soleia Skrevet 17. august 2012 #26 Skrevet 17. august 2012 Eg er i mot aktiv dødshjelp, der helsepersonell gjev pasienten ein dødeleg dose medikament. Som sjukepleiar hadde eg hatt sterke sjelekvaler med det. Eg trur og at ein del menneske ville følt eit press om at dei burde gjere det for å skåne familien sin. Men eg er for at ein skal legge til rette for ein verdig og mest mogleg smertefri død, og ikkje pine pasientar gjennom behandling og undersøkingar unødvendig.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. august 2012 #27 Skrevet 17. august 2012 Helt klart for. Vi er mer humane mot dyr enn mennesker.Men har selv vært pårørende som har bestemt at det ikke skal gis mer behandling og at pasienten ikke skal vite det. Det var egentlig skremmende enkel å overbevise sykehuset om det.
Gråsonen Skrevet 17. august 2012 #29 Skrevet 17. august 2012 Dere som lurer på spørsmål rundt hvem som skal utføre "hjelpen" kan lese litt om hvordan det er gjøres i Sveits.
LuksusLiv Skrevet 17. august 2012 #30 Skrevet 17. august 2012 Mot! Hvem skal være den som tar livet av pasienten? Legen? Sykepleier? Pårørende? Hvem skal måtte leve videre med visshet om at man har tatt livet av et annet menneske? Uansett hvor mye pasienten lider. Jeg er for lindring, for avslutting av behandlig som åpenbart ikke fører med seg hverken økt livkvalitet eller livslengde. Men å skulle ta livet av et annet menneske, nei det er jeg helt i mot! Hadde det vært en oppgave jeg som sykepleier skulle måtte gjøre så hadde jeg sluttet som sykepleier, tvert! Har svart over her også, men jeg vil bare si at jeg ser poenget ditt. Skal dette innføres må det være frivillig fra helsepersonellets side å delta, noe man i dag praktiserer ved abort. Man må jo ikke se det som at man har tatt livet av et annet menneske, man må se det som at man lindret smertene for de det gjaldt da det ble for mye for dem å bære. Hvor skal man finne disse frivillige helsearbeiderne da? Jeg kjenner ingen som ville gjort det. Hvorfor kan ikke pårørende gjøre det da? Selvsagt finnes det de som ville gjort det, akkurat som du finner leger og sykepleiere som deltar ved aborter. Mange vil jo se på det som mord på lik linje med det vi snakker om her og da slipper de å utføre det. Og, ja, hvorfor skal ikke pårørende få gjøre dette i kontrollerte omgivelser? Hadde gjerne gjort dette for min mormor, som var full av kreft, istedet for å se på at hun lå i ukesvis og sultet ihjel. Jaja, vi er alle forskjellige. Jeg vet at jeg ikke hadde kunnet tatt livet av noen. Og jeg syns ikke man kan sidestille det å være med på en abort/utføre en abort med å ta livet av et menneske etter at det er født, nyfødt som gammel.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #31 Skrevet 17. august 2012 Mot! Hvem skal være den som tar livet av pasienten? Legen? Sykepleier? Pårørende? Hvem skal måtte leve videre med visshet om at man har tatt livet av et annet menneske? Uansett hvor mye pasienten lider. Jeg er for lindring, for avslutting av behandlig som åpenbart ikke fører med seg hverken økt livkvalitet eller livslengde. Men å skulle ta livet av et annet menneske, nei det er jeg helt i mot! Hadde det vært en oppgave jeg som sykepleier skulle måtte gjøre så hadde jeg sluttet som sykepleier, tvert! Har svart over her også, men jeg vil bare si at jeg ser poenget ditt. Skal dette innføres må det være frivillig fra helsepersonellets side å delta, noe man i dag praktiserer ved abort. Man må jo ikke se det som at man har tatt livet av et annet menneske, man må se det som at man lindret smertene for de det gjaldt da det ble for mye for dem å bære. Hvor skal man finne disse frivillige helsearbeiderne da? Jeg kjenner ingen som ville gjort det. Hvorfor kan ikke pårørende gjøre det da? Selvsagt finnes det de som ville gjort det, akkurat som du finner leger og sykepleiere som deltar ved aborter. Mange vil jo se på det som mord på lik linje med det vi snakker om her og da slipper de å utføre det. Og, ja, hvorfor skal ikke pårørende få gjøre dette i kontrollerte omgivelser? Hadde gjerne gjort dette for min mormor, som var full av kreft, istedet for å se på at hun lå i ukesvis og sultet ihjel. Jaja, vi er alle forskjellige. Jeg vet at jeg ikke hadde kunnet tatt livet av noen. Og jeg syns ikke man kan sidestille det å være med på en abort/utføre en abort med å ta livet av et menneske etter at det er født, nyfødt som gammel. Ja, vi er alle forskjellige og derfor er jeg ikke i tvil om at det finnes de som er villige til å utføre dette. Det er et paradoks at det skal ses på som mer humant å noen sulte ihjel enn å la dem slippe lidelsene ved å f.eks sette en sprøyte. Jeg mente ikke å sidestille abort med aktiv dødshjelp, kun å illustrere at det finnes medisinske inngrep helsepersonell har lov å reservere seg mot å gjøre, noe som ville vært naturlig i saker som disse.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #32 Skrevet 17. august 2012 For. Har mistet flere av mine nærmeste i kreft. Rene torturen å se hva de måtte gjennom på slutten. Håper jeg slipper å gjennom noe slikt...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #33 Skrevet 17. august 2012 Har egentlig vært imot tidligere. Men så fikk mannen min kreft og døde, så nå er jeg for. Kondolerer.. :/ Takk
Aliena Skrevet 17. august 2012 #34 Skrevet 17. august 2012 Føyer meg til i rekken av sykepleiere her, kunne aldri ha tenkt meg til å utført aktiv dødshjelp på pasienter.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. august 2012 #35 Skrevet 17. august 2012 Nå praktiserer man jo passiv dødshjelp, så hvorfor ikke aktiv?? Om en mann på 92 får kreft blir han ikke operert fordi han er for gammel. Hvorfor kan ikke en ung mann i 30årene få velge selv om han vil fortsette og leve eller ei om han er pleietrengende, uten språk og uten evne til å fungere i det hele tatt? For det første, en mann på 92 år kan godt bli operert for kreft, har vært bort i pasienter på 96 år som har blitt kreftoperert. For det andre, om en mann på 30 år ikke vil ha behandling så er det hans rett til å ta det valget. Det er ikke det samme som aktiv dødshjelp. Og det er en rett vi som mennesker faktisk har. Det skal mye til for at en behandles med tvang. Det er ikke vanlig praksis blant de jeg har vært borti, men flott at han ble operert da Ja, nettopp. Det er hans valg. Men han må ta sitt eget liv for at det skal være greit. Hva hvis han da ikke er istand til å gjøre det fysisk, men ønsker det mentalt?? Det er ikke no bedre å øke morfindosen på pasienter så organene slutter å fungere, ikke gi de vann og mat, og bare la de ligge å svinne henn. Det er ikke noe man ville gjort med en katt. Sånn til sammenlikning. Og katta kan ikke engang si hva den ønsker. Min bestefar hadde kreft, det hadde spredt seg til skjelettet før han oppdaget at han hadde det. Den siste tiden lå han på et sykehjem i en alder av 58 år, med så store smerter hver eneste dag, uten mulighet til å få i seg mat på egenhånd. Han ba intenst om at de kunne la han slippe. Han ønsket ikke å leve sånn, han syns det var flaut og han visste at han alikevel kom til å dø. Isteden fikk han morfin for smertene, mer enn han hadde trengt! Han døde ikke av kreften, han døde med den.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #36 Skrevet 17. august 2012 Så en gang en episode av "Presidenten", der det var en geriatrisk og skjelvende katt som de mente burde dø. Men de bestemte at den skulle ta livet av seg selv, så de laget en avansert innretning der katten skulle sitte oppi. Når katten da trykket på en spake med poten, kom den til å dø. Har lett flere ganger etter dette klippet... det var underholdende da katten satt skjelvende i denne innretningen, og de ventet på at den skulle utløse mekanismen. Tror ikke den noensinne trykket på spaken.
Tovehvit Skrevet 17. august 2012 #37 Skrevet 17. august 2012 Jeg så en dokumentar engang, der fulgte man en mann som var i sveits(tror jeg) som skulle inn for aktiv dødshjelp. Og det var ingen bøddel, det var ikke en horribel ting, det var rett og slett ganske rolig og.. Kan jeg si vakkert? (ikke heng dere opp i siste ordet, jeg fant bare ikke noe annet:P) Han lå i sengen med kona ved sin side, han tok først noen tabletter, også tok han noen andre som gjøre at livet bare ebbet ut. Stille og fredfult. Jeg skjønner ikke at ikke flere kan få ta det valget om eget liv. For det må være nedverdigende å dø på det kalde betonggulvet i garasjen, bare fordi at noen skal bestemme at du ikke får aktiv dødshjelp. Dø kan man gjør av eget valg, men jeg velger å tro at kona og mannen i sveits, hadde en langt bedre opplevelse enn de som gjør det i skjul alene. Rotete innlegg, men jeg er for.
Magia Skrevet 17. august 2012 #38 Skrevet 17. august 2012 Jeg er også for, men at det skal være tungtveiende grunner for at noe slikt kan få skje. Nøyaktig hva som må ligge til grunn, er jeg ikke helt sikker på. På en måte skulle jeg ønske vi fikk valget mens vi er friske og unge, slik at det står i journalen om man ønsker det i tilfelle alvorlig terminal sykdom som gjør oss ute av stand til å utføre et selvmord. Som noen sier over, hvorfor er vi mer humane mot dyr enn mot mennesker? Ser vi at noen vi kjenner holder liv i hunden sin tross smerter og sykdom, kaller vi det dyremishandling, mens med mennesker er det galt å la folk dø? Jeg tror en del av det som gjør det til et vanskelig tema, er at vi har så vanskelig for å forholde oss til døden slik samfunnet er nå. Det er ikke bare de etiske dilemmaene vi stilles overfor som gjør det vanskelig, men at døden ikke ses på som en del av livet lenger, rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå