Gå til innhold

Ser fødsel verre ut enn det er?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er gravid for første gang og er livredd for fødsler. Har sett mange fødselsvideoer, Jordmødrene på NRK + mange på Youtube. Både såkalt enkle, normale, og "fine"fødsler, og noen mer dramatiske. Samtlige gir meg fullstendig panikk. Jeg synes det ser makabert ut, og alt annet enn vakkert. For hver video jeg ser, blir jeg reddere. Nå skal jeg aldri mer se noen. Noen ganger hjelper det å oppsøke kunnskap hvis man frykter noe, men dette gjelder tydeligvis ikke fødsler..

Slutt så se slike filmer! Du vet ikke hvordan DIN fødsel blir. Kanskje er det over på 1-2-3 og du føler at det ikke var så ille?

Mine 5 kom veldig fort og ukomplisert, men vondt var det.

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å føde er vondt, men det er jo noe helt annet Å se pÅ det enn Å være midt oppe i det. Ikke se pÅ alle disse videoene hvis det skremmer deg.

Mitt tips er Å øve seg pÅ Å puste, sÅnn at du kan "puste" deg gjennom smerten. Min første fødsel var usigelig vondt fordi jeg ikke klarte Å puste.

Det kommer til Å gÅ fint :-)

Skrevet

Så har du meg da, som da jeg ventet mitt andre barn og var på sykehuset for igangsetting, lå og så på NRK og "Jordmødrene" der - på SYKEHUSET!

Ikke smart. Snakker om å psyke ned seg selv.

Men: jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, hovedinnlegger, for det er liksom en sannhet som er både opplest og vedtatt at fødsel er j****lige. Og vondt er det jo, men det er noe med at når du faktisk er oppi det, så er du så fokusert at du liksom ikke tenker på hvordan fødselen oppleves, hvis du skjønner.

Min erfaring under fødsel er at man tar en ting av gangen. Få konstantert at fødsel er igang: check, åpningsrie 1: check, åpningsrie 2: check, åpningsrie 3: check (ja, du skjønner)... og før du vet ordet av det, er du klar til å presse. Og når du skal til å presse, så vet du at fødselen nærmer seg sluttfasen. Da får du ofte litt ekstra energi. Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre, men for min del ga en del av smertene seg under pressriene. Pressriene var ikke vonde hos meg, men intense, du må bare presse, liksom (og godt er det!).

Og så plutselig glir babyen ut av deg - og sekunder har du et skrikende, lite rynkete vesen på magen - og du er ferdig (og alle smerter er borte!).

Dette går så fint, så :-)!

(PS: for min del hjalp det å tenke på alle kvinner som har født før meg og kommet fra det uten varige traumer: mamma, bestemor, svigermor, svigerinne, venninner...) :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet
Er gravid for første gang og er livredd for fødsler. Har sett mange fødselsvideoer, Jordmødrene på NRK + mange på Youtube. Både såkalt enkle, normale, og "fine"fødsler, og noen mer dramatiske. Samtlige gir meg fullstendig panikk. Jeg synes det ser makabert ut, og alt annet enn vakkert. For hver video jeg ser, blir jeg reddere. Nå skal jeg aldri mer se noen. Noen ganger hjelper det å oppsøke kunnskap hvis man frykter noe, men dette gjelder tydeligvis ikke fødsler..
På filmer gjerne amerikanske er det iallefal ulikt realiteten. Der skriker de og jamrer seg værre. Jm var ganske klar på at å skrike gjør at du bruker masse energi og får mer vondt, ting tar lenger tid, mer oksygen blir brukt og du bruker flere rier på å komme deg igjen. Jeg prøvde for å sjekke og det stemte, skrek jeg ble jeg utslitt. Jeg har bare født et barn da, men det var greit tok 4 timer var jo vondt, men det er mye annet som er værre. Gå på yoga det hajlp for emg da ble jeg kjent med pusten min som jm sa var avgjørende og kortet ned min fødsel med 4 timer =) Men jeg var nok veldig veldig heldig!

Må du gi deg :P Det hender faktiskt at NOEN (hm?jeg?) trenger å skrike høøøøøøøøøøøøøyt før jeg presser ;) Funka som bare det ;) Jordmora ble dritsur, men jeg tror jeg gikk de amerikanske damene en høy gang ;)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
På filmer gjerne amerikanske er det iallefal ulikt realiteten. Der skriker de og jamrer seg værre. Jm var ganske klar på at å skrike gjør at du bruker masse energi og får mer vondt, ting tar lenger tid, mer oksygen blir brukt og du bruker flere rier på å komme deg igjen. Jeg prøvde for å sjekke og det stemte, skrek jeg ble jeg utslitt. Jeg har bare født et barn da, men det var greit tok 4 timer var jo vondt, men det er mye annet som er værre. Gå på yoga det hajlp for emg da ble jeg kjent med pusten min som jm sa var avgjørende og kortet ned min fødsel med 4 timer =) Men jeg var nok veldig veldig heldig!
Må du gi deg :P Det hender faktiskt at NOEN (hm?jeg?) trenger å skrike høøøøøøøøøøøøøyt før jeg presser ;) Funka som bare det ;) Jordmora ble dritsur, men jeg tror jeg gikk de amerikanske damene en høy gang ;)

Nei, det er ingen forskning som påviser at det tar lengre tid hvis man hyler. ikke alle klarer å bite smerten i seg, og hvorfor i all verden skal man være flink under en fødsel og holde kjeft, når man hyler hvis man brekker en arm, har nyrestein eller andre uutholdelige smerter? Alle har forskjellig smerteterskel og forskjellig styrke på riene. Jeg har født 2 stk og klarte ikke å la være å skrike med noen av dem, siden kroppen ikke klarte å holde lyden inne. Hadde driti i disse jordmødrene som kjefter på fødende, liker de ikke lyd, så får de kjøpe seg ørepropper eller bytte jobb.

Skrevet (endret)

Det ser absolutt verre ut enn det er! Min fødsel varte i 24 timer og det var så klart vondt, men du vet jo at det ikke er fordi du er syk eller skal dø! Epiduralen min fungerte ikke heller, men lystgassen ble den store redningen :) den fikk jeg bare brukt de siste 4timene, og anbefales på det sterkeste! Jeg var redd for å bli kvalm men det var bare herlig!:) et annet lite tips som fungerte veldig for meg var pusten og telling av pust. Riene fram til ca 8 cm varte i 12 pust og etter 8cm å til jeg var ferdig, 22 pust! Jeg viste da at når jeg hadde telt ti pust så var det bare 2 igjen! Høres kanskje rart ut men når du er oppi det så forsvinner du inn i din egen verden og det var sånn jeg fokuserte. Men alle fødsler er forskjellige og for alt du veit så tar det bare et par timer :) det er lov å håpe! Det er uansett en opplevelse jeg aldri ville vært foruten og jeg er veldig gla for at det ikke blei keisersnitt! Lykke til når den tid kommer :)

Endret av 1+1=3 <3
Skrevet
Nei. Det er verre enn det ser ut.

Uff, stakkar deg, du må virkelig ha hatt en grusom fødsel!

Godt de fleste synes det ser værre ut enn det faktisk er da:)

Skrevet
Uff, stakkar deg, du må virkelig ha hatt en grusom fødsel! Godt de fleste synes det ser værre ut enn det faktisk er da:)

Det fleste? Hvor tar du det fra? de fleste i min omgangskrets synes fødsel var fælt og vondt, og ikke vakkert og smertefritt, sånn man får inntrykk av her på forumet. Tror folk skryter på seg mer på papiret enn når de snakker om det i vennegjengen.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Hehehe ser deg for meg der du ligger å skræver og skriker! Ja for noen er sikkert det det eneste som hjelper, men for meg ble alt værre da :P

Jeg fikk lett fødsel og som betaling fikk jeg en baby med masse låsninger som ikke sov eller spiste på ukevis...

Skrevet
Nei, det er ingen forskning som påviser at det tar lengre tid hvis man hyler. ikke alle klarer å bite smerten i seg, og hvorfor i all verden skal man være flink under en fødsel og holde kjeft, når man hyler hvis man brekker en arm, har nyrestein eller andre uutholdelige smerter? Alle har forskjellig smerteterskel og forskjellig styrke på riene. Jeg har født 2 stk og klarte ikke å la være å skrike med noen av dem, siden kroppen ikke klarte å holde lyden inne. Hadde driti i disse jordmødrene som kjefter på fødende, liker de ikke lyd, så får de kjøpe seg ørepropper eller bytte jobb.

Det handlet ikke om å være flink for min del altså jeg var ganske frekk der jeg lå, så var ikke stille for å være flink. Men for meg funket det ikke å skrike. Og for meg gikk det fint å føde. Hun kjeftet ikke på meg, men anbefalte meg å ikke skrike. Men sa det er lurt å prøve og ejg prøvde og angret. Så ja klart alle er forskjellige, jeg var veldig heldig og håper hi som har skrekken får en like enkel fødsel. og jeg stolte på min jm og i mitt tilfelle hadde hun rett, det gikk raskt og greit og jeg tror mye av det har å gjøre med at jeg pustet rolig hele tiden og fokuserte på hva jeg skulle gjøre hele tiden og ikke lot smertene ta over, men fokuserte på jobben kroppen min skulle gjøre..

Var IKKE ment som kritikk

Gjest peacock
Skrevet

Ja, fødsel er vondt det! Men når du ser videoer og hører folk skrike som om de holder på å dø glemmer du en ting: alle følelsene og gleden som er i spill midt oppi alt det vonde. Og tro meg; en fødsel er verdt arbeidet! Vondt, men gir så utrolig mye glede etterpå. Og så tøff man føler seg; man kan klare ALT om man klarer å føde.

Mitt beste råd til deg, HI, er å forsøke å slippe kontrollen litt. Alle fødsler er forskjellige, så du kan uansett ikke planlegge hvordan det kommer til å bli. Du vet ikke om du vil ha smertestillende før du er i situasjonen, du vet ikke hvor lang tid det vil ta eller om det oppstår komplikasjoner. Les deg gjerne opp på emnene, men ikke planlegg! Ofte blir det annerledes enn det man trodde uansett.

Og barnet kommer ut det, hva enten du vil det eller ei. å grue seg gjør bare den uunngåelige prosessen verre. Vær forberedt på det verste, håp på det beste, ta ting som de kommer og husk at for de fleste går det heldigvis kjempefint :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet
Hehehe ser deg for meg der du ligger å skræver og skriker! Ja for noen er sikkert det det eneste som hjelper, men for meg ble alt værre da :P Jeg fikk lett fødsel og som betaling fikk jeg en baby med masse låsninger som ikke sov eller spiste på ukevis...

Ja, der kan du se. Min sov natta fra han var 2 mnd og har aldri skriki i sitt liv ;) Haha! Neida, fra spøk til alvor....Jeg prøvde faktisk å tenke på det med nr 2, at jeg IKKE skulle skrike. Men jeg hadde bekkensmerter utav en annen verden allerede før jeg skulle føde, så når jeg lå der hadde jeg så vondt at jeg ikke visste opp ned....

Skrevet
Hehehe ser deg for meg der du ligger å skræver og skriker! Ja for noen er sikkert det det eneste som hjelper, men for meg ble alt værre da :P Jeg fikk lett fødsel og som betaling fikk jeg en baby med masse låsninger som ikke sov eller spiste på ukevis...
Ja, der kan du se. Min sov natta fra han var 2 mnd og har aldri skriki i sitt liv ;) Haha! Neida, fra spøk til alvor....Jeg prøvde faktisk å tenke på det med nr 2, at jeg IKKE skulle skrike. Men jeg hadde bekkensmerter utav en annen verden allerede før jeg skulle føde, så når jeg lå der hadde jeg så vondt at jeg ikke visste opp ned....

Aiai høres ikke godt ut! Huff det går heldigvis fort over da! Og du fikk sovebabyer siden du var så flink. Må være en viss balanse helvetes fødsel enkelt etterpå og sovebarn, enkelt fødsel= hemoriode helvete og låsninger.. Men nå sover hun godt tok bare 8 mnd :P

Skrevet
Uff, stakkar deg, du må virkelig ha hatt en grusom fødsel! Godt de fleste synes det ser værre ut enn det faktisk er da:)
Det fleste? Hvor tar du det fra? de fleste i min omgangskrets synes fødsel var fælt og vondt, og ikke vakkert og smertefritt, sånn man får inntrykk av her på forumet. Tror folk skryter på seg mer på papiret enn når de snakker om det i vennegjengen.

Har jeg sagt noe om at det ikke var vondt? Eller at det er vakkert? Smertefritt? Fårstår ikke helt hva du mener med at jeg har sagt dette altså.

De fleste i min omgangskrets synes også fødselen var vond, tror det er ganske vanlig og oppleve en fødsel slik.

Hvorvidt det ser vondere ut enn det faktisk er har jeg ikke diskutert med mine venninner, så akkurat der tok jeg utgangspunkt i hva som har blitt skrevet her.

Skrevet

Tror et av mine problemer er at jeg er en kontrollfrik. Takler ikke helt det å skulle miste kontrollen.

Når jeg ser filmer av fødende damer som skriker ukontrollert tenker jeg at det ser helt uverdig ut - og at jeg aldri har lyst til å oppleve noe slikt/ bli som dem...

Antar dette provoserer mange som har født, men for meg ville det vært et nederlag å skrike og hyle under fødselen. Jeg tror man bruker (unødvendig) mye krefter på dette, og at man også stresser opp seg selv og de som er der for å hjelpe til

Men det er min oppfatning..

Gjest Sekretøsa
Skrevet
Aiai høres ikke godt ut! Huff det går heldigvis fort over da! Og du fikk sovebabyer siden du var så flink. Må være en viss balanse helvetes fødsel enkelt etterpå og sovebarn, enkelt fødsel= hemoriode helvete og låsninger.. Men nå sover hun godt tok bare 8 mnd :P

Kanskje? Hm... Med eldste hadde jeg setefødsel, epidural, masse masse vondt (ja, skreik like mye, men var ikke vondt på samme måten) og hu sov ikke før hu var 3 åR!!! Haha :) Så jeg fikk litt av hvert, kan du si ;)

Gjest sug lut
Skrevet
Ja, jeg er en smule misunnelig på akkurat det. Ikke en eneste filmfødsel ser halvparten så ille ut som min var.
Skrevet
Tror et av mine problemer er at jeg er en kontrollfrik. Takler ikke helt det å skulle miste kontrollen. Når jeg ser filmer av fødende damer som skriker ukontrollert tenker jeg at det ser helt uverdig ut - og at jeg aldri har lyst til å oppleve noe slikt/ bli som dem... Antar dette provoserer mange som har født, men for meg ville det vært et nederlag å skrike og hyle under fødselen. Jeg tror man bruker (unødvendig) mye krefter på dette, og at man også stresser opp seg selv og de som er der for å hjelpe til Men det er min oppfatning..

Jeg skrek som en galning under min andre fødsel. Det var en styrtfødsel og gjorde så vondt at jeg trodde jeg ikke kunne klare å komme meg levende gjennom den. Når man har så sterke smerter er det ikke lenger bevisste skrik det er snakk om, men primalskrik som man ikke klarer å kontrollere (er kontrollfrik selv, men tro meg, under er fødsel er det det siste du kommer til å tenke på!!).

Under min første fødsel, som gikk mer rolig og gradvis for seg, var jeg mye roligere og skrek vel bare bittelitt helt på slutten, det var rett og slett et lavere smertenivå gjennom hele fødselen fordi den gikk langsommere frem.

Men for å svare på spørsmålet, så synes jeg ofte at fødslene på TV ser mye bedre ut enn hva jeg selv har opplevd. Dessverre. Fødte begge uten noen form for smertestillende, så det kan jo også spille inn.

Skrevet

Var med 4 leger på min fødsel. To kjenne danske leger, en jordmor og en barnepleier. Fikk presset ut gutten på 10 min, men hadde jeg ikke gjort det, så hadde det blitt hastesnitt.

Uansett, jeg brølte som bare det. Og det var rimelig ukontrolert. Skjønner meg ikke på jordmødre som blir sure for det.

Jordmora mi sa at jeg bare måtte brøle, og den ene mannlige legen sa til meg at jeg gjerne måtte banne. ;)

Skrevet

Skjønner at du er bekymret! Det er helt naturlig..

Til spørsmålet ditt; En fødsel er helt jævlig, å verken filmene eller youtube-klipp lyver.. Det er hard å høre nå som du allerede et gravid, men nødvendig! Ihverfall i forhold til mange av svarene du har fått her. Du vil få toltalt bakoversveis vis du går inn i en fødsel og tror det er peace of cake, som noen mener det er. Du bør helt klart gå inn i fødselen din med ett åpent sinn og prøve å være så avslappet som mulig! La kroppen gjøre jobben og heng med så godt du kan! Pust hele tiden. Ikke hold pusten, noe som gjør det hele værre enn det trenger å være. Blir det for ille, ikke nøl med å spørre om epidural!

å som noen nevnte her inne, smertene er ikke helt over etter du har født. Morkaken skal ut, og ofte ligger de på magen din for å få den ut. Og man har etter-rier, når barnet dier.

Jeg forteller deg det her fordi jeg gikk inn i en fødsel hvor jeg hadde hørt alle rundt si at det er vondt, men helt fantastisk! å skulle virkelig ønske folk sa sannheten til meg enn å pynte på den.

For det er helt forferdelig vondt! Uutholdelig i perioder. Jeg; Holdt på å dette ut av sengen for jeg ristet så fælt og kastet opp flere ganger for jeg hadde så vondt, klarte ikke gjøre meg forstått eller snakke pga smertene. Mannen begynte å gråte for han syns det var så jævlig å se meg sånn.

MEN når sannheten om fødsel har kommet frem, Så har alle ulik opplevelse av den! Mye mulig din fødsel går som en drøm:) Noe jeg håper for din skyld! Aldri tro at du ikke klarer det... For det gjør du, du er kvinne og kvinnerkroppen er lagd til denne jobben:) Det er kun noen timer av livet ditt, og premien er helt fantastisk!! Jeg ønsker deg all lykke til <3 Varme klemmer sendes din vei...

Skrevet

Tror et av mine problemer er at jeg er en kontrollfrik. Takler ikke helt det å skulle miste kontrollen.

Når jeg ser filmer av fødende damer som skriker ukontrollert tenker jeg at det ser helt uverdig ut - og at jeg aldri har lyst til å oppleve noe slikt/ bli som dem...

Antar dette provoserer mange som har født, men for meg ville det vært et nederlag å skrike og hyle under fødselen. Jeg tror man bruker (unødvendig) mye krefter på dette, og at man også stresser opp seg selv og de som er der for å hjelpe til

Men det er min oppfatning..

Trur ikkje det er mange som "skriker ukontrollert". Men at ein lager stønnelyder eller urlyder under utdrivinga eller dei verste åpningriene er aldeles normalt. For meg funka det å holde ein enkel tone og "synge" M på utpust.

Du kan være så kontrollfrik du vil være, men i ein fødsel er det kroppen din som styrer etter instinkt og den må du tåle å følge, eller så vil du virkelig gjøre vondt verre. Det er ingen glamour over fødsler, men det kjem du ikkje til å bry deg med når det står på.

Ein anna ting er at du mister aldeles kontroll i barseltida. Då er det babyen som styrer Kor tid du får sove, spise, dusje eller lese avisa. Velkommen til ditt nye liv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...