Linerlen og pipipen Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Kom over en interessant artikkel i VG angående fødselsboom i sommermånedene. Er det virkelig slik at flere planlegger å få barn akkurat da? Når på året synes du det er ideelt? (Fant bare link som funker på mobilen) http://touch.vg.no/article.php?artid=10052277
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Nei, jeg planla ut fra hvilken tid på året jeg hadde tid til å være borte fra jobben.
Moden mamma til 3 :) Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Niks, hadde bare flaks! Hadde forsøkt i over ett år før "den satt"....er 39 år og da tar det gjerne litt tid...
Baker Harepus Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Vi planla ikke, men burde kanskje gjort det. Sitter nå hvertfall her uten barnehageplass og ferdig med lønnet permisjon.
Nirgal Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 Nei absolutt ikke. Den beste tiden på året å få barn på for meg er på vinter/vår, for når ungen da er rundt halvåret og begynner å krabbe å styre rundt, slipper den å ha 10 lag med klær på som hemmer bevegelse og ligge nedpakket i en vognpose fordi det er kaldt ute. å så slipper jeg å gå høygrvid på sommern, det må være ubehagelig!! å i tillegg tror jeg det er mange som prøver i lengre perioder på å få barn og da spiller det ingen rolle hvilken mnd barnet kommer i altså. Men for meg som spiren sitter på første, blir det barn mellom januar og mai.
Linerlen og pipipen Skrevet 6. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 6. august 2012 Gutten vår er født i mars, så det passer rimelig dårlig i forhold til søknad om bhgplass. Det falt oss ikke inn å tenke på det da vi begynte å prøve. Da kunne vi jo ikke reglene!! HI
Liv & Røre Skrevet 6. august 2012 #8 Skrevet 6. august 2012 Nei. Har født barna til alle 4 årstider, og hadde lang prøveperiode på de alle.
Serepta Skrevet 6. august 2012 #9 Skrevet 6. august 2012 Nei. Hadde bhg plass uansett hvilken årstid vi fikk nr to på. Søskenprioritet og privat bhg.
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 6. august 2012 #10 Skrevet 6. august 2012 Ja. Uten tvil. Vi ga oss sjøl fram til november med å bli gravide.. Vi nådde det akkurat, og fekk jenta vår 1 veke før termin; 28. juli. Har ikkje sjanse til å sitte uten barnehageplass eit år.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #11 Skrevet 6. august 2012 Med nr 1 prøvde vi å bli gravide så det skulle passe med barnehageopptaket, men spiren satt ikke før ved juletider så da bommet vi jo grasalt kan man si. Må nå vente til neste høst før vi har rett på plass (mini er 10 mnd). Tenker på nr 2 allerede nå, men er usikker om vi skal kjøre på nå eller vente til neste høst med å prøve. Så ja, tenker på dette med barnehagestart ja.
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 6. august 2012 #12 Skrevet 6. august 2012 Nei absolutt ikke. Den beste tiden på året å få barn på for meg er på vinter/vår, for når ungen da er rundt halvåret og begynner å krabbe å styre rundt, slipper den å ha 10 lag med klær på som hemmer bevegelse og ligge nedpakket i en vognpose fordi det er kaldt ute. å så slipper jeg å gå høygrvid på sommern, det må være ubehagelig!! å i tillegg tror jeg det er mange som prøver i lengre perioder på å få barn og da spiller det ingen rolle hvilken mnd barnet kommer i altså. Men for meg som spiren sitter på første, blir det barn mellom januar og mai. Var forresten nydelig å være høggravid på sommeren! Lette klær og lette sko gjorde kvardagen mykje enklare!
Major HotLips Houlihan Skrevet 6. august 2012 #13 Skrevet 6. august 2012 Niks, jeg jobber i barnehage så mine får plass uansett
Mrs. Bouquet Skrevet 6. august 2012 #14 Skrevet 6. august 2012 Nei, har ikke barna i barnehage før de er større uansett. Lager baby når vi har lyst, og stresser ikke med noe som helst annet enn at jeg helst skulle vært gravid i går når vi hadde bestemt oss.
Netti*** Skrevet 6. august 2012 #15 Skrevet 6. august 2012 (endret) Nei. Men venter nr. 2 av mine sommerbarm nå. Høres kanskje teit ut, men vi er 5 sterke personligheter i denne familien. Siden mannen bestemte at han ville være med på å få nr. 4 ble det litt stress fordi vi ønsket en sterk personlighet til. Som ikke blir borte i familien. Så ville ha kreps eller løve. Ikke jomfru eller vekt. Så nå venter vi hvert sekund en løve til i familien. Alt man tenker på... He he... Men om vi ikke hadde blitt gravid da så hadde vi sikkert forsatt å prøve ikke hoppet over to perioder. Men det var faktisk grunn til at det gikk bare 1 mnd fra planlegging til graviditet. Endret 6. august 2012 av Netti***
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #16 Skrevet 6. august 2012 Vi har brukt litt tid på å få det til begge gangene. Dermed har det blitt oktober og november. Jeg har bare vært takknemlig for graviditeten begge gangene og tenkt lite på at barna er født sent på året. Synes likevel det er urimelig barnehageordning og føler jeg "straffes" for ikke å få barn tidlig på året. En annen ting er at noen mennesker får det til å høres ut som det er fryktelig synd på barna mine som er født sent på året, samtidig som de presenterer det som en prestasjon å ha fått egne barn i mai-juli.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #17 Skrevet 6. august 2012 Jeg er gravid med termin i slutten av september. H*n var ikke planlagt, og jeg ser jo nå at det hadde vært mye bedre om han ble lagd en mnd før, eller 6mnd etterpå med tanke på bhgplass fra neste år. Jeg må nok ta ulønnet perm, eller jobbe kun kveld og helg. Førstemann kom på våren, og da var det mye greiere med tanke på familie som kunne stille opp i ferien, og mannen skulle ha ferie osv. Var jo ikke mange mnd, nå blir det jo 1år. Er heldigvis ikke alt man kan planlegge da, og det burde vært 2 opptak i året!! Vi blir jo tapere uansett.. Enten må han begynne i bhg når han er 9-10mnd, eller så må jeg ta lang ulønnet perm. Er jo snakk om nesten et år.. Om vi ikke har flaks og får han inn til jul... Og det er jo enda verre for dem født i oktober, november eller desember, de kan jo risikere å starte i bhg enda tidligere, om de er så heldige at de får plass..
Netti*** Skrevet 6. august 2012 #18 Skrevet 6. august 2012 Vi har brukt litt tid på å få det til begge gangene. Dermed har det blitt oktober og november. Jeg har bare vært takknemlig for graviditeten begge gangene og tenkt lite på at barna er født sent på året. Synes likevel det er urimelig barnehageordning og føler jeg "straffes" for ikke å få barn tidlig på året. En annen ting er at noen mennesker får det til å høres ut som det er fryktelig synd på barna mine som er født sent på året, samtidig som de presenterer det som en prestasjon å ha fått egne barn i mai-juli. Jeg har to seint på året. Føler ikke jeg har vært slem med de. Er født seint på året selv. Jeg kunne sikkert styrt det så jeg hadde fått barna akkurat når jeg vil. 3 av 4 er laget på første forsøk. Mine har begynt i januar,men heldigvis her er det full barnehagedekning. Men skulle gjerne bjeffet litt på de som måtte lire fra seg at mai-juli er best og en god prestasjon. Har også sommerbarn. Vær glad for de du har og bjeff litt om noen kommenterer at de er født seint på året :-)
magica fra tryll Skrevet 6. august 2012 #19 Skrevet 6. august 2012 Nei, det har aldri streifet meg engang. Men er veldig fornøyd med at jeg får et vårbarn denne gangen:) Da har jeg 3 i november, 1 i januar, 1 i februar og 1 i august,-og så den siste i april;)
Guttaboys Skrevet 6. august 2012 #20 Skrevet 6. august 2012 Nei. Førstemann kom i mars, men vi fikk bhg.plass mars året etter likevel. Andremann kom på termin helt i slutten av august, så den hadde vi flaks med! Ikke sikkert vi hadde vært like heldige og fått plass denne gangen, hvis han hadde kommet i september! Så jeg pustet lettet ut da han kom i tide:)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #21 Skrevet 6. august 2012 Nei, det har aldri streifet meg engang. Men er veldig fornøyd med at jeg får et vårbarn denne gangen:) Da har jeg 3 i november, 1 i januar, 1 i februar og 1 i august,-og så den siste i april;) Produktiv much?
magica fra tryll Skrevet 6. august 2012 #22 Skrevet 6. august 2012 Nei, det har aldri streifet meg engang. Men er veldig fornøyd med at jeg får et vårbarn denne gangen:) Da har jeg 3 i november, 1 i januar, 1 i februar og 1 i august,-og så den siste i april;) Produktiv much? Nei, de bare kommer med storken her...hehe
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 6. august 2012 #23 Skrevet 6. august 2012 Ja, det gjorde vi! Både med tanke på at skulle være født før september, og med tanke på at de skal være født slik at de blir eldst mulig før de begynner i barnehage, uten at jeg må ta ulønnet permisjon. Mine har derfor vært henholdsvis 14 og 15 måneder når de har begynt i barnehage. Jeg har hatt 80 % utbetaling i permisjonen og vi har tatt ut ferie direkte etter fedrekvoten, samt forskjøvet permisjonen med noen uker ferie midt i. Perfekt for oss, og nøye planlagt. Meget takknemlig for at jeg er så heldig at jeg kan planlegge slike ting, jeg vet godt at det ikke er alle som kan det.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #24 Skrevet 6. august 2012 Skjønner ikke dette jeg. Har ikke alle barn født fra januar - 31 august rett på barnehagerplass. Trodde et barn født i mars hadde rett på det jeg
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 6. august 2012 #25 Skrevet 6. august 2012 Skjønner ikke dette jeg. Har ikke alle barn født fra januar - 31 august rett på barnehagerplass. Trodde et barn født i mars hadde rett på det jeg Barnet må være 1 år senest 31 august for å ha rett på plass med oppstart samme år i august. Blir barnet født 1. september, har det ikke rett på plass før august åre etter, altså når hn er nesten 2 år gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå