Gå til innhold

Fordelig av husarbeid, arbeid m barna etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dette hjemme hos dere?

Laging av middar

Rydding etter middag

Vasking av klær

Ta ut av oppvaskmaskina

Generelt vasking og støvsuging

Generell rydding

Leiing og stell av barna

Bæsjebleier

Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen

Laging av matpakker

Kjøping av barneklær

Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ?

Rydding etc utendørs?

Hjemme hos oss lager vi middag og rydder av like mye. Jeg vasker det meste av klær og bruker nok mer tid på smårydding enn han. Han er like mye med barna og tar ansvar for dem. Når det gjelder overoppsyn med ting som trengs av klær, hva som er i barnehagen etc så er d nok meg, har snakket mye om at han må ta mer ansvar, m han glemmer lettere enn meg (han stoler nok på at jeg gjør det alikevel). Hjemme gjør han d meste når jeg ber han, m jeg ser nok rot og støv før han.. Ellers er fordeligem blitt mer kjønnstradisjonell en før vi fikk barn.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør alt selv!

.... Så er jeg alenemor også, da! Jobber heldigvis bare 50% så det fungerer veldig bra! :)

Skrevet

Legging, bleier, og å få mat i ungen er 85% min jobb. Han tar bleier om det er nødvendig, men det er vanligvis jeg som gjør det. Aktivisering er vel mye meg, siden jeg er hjemme og han jobber, men vi gjør veldig mye sammen. Vi bruker ikke barnehage. Resten av lista er det mannen som gjør.

Skrevet

Jeg gjør vel stort sett det meste. Han lager middag de helgene jeg er på jobb og gjør alt med ungene de helgene. Har ennå ikke opplevd at han har gjort noe særlig av husarbeid da. Men han bader ungene ganske ofte, og gjør dem klar til legging. Det hender så ofte at han ikke kommer fra jobb før i 6-8 tiden, så det er enklere om jeg gjør det som trengs, så kan vi heller slappe av når kvelden kommer.

Skrevet

Vi deler på. Jeg gjør mer med babyen, der er han bare "assistent" enda og gjør bare det han får beskjed om. Hvis jeg sover lenge (legger meg igjen etter amming) kan han finne på å bytte på henne om det trengs, men som oftest tar han på igjen pysjen og venter til jeg har funnet fram det hun skal ha på seg før han tar morgenstell..

Skrevet

skal vi se:

morgenstell, smører ungenes frokost og gjør de klar til bhagen, lager middag, rydder, vasker opp

.all innkjøp av mat og barneklær.

klesvask, henger opp til tørk, bretter og legger på plass.

holde kontrol på det ungene skal ha med i bhagen, hva de skal gjøre den og den dagen,

aktivisering el lignende,

legging av minstemann

mannen

støvsuging, gulvvask

middag av og til

rydding

kveldstell m guttene

legging av eldstemann

det skulle vel være d meste

Skrevet

Jeg gjør det meste av husarbeid. Han gjør alt ute (klipper gresset, alt med bilen, måking, osv + at vi "pusser opp" hagen, så han har nok å gjøre). Barna tar vi ca like mye, bortsett fra at jeg har perm med minsten, så jeg har naturlig nok alt med han på dagtid.

Når jeg ikke har perm tar han motvillig litt av husarbeidet, hovedsakelig støvsuging og vaske badet. Han er veldig dårlig til å se når ting trengs å gjøres, så han må alltid "få beskjed", hehe...

Skrevet

Vi gjør alt begge to egentlig, og har god arbeidsfordeling, avlaster hverandre godt.

Utendørs og biler er mer mannens område enn mitt.

Middag og klesvask gjør mest jeg, og det er nok jeg som organiserer og har oversikt på de fleste områder:-)

Skrevet

Jeg tar shopping til barna og har kontroll på hva som befinner seg i bhg. Ellers gjør vi alt begge to, den som ser at det trengs gjør det.

Skrevet

Vi gjør omtrent like mye totalt sett når bagge er i jobb, men siden jeg har veldig mye mer ferie/fri enn ham så tar jeg ekstra mye da.

Generelt så lager jeg omtrent all mat, er en som har oversikt over innkjøp og det er bare jeg som har oversikt over klær og utstyr. Er stort sett jeg som følger opp bhg/skole, og jeg som følger opp lekser.

Han rydder omtrent alltid av etter måltider og vasker av kjøkken, og det er han som betaler alle regninger og sørger for at alle trekk, overføringer osv går som det skal. Jeg har innsikt og alle koder og passord, men styrer ikke noe. Han lager omtrent alle matpakkene.

Utover dette fordeler vi alt ganske likt. Er mye hips om haps hvem som vasker klær, støvsuger, rydder, steller ungene osv.

Skrevet

Laging av middar

Jeg

Rydding etter middag

Jeg

Vasking av klær

Jeg

Ta ut av oppvaskmaskina

Jeg, han kanskje 2 ganger i uka.

Generelt vasking og støvsuging

Jeg, han innimellom støvsuger

Generell rydding

Begge

Leiing og stell av barna

Jeg

Bæsjebleier

Jeg

Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen

Jeg

Laging av matpakker

Jeg

Kjøping av barneklær

Jeg

Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ?

Jeg. Hender han gjør det.

Rydding etc utendørs?

Han

Der fikk jeg det svart på hvitt, gitt!!!

Skrevet (endret)

Jeg gjør alt husarbeid. Grunnen til det er at min mann jobber veldig mye. Jeg mener at når han kommer hjem fra en 16timers arbeidsdag så kan ikke jeg kreve at han skal begynne å vaske gulv. Er det antifeministisk?

Han bruker all sin tid på barna når han er hjemme fra jobb når de er våkne. Dette gjelder også mine barn fra et tidligere forhold. Prioriterer å komme hjem til middag hver dag, drar heller tilbake og jobber utover kvelden.

Men med en mann som jobber så mye så blir det jo jeg som har hovedannsvaret hjemme. Vurderer vaskehjelp når permisjonen min er over, da skal han evt få betale den ;)

ps. Matlaging deler vi på...

Endret av Stinkerbell82
Skrevet

nå når eg er i permisjon tar eg på meg mest. spør eg så får eg selvsagt hjelp. og flyter det over så tar han selvsagt og rydder.

men har en travel mann og eg har mye tid så for meg er det greit.

han var arbeidsledig en periode og da tok han alt. husvask middag osv så eg kunne slappe av når eg kom hjem fra jobb. så føler det er hans tur til og få en liten husarbeid pause. men når babyen kommer så blir det sikkert mer delt igjen :)

Skrevet

Laging av middar - Den som er hjemme og har mest lyst til å lage middag.

Rydding etter middag - alle rydder etter seg, og den som lager middag rydder mens det lages.

Vasking av klær - Meg, ett av barna rydder det vidre fra vaskerommet og inn i skapene.

Ta ut av oppvaskmaskina - ett av barna tømmer den.

Generelt vasking og støvsuging - ett barn støvsuger stua, ett annet gangen. Mannen vasker gulvene og jeg tørker støv.

Generell rydding - alle rydder, men jeg rydder nok litt mer ja. Har ett barn som får ryddekick innimellom.

Leiing og stell av barna - Som regel deler vi oss slik at vi tar halvparten hver.

Bæsjebleier - den det passer best for der og da.

Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen - det er nok meg.

Laging av matpakker - lager vi begge to.

Kjøping av barneklær - det er meg.

Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ? - har barn som ikke trengs å aktiviseres så mye siden de styrer og herjer hele dagen. Så her blir det som regel at det er vi voksne som henger oss på slep etter de, så da blir det den det passer best for.

Rydding etc utendørs? - må alle gjøre her i huset.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg tar alt. Er alenemor, så da. Jobber 100% også. Funker fint, vet ikke om jeg hadde takla å plutselig skulle dele alt med noen. Jeg er litt kontrollfreak, og har etter lang tid alene blitt ganske fastgrodd i egne rutiner. Tilogmed klesvasken henges opp etter et strikt system!

Skrevet (endret)

Laging av middar - 20 % han, 80 % meg

Rydding etter middag 80% han, 20 % meg

Vasking av klær 20% han, 80% meg

Ta ut av oppvaskmaskina 50/50

Generelt vasking og støvsuging 10% han, 90 % meg

Generell rydding 100% meg

Leiing og stell av barna 50/50

Bæsjebleier 50/50

Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen, går ikke i barnehage enda

Laging av matpakker, det lager vi til oss selv, barnet går ikke i bhg enda

Kjøping av barneklær 100% meg

Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ? 50/50

Rydding etc utendørs? 100% meg da han har pollenallergi :)

Han går alltid ut med søppla, det er noe av det verste jeg vet av husarbeid. Også tar han skitekassa til pusen.

Endret av Camel toe
Skrevet

Jeg står for det meste for alt selv med unntak av middagslaging, der er det mannen som holder på forutenom den uka han jobber kveldsskift, 1-2 x pr mnd.

Skrevet

Eg vasker hus

Eg vasker klær

Rydde gjør vi begge to.

Begge tar seg av ungane.

Eg skifter b-bleier, mens han holder fast armene :-)

Han lager mat.

Han pusser opp, og ordner i hagen.

Skrevet

95% meg. Hender han tar litt klesvask eller legger eldste barnet. Men vi pusser opp huset og der har han hovedansvaret, så det går opp i opp. Når det er ferdig, skal alle oppgaver fordeles likt:-) Er enige om det.

Skrevet

Meg,meg,meg,meg og mere meg... He he Jeg gjør det meste,men vi legger stort sett ett barn hver(eldste legger seg selv),hender han støvsuger/vasker/rydder ut av oppvaskmaskinen men det er ganske sjeldent.

MEN han er utrolig flink med barna! Han er superflink til å leke med barna og er ute med de så og si hver dag i all slags vær:-) Er ofte med ut jeg også men av og til er det greit å få gjort litt inne også når huset er tomt:-)

Skrevet

Ingen som fører regnskap her, for vi bidrar like mye.

Her rydder man etter seg selv, skifter bleier/mater etc når det trengs, det vaskes og støvsuges når det er skittent.

Men generelt kan man vel si at jeg vasker klær og han støvsuger og lager mat, mens ungen og alt annet er et "felles prosjekt". :) Og så kommer mannen hjem 3-4 timer før meg, så da har han støvsuget osv før jeg er hjemme. I helgene gjør den som står opp først det.

Derfor sørger jeg for legging av ungen oftest også, siden jeg har 2-3 timer mindre med henne pr dag enn han har- jeg vil ha den tiden med henne for kosens skyld.

Egentlig er det sjeldent noe tema her hjemme, siden det går av seg selv. Så lenge begge to er voksne og ansvarsfulle, og rydder/vasker når det trengs og ser på det som en felles oppgave å sørge for at ungen har det bra, så slipper man at det blir noe problem.

Gjest SnabelA og Kitty
Skrevet
Hvordan er dette hjemme hos dere? Laging av middar Rydding etter middag Vasking av klær Ta ut av oppvaskmaskina Generelt vasking og støvsuging Generell rydding Leiing og stell av barna Bæsjebleier Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen Laging av matpakker Kjøping av barneklær Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ? Rydding etc utendørs? Hjemme hos oss lager vi middag og rydder av like mye. Jeg vasker det meste av klær og bruker nok mer tid på smårydding enn han. Han er like mye med barna og tar ansvar for dem. Når det gjelder overoppsyn med ting som trengs av klær, hva som er i barnehagen etc så er d nok meg, har snakket mye om at han må ta mer ansvar, m han glemmer lettere enn meg (han stoler nok på at jeg gjør det alikevel). Hjemme gjør han d meste når jeg ber han, m jeg ser nok rot og støv før han.. Ellers er fordeligem blitt mer kjønnstradisjonell en før vi fikk barn. :)

Laging av middar - Deler på det

Rydding etter middag - Deler på det

Vasking av klær - Jeg

Ta ut av oppvaskmaskina - Har ikke oppvaskmaskin, så den er grei

Generelt vasking og støvsuging - Jeg

Generell rydding - Jeg

Leiing og stell av barna - Jeg

Bæsjebleier - Ho er ferdig med bleier

Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen - Jeg

Laging av matpakker - Blir vel jeg, blir matpakkelaging fra høsten av..

Kjøping av barneklær - Jeg

Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ? - Deler på det

Rydding etc utendørs? - Han

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Hos oss bidrar begge til at alt som må gjøres blir gjort. Vi har ikke mine og dine oppgaver, og vi kan begge utføre alle de oppgavene som trengs. Vi fører heller ikke regnskap over hvem som har gjort hva, men vi driver nå og pusler og ordner slik at alt skal bli bra begge to. Så siden begge to er i aktivitet omtrent like mye vil jeg tro vi gjør like mye hver.

Så her gjør begge det som trengs.

Skrevet (endret)

Vi deler på stort sett alt. Han lager oftere middag enn meg, men jeg vasker som regel klær da jeg vil ha det gjort på "min" måte. Husarbeid generelt er ganske likt, tatt i betraktning at han jobber mer enn hva jeg har gjort (nå er jeg sykemeldt pga bekkenløsning og da gjør han alt jeg ikke kan gjøre). Når det kommer til stell av barn, så gjør han så mye han kan/har tid til når han er hjemme for å få ekstra tid sammen med datteren vår. Han deltar like mye som meg når det kommer til kjøp av klær, legetimer, oppfølging på helsestasjon, lage matpakker, morgen/kveldsstell osv. Også er han utrolig flink til å leke og være sammen med datteren vår :) Føler meg ganske heldig altså!

Endret av Marka
Skrevet

Iom at jeg har jobbet mest har han gjort mest hjemme, men nå blir det (nesten desverre må jeg si for meg da ;-)) ny deling av huslige sysler.

Frem til nå: (skriver den som gjør mest i prosent, resten gjør den andre)

Laging av middager 80 %Mannen

Rydding etter middag 60% meg

Vasking av klær 80 % Mannen

Ta ut av oppvaskmaskina 50/50

Generelt vasking og støvsuging 60 % meg

Generell rydding 50/50

Leiing og stell av barna 75% meg

Bæsjebleier 80% meg

Overoppsyn med hva som er og skal være med barnehagen 95 % meg

Laging av matpakker (det trenger vi ikke)

Kjøping av barneklær 95 % meg

Aktivisering som ski, gåturer, lek etc-hvem tar intiativ? 85 % meg

Rydding etc utendørs? 75 % mannen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...