Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #26 Skrevet 22. august 2012 Dette er helt klart et oppdiktet forsøk på å bevise noe ovenfor andre. Både barn som misbrukes over tid, og voksne i fangenskap som misbrukes, kan etterhvert tenke at de liker det- uten at dette egentlig stemmer. Det er en mestringssmekanisme som gjør at offeret klarer å holde ut og overleve, men den gjør stor skade følelsesmessig og tankemessig for resten av livet. En variant av dette kalles også stockholmsyndromet. Ingen klarer å overleve med noe slikt som varer i lang tid, uten å måtte ta i bruk slike strategier som lurer hjernen og følelsene for å gjøre det uutholdelig Slike mekanismer finnes derimot IKKE hos dem som har opplevd vold eller voldtekt som ikke varer over tid! Da skapes helt andre reaksjoner. Du er ikke bittelitt betenkt engang, over å påstå noe så bastant når du ikke aner hvilke bakgrunn hi har? Jeg kjenner ikke til noe forskning på dette emnet og våger meg ikke på å tro eller mene noe som helst, men jeg syns dere skal være MEGET forsiktige med å anklage hi for å trolle. Gjør hun det, er det ingen skade skjedd. Gjør hun det ikke, legger dere utrolig sten til byrde til et medmenneske som sliter i hverdagen. Våger du å ta den sjansen? Er du så overbevist om at du sitter på den hele og fulle sannhet? Sånne mennesker som deg er direkte farlige og jeg håper at du tar deg et minutt til å tenke over hva du faktisk gjør her!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #27 Skrevet 22. august 2012 Jeg fikk orgasme under fødsel, og syntes det var temmelig motbydelig å tenke på i etterkant. Har aldri fortalt det til noen. Vet nå at flere har opplevd dette, og at det ikke er helt uvanlig. Hvordan kroppen reagerer kan du ikke hjelpe for. Klem til deg!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #28 Skrevet 22. august 2012 Dette er helt klart et oppdiktet forsøk på å bevise noe ovenfor andre. Både barn som misbrukes over tid, og voksne i fangenskap som misbrukes, kan etterhvert tenke at de liker det- uten at dette egentlig stemmer. Det er en mestringssmekanisme som gjør at offeret klarer å holde ut og overleve, men den gjør stor skade følelsesmessig og tankemessig for resten av livet. En variant av dette kalles også stockholmsyndromet. Ingen klarer å overleve med noe slikt som varer i lang tid, uten å måtte ta i bruk slike strategier som lurer hjernen og følelsene for å gjøre det uutholdelig Slike mekanismer finnes derimot IKKE hos dem som har opplevd vold eller voldtekt som ikke varer over tid! Da skapes helt andre reaksjoner. Du er ikke bittelitt betenkt engang, over å påstå noe så bastant når du ikke aner hvilke bakgrunn hi har? Jeg kjenner ikke til noe forskning på dette emnet og våger meg ikke på å tro eller mene noe som helst, men jeg syns dere skal være MEGET forsiktige med å anklage hi for å trolle. Gjør hun det, er det ingen skade skjedd. Gjør hun det ikke, legger dere utrolig sten til byrde til et medmenneske som sliter i hverdagen. Våger du å ta den sjansen? Er du så overbevist om at du sitter på den hele og fulle sannhet? Sånne mennesker som deg er direkte farlige og jeg håper at du tar deg et minutt til å tenke over hva du faktisk gjør her! Vet du hva? Nei, i dette tilfellet er jeg virkelig ikke i tvil. Vanligvis skriver jeg det samme som du nå skrev hver gang en historie blir kalt en trollhistorie.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #29 Skrevet 22. august 2012 Dette er helt klart et oppdiktet forsøk på å bevise noe ovenfor andre. Både barn som misbrukes over tid, og voksne i fangenskap som misbrukes, kan etterhvert tenke at de liker det- uten at dette egentlig stemmer. Det er en mestringssmekanisme som gjør at offeret klarer å holde ut og overleve, men den gjør stor skade følelsesmessig og tankemessig for resten av livet. En variant av dette kalles også stockholmsyndromet. Ingen klarer å overleve med noe slikt som varer i lang tid, uten å måtte ta i bruk slike strategier som lurer hjernen og følelsene for å gjøre det uutholdelig Slike mekanismer finnes derimot IKKE hos dem som har opplevd vold eller voldtekt som ikke varer over tid! Da skapes helt andre reaksjoner. Du er ikke bittelitt betenkt engang, over å påstå noe så bastant når du ikke aner hvilke bakgrunn hi har? Jeg kjenner ikke til noe forskning på dette emnet og våger meg ikke på å tro eller mene noe som helst, men jeg syns dere skal være MEGET forsiktige med å anklage hi for å trolle. Gjør hun det, er det ingen skade skjedd. Gjør hun det ikke, legger dere utrolig sten til byrde til et medmenneske som sliter i hverdagen. Våger du å ta den sjansen? Er du så overbevist om at du sitter på den hele og fulle sannhet? Sånne mennesker som deg er direkte farlige og jeg håper at du tar deg et minutt til å tenke over hva du faktisk gjør her! Vet du hva? Nei, i dette tilfellet er jeg virkelig ikke i tvil. Vanligvis skriver jeg det samme som du nå skrev hver gang en historie blir kalt en trollhistorie. Da håper jeg virkelig du har rett. Skråsikre mennesker er farlige og kan forårsake ubotelig skade.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #30 Skrevet 22. august 2012 Jeg fikk orgasme under fødsel, og syntes det var temmelig motbydelig å tenke på i etterkant. Har aldri fortalt det til noen. Vet nå at flere har opplevd dette, og at det ikke er helt uvanlig. Hvordan kroppen reagerer kan du ikke hjelpe for. Klem til deg! Ja, det var slik kroppen din reagerte. Her var det uansett ikke vold med i bildet, men følelsen av både lyst og at kroppen forrådte deg kan nok ha oppstått likevel. Hvordan tenkte og følte du det i ettertid ang å ha opplevd det?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #31 Skrevet 22. august 2012 Jeg så på Oprah en gang der en mann (ganskje kjent skuespiller, visstnok, uten at jeg vet hvem han var) fortalte om de seksuelle overgrepene han ble utsatt for av en lærer da han var et lite barn. Han nevnte at han faktisk hadde fått ereksjon ved enkelte tilfeller, selv om han ikke ville dette og det var svært traumatisk og vondt for ham. Og han sa nettopp dette med at det var en vanvittig skamfølelse for ham og noe av det som gjorde det verre å takle. Han var jo bare et barn, og _likte_ det ikke på den måten, det var smertefullt, forferdelig og skremmende, men kroppen hans reagerte likevel på denne måten. Og da snakket det faktisk om akkurat dette, at noen kan oppleve overgrep på denne måten, at kroppen kan være svikefull og gå på tvers av det psyken ønsker og alt som man anser som "riktig". Og at dette gjør ting dobbelt så skamfullt. Så dette er ingenting å kimse av. Selv om HI skulle vise seg å trolle, så er det faktisk mennesker som opplever dettte, det er ingenting å gjøre narr av. Vi mennesker er merkelig skrudd sammen, og det er ikke alltid ting fungerer helt "etter boka"!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #32 Skrevet 22. august 2012 http://www.survivormanual.com/2011/02/what-if-my-body-had-a-sexual-response-during-rape/ Det er et kjent fenomen hos mennesker som jobber med dette. HI, du hverken aksepterte handlingen, gav ditt samtykke eller oppmuntret de som voldtok deg. Kroppen din tok over, helt utenfor din kontroll! Det er overhodet ikke det samme som å samtykke, det kan du være 100% trygg på.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #33 Skrevet 22. august 2012 Dette er helt klart et oppdiktet forsøk på å bevise noe ovenfor andre. Både barn som misbrukes over tid, og voksne i fangenskap som misbrukes, kan etterhvert tenke at de liker det- uten at dette egentlig stemmer. Det er en mestringssmekanisme som gjør at offeret klarer å holde ut og overleve, men den gjør stor skade følelsesmessig og tankemessig for resten av livet. En variant av dette kalles også stockholmsyndromet. Ingen klarer å overleve med noe slikt som varer i lang tid, uten å måtte ta i bruk slike strategier som lurer hjernen og følelsene for å gjøre det uutholdelig Slike mekanismer finnes derimot IKKE hos dem som har opplevd vold eller voldtekt som ikke varer over tid! Da skapes helt andre reaksjoner. Du er ikke bittelitt betenkt engang, over å påstå noe så bastant når du ikke aner hvilke bakgrunn hi har? Jeg kjenner ikke til noe forskning på dette emnet og våger meg ikke på å tro eller mene noe som helst, men jeg syns dere skal være MEGET forsiktige med å anklage hi for å trolle. Gjør hun det, er det ingen skade skjedd. Gjør hun det ikke, legger dere utrolig sten til byrde til et medmenneske som sliter i hverdagen. Våger du å ta den sjansen? Er du så overbevist om at du sitter på den hele og fulle sannhet? Sånne mennesker som deg er direkte farlige og jeg håper at du tar deg et minutt til å tenke over hva du faktisk gjør her! Vet du hva? Nei, i dette tilfellet er jeg virkelig ikke i tvil. Vanligvis skriver jeg det samme som du nå skrev hver gang en historie blir kalt en trollhistorie. Da håper jeg virkelig du har rett. Skråsikre mennesker er farlige og kan forårsake ubotelig skade. Det var da en veldig skråsikker og unyansert påstand? Jeg kan være dels enig med deg. Det kommer likevel helt an på hva skråsikkerheten gjelder. Hadde det vært slik at HI her har endret på historien for å unngå å bli gjenkjent, slik at historien egentlig er annerledes i virkeligheten, så hadde jeg ikke sagt det samme.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #34 Skrevet 22. august 2012 Jeg fikk orgasme under fødsel, og syntes det var temmelig motbydelig å tenke på i etterkant. Har aldri fortalt det til noen. Vet nå at flere har opplevd dette, og at det ikke er helt uvanlig. Hvordan kroppen reagerer kan du ikke hjelpe for. Klem til deg! Ja, det var slik kroppen din reagerte. Her var det uansett ikke vold med i bildet, men følelsen av både lyst og at kroppen forrådte deg kan nok ha oppstått likevel. Hvordan tenkte og følte du det i ettertid ang å ha opplevd det? Jeg syntes som sagt bare at det var motbydelig at mitt barn hode skulle gi meg orgasme. Det var akkurat da hun sto i åpningen at det skjedde. En kort, hard orgasme. Jeg tenker på det fra tid til annen, men er ikke noe jeg plager meg selv med. Jeg kunne jo ikke styre det, akkurat som HI (selv om hennes opplevelse selvsagt er mye, mye verre).
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #35 Skrevet 22. august 2012 Poenget i artikkelen er nettopp at den fysiologiske reaksjonen ikke er uvanlig. Det er derimot vanlig å føle seg forrådt av sin egen kropp når dette skjer og lure på om det man hatet så inderlig, egentlig betydde at man likte det uten at man vet det. Men en person som opplever dette som en traumatisk engangshendelse, vil ikke huske tilbake og tenke på det som noe de likte. "While not common, it is quite natural that a woman would experience the physiological effects of arousal, and even orgasm, which can be extremely confusing and upsetting to her later."
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #36 Skrevet 22. august 2012 Poenget i artikkelen er nettopp at den fysiologiske reaksjonen ikke er uvanlig. Det er derimot vanlig å føle seg forrådt av sin egen kropp når dette skjer og lure på om det man hatet så inderlig, egentlig betydde at man likte det uten at man vet det. Men en person som opplever dette som en traumatisk engangshendelse, vil ikke huske tilbake og tenke på det som noe de likte. "While not common, it is quite natural that a woman would experience the physiological effects of arousal, and even orgasm, which can be extremely confusing and upsetting to her later." Men for å presisere: At kroppen reagerer fysisk under en virkelig voldtekt betyr aldri at man er med på det, har skyld eller har fortjent det! Nei fra munnen og klar avvisning, betyr nei.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #37 Skrevet 22. august 2012 "Others may even have sexual arousal responses while reading a book or essay like this one, and may become horrified with themselves as “sick” or “perverted.” But that is not at all what that means; it simply means that the body has associated certain physical responses with the memories of rape, and it has nothing to do with desire or pleasure." Pga det opplevde traumet kan man få en seksuell respons selv i ettertid av voldtekten. Traumet forsterker koblingseffekten mellom minnet om voldtekt eller voldtekt som fenomen og en ren fysisk opphisselse. Det er fremdeles ikke frivillig eller sykt, eller et forsøk på trolling. Hvorvidt HI er et troll eller ikke spiller egentlig ingen rolle, historien er ikke usannsynlig. En voldtekt er nok til å forstyrre tenningsmekanismene hos offeret. Og den mistroen som mange viser her vil ikke bidra til at HI eller andre som har opplevd det samme får gjenopprettet et normalt tenningsmønster.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #38 Skrevet 22. august 2012 Dere finner forresten også HI igjen som en av dem under tråden om hun som sier hun skal på legebesøk istedenfor intervju, om dere klarer å se det......?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #39 Skrevet 22. august 2012 Har ikke lest hele tråden. Men det du skriver om her HI er normalt. Mange sliter med følelsen av skam eller skyld nettopp av den grunn du skriver - at de på en måte likte det. Det er ikke dermed sakt at det er mindre voldtekt av den grunn. Jeg har en venninne som ble misbrukt av faren sin da hun var liten, hun slet lenge med at hun rett og slett likte mye av det. Men det sier seg jo selv at en femåring ikke har skyld i overgrepet selv om hun likte det....
mrsrogaland. Skrevet 23. august 2012 #40 Skrevet 23. august 2012 Ta til deg de svarene som treffer deg. Overse innleggene som påstår dette er et trolleinnlegg. Det er å fovente på DIB. Og siden dette er et sårt tema, så vit at det er flere som forstår og respekterer følelsene dine. Ikke føl deg dum eller tråkket på. Klem til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå