Evab Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Sitter her og nesten gråter. Har så store smerter etter amming (og forsåvidt under) at jeg ikke holder det ut. Har virkelig prøvd alt, og håper her at noen har tips til meg. Jeg begynte å blø på begge brystene allerede på sykehuset. Blødde mengder (jordmor kommenterte at hun kun hadde opplevd én annen person som blødde så mye). Sluttet heldigvis å blø, men hadde to sår på brystene. Disse var jeg på sykehuset en uke senere og tok prøver av. Alt var fint. Fikk hjelp til å korrigere ammestillingen også, så nå tror jeg at jeg gjør det riktig. Etter en stund kom det en brennende og stikkende følelse i begge bryst etter amming. Sårene har dessverre ikke grodd. Det høyre bryst ble så smertefullt at jeg sluttet å amme på det. Det pumpes (på natta også!). Har vondt, men smertene er til å holde ut. Det andre brystet, har jeg nå også såå store smerter i at jeg vurderer å gi opp hele ammingen. Smertene kan jo høres ut som sopp, ikke sant? Det mente de på helsestasjonen, men jeg fikk ingen legetime før om en uke. Begynte å smøre med Canesten etter hver amming (bytter innlegg hver gang, koker flasker/smokker, vasker klær på 60 grader etc), men legen kunne ikke skrive ut mycostatin til gutten min før hun hadde sett på han. Jeg er derfor usikker om det vil ha noe for seg å smøre, men i desperasjon smører jeg jo... Har ikke merket noen forskjell. Har fremdeles svært vondt, og kommer meg gjennom dagen med 1000 g paracet hver 6. time (galskap, jeg vet!). Det er 3 dager siden jeg prøvde å amme høyre bryst. Det er fremdeles sår der, og jeg er usikker på (nå som venstre er supervondt) om jeg skal prøve å amme det høyre brystet. Eller kan jeg ende opp med å ødelegge såret som kanskje er i ferd med å gro? Brysttuppen min ser litt ut som isfjell, hvis dere skjønner. Det skal da ikke se slik ut...?. Er også rød. Har forresten Raynauds fenomen, og tar adalat 20 mg hver dag. Har også vært i kontakt med ammehjelpen, men ikke fått hjelp enda. Hvis noen har noe (hva som helst) råd, så er jeg evig takknemlig. Slet skikkelig på slutten av ammeperioden med storebror, og sitter derfor og tenker at kanskje jeg har gått med trøske i nesten 4 år. Da er den vel håpløs å bli kvitt??
Lille- MO Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 huff, dette hørtes ikke noe ålreit ut. luft brystene mye, bruk purelan eller simplex øyesalve(den er fin og får sårene til å gro så sant det ikke er bakteriell infeksjon) men for meg høres det ut som du har gule stafylokokker.. og da må du ha antobiotika. abefaler deg å ta kontakt med ammepoliklinikken og få de til å ta nye prøver.. invister i ammeskjold, det gir brystvortene litt fri lykke til og håper du slipper å ha vondt. og blir det ikke bedre så er mme fin mat det også
Evab Skrevet 10. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2012 Tuuusen takk for svar. Ser det står at du er fra Akershus. Hvor ligger ammepoliklinikken?
msunicorn Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Hei! Hvor gammel er babyen din? Kan det være at h*n er såpass liten at det er vanskelig å få godt sugetak? Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver nesten. Begynte å blø på sykehuset jeg og, trodde at dette skulle jeg fikse jeg som hadde ammet førstemann i 6 mnd. Men det ble feil sugetak fra dag 1 og to brystvorter som lignet kratere. Og smerten når babyen tok tak i brystet var så ille at jeg ropte som en galing hver gang.,,og en ekkel stikkende følelse i brystet lenge etterpå. Jeg gråt og ville gi opp. Hver gang det så ut til å begynne å gro litt så åpnet selvfølgelig sårene seg ved neste amming. Babyen gulpet blod og alt var bare dritt.. Det tok 6 uker til brystvortene grodde. Jeg prøvde litt forskjellig uten at det hjalp så mye. Men tror nok at når babyen vokste og fikk litt mer tak på puppen så ble brystvorta skånet. Grunnen til at man blir sår er jo feil sugetak. Ellers så smurte jeg med diverse salver men om det hjalp...Lufttørket mye, satt med puppene ute halve dagen. Brukte luftige klær, gjerne mannens bomullst-skjorter Så ble det heldigvis bedre.. Håper det ordner seg raskt for deg..
Evab Skrevet 10. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2012 Takk for svar. Han er 4 uker, og det stemmer det du sier at han ikke var flink til å ta godt tak. Det er faktisk de siste 2 ukene han har skjønt hvordan han skal gape. Men nå har han jo skjønt det, og sårene vil fremdeles ikke gro. Kan jo håpe at det "bare" er det, for da må vel sårene gro snart. Har pumpet meg i flere dager nå (på høyre bryst) og det bekymrer meg litt at såret ikke vil gro. Kan nok hende at jeg forventer at ting skal skje fortere enn det gjør. Liker jo ikke å ha det vondt.... (Hvem gjør vel det?) Takk for tipsene om lufttørking og salver. Skal se om jeg får tak i simplex øyesalve.
Ettervinterkommervår Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 Hei kjære, beste mamman! Det er som å lese min(e) historier. Hulket hver gang jeg ammet, til og med før jeg visste den skulle begynne fordi jeg gruet meg så fælt. Ble faktisk rådet til å slutte, men... For meg var det å amme viktig, både pga nærhet og ernæring. Og jeg er imponert over innsatsen din!!! Lyset i tunnellen kan være at det vil gå over. Selv kjempet jeg til barna min (de er tre) var noen måneder gamle. Prøvde alt som var av råd og tips, kjerringråd og medisinske. Har jo ikke en vidunderkur å komme med, men vendepunktet for meg etter siste barn ble at ammepoliklinikken sa jeg måtte få ned melkeproduksjonen. Brystene mine var rett og slett så store at den lille barnemunnen ikke fikk riktig tak, og dermed forble det sårt. Dette gjorde jeg ved å amme fra samme bryst to økter på rad. Et annet råd er å kjøpe (på ammehjelpen.no) sånne "nett" som du ligger utenpå brystknoppen som gjør at det hele tiden får lufttørket. Disse kan du gå med under bh`en hele tiden. Som soppbehandlig kokte jeg rett og slett salt og vann, og vætet et rent (klippet opp flanellsbleier) tøystykke som jeg la på brystet i 3 min to ganger pr dag. Det funket for meg. Det var jordmor som tipset om dette. Ellers vet du nok at riktig sugetak er viktig. Vær så snill å spørre hvis det er noe du ikke fikk svar på. Føler meg som en ammeekspert etter tre beintøffe ammeperioder, og kontakt med både ammepoliklinikk og ammehjelpen. MEN jeg klarte det, og er så lykkelig og stolt!!!! Hvis du klarer å kjempe deg gjennom dette, så skal du vite at jeg er med deg og heier på deg hele veien:) Klem på vei.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Jeg har ikke lest alle svarene nå, så er mulig det er blitt foreslått alt, men har du prøvd ammeskjold? Det hjelper jo ikke mot evt infeksjoner, men det skåner brystvortene under amming slik at sårene dine får bedre sjanse til å gro. Jeg hadde stor hjelp av dette med min eldste i hvert fall. Håper det går seg til snart, om ikke så synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for å gi deg, for du har virkelig holdt ut godt
Swana Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Huff! Føler med deg, jeg sleit med sårhet jeg også - men iiiiingenting i nærheten av det du beskriver... Her ble ammeskjold løsningen. :-) Kjøpes på apotek eller type Barnas Hus-butikk. Lettere for babyen å få tak da, og den såre huden din blir ikke på langt nær like utsatt (men du må nok innom en plass slik at du evt. får antibiotika i tillegg, men skjoldene kan iallfall hindre forverring og at det evt. oppstår igjen senere). Masse lykke til, syns du er rå-flink!!
Evab Skrevet 10. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2012 Åh! Sitter med tÅrer i øynene og klumpen i halsen. SÅ utrolig snille dere er. Jeg er sÅ vanvittig takknemlig for svar og tips. Er veldig glad for at dere har tatt dere tid til Å svare meg alle sammen. Gode klemmer til alle! Jeg er veldig sta, men det er godt at dere sier at det er lov Å gi seg. Det er jeg enig i, men samtidig sÅ er jeg veldig sta. Har sÅ uendelig lyst Å fÅ dette til. Ammet jo storebror til han var ett År (men ogsÅ da var det vansker). Jeg prøvde ammeskjold pÅ sykehuset. Det fyltes opp med blod og gjorde veldig vondt. Huff! Prøvde det ogsÅ litt forrige gang, men fikk vondt. Setter veldig pris pÅ tipset da. Jeg har mindre vondt da jeg pumper enn da jeg ammer. Lurer pÅ om det betyr noe? Kanskje jeg ikke legger til riktig likevel. Helsesøsteren har observert meg, og sa jeg gjorde det rett. Underleppa hans krøllet seg innover, men det har jeg passet pÅ at den ikke har gjort etterpÅ. Tror kanskje jeg skal prøve disse nettene Gladsommerjente nevner. Lurer bare pÅ en ting i forbindelse med det. Brystknoppen min er stiv ganske lenge etter amming og det er smertefullt Å fÅ noe inntil. Disse nettene skal jo gjøre at brystknoppen fÅr luft, men er de store nok til at de ikke kommer inntil? Gladsommerjente nevner ogsÅ at du kokte salt og vann, men var det ikke vondt da saltet kom inntil sÅret? Igjen: Tusen takk for alle tips og ikke minst alle gode ord. Er evig takknemlig!
mollabell Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 Har du prøvd å amme i tvillingstilling? Du har liksom barnet under armen...vanskelig å forklare, se om du finner en video på youtube om du ikke vet hva jeg mener. Dette løste alle problemer for meg, alt hadde med at tassen ikke tok riktig tak å gjøre, men når jeg ammet på denne måte fikk han det til:) Håper det løser seg, du er tøff, stå på
Evab Skrevet 10. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2012 Takk for tipset. Ammet kun i tvillingstilling en periode før jeg ga opp, men fikk sår på et annet sted enn før. Typisk...
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 Er på tredje barnet og har alltid måtte bruke skjold dei første to ukene av nettopp de grunner du gir. Og det funker som faen for meg! All verdens lykke til med amminga!
Lille- MO Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 Tuuusen takk for svar. Ser det står at du er fra Akershus. Hvor ligger ammepoliklinikken? Ammepoliklinikken er på ahus hvis sårene ikke vil gro er det lurt å få tatt prøver i tilfelle du må ha antibiotika.
Mamma til 3 <3 Skrevet 11. august 2012 #14 Skrevet 11. august 2012 Akkurat sånn jeg hadde det når jeg fikk vesla i vinter. Var helt grusomt å amme. (amma forrige i nesten ett år,så var fryktelig uvant). Jeg tok prøver hos legen og jeg hadde streptokokk infeksjon i brystvortene. Gikk på to antibiotika kurer uten at det hjalp pluss at vesla fikk mycostatin. Så her ble det flaske tilslutt. Så ingen skam å gi seg. Men ta prøver hos legen. Kan hende det ordener seg med en kur:)
Følelsesvims Skrevet 11. august 2012 #15 Skrevet 11. august 2012 Du kan jo prøve grønnsåpevann etter amming? Fukte kompresser, la de ligge på litt, og så lufttørke. Legg deretter sinksalve på sårkantene (smør på etter amming og grønnsåpebad). Sammen med ammeskjold burde det avlaste sårene, og sinken rundt gjør at de ikke blir større. Med ammeskjold vil ikke knøttet få i seg sinksalven heller, eventuelt kan du fjerne den rett før ammingen For selve såret finnes det ulike varianter av salver som du kan legge på, hør med apoteket om de har noen tips! Så får vi håpe ammehjelpen/ammepol har noen supertriks til deg. Lykke til!
Puserjenta Skrevet 11. august 2012 #16 Skrevet 11. august 2012 Jeg ble også veldig sår, så jeg pumpet frem til det ble bra og gampå flaske, og så begynte å amme igjen etterpå! Jeg begynte aldri å blø men hadde skikkelige kjøttsår. Et også greit å ikke amme for lenge på hver side i begynnelsen. Jeg ammet 20 min på sykehuset og ikke rart jeg hylte da ungen skulle spise
Benkit Skrevet 11. august 2012 #17 Skrevet 11. august 2012 Uff! Stakkars deg! Så du lurte på de nettene.. Jeg har brukt de.. Det ser ut som små kurver, så hele brystvortene ligger godt gjemt der uten å komme borti! Det ble redningen for mine såre brystvorter iallefall.. Men det var på langt nær som med deg! Ære være deg som orker! Fantastisk! Men husk at du skal nyte baby tiden litt og, så det er som nevnt over ingen skam å gi seg når ting er så ille som det er nå!! Lykke til videre!!!
81-Mamma<3<3 Skrevet 11. august 2012 #18 Skrevet 11. august 2012 Jeg har et generelt amme tips: masser brystet/brystvorten litt før amming. Det kan være nok å gni hånda litt over genseren et par minutter før du skal amme. Et par min etter "stimuleringen" du klemme på brystvorten for å se om melka er kommet. Ved slik stimulering "gir du ned" melk, og du slipper at babyen "tørrsuger" (det vil si suger før melka er gitt ned). Når du er så sår må du prøve å unngå unødig suging. Etter amming er det lurt å klemme ut litt melk å la puppene luft-tørke med litt melk på. Melkegangene er åpne rett etter amming, og det er lurt at de får lukket seg, og puppene tørket helt før du har på noe som helst. Jeg ville nok gått med puppene ute så mye som mulig! Og ekstremt god hygiene. Jeg ville purret på legen, bedt om å få kommet inn på dagen! Evt dratt på legevakta hvis det ikke har bedret seg! Håper det ordner seg!
MrsMilla Skrevet 12. august 2012 #19 Skrevet 12. august 2012 Hei, har ikke lest alle svarene her inne, men har noen tips til både deg og kanskje andre som leser her inne og har trøbbel... Har selv slitt masse nå med amminga, siden min tredjemann har dårlig teknikk i motsatt til de andre to. Fikk åpne sår som deg, som ble betent - og så brystbetennelse og sopp om en annen. Når brystvorta er rød og kanskje klør litt kan man smøre på yoghurt naturell med en qtip. det tok en begynnende soppinfeksjon for meg. Mot brystbetennelse merker jeg at å pumpe brystene skikkelig en gang om dagen mens man trykker litt på kulene, så får man ut melka og løst opp problemene inne i puppen - forebygger ganske bra. Når brystvorta kjennes litt ut som papyrus - tynt, tørt og lett for å få sprekker - da smører vi med purelan konsekvent etter dusj og hver eneste amming. Purelan smører jeg også på sår på brystvorta, de gror faktisk litt fortere da. Brystskjold er flotte å ha på brystvorta om natta ved såre pupper når man ikke vil ha noe til å berøre sårområdet. har da ikke på ammebh, bare skjold og dyne - og ligger i samme posisjon på rygg.... verdt det.... Kok bh-ene dine!!! Gjerne etter kun maks en dags bruk. kan faktisk også kokes på komfyren i kokvann, ikke bare i maskin. Dette for å være sikker på at alle bakterier er borte og ikke kan lage trøbbel. kok også innlegg konsekvent minimum en gang om dagen. Babyen kan få bedre teknikk om han blir vant til litt flaskemating - fungerte fint her! Lykke til!!!
MrsMilla Skrevet 12. august 2012 #20 Skrevet 12. august 2012 Hei, har ikke lest alle svarene her inne, men har noen tips til både deg og kanskje andre som leser her inne og har trøbbel... Har selv slitt masse nå med amminga, siden min tredjemann har dårlig teknikk i motsatt til de andre to. Fikk åpne sår som deg, som ble betent - og så brystbetennelse og sopp om en annen. Når brystvorta er rød og kanskje klør litt kan man smøre på yoghurt naturell med en qtip. det tok en begynnende soppinfeksjon for meg. Mot brystbetennelse merker jeg at å pumpe brystene skikkelig en gang om dagen mens man trykker litt på kulene, så får man ut melka og løst opp problemene inne i puppen - forebygger ganske bra. Når brystvorta kjennes litt ut som papyrus - tynt, tørt og lett for å få sprekker - da smører vi med purelan konsekvent etter dusj og hver eneste amming. Purelan smører jeg også på sår på brystvorta, de gror faktisk litt fortere da. Brystskjold er flotte å ha på brystvorta om natta ved såre pupper når man ikke vil ha noe til å berøre sårområdet. har da ikke på ammebh, bare skjold og dyne - og ligger i samme posisjon på rygg.... verdt det.... Kok bh-ene dine!!! Gjerne etter kun maks en dags bruk. kan faktisk også kokes på komfyren i kokvann, ikke bare i maskin. Dette for å være sikker på at alle bakterier er borte og ikke kan lage trøbbel. kok også innlegg konsekvent minimum en gang om dagen. Babyen kan få bedre teknikk om han blir vant til litt flaskemating - fungerte fint her! Lykke til!!!
Krisa71 Skrevet 13. august 2012 #21 Skrevet 13. august 2012 Få lege til å sjekke om tungebåndet til gutten din er litt kort. Jeg måtte gi opp ammingen med minsten da han var 3 mnd pga det. Det ble ikke oppdaget på sykehuset, først da jeg begynte å bli sår igjen og det utviklet seg til store sår ble tungebåndet hans sjekket og det var kort. Ikke ble det klippet heller da de mente at han var for gammel til at det ville hjelpe noe på ammingen, så da ble det flaske. Pumpet litt en periode, men melka stoppet fort. Håper du har fått tak i noen til å hjelpe deg nå, men som det skrives over her så er det lov å gi seg med ammingen. Lykke til :-)
Blomsterbarn Skrevet 13. august 2012 #22 Skrevet 13. august 2012 Her er det mange gode råd. Uansett sopp eller betennelse eller hva det er - sårene må gro! Jeg slet også med store blødende sår på brystene. Det var nesten umulig å amme. Fikk godt råd om å pumpe mest mulig, dra ned rullgardinene og gå med puppene ute hele dagen (og natten), smøre på simplexsalve ved behov og legge barnet til brystet innimellom (slik at det ikke glemte helt hvordan det var å ligge ved brystet...). Etter to uker var sårene grodd. Samtidig med dette var det både soppproblemer og brystbetennelse å kurerer også - men sårene må gro. Jeg ble frarådet ammeskjold, av mange ulike grunner. Luft, pumping og salve var tingen.
Evab Skrevet 13. august 2012 Forfatter #23 Skrevet 13. august 2012 Igjen: Tusen takk for svarene dere gir meg. De er gull verdt for en som er så desperat hos meg. I dag satt jeg på legekontoret og prøvde, virkelig PRøVDE, å forklare en verdensmester av en ung lege hvordan jeg har det og at hun må ta prøver av brystene mine. Hva skjer? Hun sier det ikke er noe vits å ta prøver av brystene mine ettersom jeg allerede smør med canesten. Dessuten ser brystene bra ut, synes hun samt at crp'en min var normal. Til slutt begynte jeg faktisk å gråte, ikke at det hjalp noe... Gikk altså "tomhendt" fra legekontoret. Ingen prøver ble tatt. Ingen medisiner skrevet ut. Har hatt noe bedring takket være alle gode råd jeg fikk av dere, og er bare sååå glad for at jeg har dere. Bytter på å amme og pumpe meg. Har fremdeles en brennende følelse etter amming, men slike beskyttere som gjør at klærne ikke ligger inntil brystet, simplex øyesalve og canesten hjelper nok en god del. Sårene er redusert til skrubbsår. Sliter litt med ammeteknikken og må skjerpe meg veldig og passe på at lillemann får riktig tak. Må ikke gi meg! Vil få det til. Jeg koker BH'ene mine. Takk for tipset om å koke i en kasserolle. Så smart! Jeg har ikke tenkt tanken.
Underveis --> Skrevet 13. august 2012 #24 Skrevet 13. august 2012 Husk å ha god håndhygiene! Jeg opprettet et "puppekit" med nye ammeinnlegg (byttet etter hver amming), sårservietter (til nipplene etter amming) og antibacservietter (før jeg tok i brystene som ved smøring). Utrolig viktig å minimere kontakt med fingrene! Virker som om du er på god vei, så bare hold regimet ditt! Toskete lege, forresten! Og god ammeteknikk er veldig viktig, så vær streng mot The Sucker ;-)
Ikkesåallerværst Skrevet 13. august 2012 #25 Skrevet 13. august 2012 Siden legen din er så vrang: kontakt helsesøster/tidl jordmor og spør om de kan hjelpe deg med å få tatt prøvene. Om det er feks stafylokokker, så har legen din driti seg ut og burde få høre det. Hører du til ahus. Be om time på ammepoliklinikken. Vet ikke hva du hittil har prøvd: Et tips som jeg fikk som hjalp for meg ifht teknikk, var at areola ikke skal være midt i babyens munn. Det skal være mest areola der hvor barnets hake er. Et annet var å sjekke at c' n jeg hold brystet med, var riktig ifht munnen. Det var også vintig å melke ut litt melk før han tok tak, så brystet ikke var så spent. Sist gang var det beste tipset oxytocinspray som fikk melka til å renne lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå