lille sprelle Skrevet 17. august 2012 #26 Skrevet 17. august 2012 Foreløpig ikke noe problem. Vi avtaler med foreldrene i forkant når en skal bli med hjem fra barnehagen. Sjekker ut om allergier osv.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #27 Skrevet 17. august 2012 For meg har det alltid vært viktig å samle familien til middag, det er ofte det eneste måltidet hvor alle sitter samlet rundt bordet. Selvsagt er det helt ok at de spiser borte iblant, men her vi bor har det alltid vært vanlig å ta en telefon hjem for å høre om det passer. Vi har alltid hatt fast middagstid og om barna ikke kom hjem til den og ikke ga beskjed, ble jeg faktisk bekymret, selv da de var ganske store. Så derfor har jeg alltid vært nøye på at de som er gjester hos oss ringer hjem og gir beskjed om at de spiser her. Akkurat sånn er det her også, vi spiser middag klokken fem hver dag og da forventer jeg at alle komme og spiser (vi har fire barn i alderen 3 til 11 år). Men selvfølgelig kan de spise borte ibland, og selvfølgelig kan en liten venn få middag hos oss iblant, men da ringes det alltid først for å høre om det er greit.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #28 Skrevet 17. august 2012 Jeg er HI i den andre tråden og om dere ser der ser dere grunnen til at jeg spurte;) Det handlet ikke om kjiphet, men rett og slett et barn som er såpass stor at jeg føler at 2 middager pr. dag ikke trenger inntas. Syns også at når barna bor vegg i vegg så kan de spise hjemme, så fremst de har middag den dagen. Hadde mitt barn vært på grensen til å være stor hadde jeg ønsket kontroll på inntak;) Jeg husker at jeg som barn hadde en god venninne som jeg aldri fikk spise hos, og jeg ble sendt på rommet. Husker den ekle følelsen, nesten som jeg følte at jeg be straffet etter å ha gjort noe galt. Vi bodde et stykke fra hverandre også så som regel var jeg faktisk sulten i tillegg. Alt i alt handler det vel om måten en går frem på, men jeg mener det må være lov å gi beskjed til den som dukker opp i hagen at de kan komme tilbake etter middag når middagen allerede er kommet på bordet;)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #29 Skrevet 17. august 2012 Har ikke lest alt her, men har ikke du HI mange barn? 4? Jeg hadde aldri servert 3-4 barn i gata middag. Da må man lage dobbel porsjon jo! Det hadde bare skjedd ved avtale. Ellers, forstår at du med så mange munner å mette må vite at det du lager blir spist. Ser poenget ditt. Hos oss er det et barn som blir tilbud mat om gangen, er de flere blir det ikke. Hvis kompisgjengen på 4 kommer og skal være hele kvelden slenger jeg på en pizza til dem, men spør de på forhånd om de har spist hjemme.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #30 Skrevet 17. august 2012 Noen barn får middag her om de er her når vi har middag, er våre barn hos de når det er middag der så får de middag der. Men er det barn som ikke er her mye så snakker vi med foreldrene før de spiser middag her. Vi ringer ofte ungene før vi starter på middagen for å finne ut om de har spist eller ei også før vi lager middagen om de er hos noen vi ikke har en "avtale" med.
Gjest amandine Skrevet 17. august 2012 #31 Skrevet 17. august 2012 I utgangspunktet vil jeg si mitt barn mitt ansvar. Mine barn har allergier, og de vet at de er ventet hjemme til middag. Vi spiser stort sett sammen hjemme, men de vet selvfølgelig å gi beskjed om det er noe annet. Jeg synes det må kunne forventes at selv små barn tar ansvar, og dette er en stående avtale som ikke forandres i løpet av uken, ungene vet godt at det serveres middag hjemme hver dag. Akkurat som man gir beskjed på jobb eller skole om man ikke kommer, så gir man beskjed om man ikke møter til avtaler hjemme. Hva allergi angår regner jeg med at barn med allergi er gjort klar over det av sine foreldre, så de kan ta ansvar selv. Jeg hjelper selvfølgelig til å passe på om jeg blir gjort oppmerksom på det! Erfaringsmessig er det ikke alle voksne som husker/passer på eller vet hvordan de skal gjøre det, så mine barn har selv passet på fra de var ca tre år(blant annet i bhg i en periode hvor det var mye tull, måtte jeg kunne stole på at ungene selv spurte før de spiste). Ellers er jo sjelden ungene steder jeg ikke har noe som helst kjennskap til foreldre etc, men jeg skjønner egentlig ikke at dette kan være noe stort problem? Forteller du ungen din at hun skal hjem til middag, så kommer hun vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå