Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 på jobben at jeg skal til legen. når jeg egentlig skal på et annet jobbintervju? Føler jeg ikke har noe valg... de vil ha meg på intervju midt i arbeidstida, og de kan ikke gjøre om på intervjutiden/dagen slik at det passer for meg .( Jeg vil jo ha ny jobb, og da må jeg jo på intervju for å få ny jobb. men kjenner samvittigheten gnager litt... hva ville dere gjort i samme situasjon? -nb- det går ikke utover noen kollegaer at jeg reiser tidligere..
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 om du har flexitid kan du vel si du har en avtale? Om du må spesifisere ville jeg ha sagt det som det er. Den andre arbeidsplassen burde nok ha vært mer lempelig med kravet sitt også, regner ikke med de ville ha likt det noe særlig de heller.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 jeg har ikke flexitid... men kan godt skrive det opp på avspasering. Men ønsker ikke at noen skal vite at jeg skal på intervju... heller ikke sjefen min.. selv om han står som referanse. den andre jobben er i komunen. så da er de bare litt vanskelige...
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 kan du ikke bare si at du må avspasere litt pga et privat møte?
Gjest Heartbroken Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 om du har flexitid kan du vel si du har en avtale? Om du må spesifisere ville jeg ha sagt det som det er. Den andre arbeidsplassen burde nok ha vært mer lempelig med kravet sitt også, regner ikke med de ville ha likt det noe særlig de heller. Ikke for å være kverulerende, men om HI hadde flexitid hadde hun kanskje ikke hatt noen problem Til HI: Jeg hadde spurt om å få fri uten lønn pga et personlig ærend, ev jobbet inn tiden en annen gang. Det er mange offentlige kontorer o.l. som kun har åpningstid 9-15 f.eks og for å nå disse må man jo gå fra jobben i arbeidstiden. Du trenger ikke spesifisere hva du skal, annet enn at det er privat.
Virginia. Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 Hvis du pleier å få betalt når du er hos legen, så synes jeg ikke du kan det. Men kan du ikke bare si at du har et ærend og må avspasere noen timer? Det blir kanskje litt rart når du skal ha referanse at du ikke har hatt noe fri (til å gå på intervju), bortsett fra et legebesøk..?
2 hjertegull :) Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Hvis du tar avspasering så trenger du ikke si noe om hva du skal. Det er det redelige å gjøre når det er i arbeidstiden. Å si at du skal til legen, betyr at du får velferdspermisjon, altså med lønn, og det er ikke greit overfor nåværende arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 jeg har ikke flexitid... men kan godt skrive det opp på avspasering. Men ønsker ikke at noen skal vite at jeg skal på intervju... heller ikke sjefen min.. selv om han står som referanse. den andre jobben er i komunen. så da er de bare litt vanskelige... Har du sjefen som referanse vet han/hun jo om at du søker andre jobber.
Kjærepære Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 Vet de at du søker ny jobb da? Da hadde jeg ikke hatt noe problem med å spørre om fri til intervju.
Kamomille Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben......
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 ja de vet jeg søker, og de vet jeg har vært på andre intervjuer før.. I mitt yrke er det vanlig å ha intervjuer etter normal arbeidstid også, så har aldri hatt dette dilemmaet... av div grunner nsker jeg ikke at noen vet at jeg skal på intervju. Det er også vanskelig å skulle ta fri pga et privat ærend da det ikke er en vanlig dag på jobb... (vanskelig å forklare uten å røpe hva jeg jobber som) Og siden jeg i utgangspunktet skal være på jobb hele den dagen... Kan ikke tenke på andre grunner for å dra fra, uten at jeg må si sannheten... lege/helsestasjon/tannlege/spesialist... får ikke alltid betalt for å dra til legen f.eks.. og siden det er så mange timer, så kan jeg godt sette det på avspasering/jobbe det inn igjen uten problem og uten dårlig samvittighet ifht lønn...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 ja de vet jeg søker, og de vet jeg har vært på andre intervjuer før.. I mitt yrke er det vanlig å ha intervjuer etter normal arbeidstid også, så har aldri hatt dette dilemmaet... av div grunner nsker jeg ikke at noen vet at jeg skal på intervju. Det er også vanskelig å skulle ta fri pga et privat ærend da det ikke er en vanlig dag på jobb... (vanskelig å forklare uten å røpe hva jeg jobber som) Og siden jeg i utgangspunktet skal være på jobb hele den dagen... Kan ikke tenke på andre grunner for å dra fra, uten at jeg må si sannheten... lege/helsestasjon/tannlege/spesialist... får ikke alltid betalt for å dra til legen f.eks.. og siden det er så mange timer, så kan jeg godt sette det på avspasering/jobbe det inn igjen uten problem og uten dårlig samvittighet ifht lønn... de vet også at de er referanse!
hjertevippen Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 Tror jeg hadde sagt jeg skulle en tur til legen....
Virginia. Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Tror jeg hadde sagt jeg skulle en tur til legen.... Godt å høre at det er flere som meg
Gjest Heartbroken Skrevet 22. august 2012 #16 Skrevet 22. august 2012 Sånne små "hvite løgner" har det med å komme tilbake og bite oss i rumpa, så jeg hadde nok gått for ærlighet her altså Du kan beklage, si at du vet det passer dårlig at du tar fri og at du har prøvd å flytte avtalen, men det gikk dessverre ikke. Om du ikke kan få fri, syns jeg det er litt dårlig av den arb.plassen du skal på intervju til å ikke kunne tilrettelegge bedre - de av alle bør jo sette pris på at du ikke vil la din arbeidsgiver i stikken?
Kamomille Skrevet 22. august 2012 #17 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV pÅ fri for Å gÅ til lege etc. Man har ikke KRAV pÅ fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man fÅr lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for Å fÅ fri fra jobb sÅ kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og Å lyve for Å fÅ fri er en god grunn til Å gi en skriftlig advarsel!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #18 Skrevet 22. august 2012 av lojalitet til mine kolegaer så vil jeg ikke at noen skal vite jeg søker ny jobb. De får vite det når jeg evt slutter. og akkurat denne dagen intervjuet er, så er det ca 20 kolegaer som kommer til å sprre hva jeg skal, og hvorfor jeg drar tidlig. sansynligheten for at jeg blir opdaget er liten. Og jeg kommer til å skrive avspasering på det, for det er sånn vi gjør når man ikke får time tidlig/sent ...
Tante_Esel Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) Å si at du skal til legen, er Å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan sÅledes komme pÅ en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, mÅ han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier Å mÅtte avspasere nÅr hun skal til legen, sÅ er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan pÅ ingen mÅte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for Å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV pÅ fri for Å gÅ til lege etc. Man har ikke KRAV pÅ fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man fÅr lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for Å fÅ fri fra jobb sÅ kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og Å lyve for Å fÅ fri er en god grunn til Å gi en skriftlig advarsel! Men man har vel ikke KRAV hvis man ikke KREVER? hun skriver jo at hun skal avspasere den tiden hun er borte... Jeg ville gjort som deg HI, forstÅr godt dillemmaet ditt.
Gjest Heartbroken Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 av lojalitet til mine kolegaer så vil jeg ikke at noen skal vite jeg søker ny jobb. De får vite det når jeg evt slutter. og akkurat denne dagen intervjuet er, så er det ca 20 kolegaer som kommer til å sprre hva jeg skal, og hvorfor jeg drar tidlig. sansynligheten for at jeg blir opdaget er liten. Og jeg kommer til å skrive avspasering på det, for det er sånn vi gjør når man ikke får time tidlig/sent ... Men hvorfor spør du når du har bestemt deg for hva du skal gjøre?
Kamomille Skrevet 22. august 2012 #21 Skrevet 22. august 2012 Du kan spørre om fri til en privat avtale:) å si at du skal til legen, er å lyve. Det kvalifiserer til en skriftlig advarsel og kan således komme på en attest! Hvis du fører opp din leder som referanse, må han underrettes om dette. Du bør ikke føre opp noen uten at du har spurt de først og avtalt at de kan være referanse for akkurat DEN jobben...... For noe tøv. Hvis hun pleier å måtte avspasere når hun skal til legen, så er det kun hennes sak alene hva hun oppgir som grunn! Dette kan på ingen måte føres opp i en attest eller brukes mot en arbeidstaker! Annerledes vill det stilt seg dersom hun hadde lønnet fri for å dra til legen. Det er ikke riktig! Man har KRAV på fri for å gå til lege etc. Man har ikke KRAV på fri til private avtaler. I denne sammenhengen spiller det ingen rolle om man får lønnet fri eller ulønnet fri. Hvis arbeidsgiver finner ut at hun har løyet for å få fri fra jobb så kan dette selvfølgelig "brukes mot" en arbeidstaker i en attest eller i en referanse. og å lyve for å få fri er en god grunn til å gi en skriftlig advarsel! Men man har vel ikke KRAV hvis man ikke KREVER? hun skriver jo at hun skal avspasere den tiden hun er borte... Jeg ville gjort som deg HI, forstår godt dillemmaet ditt. Avspassering er et gode, ikke en rettighet.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #22 Skrevet 22. august 2012 av lojalitet til mine kolegaer så vil jeg ikke at noen skal vite jeg søker ny jobb. De får vite det når jeg evt slutter. og akkurat denne dagen intervjuet er, så er det ca 20 kolegaer som kommer til å sprre hva jeg skal, og hvorfor jeg drar tidlig. sansynligheten for at jeg blir opdaget er liten. Og jeg kommer til å skrive avspasering på det, for det er sånn vi gjør når man ikke får time tidlig/sent ... Men hvorfor spør du når du har bestemt deg for hva du skal gjøre? Tenkte kanskje det kom noen andre gode forslag som var mellom mitt forslag, og mellom å si sannheten
Gjest Heartbroken Skrevet 22. august 2012 #23 Skrevet 22. august 2012 av lojalitet til mine kolegaer så vil jeg ikke at noen skal vite jeg søker ny jobb. De får vite det når jeg evt slutter. og akkurat denne dagen intervjuet er, så er det ca 20 kolegaer som kommer til å sprre hva jeg skal, og hvorfor jeg drar tidlig. sansynligheten for at jeg blir opdaget er liten. Og jeg kommer til å skrive avspasering på det, for det er sånn vi gjør når man ikke får time tidlig/sent ... Men hvorfor spør du når du har bestemt deg for hva du skal gjøre? Tenkte kanskje det kom noen andre gode forslag som var mellom mitt forslag, og mellom å si sannheten Og det har du fått du trenger ikke si hele sannheten, bare at du trenger fri til noe privat - da er det vel ingen som maser mer om hva du skal? Privat er privat og ikke noe noen andre har noe med Men du gjør selvsagt som du vil og har samvittighet til.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #24 Skrevet 22. august 2012 av lojalitet til mine kolegaer så vil jeg ikke at noen skal vite jeg søker ny jobb. De får vite det når jeg evt slutter. og akkurat denne dagen intervjuet er, så er det ca 20 kolegaer som kommer til å sprre hva jeg skal, og hvorfor jeg drar tidlig. sansynligheten for at jeg blir opdaget er liten. Og jeg kommer til å skrive avspasering på det, for det er sånn vi gjør når man ikke får time tidlig/sent ... Men hvorfor spør du når du har bestemt deg for hva du skal gjøre? Tenkte kanskje det kom noen andre gode forslag som var mellom mitt forslag, og mellom å si sannheten Og det har du fått du trenger ikke si hele sannheten, bare at du trenger fri til noe privat - da er det vel ingen som maser mer om hva du skal? Privat er privat og ikke noe noen andre har noe med Men du gjør selvsagt som du vil og har samvittighet til. problemet med å si det er privat, er at da kan jeg risikere åfå nei til å avspasere da..?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #25 Skrevet 22. august 2012 av lojalitet til mine kolegaer så vil jeg ikke at noen skal vite jeg søker ny jobb. De får vite det når jeg evt slutter. og akkurat denne dagen intervjuet er, så er det ca 20 kolegaer som kommer til å sprre hva jeg skal, og hvorfor jeg drar tidlig. sansynligheten for at jeg blir opdaget er liten. Og jeg kommer til å skrive avspasering på det, for det er sånn vi gjør når man ikke får time tidlig/sent ... Men hvorfor spør du når du har bestemt deg for hva du skal gjøre? Tenkte kanskje det kom noen andre gode forslag som var mellom mitt forslag, og mellom å si sannheten Og det har du fått du trenger ikke si hele sannheten, bare at du trenger fri til noe privat - da er det vel ingen som maser mer om hva du skal? Privat er privat og ikke noe noen andre har noe med Men du gjør selvsagt som du vil og har samvittighet til. problemet med å si det er privat, er at da kan jeg risikere åfå nei til å avspasere da..? Ja, selvfølgelig KAN du få nei sånn rent teoretisk. Men de fleste arbeidsgivere vil ha såpass respekt for de ansattes privatliv at de ikke graver og spør etter grunner for ulønnet permisjon/avspassering. Når noen sier at de har en privat avtale, så skjønner de fleste intuitivt at man ikke ønsker å si noe mer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå