Gå til innhold

Burde vi hatt samme reglene ang. bhg som i Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde kanskje blitt sånn at man bare får brukt barnehagen når man faktisk har behov for det?! og selvefølgelig en viss tid fordi barnet trenger å være andre plasser enn hjemme også.

Altså dersom man bare går hjemme på grunn av permisjon, mye fri i turnus og andre grunner kunne man benyttet barnehagens kjernetid og ikke 8-9 timer. Håper egentlig det blir sånn;)

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er greit sånn som det er nå. Hvorfor skal alt styres så veldig?

De fleste har faktisk ikke barnet 8-9timer i bhg om de er i permisjon eller jobber turnus, men noen dager er det faktisk veldig greit at barnet er der lengre en kjernetiden..

Jeg er for tiden sykemeldt, og hjemme. Kjernetiden er fra 9-14. Her må jeg levere i 8tiden, slik at han kommer greit inn i leken og får lekt på tvers av avd med venner. (stor stad for barnet) jeg kan ikke hente tidligere enn halv 3-3, for da har de akkurat spist formiddagsmat og frukt. Så det er ikke bare bare å hente etter kort tid heller, alt skal klaffe.

Skrevet

Syns det er greit sånn som det er nå. Hvorfor skal alt styres så veldig?

De fleste har faktisk ikke barnet 8-9timer i bhg om de er i permisjon eller jobber turnus, men noen dager er det faktisk veldig greit at barnet er der lengre en kjernetiden..

Jeg er for tiden sykemeldt, og hjemme. Kjernetiden er fra 9-14. Her må jeg levere i 8tiden, slik at han kommer greit inn i leken og får lekt på tvers av avd med venner. (stor stad for barnet) jeg kan ikke hente tidligere enn halv 3-3, for da har de akkurat spist formiddagsmat og frukt. Så det er ikke bare bare å hente etter kort tid heller, alt skal klaffe.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

har forstått det slik at i sverige får ikke langtidssykmeldte og uføre benytte barnehage. Dette syns jeg blir feil for er ganske mye jobb med et barn hjemme helle dagen hvis man er syk.

Skrevet

Jeg har tro på at foreldre kan klare å styre dette fornuftig. Om 8-9 timer er for lenge for et barn å være i barnehagen, er det for lenge om foreldrene er på jobb også. Og tilsvarende: om det er greit med så lange dager, er det greit uavhengig av hva foreldrene gjør i mellomtiden..

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er veldig fornøyd med dagen ordning.

Hvis vi hadde hatt et barn fra før da datteren vår ble født, så ville jeg slitt veldig uten barnehage. Rett og slett fordi hun hadde kolikk i nesten 4 mnd, og jeg slet med å fungere. Så hvis jeg hadde hatt flere barn da som måtte gått hjemme stort sett hele dagen, så lurer jeg på hvor bra de barna ville hatt det med en mor som gikk rundt i ørska..

Gjest Gravid og fornøyd
Skrevet

Det er vel egentlig en definisjonssak når man har behov for barnehage? Jobb er selvsagt den viktigste årsaken for de fleste.

Når jeg er i permisjon med baby synes jeg det er godt for både meg, baby og storebror/storesøster at eldre barn kan være i barnehagen, men jeg har da også barn som stortrives i barnehagen. Min eldste var nesten 5 da han var storebror, digget barnehagen og kompisene der, det ville vært på grensen til barnemishandling å ta ham ut. Men at han hadde mer fri og kortere dager; roligere ettermiddager og morgener enn ellers? Jepp. Det satte vi alle pris på å ha mulighet til.

Når det gjelder turnus; jeg mener at folk som jobber kvelder og helger må ha lov til å ha barnet i barnehagen på dagtid, om de ønsker det og har behov for det. Vi andre slapper gjerne av på kvelden og natta, og jobber mens barnet er i barnehagen. Når skal de turnusarbeidende få slappe av de dagene de jobber kveld eller natt? Det er vel regnet for mer belastende å jobbe turnus enn fast på dagtid, klart de turnusarbeidende må kunne unne seg litt alenetid på dagtid i blant! Og gjøre ærenende vi andre kan gjøre i helga eller på kvelden.

Nei, jeg ønsker det ikke som i Sverige. Selvsagt kan det diskuteres om barn generelt er for lenge i barnehagen, men jeg tenker at hver familie må få finne en løsning som passer for seg og sine arbeidstider og sine forhold.

Skrevet

Ja det er jo tragisk at de i Sverige i noen tilfeller ikke får bruke noen timer i barnehagen. Tror de aller fleste barn bør være noen timer i bhg. Men syns det blir helt feil at de skal være der 9-10 timer da.

Og bare tull at man må være der til 8 vel.... Hadde aldri gidda å sende ungene til bhg. så tidlig når jeg var hjemme. Setter dere på vekkeklokka også da, sånn at dere kan stå klar på døra når bhg åpner for å ikke gå glipp av noe? Merkelig.

En grunn til at det heter kjernetid vel, det er da ting skjer. Syns bare det høres ut som en dum unskylding for å få levert ungene så fort som mulig!

Skrevet

Nå har ikke jeg oversikt over hvordan reglene er i sverige, men syns det burde reguleres noe mer i Norge enn det det gjør i dag. For voksne har man arbeidsmiljøloven som sier at man skal jobbe 37,5 timer i uken. Er mange småbarn (spesielt) som koommer i bhg en time før mor begynner på jobb og blir hentet en time etter at mor har sluttet på jobb. Og det uten at det er noen bestemmelser som kan regulere dette. Syns det er forferdelig at barna skal være så lenge i barnehage hver dag.

Skrevet
Syns det er greit sånn som det er nå. Hvorfor skal alt styres så veldig? De fleste har faktisk ikke barnet 8-9timer i bhg om de er i permisjon eller jobber turnus, men noen dager er det faktisk veldig greit at barnet er der lengre en kjernetiden.. Jeg er for tiden sykemeldt, og hjemme. Kjernetiden er fra 9-14. Her må jeg levere i 8tiden, slik at han kommer greit inn i leken og får lekt på tvers av avd med venner. (stor stad for barnet) jeg kan ikke hente tidligere enn halv 3-3, for da har de akkurat spist formiddagsmat og frukt. Så det er ikke bare bare å hente etter kort tid heller, alt skal klaffe.

Hvorfor kan du ikke hente før frukta??

Skrevet

Synes det er så mye mas for tiden om barn skal eller ikke skal være i barnehagen, eller om hvor lange dager, hva hvis mor eller far er hjemme enkelte dager, når er det for tidlig å starte i barnehage... Tror jeg blir sprø snart!

Jeg vil tro at de fleste foreldre et såpass oppegående at de vet best for sitt barn. Og etter å ha pratet mye med foreldre som har barnehagebarn, så vil jeg (forsiktig) påstå at de færreste har barna i barnehagen mer enn det de føler et nødvendig.

Selv blir jeg å jobbe deltid i tiden fremover, far jobber fullt. Knøttet har 100% plass, men vil nok bare være der 3 fulle dager (5-6 timer). Og du skal ikke se bort i fra at hun får være der en fjerde dag innimellom også. Ikke fordi jeg skal late meg på spa, men jeg ser dette som en gylden mulighet for en skikkelig husvaskedag.

Synes foreldre går rundt med dårlig samvittighet for barna for alle verdens grunner. La nå ikke dette barnehagemaset bli en ekstra byrde på samvittigheten.

Mulig jeg sporet litt av nå, men la gå

;-)

Skrevet

Ja men du sier jo at de skal gå 5-6 timer 3-4 dager i uken, det er jo ikke full kjernetid en gang:) Tenker mer på de som går 7-9 timer hver eneste dag!!! hvor mye hus skal man vaske da? og hvor mye alenetid trenger man? Skulle gitt mye for bare 2-3 timer alene jeg, men klarer ikke unne meg det en gang om jeg får muligheten. Henter barna istede.

Så hvordan i alle dager klarer noen å unne seg selv 7-9 timer fri fra barna hver eneste dag? Det er det jeg stusser på. Ikke 4 timer, 5 timer eller 6 timer... Det kan jo barna trenge. Nei huff, jeg kommer aldri til å forstå det.

Skrevet
Håper egentlig det blir sånn;)

Hvorfor det????????????

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet
har forstått det slik at i sverige får ikke langtidssykmeldte og uføre benytte barnehage. Dette syns jeg blir feil for er ganske mye jobb med et barn hjemme helle dagen hvis man er syk.

Og for barnets perspektiv, så er det vel heller ikke så positivt å bli tatt inn og ut av barnehage i tide og utide (f.eks. ved sykemelding, barselpermisjon, e.l.). Veldig uforutsigbart.

Skrevet

Hvis det skulle vært maksimum kjernetiden per dag, så måtte man iallfall ha sørga for at det ikke straffer seg for familier med barn som sover lenge... kjedelig å måtte vekke ungen fordi man må ha med ungen hjem....?

Skrevet

Det burde overhodet ikke bli som i Sverige. Sykemeldte, uføre og arbeidsledige får ikke ha barn i bhg annet enn 15 timer i uka. Disse 15 timene kan gjerne være lagt til 8.30- 11.30, så barna misser alle måltider i bhg.

Om du feks går til psykolog eller annen spesialist og dermed trenger tid utenfor de 15 timene, så må du utbrodere hele din situasjon i en søknad. Noe så nedverdigende i en allerede sårbar situasjon.

Du kan aldri handle, gå til frisøren eller noe slikt mens barnet er i bhg. Det blir et ufattelig tøft liv for aleneforeldre som ikke engang får handle middag før de henter barnet. Bhg er forresten åpen fra kl 6-18 i Sverige, så arbeidende foreldre kan ha barna i bhg i 12 timer om dagen!

Nei.. Så stort problem er det virkelig ikke at foreldre misbruker bhg her altså!

Skrevet

Dessuten får de barne med turnusjobbende foreldre bare være i bhg den tid foreldrene arbeider. Det er altså null problem at et barn blir levert i bhg kl 15.30 og hentet kl 16.15 hver dag. Snakker om at det barnet kommer inn i gruppa og føler trygghet...

Skrevet
Nå har ikke jeg oversikt over hvordan reglene er i sverige, men syns det burde reguleres noe mer i Norge enn det det gjør i dag. For voksne har man arbeidsmiljøloven som sier at man skal jobbe 37,5 timer i uken. Er mange småbarn (spesielt) som koommer i bhg en time før mor begynner på jobb og blir hentet en time etter at mor har sluttet på jobb. Og det uten at det er noen bestemmelser som kan regulere dette. Syns det er forferdelig at barna skal være så lenge i barnehage hver dag.

Slikt er jo vanskelig å regulere statlig, når det er så mange ulike familier. I min familie, så vil vi kunne gi jenta vår kortere dager fordi det passer for oss. Men for en annen familie, som f.eks. jobber 8-16 (noen har også lengre dager pga lengre lunsj, inneklemtdagerfri osv) hver eneste dag uten noen mulighet for fleksitid. Så har kanskje foreldrene lang vei til jobb (30-45 min er nok til at det skaper problemer), og barnehagen man har fått plass ved er ikke det mest gunstige med tanke på hente- og leveringstidspunkt (og nei, man kan ikke i alle byer bare bestemme seg for hvilken barnehage man vi ha, man må jo ta det man får, ikke alle før 1. eller 2. valg oppfylt... ikke alle jobber i samme kommune som barnehagen heller). Da vil det jo si at det nesten er helt umulig å ikke bruke full tid i barnehage, så en 37,5 timer i uka - grense ville skapt kjempeproblemer for denne familien.

Skrevet

Ja!

Og det kommer ser jeg for meg.

Skrevet

Dessuten får de barne med turnusjobbende foreldre bare være i bhg den tid foreldrene arbeider. Det er altså null problem at et barn blir levert i bhg kl 15.30 og hentet kl 16.15 hver dag. Snakker om at det barnet kommer inn i gruppa og føler trygghet...

Men muligheten til å levere rett før jobb vil jeg gjerne ha. Kollegaer forteller at de ikke får levere så seint, og dermed ikke har mulighet til å være sammen med barnet på formiddager før kveldsvakt. Blir feil det også..
Skrevet
kunne man benyttet barnehagens kjernetid

Vet du hvordan reglene i Sverige er? Vet du hva som går under "kjernetid" i Sverige? Det er ikke 9-14 hver dag hvis du tror det.

Skrevet
Men muligheten til å levere rett før jobb vil jeg gjerne ha. Kollegaer forteller at de ikke får levere så seint, og dermed ikke har mulighet til å være sammen med barnet på formiddager før kveldsvakt. Blir feil det også..

Jeg leverte noen mnd barnet mitt ca kl. 12.30 og det var ingen problemer knyttet til dette. Personalet fulgte med og var aldri snakk om at barnet ikke kom med i leken. Trygghet klarer personalet skape selv om en leverer senere.

Skrevet
Det burde overhodet ikke bli som i Sverige. Sykemeldte, uføre og arbeidsledige får ikke ha barn i bhg annet enn 15 timer i uka. Disse 15 timene kan gjerne være lagt til 8.30- 11.30, så barna misser alle måltider i bhg. Om du feks går til psykolog eller annen spesialist og dermed trenger tid utenfor de 15 timene, så må du utbrodere hele din situasjon i en søknad. Noe så nedverdigende i en allerede sårbar situasjon. Du kan aldri handle, gå til frisøren eller noe slikt mens barnet er i bhg. Det blir et ufattelig tøft liv for aleneforeldre som ikke engang får handle middag før de henter barnet. Bhg er forresten åpen fra kl 6-18 i Sverige, så arbeidende foreldre kan ha barna i bhg i 12 timer om dagen! Nei.. Så stort problem er det virkelig ikke at foreldre misbruker bhg her altså!

Er helt enig med deg, men lurer på en ting: Kan man ikke handle eller gå til frisøren i løpet av de 15 timene, siden du sier man aldri kan gjøre det mens barnet er i bhg?

Skrevet

Nei håper ikke det blir som i Sverige for det er jo helt toskete!!! Men kun kjernetid hadde vært bra. Da har man vel nok tid for seg selv vil jeg tro:) må vel rekke å vaske litt klær og ta seg av seg selv i løpet av 6 timer skal man tro. Snodig at noen trenger mer enn det.

Men veldig rart at vi ikke innfører noen regler på dette. Da ville det jo bli bedre kapasitet i barnehagene og ferre utslitte ansatte vil jeg tro.

Skrevet (endret)
Er helt enig med deg, men lurer på en ting: Kan man ikke handle eller gå til frisøren i løpet av de 15 timene, siden du sier man aldri kan gjøre det mens barnet er i bhg?

Jo, de som er syke eller arbeidsledige kan det. Men ikke de som studerer eller arbeider og får ha barna den tid de er i aktivitet samt reisetid. Det er strengt forbudt!

Endret av Mandalas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...