Gå til innhold

Ser fødsel verre ut enn det er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid for første gang og er livredd for fødsler. Har sett mange fødselsvideoer, Jordmødrene på NRK + mange på Youtube. Både såkalt enkle, normale, og "fine"fødsler, og noen mer dramatiske.

Samtlige gir meg fullstendig panikk. Jeg synes det ser makabert ut, og alt annet enn vakkert. For hver video jeg ser, blir jeg reddere. Nå skal jeg aldri mer se noen.

Noen ganger hjelper det å oppsøke kunnskap hvis man frykter noe, men dette gjelder tydeligvis ikke fødsler..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det ser verre ut enn det er for meg hvertfall. Jeg har to barn. En fødsel som tok lang tid og en styrtfødsel. Begge var vonde selvfølgelig, men når du er oppi det konsentrerer du deg jo om og komme deg gjennom neste rie og så plutselig er det over :)

Nå er det selvfølgelig forskjellige erfaringer, men i forhold til normale fødsler så kan man jo tenke at hadde det vært nesten utålelig så hadde vel ingen gjort det mer enn en gang?? :)

Skrevet

For det første: Slutt å se fødevideoer! Det er bare å torturere deg selv!

Fødsel er forskjellig fra gang til gang, fra person til person. Jeg, f.eks, har hatt enkle fødsler. Det har vært kjempevondt mens det har stått på, men det har gått relativt fort og smerten er verdt det.

Andre jeg kjenner har revnet masse, ligget to døgn og vært helt utslitte, måttet ta keisersnitt, osv. Altså forskjellige erfaringer for hver eneste en, for ingen opplever dette likt.

Det er kanskje vanskelig, men slutt å bekymre deg, for du aner ikke noe om hvordan det blir for deg.

Skrevet

JA! Det ser MYE verre ut. Og et tips: Slutt å se slike filmer og videoer, det kommer aldri noe godt av å se slikt ;)

Lykke til med fødsel :)

Skrevet

Fødsler ser ille ut og hvis du har fått litt angst så kan videoer bare mate angsten din.

Det oppleves helt anderledes når man er oppe i det selv. Man fokuserer på det man skal gjøre og ser ikke hva som skjer "der nede". Jeg hadde selv fødselsangst og slukte alt jeg fant av litteratur om emnet, men i ettertid ser jeg at det bare gjorde redselen min større. Jeg snakket med en jordmor på sykehuset som sa at eldre førstegangsfødende ofte er mer engstelig enn de yngre fordi de tenkte mer på risiko og alt som kunne gå galt.

Fokuser heller på resultatet. At du snart skal holde din egen baby i armene :)

Skrevet

Fødsler er ikke vakre.. Selv normale fødsler virker ofte dramatiske for paret som er i fødsel. Men det kan også være en ubeskrivelig heftig og sterk opplevelse, tross smerter, skrik og kroppsvæsker. Noe du vil fortelle hele verden om! For de fleste er også øyeblikket da de får se barnet det vakreste og beste øyeblikket i livet.

Ikke se flere videoer, bruk tida på å samle krefter mentalt og fysisk. Gjør hyggelige ting, stryk magen og se for deg hvordan du og babyen kan klare dette sammen. Det er naturlig å være redd og engstelig, også under fødselen -vær ærlig om det og krev å bli tatt på alvor.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet
Er gravid for første gang og er livredd for fødsler. Har sett mange fødselsvideoer, Jordmødrene på NRK + mange på Youtube. Både såkalt enkle, normale, og "fine"fødsler, og noen mer dramatiske. Samtlige gir meg fullstendig panikk. Jeg synes det ser makabert ut, og alt annet enn vakkert. For hver video jeg ser, blir jeg reddere. Nå skal jeg aldri mer se noen. Noen ganger hjelper det å oppsøke kunnskap hvis man frykter noe, men dette gjelder tydeligvis ikke fødsler..

På filmer gjerne amerikanske er det iallefal ulikt realiteten. Der skriker de og jamrer seg værre.

Jm var ganske klar på at å skrike gjør at du bruker masse energi og får mer vondt, ting tar lenger tid, mer oksygen blir brukt og du bruker flere rier på å komme deg igjen. Jeg prøvde for å sjekke og det stemte, skrek jeg ble jeg utslitt.

Jeg har bare født et barn da, men det var greit tok 4 timer var jo vondt, men det er mye annet som er værre.

Gå på yoga det hajlp for emg da ble jeg kjent med pusten min som jm sa var avgjørende og kortet ned min fødsel med 4 timer =) Men jeg var nok veldig veldig heldig!

Skrevet

Jeg hadde et hastesnitt først. Fødselen begynte, men stoppet opp og barnet fikk det dårlig. Da ble det keisersnitt(såkalt hastesnitt, så det var ikke helt akutt). Jeg hadde det ikke godt etterpå, pga våkenatt før det med tullerier, og så narkose ved KS'et. Mye smerter i dagene etterpå.

Etter det var jeg med ei venninne på hennes fødsel, og det tok veldig lang tid. De hentet frem sugekopp, men hun klarte å presse ut ungen rett før de satte den på. Ungen hadde det ikke helt topp etterpå, men alt gikk fint. Men det var tøft å stå på siden og se, uten å kunne gjøre noe særlig. Og også det at fødselen var så tøff, og å tenke på at kanskje jeg senere skulle gjennom slikt, jeg også.

Så ble jeg gravid igjen, og jeg ville føde vaginalt. Men planla godt med lege og jordmor. For det kunne jo ende i hastesnitt igjen. Jeg fikk epidural rett etter vannet var gått, og før riene begynte. Dette fordi jeg ville være våken om det ble KS.

Jeg fikk sove den første natta etter vannet var gått, og hadde bedøvelse som roet alt av rier(epiduralen). Så spiste jeg frokost, og så kom gynekologen inn og sa at nå setter vi drypp.

5 timer etterpå(altså bare 5 timer med litt smerte) ble ungen født :) Jeg hadde litt lystgass i de verste periodene, som overgangsfasen mellom åpning og press. Og det kjentes å ha en baby komme ut vagina. Det svei i sikkert det som var små rifter her og der, da hodet stod i åpningen. Virkelig svei.

Men jeg presset i 20 minutter, og hadde ingen virkelige rifter å snakke om. Jordmor sa det var en drømmefødsel til å være første vaginale :) DET husker jeg. Og at hun sa jeg bare trengte å sy noen "pyntesting" :) Og så husker jeg at mens jeg presset, så sa jeg "Nei, dette gidder jeg ikke. Jeg reiser hjem nå." ;) For det var jo ikke moro, akkurat det...

Så du ser at ingen fødsler er like, og selv om det er samme kropp, så har man ikke garanti for hvordan fødselen går. Men det går veldig bra i omtrent alle tilfeller :)

Ja, du vil kjenne det, men det ser verre ut enn det kjennes. For mens du føder, så er du på en måte et annet sted mentalt. Det er helt ulikt det du ser på filmer :) Og så vet du at resultatet av DINE smerter, er ditt eget barn :) Og det barnet må jo ut, på en eller annen måte ;)

Skrevet

Det er MYE verre på film! Slutt å se slike filmer, du skremmer jo bare deg selv jo.

Å føde er faktisk ganske kult ;)

Skrevet

flott at du aldri mer skal se noen fødselsfilmer :) det kan ikke sammenlignes å se filmen og å ligge der selv.. jeg tviler sterkt på at min fødsel så enkel og fin ut, men for meg var den noe av det mest fantastiske jeg har opplevd. tok 7 timer fra første tegn til han var ute. vondt som f*** men selv uten smertestillende kom jeg meg igjennom uten å være redd for å føde igjen. jeg føder gjerne 10 ganger til :D og å oppsøke kunnskap trenger ikke å bety å se film. men du kan jo lese deg opp på hva som skjer med kroppen under en fødsel :) lykke til når den tid kommer :)

Skrevet
Er gravid for første gang og er livredd for fødsler. Har sett mange fødselsvideoer, Jordmødrene på NRK + mange på Youtube. Både såkalt enkle, normale, og "fine"fødsler, og noen mer dramatiske. Samtlige gir meg fullstendig panikk. Jeg synes det ser makabert ut, og alt annet enn vakkert. For hver video jeg ser, blir jeg reddere. Nå skal jeg aldri mer se noen. Noen ganger hjelper det å oppsøke kunnskap hvis man frykter noe, men dette gjelder tydeligvis ikke fødsler..

Jupp ;-) Husker som f.fødende at min mamma ( som har fire barn) sa til meg at jeg ikke skulle bli redd når riene satte i gang.. for det er heelt naturlige smerter sa hun! Og man kommer seg igjennom det. Legen min på overtidskontroll sa at selve pressriene kom til å bli vonde og akkurat det øyeblikket hvor babyens hode kommer ut. Vel, åpningsrier var helvete og selve pressriene barnemat i forhold. Så - ALLE fødsler er forskjellige, og det er ikke så ille :) Lykke til, for dette går bra!

Skrevet

Etter å ha vært igjennom det selv så må jeg jo si at jeg syns det ser mye værre ut når andre gjør det enn når jeg var der selv!

Hadde en rask og grei førstegangsfødsel, da. Våknet kl 02-02.30 av regelmessige og vonde rier. Var på sykehuset 03.45 med 4 cm åpning. Etter 15 min gikk vannet. Full åpning kl 06. Pressing ut av den milde verden i 2 timer!! Det var ikke spesielt godt, fikk etterhvert drypp og det hjalp heller ikke at han lå å stanga panna i bekkenet. Men 0810 ble han født, uten at jeg fikk en eneste rift :)

Jeg gleder meg til neste gang ;)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

For min del var det like ille. Uutholdelige smerter, hyling i nesten 1 døgn, ingen fremgang før 1 time før han ble presset ut, spy og gørr. Dette er ikke for å skremme, men det finnes faktisk folk som har det ille under fødsel, ikke alle synes det er piece of cake. Du vet ikke hvordan din fødsel vil være før du har gått inn i det. Det kan hende at du blir liggende og ha vondt i over 1 døgn, det kan hende fødselen er overstått på 6-7 timer og minimalt med smerte. Kropper reagerer forskjellig på smerte, kramper, og andre prosesser under en fødsel, og man vet aldri på forhånd hvordan en fødsel blir. Lykke til!

Skrevet

Det er like ille som det ser ut som!

Skrevet

Fødsel ER vondt, kroppsvæsker, blod og hardt arbeid. Det er ikke mye ved det som er vakkert. At du kan få fantastisk opplevelse, er en annen ting, men forbered deg på at det blir sterke smerter. Tror ikke det er lurt å se på masse fødselsfilmer.

Skrevet

Første gang jeg var med på en fødsel var 5 år etter at jeg selv hadde født. Og jeg husker at jeg tenke "herregud, har jeg gjort det der! Har jeg pressa en unge ut av det lille hullet der nede." For det så helt sykt usannsynlig ut når jeg så det lille hodet (som ser kjempedigert ut når det kommer ut "der nede") komme ut mellom bena på den fødende kvinnen. Så ja, det ser verre ut enn det er, faktisk. Det ser helt utenomjordisk ut, syns jeg. Det ser ikke ut som kvinnekroppen er laget for det i det heeeele tatt. Men det er vi faktisk. Det er helt fantastisk! :P

Skrevet

Jeg synes det så værre ut enn det faktisk var. :) Første fødselen min endte i keisersnitt så jeg var veldig engstelig for den siste delen denne gangen.

Det var jo den delen som var minst vond synes jeg da! :)

Lykke til med fødsel, det er en heftig opplevelse!! :D

Gjest thricane
Skrevet

Jepp!

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg var LIVREDD. Men vet du, det gikk helt fint. Når du står midt oppi det så går det av seg selv.

Lykke til.

Skrevet

Min opplevelse er at det er verre enn det ser ut som!

Skrevet

Jeg har sett veldig mange fødsler på tv og youtube, men jeg syns de så mye bedre ut enn mine fødsler var.

å føde er veldig vondt.

Skrevet

Ja, det ser verre ut på film og tv. Jeg hadde ekstrem fødselsangst og det ødela hele svangerskapet for meg. Da jeg endelig fødte. var det uten epidural og tross smerten var det et magisk øyeblikk. Verdt hvert et skrik og hyl ;)

Skrevet

Både og, alt ettersom hvilke filmer man ser. Du vet uansett ikke

hvordan DIN fødsel blir så drit i filmene. Ja, det er vondt men plutselig er det over, smertene er borte og du har verdens beste premie. Du kommer til å være Så stolt etterpå, med god grunn. Det er et godt stykke arbeid ;)

Skrevet

Ja, det ser verre ut på film og tv. Jeg hadde ekstrem fødselsangst og det ødela hele svangerskapet for meg. Når jeg endelig fødte. var det uten epidural og tross smerten var det et magisk øyeblikk. Verdt hvert et skrik og hyl ;)

Skrevet
Både og, alt ettersom hvilke filmer man ser. Du vet uansett ikke hvordan DIN fødsel blir så drit i filmene. Ja, det er vondt men plutselig er det over, smertene er borte og du har verdens beste premie. Du kommer til å være Så stolt etterpå, med god grunn. Det er et godt stykke arbeid ;)

Måtte bare kommentere en ting: vær forberedt på at smertene IKKE er helt over etter at man har fått barnet ut. Først skal morkaka "fødes", så har man gjerne noen etterrier i et par dager. Jeg ble ikke fortalt om det da jeg var førstegangs, og fikk litt av et sjokk etter at ungen var ute. Og hvis du må sy, så ber du om bedøvelsesSPRøYTE, ikke spray - den har null virkning.

Skrevet

Det flotte med med fødsel, forutenom å få en nydelig liten baby, er at man er pakkfull av et hormon som heter oxytocin og dette hormonet hjelper ikke bare under fødselen men hjelper deg å glemme smertene etterpå! Ganske smart ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...