Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #26 Skrevet 22. august 2012 Du vurderer å lyve til arbeidsgiveren din for å få fri til å gå på et jobbintervju for deretter å bruke sammen mann som referanse? tenk på hvordan det virker når din potensielt nye arbeidsgiver ringer din nåværende arbeidsgiver og forklarer at "Kari var på intervju er i går og har oppgitt deg som referanse" og lederen din svarer; "Nei, det stemmer nok ikke for Kari hadde fri for å gå til legen i går"...........
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #27 Skrevet 22. august 2012 Du vurderer å lyve til arbeidsgiveren din for å få fri til å gå på et jobbintervju for deretter å bruke sammen mann som referanse? tenk på hvordan det virker når din potensielt nye arbeidsgiver ringer din nåværende arbeidsgiver og forklarer at "Kari var på intervju er i går og har oppgitt deg som referanse" og lederen din svarer; "Nei, det stemmer nok ikke for Kari hadde fri for å gå til legen i går"........... hvis du leser hele tråden, så er det mer vanlig med kveldsintervju enn dagtid intervju. og da kan jeg jo ha vært på intervju på kvelden samme dag som jeg var hos legen...
Virginia. Skrevet 22. august 2012 #28 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV pÅ fri for Å gÅ til lege etc. Man har ikke KRAV pÅ fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man fÅr lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for Å fÅ fri fra jobb sÅ kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og Å lyve for Å fÅ fri er en god grunn til Å gi en skriftlig advarsel! Ja, du har et poeng i at man ikke har krav pÅ Å fÅ fri til hvilke som helst private avtaler... Men dersom man i bedriften opererer med avspasering, sÅ har man krav pÅ Å kunne fÅ avspasert timene som er oppspart, men vel og merke pÅ dager hvor arbeidsgiver sier det passer. SÅ lenge bedriften har tilstrekkelig bemanning, og HI trekkes for de timene hun er borte, sÅ ville ikke bedriften lidd under at hun har tatt en hvit løgn. Men hadde jeg vært deg HI, sÅ hadde jeg nok ikke sagt at jeg skulle til legen, men sagt at det var et veldig viktig ærend. Som arbeidsgiver har du plikt til Å ta det opp med en ansatt dersom du mener at han/ hun har gjort noe galt som kan gi advarsel. Men Å ta noe slikt som dette med i en attest i det hele tatt, eller Å si det som referanse uten Å ha snakket med arbeidstaker hadde vært svært alvorlig og uetisk! Her har du litt jus om attester: "Selv om loven angir minimumskrav for hva en attest skal inneholde, har ikke arbeidsgiver ubegrenset frihet til Å ta inn opplysninger ut over de som oppfyller kravene i § 15-15. Arbeidsgiver kan for eksempel ikke sette inn opplysninger som er egnet til Å sverte eller sjikanere arbeidstakeren. I følge rettspraksis kan heller ikke opplysninger om den ansattes fravær pga. egen eller barns sykdom tas inn i attesten."
Iiiiik Skrevet 22. august 2012 #29 Skrevet 22. august 2012 Jeg synes du skal si til den potensielt nye arbeidsgiveren at tiden de har invitert deg til dessverre ikke passer. Hvis 20 eksisterende kolleger vil se deg gå på det aktuelle tidspunktet, er det vel en spesiell dag eller noe spesielt som skjer. Den eventuelt nye arbeidsplassen burde verdsette en arbeidstaker som prioriterer det som skjer felles. Hvis de skulle bruke det mot deg, er det en så lite raus arbeidsgiver og sjef du ønsker deg? Hvis du forklarer at du ikke ønsker å skape unødvendig støy der du er nå og ber om å få en tid enten tidlig eller sent en annen dag, så slipper du å lyve. å snakke om at det kan bli brukt mot deg hvis du lyver, er litt drøyt. En ellers god arbeidstaker som blir tatt i en hvit løgn som dette, vil neppe få verken en advarsel eller dårlige referanser. Da er det verre med det nye stedet. Jeg ville stusset på en jeg aldri hadde møtt før hvis jeg hadde skjønt at hun ikke enten bare ordnet opp slik at avtalen passet eller sa sannheten. Med kun et førsteinntrykk fra et intervju, kan en slik informasjon endre inntrykket. Det er slett ikke usannsynlig at arbeidsgiver sier til referanse at "Hun var her på intervju i går formiddag og jeg vil gjerne..." Sånn innleder i hvert fall ofte jeg referanseinnhenting.
Magia Skrevet 22. august 2012 #30 Skrevet 22. august 2012 Jeg ville ikke jugd av den enkle grunn at jeg hadde ikke klart å slappe av i frykt for å bli tatt i løgn. For noen år siden løy jeg til jobben for å kunne ta et tidligere tog til ei venninne jeg skulle besøke den helga (ja, teit, jeg vet!). Vel, det gikk ikke helt som det skulle, og jeg endte opp med å måtte gjemme meg på biblioteket i et par timer når legetimen liksom skulle vært, for så å gå tilbake igjen (avtalen ble at jeg skulle tilbake, så jeg fikk ikke tatt toget). Jeg følte meg så utrolig dum, og hadde dundrende hjertebank og angst i flere dager etterpå. Det hadde vært så utrolig flaut å bli tatt, og jeg gikk og så for meg hvor ydmykende det kom til å bli når jeg ble konfrontert med dette. Jeg krevde ikke lønn (jobba som vikar, og hadde ikke jobba lenge nok til rett på lønn ved legebesøk), og det var ikke noe som tilsa at jeg skulle bli tatt. Likevel klarte jeg aldri å legge det fra meg. Si det som det er, eller si en begrenset versjon, slik Heartbroken foreslår. Ingen har noe med hva ditt private ærend er, men ikke lyv og si du skal til legen. Utrolig kjipt å bli tatt for den løgnen!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #32 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV pÅ fri for Å gÅ til lege etc. Man har ikke KRAV pÅ fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man fÅr lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for Å fÅ fri fra jobb sÅ kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og Å lyve for Å fÅ fri er en god grunn til Å gi en skriftlig advarsel! Ja, du har et poeng i at man ikke har krav pÅ Å fÅ fri til hvilke som helst private avtaler... Men dersom man i bedriften opererer med avspasering, sÅ har man krav pÅ Å kunne fÅ avspasert timene som er oppspart, men vel og merke pÅ dager hvor arbeidsgiver sier det passer. SÅ lenge bedriften har tilstrekkelig bemanning, og HI trekkes for de timene hun er borte, sÅ ville ikke bedriften lidd under at hun har tatt en hvit løgn. Men hadde jeg vært deg HI, sÅ hadde jeg nok ikke sagt at jeg skulle til legen, men sagt at det var et veldig viktig ærend. Som arbeidsgiver har du plikt til Å ta det opp med en ansatt dersom du mener at han/ hun har gjort noe galt som kan gi advarsel. Men Å ta noe slikt som dette med i en attest i det hele tatt, eller Å si det som referanse uten Å ha snakket med arbeidstaker hadde vært svært alvorlig og uetisk! Her har du litt jus om attester: "Selv om loven angir minimumskrav for hva en attest skal inneholde, har ikke arbeidsgiver ubegrenset frihet til Å ta inn opplysninger ut over de som oppfyller kravene i § 15-15. Arbeidsgiver kan for eksempel ikke sette inn opplysninger som er egnet til Å sverte eller sjikanere arbeidstakeren. I følge rettspraksis kan heller ikke opplysninger om den ansattes fravær pga. egen eller barns sykdom tas inn i attesten." I fjor kom det en avgjørelse hvor en ansatt klaget pÅ at sykefravær ble tatt inn i en attest. Arbeidstaker klaget, men arbeidsgiver opprettholdt attesten. Arbeidstaker tapte klagesaken........
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 22. august 2012 #33 Skrevet 22. august 2012 Jeg sitter med ansettelser, og ettersom vi har "normal" arbeidstid (mellom 08 og 16) så skjer det støtt og stadig at folk ikke har mulighet til å komme på intervju det tidspunktet jeg foreslår. Da må man bare forsøke å finne et annet tidspunkt. Derfor tenker jeg som følger; er de interessert i deg, så finner de et annet tidspunkt. Og så ettersom du har satt opp sjefen din som referanse, ville jeg absolutt ikke turt å lyve om dette. Rett og slett fordi det kan komme frem under referansesjekken. Der snakker ihvertfall jeg ofte om intervjuet.
Virginia. Skrevet 22. august 2012 #34 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV pÅ fri for Å gÅ til lege etc. Man har ikke KRAV pÅ fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man fÅr lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for Å fÅ fri fra jobb sÅ kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og Å lyve for Å fÅ fri er en god grunn til Å gi en skriftlig advarsel! Ja, du har et poeng i at man ikke har krav pÅ Å fÅ fri til hvilke som helst private avtaler... Men dersom man i bedriften opererer med avspasering, sÅ har man krav pÅ Å kunne fÅ avspasert timene som er oppspart, men vel og merke pÅ dager hvor arbeidsgiver sier det passer. SÅ lenge bedriften har tilstrekkelig bemanning, og HI trekkes for de timene hun er borte, sÅ ville ikke bedriften lidd under at hun har tatt en hvit løgn. Men hadde jeg vært deg HI, sÅ hadde jeg nok ikke sagt at jeg skulle til legen, men sagt at det var et veldig viktig ærend. Som arbeidsgiver har du plikt til Å ta det opp med en ansatt dersom du mener at han/ hun har gjort noe galt som kan gi advarsel. Men Å ta noe slikt som dette med i en attest i det hele tatt, eller Å si det som referanse uten Å ha snakket med arbeidstaker hadde vært svært alvorlig og uetisk! Her har du litt jus om attester: "Selv om loven angir minimumskrav for hva en attest skal inneholde, har ikke arbeidsgiver ubegrenset frihet til Å ta inn opplysninger ut over de som oppfyller kravene i § 15-15. Arbeidsgiver kan for eksempel ikke sette inn opplysninger som er egnet til Å sverte eller sjikanere arbeidstakeren. I følge rettspraksis kan heller ikke opplysninger om den ansattes fravær pga. egen eller barns sykdom tas inn i attesten." I fjor kom det en avgjørelse hvor en ansatt klaget pÅ at sykefravær ble tatt inn i en attest. Arbeidstaker klaget, men arbeidsgiver opprettholdt attesten. Arbeidstaker tapte klagesaken........ Hvor har du det fra? Det stemmer ikke.
Virginia. Skrevet 22. august 2012 #35 Skrevet 22. august 2012 Ellers er jeg helt enig med de over her HI, selv om jeg forstår deg litt også. Jeg har alltid avspasert eller tatt en feriedag for å ikke ha dårlig samvittighet i slike situasjoner. Har opplevd å måtte ombooke intervju på grunn av sykt barn, men alltid avspasert på ny når dagen da kommer, selv om jeg allerede egentlig hadde fått innvilget avspasering den dagen jeg først skulle til intervju.
Virginia. Skrevet 22. august 2012 #36 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV pÅ fri for Å gÅ til lege etc. Man har ikke KRAV pÅ fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man fÅr lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for Å fÅ fri fra jobb sÅ kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og Å lyve for Å fÅ fri er en god grunn til Å gi en skriftlig advarsel! Ja, du har et poeng i at man ikke har krav pÅ Å fÅ fri til hvilke som helst private avtaler... Men dersom man i bedriften opererer med avspasering, sÅ har man krav pÅ Å kunne fÅ avspasert timene som er oppspart, men vel og merke pÅ dager hvor arbeidsgiver sier det passer. SÅ lenge bedriften har tilstrekkelig bemanning, og HI trekkes for de timene hun er borte, sÅ ville ikke bedriften lidd under at hun har tatt en hvit løgn. Men hadde jeg vært deg HI, sÅ hadde jeg nok ikke sagt at jeg skulle til legen, men sagt at det var et veldig viktig ærend. Som arbeidsgiver har du plikt til Å ta det opp med en ansatt dersom du mener at han/ hun har gjort noe galt som kan gi advarsel. Men Å ta noe slikt som dette med i en attest i det hele tatt, eller Å si det som referanse uten Å ha snakket med arbeidstaker hadde vært svært alvorlig og uetisk! Her har du litt jus om attester: "Selv om loven angir minimumskrav for hva en attest skal inneholde, har ikke arbeidsgiver ubegrenset frihet til Å ta inn opplysninger ut over de som oppfyller kravene i § 15-15. Arbeidsgiver kan for eksempel ikke sette inn opplysninger som er egnet til Å sverte eller sjikanere arbeidstakeren. I følge rettspraksis kan heller ikke opplysninger om den ansattes fravær pga. egen eller barns sykdom tas inn i attesten." I fjor kom det en avgjørelse hvor en ansatt klaget pÅ at sykefravær ble tatt inn i en attest. Arbeidstaker klaget, men arbeidsgiver opprettholdt attesten. Arbeidstaker tapte klagesaken........ Hvor har du det fra? Det stemmer ikke. Ah. Du tenker pÅ dommen fra 1999, fra før ny arbeidsmiljølov og strengere personvernopplysningslov kom pÅ plass? Dommen baserte seg ogsÅ pÅ at det kunne være relevant i dette ene tilfellet siden det gjaldt en korttidsansatt, som egentlig ikke hadde fÅtt noe erfaring i jobben pÅ grunn av langvarig fravær, og at det var begrunnelsen for Å ta det med. I dag med endret lovverk hadde ikke avgjørelsen blitt den samme.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #37 Skrevet 24. august 2012 takk for gode svar alle sammen dere inspirerte meg .) Jeg fortalte det stil sjefen, og så sier jeg til de andre at jeg skal til legen og det vet sjefen om også! Hilsen HI, som er glad for at jeg valgte sannheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå