Gå til innhold

Kan barnehagen kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om de ikke kan kreve det så ville jeg tatt det til meg og tenkt at etter x-antall dager med feber er det nok godt for minsten med en rolig dag hjemme før det blir fullt kjør i bhg igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I bhg jeg jobber har vi regelen at barnet skal ha 1 feberfri dag hjemme og 48 timer etter siste oppkast.

Skrevet

I bhg jeg jobber har vi regelen at barnet skal ha 1 feberfri dag hjemme og 48 timer etter siste oppkast.

Gjest Husfrua
Skrevet

En kommunal barnehage må følge kommunens vedtekter. Det er en kommune lege som bestemmer hvilke retningslinjer ved sykdom som skal følges. Men barnehagene kan faktisk nekte deg å komme med et barn dagen etter feber.

Skrevet

Vær så snill å hold den regelen. Jeg er selv ped.leder og jeg blir utrolig oppgitt av foreldre som gang på gang ønsker å levere barna sine med beskjeden "Hun har ikke spydd på mange timer" eller "Hun har ikke hatt feber siden 03.00 i natt". Reglene er der for en grunn. Ungene som blir levert med slike beskjeder må vi vanligvis sende hjem i løpet av dagen.

Skrevet

Det er vanlig med en feberfri dag hjemme, slik at barnets allmenntilstand er på topp, at barnet er i stand til å følge opplegget i barnehage, det er stor forskjell på å være hjemme eller i barnehagen når en ikke er 100%, og tidlig morgen etter en dag med feber vil jeg si er vanskelig for foreldre å kunne se om barnet er i fin form, derfor er det lurt å være hjemme. Jobber i bhg og blir provosert når foreldre kommer med barnet halv åtte og sier at han var feberfri når de sjekket ved morgenstell,men at han hadde feber da han la seg kvelden i forveien, noe som resulterer i at vi må ringe etter foreldrene etter ett par timer da feberen er kommet.. Trodde alle visste at temperatur er lavest om morgen for så å stige i løpet av dagen.. Men loven sier nok at du kan sende barnet... Det er bare ikke så lurt..

Skrevet

Her kan barna ha feber når de går i barnehagen bare allmentilstanden er grei forrøvrig.

Skrevet
Noensom kan referere til regelverk, tenker da spesielt på deg som jobber i barnehage selv? Selvsagt sender vi ikke sykt barn i barnehage, men jeg tenker på om allmenntilstanden er god, at det bare blir dumt å være hjemme. Blir hun syk utover dagen, så må vi jo heller komme å hente. Det er jo trossalt bare 10 sykedager som far kan ta i løpet av et år (kalenderår?), og ingen for meg som er student (eller jeg kan jo ta meg fri, men det kan jo føre til at jeg feiler studiet, ikke alltid så lett å lese seg opp på matematikk osv på egenhånd). Nå har hun vært syk allerede tre dager etter bhg oppstart for i underkant av 2 uker siden. Ser for meg at dette kan bli et problem, om vi må holde henne hjemme lenger enn nødvendig. Men aner ikke hvordan jeg skal kunne ta opp dette med bhg da. Jeg er ikke så tøff, og jenta har akkurat starta i bhg.
Om hun får feber utover dagen smitter hun jo andre. Deretter smitter de ditt barn igjen. Mattematikk er ikke verre enn andre fag, send mail til foreleser å be om papirer om de ikke ligger på nett. Evt hør med de du studerer sammen med. Når ble feber smittsomt?

Kva kommer feber fra ?

Skrevet

Det kan komme av mange ting som overhodet ikke er smittsomt. Feks etter vaksiner, ørebetennelse, halsbetennelse osv osv. På slutten av en ørebetennelse el halsbetennelse kan ett barn fint ha litt feber men være i 100 dagen etter og ønske å gå i barnehagen. Jeg velger å høre på ei veninne som er infeksjonsmedisiner og mener at regelen er bak mål. Allmenntilstanden til barnet må avgjøre om de er i form til å være i barnehagen eller ikke.

Skrevet
Det kan komme av mange ting som overhodet ikke er smittsomt. Feks etter vaksiner, ørebetennelse, halsbetennelse osv osv. På slutten av en ørebetennelse el halsbetennelse kan ett barn fint ha litt feber men være i 100 dagen etter og ønske å gå i barnehagen. Jeg velger å høre på ei veninne som er infeksjonsmedisiner og mener at regelen er bak mål. Allmenntilstanden til barnet må avgjøre om de er i form til å være i barnehagen eller ikke.

greit at allmenntilstanden skal være avgjørende. Men de aller fleste vet at feberen er lavest om morgenen og gjerne stiger utover dagen. Så om barnet har vært sykt dagen før og så er "tipp-topp" neste morgen, så betyr ikke det at barnet faktisk er friskt til å følge en normal barnehagedag. Feberen og "uggenheten" kommer gjerne etter et par timer.

Nettopp av den grunn, anbefales det at man har EN HEL feberfri dag hjemme før man går i barnehagen igjen. barnehagen er et sted for friske barn som kan følge vanlige aktiviteter - helt uavhengig av om årsaken til feberen er smittsom sykdom, vaksiner eller andre ting!

I vår barnehage står dette nå i vedtektene etter ønske fra de ansatte. Nå kan de med vedtektene i handa snu foreldre i døra når de kommer med barn som "ikke har hatt feber på noen timer"!! Burde egentlig vært helt unødvendig å nedfelle dette i vedtektene, men så lenge foreldre ikke klarer å hverken følge folkehelseinstituttets anbefalinger eller andre muntlige beskjeder fra barnehagen så blir det sånn......

Skrevet

Ved feber uten noen symptomer på sykdom og normal allmentilsand en dag og feberfri morgenen etter så sender jeg guttungen i bhg, ja!

Ved feber med eller uten symptomer på sykdom og nedsatt allmentilsand en dag og feberfri morgenen etter så holder jeg guttungen hjemme en dag ekstra!

Skrevet

I vår barnehage(privat) vil de at barnet skal være hjemme en dag uten feber.Synes det er en selvfølge jeg.Du aner jo ikke om barnet ditt er feberfri hvis du sender om morningen etter en dag med feber.Kan jo hende den blusser opp igjen og evn smitter andre.Du er vel hjemme en dag selv fra jobben etter å hatt feber i flere dager? stakkars barn også forresten,må jo få lov å komme seg før de blir sendt til barnehagen.

Skrevet
I vår barnehage(privat) vil de at barnet skal være hjemme en dag uten feber.Synes det er en selvfølge jeg.Du aner jo ikke om barnet ditt er feberfri hvis du sender om morningen etter en dag med feber.Kan jo hende den blusser opp igjen og evn smitter andre.Du er vel hjemme en dag selv fra jobben etter å hatt feber i flere dager? stakkars barn også forresten,må jo få lov å komme seg før de blir sendt til barnehagen.

Hva i alle dager, er du hjemme en dag "ekstra" når du er syk selv også? Nei for min del så har jeg alltid dratt på jobb om jeg ikke er sengeliggende. Har hendt seg at jeg har måttet lide meg igjennom arbeidsdagen med dårlig allmenntilstand eller feber, men har såpass arbeidsmoral at jeg dukker opp på jobb og jobber inntill det motsatte er bevist. Nå er jeg riktignok student, og styrer mer selv, men kommer til å gjøre akkurat det samme med forelesningene. I dag hadde jeg et friskt barn hjemme, som bare holder på å få tenner (derav fikk feber i går, ingen i dag). Hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ha henne der mer enn i 4 timer midt på dagen da jeg var i forelesning, men istede var hun hjemme sammen med meg som hadde fått feber, hodepine og forkjølelse. Det var sikket veldig mye bedre for barnet enn å være i barnehage... hun fikk virkelig tilfredsstilt sine aktive behov hjemme i dag ja... heldig unge. HI

Skrevet

Ja jeg er hjemme en ekstra dag når jeg har hatt feber i flere dager fordi jeg jobber med kritisk syke mennesker uten eget immunforsvar!

Gjest Morn du
Skrevet
Hva i alle dager, er du hjemme en dag "ekstra" når du er syk selv også? Nei for min del så har jeg alltid dratt på jobb om jeg ikke er sengeliggende. Har hendt seg at jeg har måttet lide meg igjennom arbeidsdagen med dårlig allmenntilstand eller feber, men har såpass arbeidsmoral at jeg dukker opp på jobb og jobber inntill det motsatte er bevist. Nå er jeg riktignok student, og styrer mer selv, men kommer til å gjøre akkurat det samme med forelesningene. I dag hadde jeg et friskt barn hjemme, som bare holder på å få tenner (derav fikk feber i går, ingen i dag). Hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ha henne der mer enn i 4 timer midt på dagen da jeg var i forelesning, men istede var hun hjemme sammen med meg som hadde fått feber, hodepine og forkjølelse. Det var sikket veldig mye bedre for barnet enn å være i barnehage... hun fikk virkelig tilfredsstilt sine aktive behov hjemme i dag ja... heldig unge. HI

Hvis ungen er hjemme pga feber ved tannfrembrudd og er feberfri dagen etter, så er det bare å sende ungen i barnehagen.

(Fint med fakta ;) )

Skrevet

Min bhg sier at barnet skal ha en feberfri dag hjemme før bhg fordi de, av erfaring, ikke er fullt ut restituert og trenger i mye større grad enn friske barn mer voksenkontakt og trøst, og vil i en travel barnehagehverdag ikke kunne følge med på leken eller få den oppmerksomhet og trøst som det ønsker.

Så egentlig er det både best for barnet ditt, de andre barna OG de ansatte at du holder det hjemme dagen etter feber. Men hey, du vet vel bedre..

Skrevet

Jeg er heller ikke hjemme en dag etter feber. Hvis du hadde vært gravid, skulle tatt sectio, og fikk beskjed om at sectio er utsatt til en annen dag fordi anestesispl hadde litt feber i går. Hadde du hatt full forståelse for det? Nope. Og har barnet feber på morgenen som går over utover dagen, uten feber på kvelden. Jepp. Barnehage!

Skrevet
Jeg er heller ikke hjemme en dag etter feber. Hvis du hadde vært gravid, skulle tatt sectio, og fikk beskjed om at sectio er utsatt til en annen dag fordi anestesispl hadde litt feber i går. Hadde du hatt full forståelse for det? Nope. Og har barnet feber på morgenen som går over utover dagen, uten feber på kvelden. Jepp. Barnehage!

Sånne egoistiske folk som deg, gjør at sykdom florerer i barnehagene. Ikke bare ditt barn som går i barnehagen skjønner du

Skrevet

jeg jobber selv i bhg.. og vi har som "regel" at barnet ikke burde være i barnehage med feber, men må ikke være hjemme en feberfridag for å komme seg til hektene.. men at man ser an allmenntilstanden! :) man sender ikke et barn i bhg som har dårlig allmenntilstand, men om det hadde feber dagen før spille det ingen rolle så lenge barne er i fin form :)

men som mange sier her, så varier det etter hvilken sykdom som har vært eller barnet har..

men man må selvfølgelig se mellom fingrene dersom barnet er i fin form :)

Skrevet

Feber i seg selv er ikke en sykdom men stort sett et tegn på en virus eller bakteriell infeksjon. At hun er feberfri en dag betyr ikke at kroppen nødvendigvis er frisk.

Og så lenge du ikek vet den underliggende grunnen så er det greit å holde henne hjemme en ekstra dag så du vet med sikkerhet at hun er helt frisk.

Gjest Husfrua
Skrevet

Nå er det en gang slik at barn ikke får feber av å få tenner,men at feber får tenner til å komme fram. Og hvis du selv er syk er så kan det brått hende barnet ditt også er på vei til å bli sykt. Dessuten er dårlig arbeidsmoral et dårlig argument. Barnehagen er vel ikke arbeidet til barnet ditt?

Skrevet

I vår barnehage får ungene komme bare allmenntilstanden er bra. Jeg ser som regel på barnets form på kvelden før. Virker det sykt på kvelden er det hjemme neste dag. Om de derimot virker friske ettermiddag og kveld sender jeg de i barnehagen neste dag.

I vår barnehage får de til om med komme med vannkopper selv om de er helt "nye". Om allmenntilstanden er bra.

Ved oppkast/diaré er det selvfølgelig 24 timersregelen som gjelder.

Til tross for dette er mine barn svært lite syke. Samme gjelder flere av mine venners barn som også går i samme barnehage.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Noensom kan referere til regelverk, tenker da spesielt på deg som jobber i barnehage selv? Selvsagt sender vi ikke sykt barn i barnehage, men jeg tenker på om allmenntilstanden er god, at det bare blir dumt å være hjemme. Blir hun syk utover dagen, så må vi jo heller komme å hente. Det er jo trossalt bare 10 sykedager som far kan ta i løpet av et år (kalenderår?), og ingen for meg som er student (eller jeg kan jo ta meg fri, men det kan jo føre til at jeg feiler studiet, ikke alltid så lett å lese seg opp på matematikk osv på egenhånd). Nå har hun vært syk allerede tre dager etter bhg oppstart for i underkant av 2 uker siden. Ser for meg at dette kan bli et problem, om vi må holde henne hjemme lenger enn nødvendig. Men aner ikke hvordan jeg skal kunne ta opp dette med bhg da. Jeg er ikke så tøff, og jenta har akkurat starta i bhg.
Om hun får feber utover dagen smitter hun jo andre. Deretter smitter de ditt barn igjen. Mattematikk er ikke verre enn andre fag, send mail til foreleser å be om papirer om de ikke ligger på nett. Evt hør med de du studerer sammen med. Når ble feber smittsomt?

Lurte også på det. Min gutt hadde en periode da de siste jekslene kom, han hadde forhøyet kroppstemperatur på kveldene i et par ukers tid. Hadde jeg måttet holde ham hjemme i over 2 uker i strek, kunne jeg like gjerne ha sagt opp jobben min. Det var verken virus, infeksjon, omgangssyke eller noe annet. Enkelte barn har feberperioder under oppveksten uten at de er smittsomme av den grunn.

Gjest peacock
Skrevet

Det kommer vel an på årsaken til feberen og barnets almentilstand. Er jo forskjell på feber i forbindelse med omgangssyke (der man smitter 1-2 dager etter at feberen/diareen/oppkastet er over) og feber i forbindelse med tannfrembrudd.

Herregud da, trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at ikke alle situasjoner er like. Hvorfor hakker dere sånn på hverandre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...