Gå til innhold

Kan barnehagen kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter feber: at barna må holdes hjemme i 1 dag etter de er feberfri? Jeg har lest meg opp på emnet og har lest folkehelseinstituttets anbefalinger, og det er at foreldrenes skjønn må brukes på barnets allmenntilstand, og jeg tolker det som at barnehagen ikke kan kreve noe slikt om barnet er i fin form fordi det ikke lenger er smittebærer (andre regler ved oppkast/diare/andre sykdommer).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på bare feber, og oppkast/diare..

Tror du har rett i at de ikke kan kreve det, men er ikke sikker.. Kanskje andre vet :)

Skrevet

Kravet er vel at de skal være feberfrie når de leveres, ikke at de skal ha vært feberfrie i 24 timer før de kan leveres.

Ved oppkast , diare o.l har barnehagen ofte 1-2 døgns karantene pga smitte.

Skrevet

Tror det er ganske vanlig, det er slik i vår barnehage også. Men jeg synes det er en fin regel! Når barn er syke så har de ofte ikke feber når de står opp, men som kommer etter noen timer.

Skrevet

Eg jobbe i ein barnehage og i fjor fekk barnehagene nye regler på dette med syke barn i barnehagen, og eg kan då informera om at barn med feber kan gå i barnehegen selv om de faktisk har feber! Dette fordi feber i seg selv ikke er smittsomt, det som er avgjørende for om ett barn med feber kan være i barnehagen eller ikke er almenntillstanden til barnet ditt! Så svare på spørsmålet ditt er altså "Nei, barnehagen kan ikke forlange at barnet ditt skal ha vert feberfri i ett døgn så lenge allmenntistanden til baret ditt er godt" :)

Må likevel få si at jeg er 100% imot å sende ett barn med feber i barnehagen uansett allmenntilstand, feber er ett tegn på at barnet er sykt og bør derfor holdes hjemme, men har barnet ikke lenger feber ser jeg ingen grunn til å holde barnet ditt hjemme! :)

Skrevet

Tror det er en ganske vanlig regel rundt om i bhg, er vel for å sikre seg at barnet ikke kommer for tidlig tilbake, og for at det ikek skal smitte.

Om det er en regel eller lov om det, vet jeg ikke, men bhg kan jo bestemme dette selv.

Uansett, et barn kan ha veldig godt av en dag hjemme å slappe av på og, og bli ordentlig frisk før hverdagen starter for fullt igjen etter sykdom, så ser ikke på den regelen som så ille.

Skrevet

Det er vel et råd vil jeg tenke, ikke et krav. Hvis du virkelig setter hardt mot hardt, har de neppe grunnlag for å fastholde det. Tenker allikevel at det er et godt råd. Ofte at de våkner feberfrie og man tenker at de er friske og så kommer feberen tilbake utover dagen.

Skrevet

Uff, må du ha barnet hjemme en dag? En hel dag? Du får ta det igjen til helgen og ta deg en selvrealiseringstur;)

Skrevet

Er helt vanlig å holde barna hjemme første feberfrie dag etter de har vært syk.

Skrevet

Noensom kan referere til regelverk, tenker da spesielt på deg som jobber i barnehage selv?

Selvsagt sender vi ikke sykt barn i barnehage, men jeg tenker på om allmenntilstanden er god, at det bare blir dumt å være hjemme. Blir hun syk utover dagen, så må vi jo heller komme å hente. Det er jo trossalt bare 10 sykedager som far kan ta i løpet av et år (kalenderår?), og ingen for meg som er student (eller jeg kan jo ta meg fri, men det kan jo føre til at jeg feiler studiet, ikke alltid så lett å lese seg opp på matematikk osv på egenhånd). Nå har hun vært syk allerede tre dager etter bhg oppstart for i underkant av 2 uker siden. Ser for meg at dette kan bli et problem, om vi må holde henne hjemme lenger enn nødvendig.

Men aner ikke hvordan jeg skal kunne ta opp dette med bhg da. Jeg er ikke så tøff, og jenta har akkurat starta i bhg.

Skrevet
Uff, må du ha barnet hjemme en dag? En hel dag? Du får ta det igjen til helgen og ta deg en selvrealiseringstur;)

Ta deg en bolle og prøv å les deg opp til litt IQ før du leser siste HI-svar.

Skrevet
Tror det er en ganske vanlig regel rundt om i bhg, er vel for å sikre seg at barnet ikke kommer for tidlig tilbake, og for at det ikek skal smitte. Om det er en regel eller lov om det, vet jeg ikke, men bhg kan jo bestemme dette selv. Uansett, et barn kan ha veldig godt av en dag hjemme å slappe av på og, og bli ordentlig frisk før hverdagen starter for fullt igjen etter sykdom, så ser ikke på den regelen som så ille.

En offentlig barnehage kan ikke bare bestemme slikt selv, nei.

Skrevet
Noensom kan referere til regelverk, tenker da spesielt på deg som jobber i barnehage selv? Selvsagt sender vi ikke sykt barn i barnehage, men jeg tenker på om allmenntilstanden er god, at det bare blir dumt å være hjemme. Blir hun syk utover dagen, så må vi jo heller komme å hente. Det er jo trossalt bare 10 sykedager som far kan ta i løpet av et år (kalenderår?), og ingen for meg som er student (eller jeg kan jo ta meg fri, men det kan jo føre til at jeg feiler studiet, ikke alltid så lett å lese seg opp på matematikk osv på egenhånd). Nå har hun vært syk allerede tre dager etter bhg oppstart for i underkant av 2 uker siden. Ser for meg at dette kan bli et problem, om vi må holde henne hjemme lenger enn nødvendig. Men aner ikke hvordan jeg skal kunne ta opp dette med bhg da. Jeg er ikke så tøff, og jenta har akkurat starta i bhg.

Om hun får feber utover dagen smitter hun jo andre. Deretter smitter de ditt barn igjen. Mattematikk er ikke verre enn andre fag, send mail til foreleser å be om papirer om de ikke ligger på nett. Evt hør med de du studerer sammen med.

Skrevet

Aner ikke hva som er "rett". Legen min anbefalte meg å ha barna hjemme 1 dag etter sykdom iallfall. Dette for at de skulle få hente seg litt inn igjen, og var mer motakelige for sykdom rett etter feber.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Det er helt vanlig her i livet at barnehagene setter slike krav. Ikke alle foreldre er like flinke til å holde barna hjemme helt til de er friske - ofte blir de sendt tilbake til barnehagen når de er nesten friske. Det finnes også foreldre som gir barnet paracet og leverer i barnehagen - han er jo feberfri!

Barnehagene har ikke kapasitet og kompetanse til å ta seg av syke barn. Syke barn har det best hjemme. Derfor har de slike regler.

Et annet problem med å levere barn som ikke er helt friske er jo at de kan smitte andre barn. Feber i seg selv er ikke smittsomt, men årsaken til feberen kan jo være det.

Hvis du stiller deg opp med Norges Lover i hånda og forlanger å få levere uten en feberfri dag hjemme, kan de vel neppe nekte. Men reglene er altså ikke satt for å gjøre det vanskelig for foreldre. De er der for det beste for barna - både det syke barnet og de andre.

Skrevet

Fins det virkelig ikke regelverk på dette? Er det kommet så langt at ikek barna har lover som sikrer de å være hjemme ved sykdom?...

Syns det er hårreisende. Om grunnen er at voksne folk klarer ordne dette selv er jo innlegget her, og flere andre her inne et bevis på at det motsatte.

Skrevet
Noensom kan referere til regelverk, tenker da spesielt på deg som jobber i barnehage selv? Selvsagt sender vi ikke sykt barn i barnehage, men jeg tenker på om allmenntilstanden er god, at det bare blir dumt å være hjemme. Blir hun syk utover dagen, så må vi jo heller komme å hente. Det er jo trossalt bare 10 sykedager som far kan ta i løpet av et år (kalenderår?), og ingen for meg som er student (eller jeg kan jo ta meg fri, men det kan jo føre til at jeg feiler studiet, ikke alltid så lett å lese seg opp på matematikk osv på egenhånd). Nå har hun vært syk allerede tre dager etter bhg oppstart for i underkant av 2 uker siden. Ser for meg at dette kan bli et problem, om vi må holde henne hjemme lenger enn nødvendig. Men aner ikke hvordan jeg skal kunne ta opp dette med bhg da. Jeg er ikke så tøff, og jenta har akkurat starta i bhg.
Om hun får feber utover dagen smitter hun jo andre. Deretter smitter de ditt barn igjen. Mattematikk er ikke verre enn andre fag, send mail til foreleser å be om papirer om de ikke ligger på nett. Evt hør med de du studerer sammen med.

Feber i seg selv er ikke smittsomt. Man kan da virkelig ikke holde barnet hjemme tilfelle man får feber? Når det gjelder studie, så er ulike mennesker ulike. For noen så blir det vanskelig å bestå eksamen om man ikke har hatt anledning til å delta på forelesninger og mindre tid til å lese på egenhånd også pga sykt barn. Det går ikke utover noen andre enn meg og min familie om jeg stryker da, så da er det kanskje greit mener du?

Skrevet
Feber i seg selv er ikke smittsomt. Man kan da virkelig ikke holde barnet hjemme tilfelle man får feber? Når det gjelder studie, så er ulike mennesker ulike. For noen så blir det vanskelig å bestå eksamen om man ikke har hatt anledning til å delta på forelesninger og mindre tid til å lese på egenhånd også pga sykt barn. Det går ikke utover noen andre enn meg og min familie om jeg stryker da, så da er det kanskje greit mener du?

Selvfølgelig er det greit at ditt syke barn kun får konsekvenser for deg og din familie. Det er jo helt spinnvilt å mene noe annet.

Skrevet

Syke barn og barnehage - retningslinjer fra Folkehelseinstituttet

Hovedregelen er at febersyke barn og barn med redusert allmenntilstand skal holdes hjemme. Nedenfor følger en oversikt over når barn forøvrig kan gå i barnehagen ved forskjellige sykdommer. Er du i tvil, kontakt behandlende lege. Atypiske mykobakterier: Allmenntilstanden avgjør, ingen spesielle restriksjoner. Amøbeinfeksjon: Dagen etter igangsatt behandling og symptomfrihet. Brennkopper: Hvis utslettet kan tildekkes: Dagen etter igangsatt behandling. Hold barnet hjemme hvis utslettet ikke er under kontroll. Bronkitt: Allmenntilstanden avgjør, ingen spesielle restriksjoner. Diaré: Avhengig av om det er funnet en årsak eller ei. Må avtales med legen. Erytema infectiosum (5.barnesykdom): Kan gå hvis allmenntilstanden er god, uavhengig av utslett. Forkjølelse: Allmenntilstanden avgjør, ingen spesielle restriksjoner. Fotsopp: Ingen restriksjoner. Halsbetennelse: Hvis streptokokkbakterier er årsaken - minst 1 døgn etter at behandling er igangsatt. Hvis det ikke er streptokokker - ingen restriksjoner. Hepatitt A: Avtales med legen i hvert enkelt tilfelle (smitteverntiltak). Hodelus: Dagen etter at behandling er igangsatt. Hånd-fot- og munnsyke: Kan gå hvis allmenntilstanden er god, uavhengig av utslett. Kikhoste: Avtales med legen i hvert enkelt tilfelle (smitteverntiltak). Vanligvis 5 dager etter igangsatt behandling. Kusma: Avtales med legen i hvert enkelt tilfelle (smitteverntiltak). Vanligvis 9 dager etter at hevelsen startet. Lungebetennelse: Allmenntilstanden avgjør, ingen spesielle restriksjoner. Mark/ormesykdommer: Dagen etter at behandling er igangsatt. Meslinger: Avtales med legen i hvert enkelt tilfelle (smitteverntiltak). Vanligvis 4 dager etter utbrudd av utslett. Mollusker: Ingen restriksjoner. Ringorm: Dagen etter at behandling er igangsatt. Røde hunder: Avtales med legen i hvert enkelt tilfelle (smitteverntiltak). Vanligvis 1 uke etter utbrudd av utslett. Skabb: Dagen etter at behandling er igangsatt. Skarlagensfeber: Minst 1 døgn etter at behandling er igangsatt. Tredagersfeber (4.barnesykdom, exanthema subitum): Kan gå hvis allmenntilstanden er god, uavhengig av utslett. Urinveisinfeksjon: Allmenntilstanden avgjør, ingen spesielle restriksjoner. Vannkopper: Når utslettet har tørket inn så det ikke væsker lengre. Vorter: Ingen restriksjoner. ørebetennelse: Allmenntilstanden avgjør, ingen spesielle restriksjoner. øyekatarr:

Dagen etter at behandling er igangsatt. Ikke alle trenger antibiotika.

Skrevet

Det er jo en fordel at barnet er hjemme en dag ekstra for å bli ordentlig frisk og at kroppen får slappet av. Er jo bedre det, enn at ungen kommer tilbake for tidlig og blir enda mer syk, noe som igjen gjør at sykedagene løper avgårde.

Vil heller ha en ekstra dag hjemme, enn 3-4dager pga mer sykdom.

Bhg setter jo ikke denne regelen for å være stygge mot foreldrene..

Skrevet

Kanskje du bør lese litt om feber ;) feber smitter ikke! Det er kroppen som prøver og kjempe mot fremmede bakterier / mikrober eller en infeksjon, og derfor setter opp temperaturen. Men når det er Sakt er det mye som er smittsomt somom regel følger med feber son oppkast, diare, influensa, og virus feks.

Jeg hadde aldri selv hatt samvittighet til å sende barna mine i b.hage med feber , mine barns allmenntilstand blir veldig varierende ved feber og de kan være hoppende kenguruer ene øyeblikket, og slappe i neste.Feber fri i ett døgn praktiseres også i b.hage her pga. At de som meg selv har erfaring med at eventuell feber dagen etter kommer senere dagen etter. Er bare for å ivareta barna de gjør det her, og fordi flere foreldre har lang reisevei fra jobb, og kanskje ingen andre som eventuellt kan hente ett barn som plutselig var sykt likevel :)

Skrevet
Kanskje du bør lese litt om feber ;) feber smitter ikke! Det er kroppen som prøver og kjempe mot fremmede bakterier / mikrober eller en infeksjon, og derfor setter opp temperaturen. Men når det er Sakt er det mye som er smittsomt somom regel følger med feber son oppkast, diare, influensa, og virus feks. Jeg hadde aldri selv hatt samvittighet til å sende barna mine i b.hage med feber , mine barns allmenntilstand blir veldig varierende ved feber og de kan være hoppende kenguruer ene øyeblikket, og slappe i neste.Feber fri i ett døgn praktiseres også i b.hage her pga. At de som meg selv har erfaring med at eventuell feber dagen etter kommer senere dagen etter. Er bare for å ivareta barna de gjør det her, og fordi flere foreldre har lang reisevei fra jobb, og kanskje ingen andre som eventuellt kan hente ett barn som plutselig var sykt likevel :)

Trenger ikke lese om feber som du så fint foreslår. Skrev det bare lite utfyllende, som regel følger det med noe annet. Ikke alltid, men ofte. Bare sånn at det er sagt; så ikke flere kommer med studieråd til meg;)

Et barn med feber trenger ikke være slapt eller helt gåen, men det kan forverre seg utover dagen. Feberen stiger som regel utover dagen/kvelden og barnet kan ende enda sykere. Hvor går grensen om en først skal begynne sende barn med feber i bhg? Vises jo gang på gang at foreldre sender barn i bhg som har fått paracet, de har spydd på morgenen, hatt diare om natten osv? Mener dere i fullt alvor at foreldrene er i stand til å avgjøre dette selv?

Skrevet

Når ble feber smittsomt?

Skrevet

Jeg slutter aldri å forundre meg over hva andre foreldre synes er greit. Reglene på feber (og ved annen sykdom) er laget for å beskytte barnet og beskytte de andre barna i barnahagen. Kanskje er ikke barna lenger smittsomme når de sendes i barnahagen rett etter sykdom, men de fleste er det. Og ja, jeg vet at feber ikke smitter, men det som forårsaket feberen gjør som regel det.

Så pga at foreldre velger å ikke følge reglene (begrunner det gjerne med at det passet ikke å være hjemme eller at man ikke hadde flere sykedager) så må flere andre foreldre være hjemme gjerne flere dager hver fordi barna blir syke.

Kjenner til barnahager der de har slitt med å bli kvitt omgangssyken pga at foreldrene sender barna for tidlig tilbake (de eldre barna forteller gjerne selv at de har spydd på morgenen).

Det hadde vært mye mindre sykdom i barnahagene om foreldre viste litt hensyn og ikke var så egoistiske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...