy, sa dama....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 7 åring skal sikres med stol ja! At det er dyrt bør være uvesentlig.

Skrevet

BeSafe IziUp til 7 1/2-åringen

Skrevet

Ja, pute er fy fy. Hva sietter han på nå da ?

Her sitter 8,5 åringen i et Britax Kidfix sete og kommer til å fortsette med det til han oppfylle høydekravene til å sitte uten.

Minste har Cybex Solution X2fix, men han er bare 4.

Det finnes jo beltestoler som er mindre og nettere også. Hva med HTS izi up ?

Skrevet

7 åringen har stol, men hun har nå bedt tynt om å få slippe, det er ingen andre hun kjenner på sin alder som sitter i stol, de sitter på pute. Pappan er villig til å føye henne, men jeg sier nei. Men er det noen som vet hvor lenge de må sitte i stol, for det er vel høyda det kommer an på, ikke alder?

Skrevet

Vi har putestol til både 8-åringen og 5-åringen. De kan sitte på bare pute også, men det ville jeg ikke gjort!

LuksusLiv, jeg ville vist henne et klipp fra Youtube om hva som kan skje i en kollisjon dersom hun sitter på bare pute kontra pute med rygg. Tror ikke hun kommer til å protestere på bilstolen sin igjen da ;)

Skrevet
Vi venter nr 3, og det er litt av en kabal som skal gå opp i baksetet i forhold til plass. Var på babyshop og så på seter, og hun anbefalte Brio sete til minste, og et annet til største. Det hun anbefalte til 7-åringen var diiigert, og ganske dyrt... Er så usikker på hvordan vi skal løse dette. Hva sitter deres 7-åringer på/i? Skal man kjøpe nytt, stort sete til en 7-åring, og satse på at han sitter i det til han blir 10 år, som dama anbefalte, eller finns det noen andre alternativ? Vi tenkte på pute, men det var fy-fy, sa dama....

Her sitter 6 og 8 åringen på pute og mini i stol,er jo en grense på høyden som avgjør og hvor store barna er.

Er jo godt sikret forde om de sitter på pute for selen er der den skal være.

En annen ting er at foreldre og andre bilister tar til vetet og kjører etter fartsgrenser,ikke snakker i mobil når en kjører og at en følger med på vei og rundt når en kjører.....................

Skrevet
Her sitter 6 og 8 åringen på pute og mini i stol,er jo en grense på høyden som avgjør og hvor store barna er. Er jo godt sikret forde om de sitter på pute for selen er der den skal være. En annen ting er at foreldre og andre bilister tar til vetet og kjører etter fartsgrenser,ikke snakker i mobil når en kjører og at en følger med på vei og rundt når en kjører.....................

Hehe, så du "ofrer" barna dine og tenker at andre får kjøre mer sikkert? Regner med barna dine ikke er 140? Dummeste jeg har lest her inne, og bare det fortjener medalje. Du vil dessuten motta bot om du blir stoppet og du kan risikere bekymringsmelding da det har vært mye fokus på dette i det siste.

Skrevet

Nå sitter han i Britax sete som går opp til 25 kg. Men det er så bredt at det må byttes ut. De skal sitte i sete til de er 10-11 år, evt til de er over 1.40 m. Men grunnen til at jeg spør, er at det virker som om mange nå for tida bruker pute, og da jeg snakka om det setet, ble jeg veldig usikre fordi mange sier at unger ikke sitter i svære seter så lenge uansett... Bare spør jeg altså. Betaler selvsagt det det koster, vi har da spart barnetrygd siden han ble født, men ville bare høre hva andre gjør!!

Skrevet
Nå sitter han i Britax sete som går opp til 25 kg. Men det er så bredt at det må byttes ut. De skal sitte i sete til de er 10-11 år, evt til de er over 1.40 m. Men grunnen til at jeg spør, er at det virker som om mange nå for tida bruker pute, og da jeg snakka om det setet, ble jeg veldig usikre fordi mange sier at unger ikke sitter i svære seter så lenge uansett... Bare spør jeg altså. Betaler selvsagt det det koster, vi har da spart barnetrygd siden han ble født, men ville bare høre hva andre gjør!!

Jeg er altså HI!

Skrevet

Acta graco setene er ofte litt smalere, ville valgt smaleste sete til alle. Cybex setene som vi har er gigantiske. Sjekk bilxtra og mekk, biltema. Tror recaro setene er smale også.

Skrevet
Her sitter 6 og 8 åringen på pute og mini i stol,er jo en grense på høyden som avgjør og hvor store barna er. Er jo godt sikret forde om de sitter på pute for selen er der den skal være. En annen ting er at foreldre og andre bilister tar til vetet og kjører etter fartsgrenser,ikke snakker i mobil når en kjører og at en følger med på vei og rundt når en kjører.....................
Hehe, så du "ofrer" barna dine og tenker at andre får kjøre mer sikkert? Regner med barna dine ikke er 140? Dummeste jeg har lest her inne, og bare det fortjener medalje. Du vil dessuten motta bot om du blir stoppet og du kan risikere bekymringsmelding da det har vært mye fokus på dette i det siste.

Hæ?

Hun får ikke bot, siden begge barna sitter på bare pute. Da er de sikret i henhold til reglene så lenge de er over 15 kg.

Hvor lurt det er , det er en annen diskusjon.

Skrevet

Hva med å ha minsten fremme og at du og mannen bytter på å sitte i midten.

Skrevet

Min sitter på pute. Ble stoppet i kontroll forrige uke faktisk og jeg var ganske nervøs for jeg var usikker på om han var for liten til å sitte på pute. Politiet så bak og sa: Og jeg ser gutten er skikkelig sikret, det er bra :)

Vi kjører veldig lite da, bare småturer. Har et sete med rygg som blir brukt på lengre turer.

Skrevet
Min sitter på pute. Ble stoppet i kontroll forrige uke faktisk og jeg var ganske nervøs for jeg var usikker på om han var for liten til å sitte på pute. Politiet så bak og sa: Og jeg ser gutten er skikkelig sikret, det er bra :) Vi kjører veldig lite da, bare småturer. Har et sete med rygg som blir brukt på lengre turer.

Mye dumme folk her. Hvorfor satt barnet på pute om du var usikkert på om han var for liten? Og tror du ulykker skjer bare på langturer?

Skrevet
Hæ? Hun får ikke bot, siden begge barna sitter på bare pute. Da er de sikret i henhold til reglene så lenge de er over 15 kg. Hvor lurt det er , det er en annen diskusjon.

Beklager, leste feil. Uansett: det er stor forskjell på hva som er lov og hva som er anbefalt.

Skrevet
Min sitter på pute. Ble stoppet i kontroll forrige uke faktisk og jeg var ganske nervøs for jeg var usikker på om han var for liten til å sitte på pute. Politiet så bak og sa: Og jeg ser gutten er skikkelig sikret, det er bra :) Vi kjører veldig lite da, bare småturer. Har et sete med rygg som blir brukt på lengre turer.

Hadde du sett hva forskjellen er for et barn å sitte på pute med rygg og uten rygg ville du aldri igjen ha brukt bare pute til de korte turene deres. Hvorfor i alle dager velger du det minst sikre når du har noe mye bedre uansett? At han var lovlig sikret betyr ikke at han er godt nok sikret....

Skrevet

Hvor stor er 7 åringen da?

Min er 8 år og bikket 140 cm så han har sluttet med bilstol allerede.

Tror grensen er 135 cm eller 36 kg.

Det finnes mange beltestoler på markedet. Ikke alle er store og dyre:)

Skrevet

Men disse stolene fra biltema osv som er veldig lette, de er jo godkjent, men er de "bar nok"??? Om man spør på fe.s Babyshop vil de nok helt sikkert si nei, men er det noen som bruker dem??

Skrevet

Både 1. og 4.klassingen her har Besafe Izi up x2. Og det skal 4.klassingen hvertfall ut dette skoleåret, kanskje enda lengre.

Skrevet

Jeg kjøpte et "billigsete" til han da han startet i 2.klasse. Dels fordi nr 3 skulle komme og det var det eneste vi hadde plass til i baksetet, dels fordi han nærmet seg 140 cm..

1åringen og 3åringen sitter bakovervendt i dyre stoler som har kommet godt ut i tester.

Skrevet

Vår 2.klassing sitter i beltestol og den får hun bruke så lenge som mulig. Gjerne til hun er 10 år. Her sikres ungene så godt som mulig.

Skrevet

Jeg ser forresten at mange på barnas alder sitter på pute. Så det stemmer nok at mange velger det. Men det kunne ikke falt meg inn. Forresten, i bilen til foreldrene mine bruker de pute, dessverre. Setene i baksetet der er så rette at barnas seter nesten blir sittende fremoverlent.

Skrevet

9-åringen her sitter i putestol fortsatt!

Han er nesten 140 høy, så det synger på siste verset her, men vi holder ut så lenge som mulig:)

Har IziUP. Det er ganske smalt i selve puta men er bredt i toppen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...