Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Spør dere foreldrene deres først om det er ok? Eller ber barna selv ringe/sende en sms for å spørre? Bare ble litt overrasket over hvor mange i den andre tråden som gladelig dekker på til en ekstra. I hvert fall jeg synes det var litt kjipt å sitte der med masse middag klar kl 16.30-17 og vente på 2-3 barn som kom hjem gode og mette etter å ha spist et annet sted. Uten å ha fått beskjed om det. Nå er heldigvis ikke dette et problem her siden foreldrene til barnas venner enten spør eller ikke gir middag til dem, men begynte å tenke på det når jeg leste tråden her.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Nå er det bare ei i gata jenta leker med, som er datteren til min gode venninne gjenom 12 år, så der tar jeg en telefon. Etterhvert som det kommer flere til her vil jeg nok be de ringe hjem å høre. Ville heller ikke likt å få hjem mette barn til middag.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Her i huset er det avtalt med foreldrene at barna skal være her, og de kommer seg ikke hjem før de blir hentet. Så da inngår måltid i den pakka. Dersom jeg hadde bodd i et byggefelt eller noe med mye "trafikk" av barn hadde jeg nok snakket med foreldrene om hvordan vi skulle gjøre det, og forholdt meg til det. Evt at barnet kunne sende sms og spørre sine foreldre om det hadde veldig lyst på. Jeg hadde ikke spurt for hver gang.
Liv & Røre Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Jeg har nok alltid vært sløv til å spørre foreldrene, og kun en gang har jeg fått beskjed om å ikke gi datteren deres mat. Rester har vi alltid likevel da jeg alltid lager for mye middag slik at far får varm lunsj dagen etterpå. Og i en hektisk hverdag med 4 barn og begge i full jobb synes jeg det er praktisk med rester så ungene kan varme seg selv etter skolen. Eller at hele familien spiser rester.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Jeg har aldri tenkt på dette som et problem i det hele tatt. Her får barna som er på besøk middag, med mindre vi har veldig lite mat akkurat den dagen (og det har vi sjelden) eller det er mange på besøk. Jeg har ikke tenkt meg muligheten av at foreldrene kan reagere negativt på det. Jeg hadde blitt glad om mine barn fikk mat servert når de var på besøk. Det overrasker meg stadig at min eldste kan være på besøk hos et barn i fire-fem timer uten å få noe å spise. Er det ikke naturlig å invitere gjester med på måltidet når man selv skal spise? At ens eget barn kommer mett hjem når man selv serverer middag, ser jeg ikke på som noe problem i det hele tatt. Den middagen kan barnet spise til kveldsmat eller til frokost eller lunsj dagen etter. Middag er jo ofte sunnere mat enn brødmåltider, og vips får barnet to varme retter i løpet av dagen istedet for en. Det anser jeg som gunstig. Jeg har aldri spurt foreldrene om barna kan få spise hos oss, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre, med mindre foreldrene sier noe om at de ikke ønsker at barna skal spise hos oss. Vi har ofte besøk av barn i 4-10 timer om gangen, og det ville da være veldig merkelig ikke å servere disse barna mat. Det er både avtalt besøk og venner som stikker innom. (Vet jeg at barnet skal hjem til middag til et bestemt klokkeslett, spiser de selvsagt ikke middag med oss først).
Liv & Røre Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Jeg har aldri tenkt på dette som et problem i det hele tatt. Her får barna som er på besøk middag, med mindre vi har veldig lite mat akkurat den dagen (og det har vi sjelden) eller det er mange på besøk. Jeg har ikke tenkt meg muligheten av at foreldrene kan reagere negativt på det. Jeg hadde blitt glad om mine barn fikk mat servert når de var på besøk. Det overrasker meg stadig at min eldste kan være på besøk hos et barn i fire-fem timer uten å få noe å spise. Er det ikke naturlig å invitere gjester med på måltidet når man selv skal spise? At ens eget barn kommer mett hjem når man selv serverer middag, ser jeg ikke på som noe problem i det hele tatt. Den middagen kan barnet spise til kveldsmat eller til frokost eller lunsj dagen etter. Middag er jo ofte sunnere mat enn brødmåltider, og vips får barnet to varme retter i løpet av dagen istedet for en. Det anser jeg som gunstig. Jeg har aldri spurt foreldrene om barna kan få spise hos oss, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre, med mindre foreldrene sier noe om at de ikke ønsker at barna skal spise hos oss. Vi har ofte besøk av barn i 4-10 timer om gangen, og det ville da være veldig merkelig ikke å servere disse barna mat. Det er både avtalt besøk og venner som stikker innom. (Vet jeg at barnet skal hjem til middag til et bestemt klokkeslett, spiser de selvsagt ikke middag med oss først). Jeg tenker likt som deg. Nest eldste her i huset får aldri mat hjemme hos bestevennina, og siden jeg vet det ikke står på økonomien der i huset synes jeg det er litt sært. Men selvfølgelig helt greit.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Jeg serverer også middag til barn som er på besøk her. Både de som er "avtalt" og de som stikker innom. Nå er barna fra 9 år og oppover så jeg regner med at de sier ifra selv, dersom de ikke får spise middag hos andre. Har aldri opplevd det som et problem. Må si meg enig med ei over er, at når man har besøk i flere timer, så faller det naturlig å invitere med besøket til mat. Det gjør man jo med voksner mennesker også.
valkyrien Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Jeg håper folk har vett til å spørre meg når guttungen blir så stor at han er rundt på besøk. Det jeg er redd for er at foreldrene til guttungens venner ikke skal være klar over matallergiene hans, for det kan bli veldig uheldig.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2012 Jeg har aldri tenkt på dette som et problem i det hele tatt. Her får barna som er på besøk middag, med mindre vi har veldig lite mat akkurat den dagen (og det har vi sjelden) eller det er mange på besøk. Jeg har ikke tenkt meg muligheten av at foreldrene kan reagere negativt på det. Jeg hadde blitt glad om mine barn fikk mat servert når de var på besøk. Det overrasker meg stadig at min eldste kan være på besøk hos et barn i fire-fem timer uten å få noe å spise. Er det ikke naturlig å invitere gjester med på måltidet når man selv skal spise? At ens eget barn kommer mett hjem når man selv serverer middag, ser jeg ikke på som noe problem i det hele tatt. Den middagen kan barnet spise til kveldsmat eller til frokost eller lunsj dagen etter. Middag er jo ofte sunnere mat enn brødmåltider, og vips får barnet to varme retter i løpet av dagen istedet for en. Det anser jeg som gunstig. Jeg har aldri spurt foreldrene om barna kan få spise hos oss, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre, med mindre foreldrene sier noe om at de ikke ønsker at barna skal spise hos oss. Vi har ofte besøk av barn i 4-10 timer om gangen, og det ville da være veldig merkelig ikke å servere disse barna mat. Det er både avtalt besøk og venner som stikker innom. (Vet jeg at barnet skal hjem til middag til et bestemt klokkeslett, spiser de selvsagt ikke middag med oss først). I den andre tråden var det snakk om barn som bor i nabolaget og kom innom like før middag. Ikke avtalt besøk eller om noen er det i mange timer. Da blir det selvsagt noe annet. Vi tilbyr alltid middag til venner som er her på avtalt besøk, og kan godt gi middag til venner som dukker opp mer uanmeldt før middag også (men da hører jeg med foreldrene først om det er greit). Men om "Per" som bor i nabohuset og som er innom her støtt og stadig tilfeldigvis kommer akkurat når vi skal spise, så ber jeg ham enten komme tilbake litt senere eller vente på rommet mens vi spiser. Kommer han derimot senere på ettermiddagen og vi f.eks steker vafler så får han så klart smake han også. Ja, jeg synes det er kjipt å få barna mett hjem uten og ha fått beskjed. Nå har det bare skjedd noe få ganger, men likevel. Mye mat kan fint spises til kvelds/lunsj dagen etter, men ikke all mat og da må gjerne denne maten kastes. Eller vi har allerede aget til for annen kvelds og lunsj/middag dagen etter slik at maten må kastes.
Liv & Røre Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Jeg håper folk har vett til å spørre meg når guttungen blir så stor at han er rundt på besøk. Det jeg er redd for er at foreldrene til guttungens venner ikke skal være klar over matallergiene hans, for det kan bli veldig uheldig. Jeg tar det for gitt at foreldre selv informerer når barna deres er på besøk
Gjest amandine Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 Jeg håper folk har vett til å spørre meg når guttungen blir så stor at han er rundt på besøk. Det jeg er redd for er at foreldrene til guttungens venner ikke skal være klar over matallergiene hans, for det kan bli veldig uheldig. Jeg håper folk har vett til å spørre meg når guttungen blir så stor at han er rundt på besøk. Det jeg er redd for er at foreldrene til guttungens venner ikke skal være klar over matallergiene hans, for det kan bli veldig uheldig. Da må du lære guttungen at han spør, eller at han gir beskjed om at du må ringes. Du kan ikke regne med at folk tenker i de baner selv. Det er dessuten noe det er greit at ungene passer på og tar ansvar for selv, like godt først som sist. Min erfaring er at de fint kan passe på allerede fra treårsalder, iallefall.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 17. august 2012 Jeg tar det for gitt at foreldre selv informerer når barna deres er på besøk Men man vet jo ikke alltid hvor barna faktisk er i besøk, i hvert fall ikke når de blir litt større. F.eks nå i sommer skulle eldstemann på 9,5 år ha med seg lillebroren på 5 år bort til skolen sin for å leke. Det er ikke så veldig langt å gå. På veien hadde de imidlertid møtt på en venn av eldstemann og gått innom der. Og der hadde de fått en is hver. Jeg hadde ingen anelse om dette før etterpå. Om min minste nå hadde hatt melkeallergi og det nå var noe annet de fikk (akkurat is ville vel begge husket på at var laget av melk og dermed kunne gitt beskjed) som de ikke tenkte over at inneholdt melk, hvordan skulle jeg da som en selvfølge kunne gitt beskjed om dette? Nå er ikke dette noe problem for oss heldigvis, og store barn kan vel stort sett gi beskjed om allergier selv, men synes det var et viktig tema som ble dratt fram nå. Man bør kanskje tenke seg veldig godt om før man gir mat og lignende til andres barn uten å først spørre foreldrene, spesielt om det er snakk om litt yngre barn.
Anina Skrevet 17. august 2012 #13 Skrevet 17. august 2012 Jeg har det som deg, pyton når ungene kommer hjem gode og mette til middag. Nå har de fått beskjed begge to om at de ikke får spise hos andre uten å spørre hjemme først.
Iiiiik Skrevet 17. august 2012 #14 Skrevet 17. august 2012 Jeg ringer hvis det er en av de små som har besøk, for å sjekke at foreldrene synes det er greit. Eldstemanns venner bare spør jeg, har du gitt beskjed hjem og er det greit for dem at du spiser her? Regner med at store unger ikke lyver om det. Har ikke svart i den andre tråden, men unger blir alltid tilbudt mat hvis de er her i middagstider. Mine egne unger har som avtale at de skal gi beskjed hvis de ikke kommer til middag, er de hos noen andre forventer jeg altså at de kommer hjem hvis de ikke har gitt beskjed om det motsatte. Tenker at det handler om å vise hensyn, slik at vi andre ikke blir sittende og vente og lure på om sistemann kommer eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #15 Skrevet 17. august 2012 Jeg regner med at om barna er modne nok til å gå til venner uten at det avtales spessielt med foreldrene, er de også modne nok til å vite om de får lov til å spise der eller ikke. Jeg tvinger jo ikke i ungene mat, men gir dem et tilbud slik jeg gjør med voksne gjester. Om jeg har en venninne på besøk tilbyr jeg henne mat også uten å ringe mannen hennes for å høre om det er greit. Hvis barna er så små at foreldrene ringer og avtaler på forhånd spør jeg også om mat.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2012 Jeg regner med at om barna er modne nok til å gå til venner uten at det avtales spessielt med foreldrene, er de også modne nok til å vite om de får lov til å spise der eller ikke. Jeg tvinger jo ikke i ungene mat, men gir dem et tilbud slik jeg gjør med voksne gjester. Om jeg har en venninne på besøk tilbyr jeg henne mat også uten å ringe mannen hennes for å høre om det er greit. Hvis barna er så små at foreldrene ringer og avtaler på forhånd spør jeg også om mat. Hm, her går vesla som nettopp er fylt 3 år på besøk til ene nabogutten helt alene, og hun er overhode ikke stor nok til å kunne gi beskjed om slike ting selv. Synes det blir litt tåpelig å sammenligne en voksen med et barn. Det er da stor forskjell på hvor langt en sulten 5-6 åring tenker når han/hun blir tilbudt mat og en voksen. 5-6 åringen vil jo gjerne lyse opp og takke ja uten å huske på at det egentlig ikke var lov (evt "glemmer" det fordi det så altfor fristende ut det som be servert), mens en venninne klarer å huske at hun har lovet mannen sin at hun skal spise hjemme med ham senere på dagen.
Fire småtroll Skrevet 17. august 2012 #17 Skrevet 17. august 2012 Her er det små og store gjester ut og inn av huset omtrent til alle døgnets tider og jeg kan jo ærlig talt ikke fore 3-4 ekstra unger middag hver dag. Jeg forventer heller ikke at mine barn får middag der de evt måtte være på besøk. Her i huset spiser vi middag klokken fem, da må mine barn komme hjem å spise om de er ute, på besøk hos naboer e.l. Er det nabobarn her når vi skal spise får de som regel tilbud om et glass saft. Jeg kjenner jo stort sett foreldrene og vet at de får middag hjemme, noen spiser tidligere enn oss og noen senere. Men det er selvfølgelig helt greit å tilby en kompis middag av og til, og da ber jeg alltid kompisen ringe hjem og spørre om det er greit. Det er også helt greit at mine barn spiser hos venner av og til, og da ringer de alltid og spør om det er greit og for å fortelle at da kommer de ikke hjem kl fem som avtalen egentlig er her i huset. Har vi avtalte vennebesøk som går over mange timer får selvfølgelig vennene mat, da ringer vi ikke å spør heller for om vi har avtalt med noen foreldre at barnet skal være her en viss tid tar jeg det som en selvfølge at jeg får lov å mate barnet. I helger og ferier o.l. når ungene flakser rundt husene her hele dagen, får evt gjester selvfølgelig tilbud om en skive om mine skal ha det.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #18 Skrevet 17. august 2012 Det er da også noe å reagere/bli sur for? At barnet deres får mat hos andre? Hjelpes... Nordmenn er rare!
Teline Skrevet 17. august 2012 #19 Skrevet 17. august 2012 Jeg hadde aldri gitt en unge middag uten at det var avtalt med foreldrene i forkant. For alt jeg vet kan de ha planer. Jeg forventer også at jeg blir spurt om det er greit at min spiser borte
LuksusLiv Skrevet 17. august 2012 #20 Skrevet 17. august 2012 Det er da også noe å reagere/bli sur for? At barnet deres får mat hos andre? Hjelpes... Nordmenn er rare! Du har kanskje ikke store barn du da? For det er faktisk irriterende å planlegge, handle inn og lage middag til hele familien, og så er det ett par stykker som ikke dukker opp, eller kommer hjem stappmett. Masse bortkastet mat. Mine unger vet nå at de skal spørre om lov først, men det hender de "glemmer" det.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #21 Skrevet 17. august 2012 Jeg ser ikke på det som ett problem at noen gir barna mine middag eller annen mat uten å spørre meg. Men nå har ikke de noen allergier, og om de hadde det, så hadde jeg gitt beskjed til foreldrene rundt her. De dagene jeg vil at barna skal spise middag her, så får de ikke gå ut før den er ferdig (men nå er eldste her bare 5 år da). Vi bor på bygda da og jeg har ett inntrykk av at de fleste her er ganske avslappet til sånne ting.. barna springer rundt og leker hele dagen og de bytter på hvor de skal leke osv. Noen ganger spiser de her, andre ganger får de mat andre steder. Joda, jeg kan skjønne at for de som lager mye mat og kanskje ender opp med å måtte kaste maten eller noe, at det da er litt frustrerende, men det problemet har ikke vi hatt ennå. Det viktigste for meg er uansett at eldstemann husker å spise når han leker ute hele dagen, så om det blir her eller hos andre får bare være inn i mellom
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #22 Skrevet 17. august 2012 Huff. Så stressende det må være å leve med sååå mange irritasjoner og problemer. Der kan vi lære noe fra andre land.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #23 Skrevet 17. august 2012 Jeg regner med at om barna er modne nok til å gå til venner uten at det avtales spessielt med foreldrene, er de også modne nok til å vite om de får lov til å spise der eller ikke. Jeg tvinger jo ikke i ungene mat, men gir dem et tilbud slik jeg gjør med voksne gjester. Om jeg har en venninne på besøk tilbyr jeg henne mat også uten å ringe mannen hennes for å høre om det er greit. Hvis barna er så små at foreldrene ringer og avtaler på forhånd spør jeg også om mat. Hm, her går vesla som nettopp er fylt 3 år på besøk til ene nabogutten helt alene, og hun er overhode ikke stor nok til å kunne gi beskjed om slike ting selv. Synes det blir litt tåpelig å sammenligne en voksen med et barn. Det er da stor forskjell på hvor langt en sulten 5-6 åring tenker når han/hun blir tilbudt mat og en voksen. 5-6 åringen vil jo gjerne lyse opp og takke ja uten å huske på at det egentlig ikke var lov (evt "glemmer" det fordi det så altfor fristende ut det som be servert), mens en venninne klarer å huske at hun har lovet mannen sin at hun skal spise hjemme med ham senere på dagen. Men da har du vel såpass god kontakt med naboen at det er greit å gjøre en generell avtale. Jeg regner ikke med at du sender 3 åringen ut og så bare regner med at hun er hos naboen hvis du ikke ser henne på 3-4 timer. Ellers står jeg på at om ungene er modne nok til å farte rundt på egenhånd er de modne nok til å svare på om de vil ha mat eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #24 Skrevet 17. august 2012 Det er da også noe å reagere/bli sur for? At barnet deres får mat hos andre? Hjelpes... Nordmenn er rare! Du har kanskje ikke store barn du da? For det er faktisk irriterende å planlegge, handle inn og lage middag til hele familien, og så er det ett par stykker som ikke dukker opp, eller kommer hjem stappmett. Masse bortkastet mat. Mine unger vet nå at de skal spørre om lov først, men det hender de "glemmer" det. Men da må du jo lære ungene dine å komme hjem til mat, ikke overlate det til vennenes foreldre.
Gjest Heartbroken Skrevet 17. august 2012 #25 Skrevet 17. august 2012 For meg har det alltid vært viktig å samle familien til middag, det er ofte det eneste måltidet hvor alle sitter samlet rundt bordet. Selvsagt er det helt ok at de spiser borte iblant, men her vi bor har det alltid vært vanlig å ta en telefon hjem for å høre om det passer. Vi har alltid hatt fast middagstid og om barna ikke kom hjem til den og ikke ga beskjed, ble jeg faktisk bekymret, selv da de var ganske store. Så derfor har jeg alltid vært nøye på at de som er gjester hos oss ringer hjem og gir beskjed om at de spiser her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå