Gå til innhold

Trenger negativt input ang dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har såååååååå lyst på en hund eller katt!!!! Det er sikkert slike dere babysjuke føler det, bare at jeg har det for hund/katt nå. Tenker på det hele tiden nesten nå og er faktisk litt misunnelig på alle som har en hund eller katt. Men vi kan ikke skaffe oss noen av delene nå. Kanskje når huset er ferdig, men kanskje ikke da heller siden vi har barn med allergi :( Må i hvertfall bruke mye tid da på å finne raser som de tåler, så det vil ikke bli noen dyr med det aller første.

Kan noen ramse opp alt det negative med å ha hund/katt slik at jeg får moderert trangen min til å ha et dyr? Akkurat nå er de rosenrøde brillene mine på :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hår! Og hår og hår og hår. På alle klær, alle puter, i hele sofaen. Yuch.

Og som de lukter.... :S

Og slimer (bikkjer).

MÅ luftes , i 20 minus og tidlig på morran.

Våt pels lukter spyyyy... Blæh :S

Sånn, gikk det over...?

Skrevet

Vel, med barn med allergi så vil jeg si det stopper seg selv...

Hilsen eks-rasekatt- og rottweilereier, med allergibarn...

Skrevet

Det finnes desverre ingen raser som er helt frie for allergener, selv om noen raser regnes som "allergivennlige".

Så hvis dere har barn i huset med allergi bør du i hvertfall vente til de har flyttet hjemmeifra :)

Skrevet
Har såååååååå lyst på en hund eller katt!!!! Det er sikkert slike dere babysjuke føler det, bare at jeg har det for hund/katt nå. Tenker på det hele tiden nesten nå og er faktisk litt misunnelig på alle som har en hund eller katt. Men vi kan ikke skaffe oss noen av delene nå. Kanskje når huset er ferdig, men kanskje ikke da heller siden vi har barn med allergi :( Må i hvertfall bruke mye tid da på å finne raser som de tåler, så det vil ikke bli noen dyr med det aller første. Kan noen ramse opp alt det negative med å ha hund/katt slik at jeg får moderert trangen min til å ha et dyr? Akkurat nå er de rosenrøde brillene mine på :P

Ja, skal vi se. Våt hund stinker, det gjør forøvrig kattepiss også:-) Hunde- og kattehår flyr rundt i huset, og det er veldig "festlig" å finne dette krydderet som kalles kattehår, i smøret eller ett annet pålegg for den del.

Man må skaffe hunde/kattevakt hvis man skal på ferie, så sant man ikke skal ha dyret med på ferie.

Det er dyrt,særlig hvis dyret blir påkjørt eller skadet på annen måte eller hvis du skal vaksinere /kasterer/sterilisere .

Og er du som meg, skal du gjerne betale dyr forsikring på hunden/den allergivennlige dyre rasekatten,

Skrevet
Har såååååååå lyst på en hund eller katt!!!! Det er sikkert slike dere babysjuke føler det, bare at jeg har det for hund/katt nå. Tenker på det hele tiden nesten nå og er faktisk litt misunnelig på alle som har en hund eller katt. Men vi kan ikke skaffe oss noen av delene nå. Kanskje når huset er ferdig, men kanskje ikke da heller siden vi har barn med allergi :( Må i hvertfall bruke mye tid da på å finne raser som de tåler, så det vil ikke bli noen dyr med det aller første. Kan noen ramse opp alt det negative med å ha hund/katt slik at jeg får moderert trangen min til å ha et dyr? Akkurat nå er de rosenrøde brillene mine på :P
Ja, skal vi se. Våt hund stinker, det gjør forøvrig kattepiss også:-) Hunde- og kattehår flyr rundt i huset, og det er veldig "festlig" å finne dette krydderet som kalles kattehår, i smøret eller ett annet pålegg for den del. Man må skaffe hunde/kattevakt hvis man skal på ferie, så sant man ikke skal ha dyret med på ferie. Det er dyrt,særlig hvis dyret blir påkjørt eller skadet på annen måte eller hvis du skal vaksinere /kasterer/sterilisere . Og er du som meg, skal du gjerne betale dyr forsikring på hunden/den allergivennlige dyre rasekatten,

Devon rex fungerer godt for oss med allergi

# 5

Skrevet

Vi kan heller ikke ha dyr inne pga allergi, så vi skal snart kjøpe oss en kanin som vi kan ha i bur ute! Gleder meg veldig (hjerte hjerte) ;)

Eneste negative jeg kan komme på er problemer i forb. med ferier, men det går greit med kanin som kan tas med i lite bur i bilen :)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Hår!

Ødelagte møbler.

Dyrt å ha dyr hvis du skal tenke på alle uforutsette veterinærutgifter.

Lite fleksibelt, og tungvint når man skal reise på ferier osv

Skrevet

Vi får se hva vi gjør. Barna selv vil veldig, veldig gjerne ha dyr, så jeg har lyst til å forsøke, men vil være grundig. Ta dem med i hjem som har den aktuelle rasen og la dem kose med dyrene der for å se om de tåler det, evt kanskje få låne en hund f.eks i et par dager for å se osv. Vi kommer ikke til å skaffe oss et dyr sånn bare på impuls, vi må være varsomme både for barna sin del og det eventuelle dyret.

Skrevet
Devon rex fungerer godt for oss med allergi # 5

Den var jo utrolig bedårende da på sin helt egen litt rare måte. Falt pladask for den og fikk enda mer lyst på katt, hehe... Men takk til dere andre, jeg husker nå en del negative ting med å ha dyr også, og tror jeg skal klare å vente litt til.

Skrevet

Vent noen år! Barn med allergier vokser de veldig ofte av seg eller blir mindre sensitive med årene. Fetteren min kunne nesten ikke være inne til oss når han var liten(2-5år) pga at vi hadde hund, nå er han 13år og de fikk hund selv i fjor vår. Husky til og med så ikke noen allergivenlig type heler!

Skrevet

Vel, hunder trenger mosjon og trening. De skal ha vetrinær besøk som koster noen tusen per gang. Du kan aldri være trygg på at en hund ikke kan finne på å bite, uansett hvor godt du mener du kjenner dyret. Du blir veldig bunden av å ha hund, mer enn med barn faktisk.

Katter pisser og driter der de finner det for godt, selv om de er husrene så finner man ofte avf. i sandkasser og blomsterbed. Katter har lavere terskel for å bite/klore enn hunder og kattens bitt er farligere. Mjauing i paringstid, med mindre du kastrerer/steriliserer, som igjen koster noen tusen.

For ikke å snakke om hår..over alt :s

Skrevet

Hva med å starte med noe lite og enkelt? En hamster? :) Da får barna prøvd seg på å være ansvarsbevisste og dere ser om interessen for dyr virkelig er til stede, eller om de blir leie etter 2 mnd liksom. Hamstere lever i gjennomsnitt 1-2 år, så det er ikke like "stort" som å påta seg ansvaret for en hund som lever 10-15 år :)

Skrevet

Bengalkatt! Vi har det, og har venner med allergi som ikke reagerer i det hele tatt når de er på besøk hos oss.

Det er en veldig sosial og fin rase, og de går godt overens med barn. Oppsøk en oppdretter og dra på besøk. Ta med barna og vær der en stund, kos med kattene og begrav nesene skikkelig nedi pelsen på dem og sjekk om det blir noen reaksjon.

Skrevet

Jeg har dyr selv og ville ikke vært uten de søte små ;) MEN, du kan ikke bare reise på hytten en helg, da må man ha kattepass. Kattene skal slippes ut, inn, matest og koses litt med.

Pels, mye pels, støvsuger hver dag gr. jeg selv har allergi..

Man må lukke dører, vil ikke ha dyrene på kjøkken benken, sengen osv...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Positivt med å ikke ha katt: Du slipper å erte på deg naboene ;)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vi har hund, og må innrømme at det er både positive og negative sider ved å ha et husdyr.

Ettersom du ville ha de negative sidene, så kan jeg si meg enig med Gulosten ang hår. Hunden vår røyter ekstremt for tiden, og jeg støvsuger minst en gang om dagen. I tillegg grer jeg av henne en full bærepose annehver dag. Så finner du noe uten hundehår her i huset, er du heldig!!

I tillegg må man ut på tur før jobb hver eneste morgen, uavhengig av om det er minus 20 grader og snøstorm eller en deilig sommermorgen. Du må også raskt hjem fra jobb for å lufte hunden.

Man blir også veldig bundet mtp ferier og andre ting. Det er dyrt å ha hunden på kennel, og ikke alltid like koselig for hverken hund eller eier. Og skal man i f.eks et bryllup, må man i tillegg til barnevakt skaffe hundevakt.

Ellers må jeg innrømme at hunder er fantastiske dyr. Jeg tror også barn har veldig godt av å vokse opp sammen med dyr, og føle empati og ansvar ovenfor dem. I tillegg er det ingen andre enn hunden min som blir så glad for å se meg, selv om jeg bare har vært borte i fem minutter ;)

Skrevet

Jeg har katt så kan bare svare for det :)

- Hår og pelsdotter overalt. Litt pinlig når gjesten din plukker et kattehår ut av

godteskålen :)

- Ødelagt tapet, vegger og vinduskarmer etter klØrne

- Kattebæsj i hagen (min katt er så gammel at hun har funnet ut at det er lettest å

gjØre det hjemme :) )

- Skal en reise noen sted, om det så bare er for et par dager så man ha kattevakt.

Men jeg ville aldri vært foruten katten min uansett ulemper

Skrevet

Huff.. Vi har hatt hund og aldri aldri mer..

Vi hadde en Sharpei, som visstnok skulle være en allergihund i følge den lokale vetrinæren. Men himmel, han røyta så sinnsykt mye, og han skiftet pels to ganger i året og rakk ikke å felle all pelsen før det var på an igjen. støvsugde to ganger til dagen året rundt. og så sugla han så innmari, det var suggel overalt.

Han ble syk og vi måtte avlive han i fjor, etter det måtte vi bytte ut: sofa, lenestoler, karmer på alle dørene i leil. (han hadde nemlig skrapet de i stykker hver gang han "kjedet" seg) + at jeg måtte male alle dørene vaske veggene siden han sugla oppover veggene. Finner fortsatt den dag i dag enkelte hår etter han i søkker, tepper, jakker osv uansett hvor mye ejg vasker...

Lykke til hvis det blir hund på dere :P;)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hva betyr "sugla"?

Jeg har både hund, katt, marsvin og hest. Negative ting? Ja visst.

Jeg har aldri fri og kan ikke bare reise bort en helg eller dra på ferie uten å avtale pass for alle dyrene.

Det er hår over alt, alltid. Uansett hvor mye du støvsuger. Jeg støvsuger forresten ikke så mye, jeg bruker tørrmopp, men det er likevel hår overalt. Bortsett fra inni kokte egg, men det er bare til du har kakket toppen av dem.

Det koster penger. Mat, veterinær, skoing av hest...

Du får mye frisk luft. Mer enn du vil ha. På disse grå, regntunge novembermorgenene når du egentlig vil trekke dyna opp til nesa og sove litt lenger, må du stå opp. For bikkja skal luftes, alle dyra skal fores og du skal rekke det før du vekker ungene og får dem klare for skolen og deg selv klar for jobben.

På ettermiddagen er det på'n igjen, uansett vær og temperatur.

Det er ikke nok å gå tur med hunden, den må også aktiviseres mentalt. Vi har gått på flere kurs med vår, det anbefales og jeg kan skrive under på at det var lurt. Men det koster også både tid og penger. Og det tar litt tid å få til den mentale treninga den trenger også.

Skrevet

Få dere fisk:))

Hunder er ti ganger mere krevende enn barn. ..

Skrevet

Hundhår overalt, lufteturer, sutring, utgifter, men alltid en god og trygg klem på lager;)

Skrevet

Hår overalt, blir helt gal av det.

Tur året rundt, uansett. Aldri en pause.

Skrevet (endret)

Katt er atskillig mindre strevsomt enn hund!

Vår katt er 10 år nå, og hundene er snart 4 år. Katten lufter seg selv, den drar ikke inn skitt, den bidrar ikke til slitasje på huset.

Katten vår har aldri klort på møbler.

Katten har vært fin for ungene å vokse opp med.

Hundene krever MYE. Lufting og turer, mental trening. En må passe på mer i forhold til barn også, føler jeg.

Hunder betyr mye mer husarbeid enn katt. Etter min erfaring røyter de mer, og de drar inn mye mer skitt.

En hund skraper opp dører, og lager klomerker i parketten (jeg har store hunder). Når de kommer inn fra tur, er de gjerne skitne, og trenger en tur i dusjen. Har til gode å spyle av katta. Den kan være våt og pjuskete når det regner, men det er aldri sand og skitt under magen og labbene på den.

Jeg vil anbefale katt framfor andre dyr, også framfor hamster. En katt er det veldig lite arbeid med, men mye kos. En hamster må ha bur som må rengjøres og skiftes på. Og de er ikke så kos for ungene som en katt er.

Selv liker jeg faktisk hunder best, til tross for at det er mye mer jobb med dem. Men jeg hadde ikke ork til å ha hund da ungene var små, og jeg var i full jobb.

Har hatt hunder før og etter små unger.

Også dette med hår ja. Det er faktisk hår overalt. Mine hunder røyter ikke mye, og jeg støvsuger ofte. Men jeg finner gjerne hundehår i smøret.

Katten er langhåret, og slipper hår i dotter. Av og til mer enn hundene, ettersom de røyter lite. Så hår er det uansett.

Endret av Clue
Skrevet

Hund:

- Stinker når de er våte

- Røyter overalt!

- Må støvsuge huset hver dag i de værste periodene

- Spiser opp maten VI skal ha :P

- Må luftes flere ganger for dag

Katt:

-Tisser overalt (hadde ei som bæsja under badekaret og gjorde sitt fornødne der det passet best i det øyeblikket).

- Klorer opp møbler, river ned planter i vinduet, og en ofte høyt og lavt.

Det er dyrt med dyr, og det kan oppstå mange uforutsette utgifter. Det flyr fort noen tusenlapper om hunden blir skadet. De trenger vaksiner og andre kontroller.

Man kan ikke reise bort en helg, man må alltid ha noen som kan ta vare på dyret.

Jeg vil heller ha katt enn hund om det skal være med det første. Det er en del styr med begge dyrene, og man må planlegge. Som noen over her sier, man kan ikke bare reise bort en helg. Man må skaffe noen som kan passe dyrene mens man er borte, og det blir fort dyrt om man skal ha kennel.

Jeg ville ventet noen år, evt bygd en hundegård og skaffe en hund som kan være mye ute.

Hvis ikke: vent til barna blir større. Mange barn vokser allergiene av seg, eller de tåler mer med årene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...