Gå til innhold

"barn under to år bør ikke i barnehage"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest artikkelen for blir så provosert. De fleste har ikke råd til å gå hjemme 1 år ekstra. Unødvendig artikkel!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ideelt sett så bør de kanskje ikke det, men det er ikke alltid at ideel sett fungerer like bra i praksis

Gjest Mentha
Skrevet (endret)

Generelt sett er samfunnet flinke til å skjære alle i en gruppe over en kam. Det finnes helt sikkert barn som ikke har godt av å gå i bhg før de har passert to år, og det finnes helt sikkert barn som ikke har godt av å gå i bhg før de har passert tre. På samme tid finnes det også barn som ikke har noe problem med å starte i bhg når de er ett.

Endret av Mentha
Skrevet

Er på en måte enig. De har jo selvfølgelig denne overskriften fordi den selger godt nå som så mange skal sende barna sine i barnehage denne tiden. Kyniskt!

Jeg har gjennom utdannelsen min skrevet oppgave om og dermed lest MANGE undersøkelser om å starte i bhg tidlig. Det er jo så individuelt hva som er best og ikke. Om barnehagen er flink til å se barnet (gjerne har en flink kontaktperson i bhg) barnet slipper å ha laange dager (tror det var over 7,5 ca) så er det faktisk positivt. Da er det faktisk bra å starte tidlig i bhg.

De barna det ikke er så positivt for er de som får lange dager (spesielt i starten) og i tillegg er i en barnehage som ikke er så gode til å knytte kontakt med enkeltbarnet.

Skrevet

"Barn under to år er ikke emosjonelt klare for barnehage. De trenger å være hjemme med mor eller far"

"Er barnehagen bra, kan små barn ha glede av å gå i barnehage. MEN det er avgjørende at barnet får en tilknytningsperson og et stabilt og nærværende personale! Er det ikke gode nok ordninger så er det et sjansespill å sende ett lite barn i barnehage! " Kunne ikke vært mer enig!! <3

Skrevet

Bare tull! det finnes INGEN norsk forskning på at barn under 3 tar skade av å gå i bhg.Problemet er som regel hos mor som har store problemer med å overlate barnet til andre.Man skal være en aktiv og flink pedagog om man klarer å tilfredstille og aktivisere/sosialisere barnet hjemme i 3 år alene.

Man ser stor forskjell på barn som begynner i 1-2 års alder og en som ikke har gått i bhg før fylte 3 år.

Hilsen Pedagogisk leder

Skrevet

Link til artikkel?

Står å lese i papirutgaven av dagens VG :)

Skrevet

Samme greie kommer i media hver eneste august...lile sikkert som at julaften kommer 24 desember hvert år...

Skrevet

Det trengs vel ikke mer enn sunn fornuft for å skjønne at de fleste barn har det best hjemme med primæromsorgspersonene rundt seg de første årene.

Jeg tror ikke det er direkte skadelig for ettåringer å gå i barnehage, men jeg tror heller ikke det er det beste for dem.

Skrevet

Ja, kommer hvert år slike artikler...kan jo skremme vettet av foreldre som av ulike grunner ville ha valgt annerledes hvis de kunne....

MEN jeg er VELDIG opptatt av at det skal være voksne i barnehagen som utøver jobben sin GODT. Det er ikke bhg i seg selv, men KVALITETEN På SAMSPILLET MELLOM VOKSEN OG BARN SOM ER VIKTIG.

Har selv vært i ulike bhg og sett voksne jeg IKKE skulle ønske jobbet med mitt barn....

Skrevet

Det står også noe om økt problemadferd pga tidlig barnehagestart. Da kan man lure på om den økte forkomsten av ADHD blant barn kan ha en sammenheng med dette?

Jeg er veldig glad jeg slipper å sende snuppa mi i barnehagen nå som 1.åring, her blir det ikke før tidligst neste år.

Skrevet

Jeg er enig. De fleste barn som har brukbare foreldre hadde hatt det bedre av å være hjemme med en av foreldrene.

At folk ikke har økonomi til det eller hadde likt det er en annen sak.

Skrevet
Bare tull! det finnes INGEN norsk forskning på at barn under 3 tar skade av å gå i bhg.Problemet er som regel hos mor som har store problemer med å overlate barnet til andre.Man skal være en aktiv og flink pedagog om man klarer å tilfredstille og aktivisere/sosialisere barnet hjemme i 3 år alene. Man ser stor forskjell på barn som begynner i 1-2 års alder og en som ikke har gått i bhg før fylte 3 år. Hilsen Pedagogisk leder

Enig :)

Skrevet
Bare tull! det finnes INGEN norsk forskning på at barn under 3 tar skade av å gå i bhg.Problemet er som regel hos mor som har store problemer med å overlate barnet til andre.Man skal være en aktiv og flink pedagog om man klarer å tilfredstille og aktivisere/sosialisere barnet hjemme i 3 år alene. Man ser stor forskjell på barn som begynner i 1-2 års alder og en som ikke har gått i bhg før fylte 3 år. Hilsen Pedagogisk leder
Der må jeg si meg uenig. Hilsen en annen pedagoisk leder
Skrevet

Om du er uenig kan du da vise til noe norsk forskning om norske barn i norske barnehager?

Skrevet

Barna mine har begynt når de har vært 2.5 år. Ser ingen forskjell på dem fra andre. Bortsett fra at de aldri har hatt noe problem med utrygghet når jeg vi levert dem. De var klar for barnehage på alle måter når de begynte syns jeg. Er helt forferdelig å høre om de som ikke finner seg til rette og gråter hver eneste dag det første halvåret. Mine har i alle fall hatt mer eller mindre seperasjonsangst rundt 6mnd -1.5 årsalderen.

Skrevet
Om du er uenig kan du da vise til noe norsk forskning om norske barn i norske barnehager?

Hva vil norsk forskning si? Er det SV og arbeiderpartiet som har laget den i lunsjpausen?

Skrevet

Vi er såååå bortskjemte i Norge. Tenk i USA, England og store deler av Europa hvor barna sendes til daycare center bare uker, måneder gamle....så bekymrer vi oss over at barn på 1, 2 og sikkert også 3 år må i barnehage.

De fleste av oss som er her inne måtte troligmi barnehage leenge før vi selv var fylt året, eller til dagmamma - like herlig borte fra sine foreldre. Gått bra med oss, eller???

Slutt å bekymre dere så ille, media er ogsåmutrolig til å sette ting på spissen

Skrevet

Jeg må faktisk si at jeg som eneste barn i nabolaget med 2 foreldre i full jobb opplevde en del negative konsekvenser med det. Ønsker ikke at barna mine skal fØle på det samme som jeg gjorde, men jeg var litt eldre enn 1 år. De fØrste årene var jeg hos tanten min. Men også barneskolen fØlte jeg at jeg fikk altfor mye ansvar.

Skrevet

Jeg må faktisk si at jeg som eneste barn i nabolaget med 2 foreldre i full jobb opplevde en del negative konsekvenser med det. Ønsker ikke at barna mine skal fØle på det samme som jeg gjorde, men jeg var litt eldre enn 1 år. De fØrste årene var jeg hos tanten min. Men også barneskolen fØlte jeg at jeg fikk altfor mye ansvar.

Husk at det er sikkert mange år siden og de aller fleste barn idag har begge foreldre i jobb. Dine unger vil neppe skille seg ut hvis dere begge må på jobb

Skrevet
Hva vil norsk forskning si? Er det SV og arbeiderpartiet som har laget den i lunsjpausen?

Ikke gjør deg dummere da....

Skrevet
Husk at det er sikkert mange år siden og de aller fleste barn idag har begge foreldre i jobb. Dine unger vil neppe skille seg ut hvis dere begge må på jobb

Det var ikke problemet med at jeg fØlte jeg skilte meg ut, og det er ikke det jeg bekymrer meg for heller. Det er vel heller det evige jaget for å få dagene til å fungere sånn noenlunde. Mangel på kontroll og delvis kaos.

I andre familier var det en helt annen ro (som når vi hadde ferie). Middagen stod på bordet når de kom fra skolen, foreldrene hadde mulighet til å hente barna om det var ruskevær, de kunne hjelpe med lekser fØr kl. 18 (da var jeg trØtt), de slapp å være hjemme alene om morgenen og komme seg selv til skolen selv om det var lyn og torden rundt Ørene mine. Foreldrene vasket klær også andre dager enn sØndagskveld, syns det var skikkelig plagsomt å måtte vente en uke for å ha rent favorittklærne.

Det som er verst for de minste syns jeg er alle de timene de er borte fra foreldrene. Det er hØyt stØynivå og altfor mange inntrykk for en 1 åring til at jeg mener de har godt av å være der 8 timer eller mer i slengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...