Gjest Heartbroken Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Jeg kjenner at det er få ting som provoserer meg mer enn å lese alle de som så lettvint slenger ut av seg at helsenorge suger! Vi har en fantastisk svangerskapsomsorg - som ikke koster oss et øre. Vi har helt gratis lege og helsehjelp for barn opp til 10 (?) år. Vi har kun en liten egenandel (ca 1800 kr) på lege for voksne. Da vi var i vårt livs krise sto det store team med alt fra ambulanse, fly og medisinsk personell klar til å gjøre alt i menneskelig makt for at lille skulle overleve - alt uten et spørsmål om kostnader. Det er helt klart at det er mye som kan bli gjort annerledes og bedre, og det er det viktig å sette fokus på også, men vi har altfor lett for å fokusere på kun det negative. Så når noen så flott sier at helsenorge er en vits, gjerne basert på en uheldig opplevelse, lurer jeg på om de egentlig innser hvor heldige vi er?
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg innser hvor heldige vi er. Alikevel synes jeg tilbudet er for dårlig. Det er ikke sånn at fordi vi er så heldig å ha økonomiske goder, så skal vi ikke klage. Jeg er for privatisering, og kunne godt betalt mye for god helseomsorg. Så kunne tilbudet vært som de var til de andre som ikke ønsket/kunne betale. Gratis helsehjelp bør ikke være ensbetydende med at folk må dø i operasjonskø, ligge på gangen i et altfor fullt sykehus, eller få slett behandling når man har bikket og blitt dement.
Gjest Heartbroken Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg innser hvor heldige vi er. Alikevel synes jeg tilbudet er for dårlig. Det er ikke sånn at fordi vi er så heldig å ha økonomiske goder, så skal vi ikke klage. Jeg er for privatisering, og kunne godt betalt mye for god helseomsorg. Så kunne tilbudet vært som de var til de andre som ikke ønsket/kunne betale. Gratis helsehjelp bør ikke være ensbetydende med at folk må dø i operasjonskø, ligge på gangen i et altfor fullt sykehus, eller få slett behandling når man har bikket og blitt dement. Hvordan tror du helsetilbudet blir for de som ikke har råd til å kjøpe seg tjenester da? Tror du det blir bedre av at de beste legene og sykepleierene trekkes til det private som kan tilby høyere lønninger? Jeg ønsker ikke at vi skal få amerikanske tilstander hvor god helsehjelp er avhengig av at man har de rette forsikringene og nok penger på bok. Jeg er enig i at spesielt eldreomsorgen må bli bedre, men la oss ikke glemme hvor fantastisk bl.a helsetilbudet til barn er.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg innser hvor heldige vi er. Alikevel synes jeg tilbudet er for dårlig. Det er ikke sånn at fordi vi er så heldig å ha økonomiske goder, så skal vi ikke klage. Jeg er for privatisering, og kunne godt betalt mye for god helseomsorg. Så kunne tilbudet vært som de var til de andre som ikke ønsket/kunne betale. Gratis helsehjelp bør ikke være ensbetydende med at folk må dø i operasjonskø, ligge på gangen i et altfor fullt sykehus, eller få slett behandling når man har bikket og blitt dement. Hvordan tror du helsetilbudet blir for de som ikke har råd til å kjøpe seg tjenester da? Tror du det blir bedre av at de beste legene og sykepleierene trekkes til det private som kan tilby høyere lønninger? Jeg ønsker ikke at vi skal få amerikanske tilstander hvor god helsehjelp er avhengig av at man har de rette forsikringene og nok penger på bok. Jeg er enig i at spesielt eldreomsorgen må bli bedre, men la oss ikke glemme hvor fantastisk bl.a helsetilbudet til barn er. Kompetansen burde jo selvsagt være lik, selvom det antageligvis ikke er mulig å få til. Joda, det er nok et fantastisk tilbud. Desverre så opplever jeg at de som virkelig får hjelp er de som roper høyest. Jeg har ikke opplevd noe knakende bra behandling, og jeg har jobbet litt for mye med eldreomsorg til at jeg er imponert, desverre;)
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Du har helt sikkert vært veldig heldig, vi andre derimot, som blir operert uten narkose, latterliggjordt på sykehus, legekontor osv, har altså ikke vært like heldig. Jeg er en av de, og kjenner flere som er like misfornøyd med helsevesenet som det jeg er. Jeg skulle heller ha betalt det det kostet, enn å ha det slik vi har det pr i dag Og ja, helsenorge er ikke bare en vits, det er en STOR vits!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Hva er vitsen med at alt er "nesten gratis" når kvaliteten er helt på bånn?? En stor skam
♣ Christiane ♣ Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Hvis vi trekker ut sykehuskøer og eldreomsorgen, som virkelig er på bærtur så er jeg i utgangspunktet enig i at helsetilbudet her til lands er i verdenstoppen. MEN: det kommer veldig ann på hvor du bor hen i dette landet. Her i Oslo gryta vasser vi i fastleger, private klinikker, spesialister og en haug med store sykehus. Tipper at hvis du bor i utkant norge så er de ikke like fornøyde med 1 lege pr 6000 innbyggere og 5 timers kjøring på dårlige veier til nærmeste fødestue.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg innser hvor heldige vi er. Alikevel synes jeg tilbudet er for dårlig. Det er ikke sånn at fordi vi er så heldig å ha økonomiske goder, så skal vi ikke klage. Jeg er for privatisering, og kunne godt betalt mye for god helseomsorg. Så kunne tilbudet vært som de var til de andre som ikke ønsket/kunne betale. Gratis helsehjelp bør ikke være ensbetydende med at folk må dø i operasjonskø, ligge på gangen i et altfor fullt sykehus, eller få slett behandling når man har bikket og blitt dement. Hvordan tror du helsetilbudet blir for de som ikke har råd til å kjøpe seg tjenester da? Tror du det blir bedre av at de beste legene og sykepleierene trekkes til det private som kan tilby høyere lønninger? Jeg ønsker ikke at vi skal få amerikanske tilstander hvor god helsehjelp er avhengig av at man har de rette forsikringene og nok penger på bok. Jeg er enig i at spesielt eldreomsorgen må bli bedre, men la oss ikke glemme hvor fantastisk bl.a helsetilbudet til barn er. Nå synest jeg du motsier deg selv litt her, Heartbroken. DU synest jo vi har ett så fantastisk helsevesen her i Norge, da er det vel ikke noe som heter de beste og verste legene? I såfall , du er jo uansett få fornøyd med helsetjenestene , så da gjør det vel ikke noe om du sitter igjen med "de verste" legene vel?
LilleVilje Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Helsevesenet i Norge har selvfølgelig noen feil, men jeg er helt og fullstendig enig med Heartbroken: Vet vi hvor godt vi har det? Privatisering er jeg helt i mot, det vil føre til et godt tilbud til de som har penger til å betale for det, og et dårlig tilbud til alle oss andre. Vi får gratis svangerskapsomsorg, betaler minimalt for legebesøk, betaler ingenting for operasjoner eller å ligge på sykehus. Klart det finnes dårlige eksempler og leger som kanskje burde hatt et annet yrke, men vi er svinheldige! Til de som mener det er en vits: Hvordan burde det vært? Tegn gjerne et realistisk bilde av hvordan det burde vært. Og husk at pengene til helse blant annet konkurrerer med pengene til skole, til veier, til alle andre ting som vi også syns er kjempeviktige. Hvordan skal vi løse det? Jeg vil gjerne vite hva dere ser for dere!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Jeg synes det er en vits at man må vente åtte uker på en legetime.
Gjest Heartbroken Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 Hvis vi trekker ut sykehuskøer og eldreomsorgen, som virkelig er på bærtur så er jeg i utgangspunktet enig i at helsetilbudet her til lands er i verdenstoppen. MEN: det kommer veldig ann på hvor du bor hen i dette landet. Her i Oslo gryta vasser vi i fastleger, private klinikker, spesialister og en haug med store sykehus. Tipper at hvis du bor i utkant norge så er de ikke like fornøyde med 1 lege pr 6000 innbyggere og 5 timers kjøring på dårlige veier til nærmeste fødestue. Jeg bor i utkantnorge, har 15 mil til nærmeste sykehus hvor vi føder. Men vi har ca 10 fastleger til ca 10 000 innbyggere, kommer til på legevakten på minutter når vi trenger det og får jordmor hjem på døren om vi ikke er i form til å komme til henne. Det er mulig jeg/vi har vært svært heldige, men vi har opplevd at barnet vårt var dødssyk, mannens søster utsatt for en stygg og alvorlig ulykke, fem stk besteforeldre på sykehjem i tillegg til mange småskader som gjerne følger med det å ha barn og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd annet enn velvilje av helsevesenet. Selvsagt møter man på mennesker som ikke burde jobbe med mennesker, men det gjør vi jo alle andre steder også og jeg syns det blir feil å dømme et helt system på de svakeste leddene.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 Det er 1840 kr for egenandelstak 1 og 2560 kr for egenandelstak 2. Det er desverre mye som ikke blir dekket under disse to egenandelstakene og da blir det dessverre fort dyrt.
CaptainHindsight Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Det er skummelt å si seg for fornøyd, for mye av tilbudene er faktisk en vits. Man BøR være kritisk til Helse-Norge når så mye snusk blir avdekket. Er kronisk syk og det har vært mange år med slit før jeg fikk medisiner. Hadde det blitt oppdaget med en gang hadde jeg mest sannsynlig ha sluppet både operasjon og tilleggsykdommer i dag. å få beskjed at man er frisk uten at de engang gidder å ta de nødvendige prøvene er temmelig surt. På en annen side så er jeg enig at vi ikke skal være FOR utakknemlige heller, er gift med en amerikaner så har sett hvor grusomt det kan være å være avhengig av forsikringer og penger for å komme noen vei. Vi er virkelig heldige her til lands, men tilbudet bør bli bedre. Vi betaler mye skatt, og i dag ser jeg ikke at de blir brukt på det de bør bli brukt på: Helse, eldreomsorg, skole og veier.
Gjest Heartbroken Skrevet 21. august 2012 #14 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg innser hvor heldige vi er. Alikevel synes jeg tilbudet er for dårlig. Det er ikke sånn at fordi vi er så heldig å ha økonomiske goder, så skal vi ikke klage. Jeg er for privatisering, og kunne godt betalt mye for god helseomsorg. Så kunne tilbudet vært som de var til de andre som ikke ønsket/kunne betale. Gratis helsehjelp bør ikke være ensbetydende med at folk må dø i operasjonskø, ligge på gangen i et altfor fullt sykehus, eller få slett behandling når man har bikket og blitt dement. Hvordan tror du helsetilbudet blir for de som ikke har råd til å kjøpe seg tjenester da? Tror du det blir bedre av at de beste legene og sykepleierene trekkes til det private som kan tilby høyere lønninger? Jeg ønsker ikke at vi skal få amerikanske tilstander hvor god helsehjelp er avhengig av at man har de rette forsikringene og nok penger på bok. Jeg er enig i at spesielt eldreomsorgen må bli bedre, men la oss ikke glemme hvor fantastisk bl.a helsetilbudet til barn er. Nå synest jeg du motsier deg selv litt her, Heartbroken. DU synest jo vi har ett så fantastisk helsevesen her i Norge, da er det vel ikke noe som heter de beste og verste legene? I såfall , du er jo uansett få fornøyd med helsetjenestene , så da gjør det vel ikke noe om du sitter igjen med "de verste" legene vel? Selvsagt er det forskjell på hvor dyktige legene er i jobben sin. Hvorfor skulle det være annerledes enn i andre yrker? Nå når de fleste helsearbeidere er statlig ansatt blir det sånn at de flinkeste i sitt fag blir ansatt ved de sykehus og legesenter som trenger deres kompetanse og ansetter de fordi de er best. Om de med best kompetanse går til det private, blir det de nestbeste som blir ansatt ved f.eks Rikshospitalet - og dermed blir kompetansen der nedbygget iforhold til private sykehus. Det ser du vel?
♣ Christiane ♣ Skrevet 21. august 2012 #15 Skrevet 21. august 2012 Hvis vi trekker ut sykehuskøer og eldreomsorgen, som virkelig er på bærtur så er jeg i utgangspunktet enig i at helsetilbudet her til lands er i verdenstoppen. MEN: det kommer veldig ann på hvor du bor hen i dette landet. Her i Oslo gryta vasser vi i fastleger, private klinikker, spesialister og en haug med store sykehus. Tipper at hvis du bor i utkant norge så er de ikke like fornøyde med 1 lege pr 6000 innbyggere og 5 timers kjøring på dårlige veier til nærmeste fødestue. Jeg bor i utkantnorge, har 15 mil til nærmeste sykehus hvor vi føder. Men vi har ca 10 fastleger til ca 10 000 innbyggere, kommer til på legevakten på minutter når vi trenger det og får jordmor hjem på døren om vi ikke er i form til å komme til henne. Det er mulig jeg/vi har vært svært heldige, men vi har opplevd at barnet vårt var dødssyk, mannens søster utsatt for en stygg og alvorlig ulykke, fem stk besteforeldre på sykehjem i tillegg til mange småskader som gjerne følger med det å ha barn og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd annet enn velvilje av helsevesenet. Selvsagt møter man på mennesker som ikke burde jobbe med mennesker, men det gjør vi jo alle andre steder også og jeg syns det blir feil å dømme et helt system på de svakeste leddene. Så bra at du er fornøyd, og at du/dere har fått all den hjelpen dere har trengt når sykdom/ulykker intreffer. Selv klager jeg ikke, bor midt i smørøyet og får hjelp uansett tid på døgnet. Har vært på sykehus mer en en gang med sønnen min og har ingenting å utsette på behandlingen. Sier bare at det nok er mange som har opplevd det motsatte og ofte vil dette være i utkantstrøk. Lik behandling for alle burde jo vært en målsetting, men sikkert vanskelig å oppnå i praksis. Men ja, jeg vet hvor heldig jeg er, og er veldig glad for at jeg ikke bor i USA f.eks.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #16 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg er "helt enig" vi har et "FANTASTISK" helseNorge. https://cakeapp.mollerens.no/Recipe/RecipeById/144?fb_comment_id=fbc_10150970056431082_22211877_10150970065976082#f3b796dd5ef442a
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #17 Skrevet 21. august 2012 Ta deg en kake, ehhh, mente en bolle
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #18 Skrevet 21. august 2012 Ta deg en kake, ehhh, mente en bolle Haha, måtte tenke på hun som så skråsikkert hevdet at hun hadde lest om opprinnelsen til det uttrykket i Pondus, og protesterte vilt da noen opplyste om at hun hadde gått rett på limpinnen!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #19 Skrevet 21. august 2012 Jeg jobber i helsevesenet. Har fått veldig god hjelp selv. Jobber på ett ganske stort sykehus, har aldri opplevd at pasienter blir operert uten bedøvelse/narkose. Ja det skjer at spinalen v sectio feks ikke virker tilstrekkelig. Det kan skje den mest erfarne anestesilege. Jo tykkere den gravide er ( ja det er faktisk ett problem at vi blir tjukkere og tjukkere ) jo vanskeligere er det å sette spinal/epidural. Jeg møter utrolig mange utakknemlige, sure pasienter, men lar ikke de vippe meg av pinnen. Alltid artig når pasientene utbroderer i det vide og det brede om feks hvordan fødselen deres var, grusom opplevelse, holdt nesten på å dø både jeg og barnet. Så går jeg inn og leser fødselnotatet så står det: normal bakhodefødsel. Så ja vi og pasientene har ofte forskjellig opplevelse av hvor dramatiske ting har vært. Sier ikke at alt er bra i helsevesenet. Det finnes flinke og mindre flinke leger, spl osv sånn som det finnes mindre flinke/ flinkere jurister, butikkmedarbeidere, tannleger osv. Sånn vil det alltid være.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #20 Skrevet 21. august 2012 Ta deg en kake, ehhh, mente en bolle Haha, måtte tenke på hun som så skråsikkert hevdet at hun hadde lest om opprinnelsen til det uttrykket i Pondus, og protesterte vilt da noen opplyste om at hun hadde gått rett på limpinnen! Når man leser artikler hvor det står at man har 7000 sykehusdødsfall på 1 år her i Norge, da kan jeg ikke si at jeg er enig i at vi har et bra helsenorge og plusser jeg på egen erfaring, samt venner og bekjente, så er jeg ikke mindre enig i mine påstander. En ting er å kjenne kanskje 1 som har hatt en nær døden opplevelse pga sykehustabbe/feilbehandling fra fastlege som kunne hatt dødelig utfall. Men når man kan telle sammen 10-20 stykker i egen omkrets, så synest jeg at tallene begynner å bli vel høye. Ja til privatisering
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #21 Skrevet 21. august 2012 Jeg jobber i helsevesenet. Har fått veldig god hjelp selv. Jobber på ett ganske stort sykehus, har aldri opplevd at pasienter blir operert uten bedøvelse/narkose. Ja det skjer at spinalen v sectio feks ikke virker tilstrekkelig. Det kan skje den mest erfarne anestesilege. Jo tykkere den gravide er ( ja det er faktisk ett problem at vi blir tjukkere og tjukkere ) jo vanskeligere er det å sette spinal/epidural. Jeg møter utrolig mange utakknemlige, sure pasienter, men lar ikke de vippe meg av pinnen. Alltid artig når pasientene utbroderer i det vide og det brede om feks hvordan fødselen deres var, grusom opplevelse, holdt nesten på å dø både jeg og barnet. Så går jeg inn og leser fødselnotatet så står det: normal bakhodefødsel. Så ja vi og pasientene har ofte forskjellig opplevelse av hvor dramatiske ting har vært. Sier ikke at alt er bra i helsevesenet. Det finnes flinke og mindre flinke leger, spl osv sånn som det finnes mindre flinke/ flinkere jurister, butikkmedarbeidere, tannleger osv. Sånn vil det alltid være. Det blir ikke alltid skrevet ned alt i journalene. Jeg har fått rettet opp noe i min, men enda er det en del feil.Så du kan nok ikke bare lese deg til hvordan en fødsel eller annen operasjon var. Da er du noe en av de udugelige om du virkelig tror det.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #22 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg er "helt enig" vi har et "FANTASTISK" helseNorge. https://cakeapp.moll...f3b796dd5ef442a Går det helt i baddel for deg nå?
Musemora Skrevet 21. august 2012 #23 Skrevet 21. august 2012 Jeg jobber i helsevesenet. Har fått veldig god hjelp selv. Jobber på ett ganske stort sykehus, har aldri opplevd at pasienter blir operert uten bedøvelse/narkose. Ja det skjer at spinalen v sectio feks ikke virker tilstrekkelig. Det kan skje den mest erfarne anestesilege. Jo tykkere den gravide er ( ja det er faktisk ett problem at vi blir tjukkere og tjukkere ) jo vanskeligere er det å sette spinal/epidural. Jeg møter utrolig mange utakknemlige, sure pasienter, men lar ikke de vippe meg av pinnen. Alltid artig når pasientene utbroderer i det vide og det brede om feks hvordan fødselen deres var, grusom opplevelse, holdt nesten på å dø både jeg og barnet. Så går jeg inn og leser fødselnotatet så står det: normal bakhodefødsel. Så ja vi og pasientene har ofte forskjellig opplevelse av hvor dramatiske ting har vært. Sier ikke at alt er bra i helsevesenet. Det finnes flinke og mindre flinke leger, spl osv sånn som det finnes mindre flinke/ flinkere jurister, butikkmedarbeidere, tannleger osv. Sånn vil det alltid være. Det blir ikke alltid skrevet ned alt i journalene. Jeg har fått rettet opp noe i min, men enda er det en del feil.Så du kan nok ikke bare lese deg til hvordan en fødsel eller annen operasjon var. Da er du noe en av de udugelige om du virkelig tror det. Ja og fordi du sier det er feil så er jo det såklart riktig. Hvis mor og barn holder på å dø under fødsel så blir det dokumentert ja. Hvis du tror noe annet så burde du kanskje satt deg på skolebenken igjen og satt deg inn inn i litt lover og regler. På sectio er vi feks 1 anestesispl, 1 anestesilege, 2-3 opr spl og min 1 kirurg. Så når vi har samme opplevelse og pasienten en annen så er det selvfølgelig du som har rett. Dessverre så har folk en veldig lei tendens til å overdrive.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #24 Skrevet 21. august 2012 Jeg jobber i helsevesenet. Har fått veldig god hjelp selv. Jobber på ett ganske stort sykehus, har aldri opplevd at pasienter blir operert uten bedøvelse/narkose. Ja det skjer at spinalen v sectio feks ikke virker tilstrekkelig. Det kan skje den mest erfarne anestesilege. Jo tykkere den gravide er ( ja det er faktisk ett problem at vi blir tjukkere og tjukkere ) jo vanskeligere er det å sette spinal/epidural. Jeg møter utrolig mange utakknemlige, sure pasienter, men lar ikke de vippe meg av pinnen. Alltid artig når pasientene utbroderer i det vide og det brede om feks hvordan fødselen deres var, grusom opplevelse, holdt nesten på å dø både jeg og barnet. Så går jeg inn og leser fødselnotatet så står det: normal bakhodefødsel. Så ja vi og pasientene har ofte forskjellig opplevelse av hvor dramatiske ting har vært. Sier ikke at alt er bra i helsevesenet. Det finnes flinke og mindre flinke leger, spl osv sånn som det finnes mindre flinke/ flinkere jurister, butikkmedarbeidere, tannleger osv. Sånn vil det alltid være. Er jo ikke ett ukjent fenomen at helsepersonell utelater viktig info i journalen, for å dekke seg selv. Så hopp ned fra "din høye hest", du har sikkert noen svin på skogen du også
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #25 Skrevet 21. august 2012 Ja, jeg er "helt enig" vi har et "FANTASTISK" helseNorge. https://cakeapp.moll...f3b796dd5ef442a Går det helt i baddel for deg nå? Ikke for meg, men for dib, har vært mye trøbbel med siden her inne. Da jeg hadde limt inn linken var den riktig, da jeg hadde trykket publiser, kom der oppe en helt annen, med link til en is. Hehe, sånn kan det gå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå