Puserjenta Skrevet 13. august 2012 #26 Skrevet 13. august 2012 Den brennende følelsen du nevner hadde jeg også. Hos meg var det utdrivningsrefleksen som var grassalt vondt. Det går over, men er vondt i begynnelsen. Har lest endel på nettet og virker som mange har dette men tror det er sopp. Om en uke er jeg sikker på at ammingen går som en lek og det er det samme om du sitter behagelig hjemme, på en benk, på cafe eller stående
NoraLill82 Skrevet 14. august 2012 #27 Skrevet 14. august 2012 Jeg syns du skal dra på legevakten hvis du ikke får time hos fastlege før om en uke. Det er uhørt at ikke fastlegekontoret tar ammende kvinner på alvor og gir time tidligere enn en uke! Dette hadde ikke skjedd på mitt legekontor, men nok om det. Jeg ble bare veldig oppgitt på dine vegne. Godt at du er sta! Det er en god egenskap. Tilbake til legevakt- selv om du hadde fin prøve tidligere, så kan det lett sette seg sopp og bakterier i sår. Du trenger å få tatt en prøve raskt. Spør legen om hun kan sette deg på en behandling før prøvesvaret kommer, så kan du heller bytte hvis det viser seg at du har fått noe som ikke fungerer. Ønsker deg lykke til!!
Blomsterbarn Skrevet 14. august 2012 #28 Skrevet 14. august 2012 Det er utrolig leit at du ikke får relevant hjelp av legestanden. Søk hjelp snarest hos helsestasjonen, legevakten eller tropp opp hos fastlegen og krev å komme inn i morgen. Print ut dokumentet "Hva leger må vite om: Medisinske brystkomplikasjoner ved amming" utgitt av Nasjonalt kompetansesenter for amming. Ta dette med til legen. Her står det blandt annet en del info om CRP etc. (jeg fikk selv hjelp av en uviliig lege på Volvat på grunn av info i dette dokumentet. Fastlegen min takket meg for at jeg hadde det med, og hun ville snarest oppdatere seg på ammeproblemer) Dokumentet finner du her: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/nasj onalt-kompetansesenter-for-amming/Documents/Fagstoff/Fagstoff_Medisinske-brystkomplikasjoner.pdf Vil ønske deg lykke til og masse god bedring og sender deg mange trøstetanker!
Følelsesvims Skrevet 15. august 2012 #29 Skrevet 15. august 2012 <p>Bare et lite innspill angående prøve av såret: Snakket med en kamerat som er mikrobiolog (de som tar imot sårprøvene), og han sa at så lenge du har smurt med Canesten er det vanskelig å få noe skikkelig svar fra prøven. Det de gjør er å dyrke sårbiten, og når man har tatt soppmidler kan det være veldig vanskelig å få nok vekst til å si at "her er det sopp". Samme som med antibiotika; det er veldig vanskelig å få analysert prøven skikkelig hvis man først har fått antibiotika. Så en sårprøve antageligvis bare (kanskje) gitt svar på om det var bakterier der, ikke sopp.</p> <p>Om legen ikke ville ta prøver fordi Canesten kan hemme bakterieveksten og forstyrre resultatet der og, vet jeg ikke. </p> <p> </p> <p>...og det står det også i skrivet (som var veldig bra!):</p> <p> </p> <div>"Candida blir sjeldent påvist ved dyrkning fra sår eller melkeprøver, men det skal allikevel tas </div> <div>dyrkingsprøver for å utelukke at en overser en bakteriell infeksjon."</div> <div> </div> <div>Såh, prøve, kanskje, kanskje ikke, tror jeg ville gått til helsestasjonen jeg </div>
Evab Skrevet 17. august 2012 Forfatter #30 Skrevet 17. august 2012 Hei igjen! Må takke veldig mye for de svarene jeg har fått. Utrolig interessant å lese, og mange svært gode tips. I går reiste jeg faktisk til legevakta. Hadde prøvd å få tak i legen min på telefon for å få henne til å skrive ut mycostatin til sønnen min, men legen ringte aldri opp. Ble drittlei og reiste til legevakten. Ikke bare var legen svært enig i at både mor og barn skal behandles ved trøske. "Ellers vil man jo smitte hverandre". Legen kunne faktisk se at sønnen min hadde trøske i munnen! Så nå er det behandling for både meg og han i et par uker (håååper det hjelper). Ellers så smører jeg med simplex øyesalve og føler allerede at det ene brystet er så bra nå at jeg ikke trenger å smøre der. Hurra! Tuuuuusen takk for tipset! Ellers så er jeg helt rå på koking av smokker og flasker. På apoteket sa de at man måtte kaste smokker og flasketuter, trodde det holdt å koke dem i 10 minutter jeg. Noen som vet? Vasker også sengetøy, håndklær, ammetøy + + på 60 grader. Takk for tipset om å sprite hendene før amming. Det gjøres til de grader. Nå må jeg bare være vanvittig streng på gapingen til sønnen min, men jeg føler virkelig at det går mye bedre nå. Takk til alle mammaene der ute som har støttet meg (og sikkert andre som sliter) med gode tips. Hurra for at dere tar dere tid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå