Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Og nå snakker jeg ikke om hopping i høyet Nå har ikke jeg opplevd en fødsel selv enda, men der som har født: hvilken stilling fungerte for dere? Når jeg har sett programmer om fødsler så virker det som om alle ender opp liggende på rygg. Det er vel ikke akkurat å samarbeide med tyngdekraften??? Noen blir kanskje kommandert til denne stillingen fordi de er tilkoblet ulike måleinstrumenter, men.. seriøst??? Ser utrolig upraktisk ut!
Ugress Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Jeg sto i prekestolen. Lå først på rygg, men det var en veldig lite effektiv stilling. I tillegg synes jeg riene var verre når jeg lå.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Jeg hadde store planer om saccosekk aktig greie, men Når alt kom til alt nektet jeg å røre eng og vel liggende å skræve. Funket supert ungen kom ut fort og greit
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Jeg lå på rygg. Fikk beskjed fra jm at det var mer effektivt om jeg lå på siden, men jeg måtte velge selv. Jeg skulle føde i skikkelig fødestilling når jeg først var der, så det var ikke snakk om at jeg skulle ligge på siden! Og man krangler ikke med en sta bestemt fødende kvinne.. Neste gang tror jeg at jeg skal være med fleksibel. Haha.
Lady lovely locks Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Jeg var så sliten i kroppen mot slutten at jeg klarte ikke annet. Jordmor ville ha meg opp på knærne et par ganger, men jeg begynte seriøst å gråte.
Musemorbr / Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 Jeg satt på fødekrakk med mannen som ryggstøtte, og var utrolig fornøyd med det, inntil jeg ble så svett og glatt i hendene at jeg ikke klarte holde meg oppe på den mer. Da måtte jeg over i senga, hvor jeg lå sidelengs med den ene foten i fotbøyle. Det gikk veldig fint, og jeg følte at fødekrakken/tyngdekraften bidro til at det gikk lettere. Hadde jeg ikke hatt ryggskaden min, tror jeg nok jeg ville brukt prekestolen også litt. Den ene jordmora som svarer her på bim, har en super blogg med videoer som viser forskjellige fødestillinger. De hjalp meg veldig. Følte meg forberedt og sikker på hva jeg ville prøve da jeg skulle føde. Kanskje noen her kan finne link til den, for det kan nemlig ikke jeg gjøre fra mobilen.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 (endret) 1: På rygg/halvsittende, det hastet plutselig litt, så det måtte bli slik. 2: Sittende på kne men jeg lente meg over en sakkosekk. Veldig ok egentlig fram til etterpå, kjedelig å måtte flytte på seg når man er helt skjelven og navlestrengen fortsatt henger fast osv, ble litt stress. 3: Liggende på siden, bare ble sånn, orket ikke å snu meg. 4: På rygg, tenkte det var like greit så slapp jeg å flytte på meg etterpå Førstemann tok det litt tid med, de andre har kommet på 3-5 pressrier. Endret 23. august 2012 av Alva♂♂♂♀
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Jeg hadde rier i 9 timer før pressriene begynte. Deretter lå jeg med pressrier i halvannen time før babyen (endelig!) kom. Jeg prøvde flere stillinger underveis, men bare fordi jeg ikke hadde krefter til å protestere når jordmor ville ha meg i prekestol, på alle fire osv. Jeg var så utrolig sliten mot slutten, at noen annen stilling enn liggende på rygg hadde ikke vært fysisk mulig Dessuten sank hjerterytmen til baby hver gang det kom en rie mot slutten, så de måtte bare få henne fort ut. Ikke noe dramatisk, men hun var nok veldig sliten selv, stakkars liten. Jordmor oppdaget fort at det gikk kjappere å presse på rygg, da jeg ikke hadde krefter til noe pressing i oppreist stilling. Derfor ble det ryggfødsel på meg, men hadde jeg ikke vært så sliten ville de nok ha variert mer på stillingene
LuksusLiv Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Jeg har ligget/sittet delvis oppreist på rygg begge gangene. Dvs andre gangen lå jeg i sideleie helt til hodet var nesten ute. Straks jeg la meg på ryggen kom ungen ut på neste press.
Barn 4 :) Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 første gangen lå eg på ryggen, var so vondt at eg ville ikkje rikke meg... andre gangen lå eg på siden i de barnet kom ut
Mikkemafian Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Jeg sto på kne i sengen, halvt oppreist. Jeg var også en meget bestemt fødende kvinne, og jordmor hadde siste vakten før ferie og ville bli ferdig.. Ingen god kombinasjon. Jeg ville nemlig vente på de effektive pressriene som jeg hadde kjent sist, og pustet og pustet til jeg nesten så mannen med ljåen. Jordmor prøvde å true meg med at hvis ikke jeg begynte å presse snart, så ville måtte jeg over på ryggen. Jeg svarte selvfølgelig: lykke til med det... Jeg klarer helt fint å presse jeg bare VIIIIIIIIIL IKKEEEE!! Tror hun var fornøyd med å ta ferie, for å si det sånn;)
Kremtopp Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Nr 1 og nr2 ble fødte jeg liggende på rygg, mens nr.3 fødte jeg liggende på siden (anbefales!). Det var stor forskjell og jeg kommer nok til å føde liggende på siden denne gangen også
Gjest Gul stjerne Skrevet 23. august 2012 #16 Skrevet 23. august 2012 Mine rier var så intense at jeg hadde gått rett i bakken om jeg hadde prøvd å stå. Trengte ikke hjelp av tyngdekraften, jeg og kroppen min var et super team Så ja, rygg
Tigerpote Skrevet 23. august 2012 #17 Skrevet 23. august 2012 Lå på ryggen i senga begge gangene. Hadde aldri i livet klart noe annet, men hadde heller ikke noe valg siden begge fødslene ble igangsatt.
marsve Skrevet 23. august 2012 #18 Skrevet 23. august 2012 Første av tvillingene kom liggendes. Andre ville ikke komme i det hele tatt. Når det hadde gått over en time etter at førstemann kom begynte hjerterytmen å synke. Da fikk jeg beskjed om å stelle meg på alle fire. Ville egentlig heller dø faktisk. Men skjønte jo at hvis ikke han kom hvert øyeblikk så ville det bli keisersnitt. Og tro meg du vil gjerne slippe det når du allerede akkurat har født, veien er staka opp og du kan slippe alle de mén med et keisersnitt på toppen av alle mén etter fødsel. Så da var det bare å slenge ræva i været. Og han kom han, 1t og 20 min etter søsteren sin. Tror virkelig det er mye hjelp i tyngdekraften altså.
marsve Skrevet 23. august 2012 #19 Skrevet 23. august 2012 Lå på ryggen i senga begge gangene. Hadde aldri i livet klart noe annet, men hadde heller ikke noe valg siden begge fødslene ble igangsatt. Må man ligge når man bli igangsatt?
Tigerpote Skrevet 23. august 2012 #20 Skrevet 23. august 2012 Lå på ryggen i senga begge gangene. Hadde aldri i livet klart noe annet, men hadde heller ikke noe valg siden begge fødslene ble igangsatt. Må man ligge når man bli igangsatt? Ja. Man må ha masse målinger hele tiden for å sjekke at mor og barn har det bra, og da må man ligge.
marsve Skrevet 23. august 2012 #21 Skrevet 23. august 2012 Lå på ryggen i senga begge gangene. Hadde aldri i livet klart noe annet, men hadde heller ikke noe valg siden begge fødslene ble igangsatt. Må man ligge når man bli igangsatt? Ja. Man må ha masse målinger hele tiden for å sjekke at mor og barn har det bra, og da må man ligge. Åh sånn ja. Jeg hadde å det, igangsatt altså, med ledninger og greier overalt. Men siden det så ut til å gå på tverke uansett så spilte det sikkert ingen rolle om man ga det et forsøk på knea. Var millimeteren unna keisersnitt uansett.
Major HotLips Houlihan Skrevet 23. august 2012 #22 Skrevet 23. august 2012 Jeg lå på rygg begge gangene. Noe annet var helt utenkelig, klarte såvidt å kreke meg på do før de satte epidural på andre fødsel. Gud, som jeg forbannet de jordmødrene som skulle ha meg opp og gå
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #23 Skrevet 23. august 2012 Lå på ryggen i senga begge gangene. Hadde aldri i livet klart noe annet, men hadde heller ikke noe valg siden begge fødslene ble igangsatt. Må man ligge når man bli igangsatt? Ja. Man må ha masse målinger hele tiden for å sjekke at mor og barn har det bra, og da må man ligge. Hmm, sånn var det ikke hos meg.. ble satt i gang med begge, men var ikke konstant måling og hvertfall ikke under pressinga.
Tigerpote Skrevet 23. august 2012 #24 Skrevet 23. august 2012 Lå på ryggen i senga begge gangene. Hadde aldri i livet klart noe annet, men hadde heller ikke noe valg siden begge fødslene ble igangsatt. Må man ligge når man bli igangsatt? Ja. Man må ha masse målinger hele tiden for å sjekke at mor og barn har det bra, og da må man ligge. åh sånn ja. Jeg hadde å det, igangsatt altså, med ledninger og greier overalt. Men siden det så ut til å gå på tverke uansett så spilte det sikkert ingen rolle om man ga det et forsøk på knea. Var millimeteren unna keisersnitt uansett. Ja, det var jeg også med første, men jeg måtte være i senga...
Kjærepære Skrevet 23. august 2012 #25 Skrevet 23. august 2012 Tusen takk for at dere deler deres erfaringer! Når man går og er verpesjuk døgnet rundt så tenker man så mye rart En annen ting.. noen som vet hvordan man kan svare anonymt? Er sjelden jeg ønsker det, men får kun valgt å være anonym om jeg starter tråd i anonymforum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå