Gå til innhold

Sitte ved bordet til alle har spist ferdig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Praktiserer dere dette hjemme hos dere, og hvor gamle er barna da dere ev startet m d? Vår lille på 2 1/2år spiser lite middag, og kommer gjerne bare opp å pirker i maten. Hvis vi sier at han må sitte rolig til vi andre er ferdig blir d bare kaos føler jeg. Tenkte kanskje å prøve å praktisere st han må sitte til de andre barna var ferdige.. Problemet er at vi er mye sammen md mine søsters barn, og der praktiserer de nesten fri barneoppdragelse. Gutten på snart fem slipper å sitte vd bordet til de andre er ferdige, og er heller ikke noen middagsgutt. Synes dett er noe jeg vil ta tak i snart, ser jo d praktiske med at han kan sitte ferdig når vi spiser ute etc. Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja...treåringen får som regel gå fra når han er ferdig. Vi jobber med at han skal sitte fint og rolig MENS han spiser, og jeg tror det er nok arbeid for han! Hvis vi voksne skal ha et håp om å fullføre middagen noen lunde fredfult, så må vi gjøre det på denne måten. Så får vi se når han blir større, og forhåpentligvis har litt mindre mark i rompa!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Gjør som Guttaboys og jobber med å sitte stille mens man spiser, og så får hun gå fra bordet når hun er ferdig

Skrevet

Gutten vår er bare 1.5 og bruker fremdeles mer tid enn oss på å spise opp maten sin. Det er vi som må sitte til alle har spist opp. Håper han i fremtiden er villig til å fortsette, selv om det skulle snu og bli han som ønsker gå fra bordet. Jeg har vokst opp med at alle sitter sammen gjennom hele måltidet, og håper på at vi klarer det samme.

Skrevet

Vi praktiserer ikke det. Jeg er ferdig å spise lenge før ungene, og har stort sett ryddet ferdig lenge før de er ferdig å spise. Så setter jeg meg sammen med dem og drikker en kopp kaffi når jeg er ferdig å rydde. Skjønner godt at ungene ikke har tålmodighet til å sitte ved bordet når de er ferdige å spise. Det blir mer stressende for dem som sitter og spiser også da. Må skynde seg fordi noen sitter og venter. Når vi spiser ute er det annerledes.

Skrevet

Vi jobber litt forsiktig med at hun skal sitte til vi er ferdige, men så elsker hun middag og spiser gjerne masse(med andre ord blir sittende nesten like lenge som oss). Men det er ikke så lett med en 2 åring som slår seg helt vrang....

Trassalder sa du? I full blomst.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ungene må sitte til begge har spist opp. Vi voksne sitter jo gjerne å prater og de skal slippe å sitte der for det:)

Begynte med den regelen når minstemann begynte å spise mat sammen med oss

Skrevet
Praktiserer dere dette hjemme hos dere, og hvor gamle er barna da dere ev startet m d? Vår lille på 2 1/2år spiser lite middag, og kommer gjerne bare opp å pirker i maten. Hvis vi sier at han må sitte rolig til vi andre er ferdig blir d bare kaos føler jeg. Tenkte kanskje å prøve å praktisere st han må sitte til de andre barna var ferdige.. Problemet er at vi er mye sammen md mine søsters barn, og der praktiserer de nesten fri barneoppdragelse. Gutten på snart fem slipper å sitte vd bordet til de andre er ferdige, og er heller ikke noen middagsgutt. Synes dett er noe jeg vil ta tak i snart, ser jo d praktiske med at han kan sitte ferdig når vi spiser ute etc. Noen synspunkter?

HEr jobbes det med å sitt pent mens man spiser og også med ikke å grise med maten. Deretter kan man gå når man er ferdig.

Skrevet

Vi hadde den regelen.

Men så fant Speedy Gonzales på 4, at hun kunne bruke 1,5 time på middagen.

Nå går vi når vi er ferdige i håp om at det kanskje når inn at hun skal kjappe seg^^

Skrevet

Her må de sette seg med bordet, smake på maten, helst spise den, så kan de si takk for maten og rydde sine ting av bordet. Deretter får jeg og mannen noen ord sammen i "fred". Da har vi en regel om at man ikke får være på kjøkken når en har gått fra bordet, da skal de som sitter igjen ha matro.

Skrevet

Her sitter vi til alle er ferdige. Gjort hele tiden og gjelder alle måltider vi spiser sammen. Er vi sammen med flere, selskaper ol. Får barna gå når alle barna er ferdig å spise.

Synes det er koselig. Og vi benytter tiden med å snakke om hva som har skjedd i løpet av dagen.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det "fri barneoppdragelse" å la barna forlate bordet før alle er ferdige!

Vi har to små på 2 og snart 4! Vi har det sånn at det er ikke lov å grise og man skal sitte rolig og spise. Når man er ferdig tar man tallerkenen bort til kjøkkenbenken og sier takk for maten.

Å sitte til alle er ferdige funker ikke hos oss og jeg tenker at det kan komme litt senere! Jeg har 2 VILTRE barn, men kaller det ikke fri barneoppdragelse fordi mine barn ikke sitter stille til alle er ferdig. Da hadde måltidet vårt bestått i hovedsak av at jeg hadde kjeftet og irrettesatt.

Vi gjør forskjellig, det som man selv syns er bra for sin familie!

Skrevet

Her sitter banet vårt til h*n er ferdig. Er det andre barn til stede må man vente til alle barna er ferdig.

Skrevet

Her gjør vi ikke det, men det er fordi jeg bruket opp mot 1 time på å dpise middag.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hos oss må barna sitte en rimelig tid, slik at alle kan rekke å få spist. Det finnes barn som bruker uendelig lang tid på å få i seg et måltid. Noen gjør det som en maktdemonstrasjon, andre bare er slik. Og jeg ville synes det var helt urimelig å kreve at alle barna må sitte en og en halv time ved middagsbordet for eksempel. Da får heller det "langsomme" barnet spise alene etter en tid, og kanskje øve seg på å få opp farten.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet
Nja...treåringen får som regel gå fra når han er ferdig. Vi jobber med at han skal sitte fint og rolig MENS han spiser, og jeg tror det er nok arbeid for han! Hvis vi voksne skal ha et håp om å fullføre middagen noen lunde fredfult, så må vi gjøre det på denne måten. Så får vi se når han blir større, og forhåpentligvis har litt mindre mark i rompa!

Signerer denne!

Før jeg fikk barn var jeg helt bestemt på at barna skulle sitte ved bordet til alle var ferdige... men den kamelen har jeg svelget for lenge siden :)

Synes heller det Guttaboys sier er viktig!

Men hvis vi har gjester eller hun har venninner som spiser middag hos oss, så må hun alltid vente til de andre barna også er ferdig. Det gjelder forsåvidt også barna som er gjester. Og hittil har det fungert veldig greit.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Her spiser ungen til han er mett i magen, og da kan han gå fra bordet. Dette er som regel lenge før vi er ferdige.

Skrevet

Her sitter vi til alle er ferdige. Gjort hele tiden og gjelder alle måltider vi spiser sammen. Er vi sammen med flere, selskaper ol. Får barna gå når alle barna er ferdig å spise.

Synes det er koselig. Og vi benytter tiden med å snakke om hva som har skjedd i løpet av dagen.

Akkurat som hos oss:-)

Skrevet

Her sitter vi nesten alltid sammen til alle er ferdige. Middagen er i hverdagen ofte det eneste felles måltidet for alle, og da prater vi sammen om dagen som har gått o.l. Sitter som regel 30-45 min, ettersom hvilken mat vi har, og om det er noe som skal foregå av fritidsaktiviteter den dagen. Barna er 1, 5 og 11.Lillegutt på 1, er en skikkelig matelsker, og sitter mer enn gjerne og plukker i seg mat leeenge. Den vi har måttet jobbe mest med er tuppa på 5, for hun er en uroskråke av dimensjoner, og veldig lite glad i mat!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her i huset får ungene gå fra bordet når de er ferdige. Men de må spise ordentlig og når de går fra bordet, får de ikke komme tilbake. Da er de ferdige. Vi prater og koser oss og har det hyggelig rundt bordet uansett, og vi voksne sitter selvfølgelig til alle er ferdige. Det samme gjør de to eldste oftere og oftere, helt av egen vilje.

Gjest April barn <3
Skrevet

Vår eldste på 4år får gå fra bordet når han er ordentlig mett. Har vi andre barn på besøk så får de gå når alle barna er ferdige.

Skrevet

Her sitter vi med bordet til alle er ferdige. Det varierer hvem som er først ferdig, da alle egentlig er sneglete med å spise. Om 3-åringen er ferdig først sitter hun med bordet til vi er ferdige å spise, men da får hun gå fra bordet da vi ofte blir sittende å skravle litt etter vi er ferdige. Men om vi er ferdige før henne, sitter vi å venter til hun er ferdig, om det tar 5 min eller 40 min.

Vi har ei veldig rolig jente, så hun er den som klarer å sitte i ro. Men hadde hun vært full av makk bak, hadde hun nok fått gå fra bordet når hun var ferdig å spise :) Er ikke vitsi å plage dem mer enn nødvendig! De lærer seg tidsnok å vente med å vente på å gå fra bordet.

Skrevet

Mine må sitte til alle barna er ferdige. Storebror sliter litt med det siden lillesøster bruker LAAAAANG tid på å få i seg maten.

Men vi må gjøre det slik pga storebror kaster i seg maten og mener han skal gå med en gang, lilleøster blir da plutselig ferdig samtidig - uten å ha fått spist noe særlig. Hun får mer ro til å spise når alle sitter ved bordet.

Fungerer nå helt fint etter en liten innkjøringsperiode :)

Begynte med dette da lillesøster begynte å spise ;)

Har jo oppdaget at de flese barn jeg kjenner IKKE har det sånn hjemme. men spiser de hos meg må de pent følge husets regler ;)

Skrevet

Siden barna mine er små, 1 og 2,5 år, får de gå fra bordet når de er ferdige. Kommer aldri til å tvinge dem til sitte og vente på oss voksne, det ser jeg ikke noe poeng i.

Men jeg håper at vi kan klare å ha en såpass hyggelig stemning, med koselig prat, at de selv velger å sitte når de blir eldre. Er mer opptatt av stemningen og tonen vi har, enn regler.

Skrevet

Hos oss fungerer det ikke å kreve at gutten sitter i ro så lenge. Fra han var bitteliten erfarte vi at han spiste mer hvis han fikk gå litt til og fra bordet. Enten det eller å sitte for seg selv foran tv.

Selvfølgelig er ikke dette noe jeg er stolt av, men pga autisme så har vi andre ting vi kjemper mer for. Noen ganger må man bare gjøre det som fungerer best der og da. Nå er gutten fem år og mye roligere, nå kan han sitte i ro av og til når vi har besøk eller er borte.

Synes ikke dette er fri oppdragelse, bare en annen måte å gjøre det på.

Synes heller ikke du HI skal blande deg oppi hva de andre ungene gjør. Hvis du er så bestemt på at din unge skal sitte i ro så må du få ungen din til å forstå at han skal gjøre det du sier uansett hva de andre ungene gjør. Sikkert vanskelig, men du kan ikke bestemme over andres unger. Dette ga jeg beskjed om til min bror som prøvde å holde min i ro ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...