Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #26 Skrevet 17. august 2012 Nei håper ikke det blir som i Sverige for det er jo helt toskete!!! Men kun kjernetid hadde vært bra. Da har man vel nok tid for seg selv vil jeg tro:) må vel rekke å vaske litt klær og ta seg av seg selv i løpet av 6 timer skal man tro. Snodig at noen trenger mer enn det. Snodig at en som er langtidssykemeldt eller ufør og kanskje alvorlig syk trenger mer enn det? Vil tro at barnehagen kan komme ekstra godt med for mange om man skulle havne i en sånn situasjon. Dessuten er barn forskjellige, noen kan f.eks. ha godt av å komme før kjernetiden for å komme inn i leken, noen barn synes det er veldig viktig å få være med å spise frukt f.eks. Med fastsatt tid på denne måten vil det jo ikke være mulig f.eks. for foreldrene og de ansatte og gjøre felles vurderinger av hva som fungerer best for hvert enkelt barn. (Noe man ellers i mange tilfeller kan ha mulighet til å ta hensyn til dersom foreldrene ikke jobber.) Selv er jeg ufør, og min datter skal begynne i barnehagen når hun er 2 fordi vi ikke kjenner andre med barn rundt hennes alder. Og avgjørelsen om hvor mye hun skal være der vil bli tatt kun ut fra hva som ser ut til å være best for henne. Er glad jeg får muligheten til å vurdere det selv (sammen med de ansatte i bhg), og at ikke den avgjørelsen blir tatt over hodet på oss av noen som ikke tar med i vurderingen hva som fungerer best for akkurat mitt barn.
3 nøtter til Askepott Skrevet 17. august 2012 #27 Skrevet 17. august 2012 Dessuten får de barne med turnusjobbende foreldre bare være i bhg den tid foreldrene arbeider. Det er altså null problem at et barn blir levert i bhg kl 15.30 og hentet kl 16.15 hver dag. Snakker om at det barnet kommer inn i gruppa og føler trygghet... Så da må foreldrene være med barna fram til de skal på jobb og så jobbe til 23!!! hva tid skal disse stakkars forldrene få få slappe av. Nytter jo ikke å jobbe kvelder der hvertfall. Hva med de som jobber natt da?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #28 Skrevet 17. august 2012 Så jeg er alenemor til to barn i bhg alder hvor minste har diagnose. Selv er jeg syk og "går hjemme", det vil si jeg har 4-5 behandlinger/legebesøk i uka, i tillegg kommer møter pga av barnet og møter med nav og annet. Dette tilsier at jeg faktisk er borte fra hjemmet 4-6 timer om dagen en 3 dager i uka. Bhg er rett og slett nødvendig for mine barn. Minste har faktisk noen og tyve timer med en til en trening i bhg. Og jeg er avhengig av den avlastning jeg kan få, for å komme meg til behandlinger og for å klare å komme meg gjennom dagene. Da jeg sliter med lite energi, mye smerter og annet. Om barna mine hadde hatt minimalt med bhg (15 timer slik jeg ville fått i sverige) ville jeg ikke klart å gjennomføre mine behandlinger og møter for det ville ikke vært nok tid. Jeg ville ikke fått noen mulighet til å hente meg inn overhodet og dette ville gått så utover livskvaliteten min og derfor også barnas at jeg hadde måttet gi dem fra meg. Og det er sikkert en del her inne som tenker at jeg skulle aldri fått barn også videre. Så kan jeg si at den gang jeg fikk barn var jeg frisk, i full jobb og gift og god inntekt. Jeg kunne aldri vite at jeg i dag skulle sitte her syk, alene med to barn på fulltid og økonomi som til dels bare er å grine av. Jeg kunne ikke vite at det ene barnet skulle komme til verden med masse ekstra utfordringer. Livet blir ikke alltid slik man ser det for seg. Nå er ikke mine barn i bhg mer en 6 timer dagen om jeg kan hjelpe for det.Men det er helt klart til det beste for barna og meg at de har den tiden i bhg. Og jeg tenker også at om foreldre er hjemme og har barnet i bhg lange dager så er det stort sett til barnas beste. Enten fordi foreldra sliter med noe, enten det er helse, småsøsken som trenger mye oppmerksomhet eller ikke sover mm. Eller fordi de har foreldre som ikke ønsker å være foreldre og ikke ønsker å ha barna hjemme og da er det vel bedre for barna at de er i bhg og har det trygt og godt, en hjemme hos en mor eller far som overser de, ikke følger opp ting også videre. Nei jeg vil ikke ha det slik som i Sverige, det ville gjøre livet vanskeligere for en god del mennesker som allerede har masse utfordringer for å få livet og hverdagen til å gå opp. Jeg tror ikke det er bra for barna å få fulle dager så bli kuttet til noen få timer i uka fordi mamma/pappa mistet jobben, for så å plutselig kastes rett ut i fulle dager igjen. Det blir veldig usikkert for barnet. Men jeg tror nok at svensk barnehage er lagt opp veldig mye mer som et oppbevaringsted en det norske bhger er. Og med mange barn som kommer å går til så ulike tider vil det bli veldig mye forstyrrelser. Og det er veldig vanskelig å tilrettelegge noe etter barnas forskjellige behov.
Mandalas Skrevet 17. august 2012 #29 Skrevet 17. august 2012 Så da må foreldrene være med barna fram til de skal på jobb og så jobbe til 23!!! hva tid skal disse stakkars forldrene få få slappe av. Nytter jo ikke å jobbe kvelder der hvertfall. Hva med de som jobber natt da? Du skjønte vel at det ikke var det som var poenget mitt? Poenget mitt er at selvom barnet aldri kommer inn i gruppa og blir kjent med de andre barna, så har man ikke engang valget å kunne levere tidligere noen ganger. Ingen barn kan være fornøyd med å alltid bli levert når de andre blir henta og knapt vite hva de andre heter.
Fru Blåbær Skrevet 17. august 2012 #30 Skrevet 17. august 2012 Hvis man ønsker at barn skal ha kortere tid i barnehagen så tror jeg at Innføring av 6 timersdager for småbarnsforeldre ville hatt en veldig positiv effekt. Dessuten er det jo mange som får barnehageplass langt unna både jobb og hjem, og da sier det seg selv at det går mye ekstra tid. Mange barn må nødvendigvis være litt lengre i barnehagen enn det foreldrene er på jobb. Men de barna som har fulle dager i barnehagen på tross av at foreldrene går hjemme trenger kanskje barnehagen mer enn andre barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå