Gå til innhold

Hvorfor kan barna velge sjokolademelk til skolemelk???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.
HAr du lest på innholdsfortegnelsen for kakaomelka at den faktisk er sunnere enn de andre variantene av VANLIG melk som tilbys?
Nei jeg har ikke lest på melkekartongen til sjokomelka. Har heller ikke skolebarn. Men tenker du på kalorimessig du da? Eller sukkerinnhold? Fettinnhold? Mange ting som avgjør om noe er sunt eller usunt. Også holdninger til mat og drikke. Uansett så synes jeg det er en uting at man i skoletid hver dag til lunsj skal drikke noe som smaker sjokolade, om det i praksis er sunnere eller ikke. Og hvis først sjokomelk er et tilbud, så er det jo vanskelig å velge noe annet enn dette for også de barna som i utgangspunktet drikker vanlig melk, hvis sjoko er favoritten. Men forstår de som ikke får i barna vanlig melk. Og jeg skønner de med laktoseintoleranse, før det kom laktoseFRI melk som smaker som vanlig melk.

 

Innholdsfortegnelsen finnes i denne tråden på side 2. Ja, den er sunnere da det er litt mindre karbohydrater og mindre sukker og fett i den (med kakaosmak). Og nei, det er ikke vanskelig å velge noe annet, sønnen min velger vanlig melk han. Men for oss som ikke får i oss selv eller barna vanlig melk (tenker på meg selv og minstetupp), er det fullgod alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.
Men nå er det ikke sjokolemelk vi snakker om (bilde 1) men denne (bilde 2)

 

 

Fikk ikke til å lime inn bilde

 

Sjokomelk:

http://www.tine.no/produkter/melk/smaksatt-melk/tine-sjokomelk

 

 

Melk med kakaomelk:

http://www.tine.no/produkter/melk/smaksatt-melk/tine-ekstra-lett-melk-smak-av-kakao-1-4-liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Vil påstå det ikke er sunt å drikke juice hver dag. Både med tanke på fruktsukkeret og syrene.

 

Jeg vil påstå at det er sunt å drikke juice hver dag så lenge det dreier seg om et glass sammen med et annet måltid.

 

Men det er usunt å bruke juice som tørstedrikke og det bør absolutt ikke drikkes utenom måltidene.

 

Her i huset går det i vann, vann og mer vann. Men til frokost drikker vi et glass juice med verdens beste samvittighet og til lunsj (på barnhage/ skole / jobb) drikker jeg vann og ungene et glass melk om de vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.
HAr du lest på innholdsfortegnelsen for kakaomelka at den faktisk er sunnere enn de andre variantene av VANLIG melk som tilbys?
Nei jeg har ikke lest på melkekartongen til sjokomelka. Har heller ikke skolebarn. Men tenker du på kalorimessig du da? Eller sukkerinnhold? Fettinnhold? Mange ting som avgjør om noe er sunt eller usunt. Også holdninger til mat og drikke. Uansett så synes jeg det er en uting at man i skoletid hver dag til lunsj skal drikke noe som smaker sjokolade, om det i praksis er sunnere eller ikke. Og hvis først sjokomelk er et tilbud, så er det jo vanskelig å velge noe annet enn dette for også de barna som i utgangspunktet drikker vanlig melk, hvis sjoko er favoritten. Men forstår de som ikke får i barna vanlig melk. Og jeg skønner de med laktoseintoleranse, før det kom laktoseFRI melk som smaker som vanlig melk.

 

Med tanke på næringsinnholdet du nevner er den sunnere eller minst like sunn. Kakao er også sunt. Så forstår ikke hvorfor det er et problem at ting smaker kakao.

 

å vi snakker ikke om SJOKOMELK, men ekstra lettmelk med kakaosmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.
HAr du lest på innholdsfortegnelsen for kakaomelka at den faktisk er sunnere enn de andre variantene av VANLIG melk som tilbys?
Nei jeg har ikke lest på melkekartongen til sjokomelka. Har heller ikke skolebarn. Men tenker du på kalorimessig du da? Eller sukkerinnhold? Fettinnhold? Mange ting som avgjør om noe er sunt eller usunt. Også holdninger til mat og drikke. Uansett så synes jeg det er en uting at man i skoletid hver dag til lunsj skal drikke noe som smaker sjokolade, om det i praksis er sunnere eller ikke. Og hvis først sjokomelk er et tilbud, så er det jo vanskelig å velge noe annet enn dette for også de barna som i utgangspunktet drikker vanlig melk, hvis sjoko er favoritten. Men forstår de som ikke får i barna vanlig melk. Og jeg skønner de med laktoseintoleranse, før det kom laktoseFRI melk som smaker som vanlig melk.
Med tanke på næringsinnholdet du nevner er den sunnere eller minst like sunn. Kakao er også sunt. Så forstår ikke hvorfor det er et problem at ting smaker kakao. å vi snakker ikke om SJOKOMELK, men ekstra lettmelk med kakaosmak.

 

Hun mener sikker at hvis barna drikker noe som er kjempesunt, men smaker sjokolade, så blir de sjokoholikere siden de da ikke kan klare seg uten sjokoladesmak. For å motbevise teorien: min gutt liker sjokolademelk og sjokoladepudding, men der slutter hans interesse i sjokolade. Spiser verken godis, sjokoladeplater, smågodt eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan

Melk er usunt

Sjokolade er usunt

Kakao er sunt

Vann er sunt og lurt å lærer barna sine at er tørstedrikken, liker ikke ungen melk gi de vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melk er usunt Sjokolade er usunt Kakao er sunt Vann er sunt og lurt å lærer barna sine at er tørstedrikken, liker ikke ungen melk gi de vann.

 

Melk er usunt? Beklager å si det, men du BøR ta utdanning. Melk i store mengder er usunt, men melk som sådan er ikke usunt. Hvor du har lest det vet jeg ikke, men synes det har kommet mye rart fra deg i det siste :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea - kukløsklan
Melk er usunt Sjokolade er usunt Kakao er sunt Vann er sunt og lurt å lærer barna sine at er tørstedrikken, liker ikke ungen melk gi de vann.
Melk er usunt? Beklager å si det, men du BøR ta utdanning. Melk i store mengder er usunt, men melk som sådan er ikke usunt. Hvor du har lest det vet jeg ikke, men synes det har kommet mye rart fra deg i det siste :S

 

Flere linker oppi her som sier det samme... Melk er folk kalver, mange bra næringsstoffer i melk, men de kan man få fra andre kilder kalsium er sunt, men melk er usunt.

 

Beklager å si det men du BøR kanskje slutte å henge deg så veldig opp i meg siden du tydeligvis følger innleggene mine nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare støtte Julia her. Anonym som kritiserer bør kanskje lese seg litt opp på det siste innen kost og ernæring før hun slenger med leppa. På side to i denne tråden har jeg postet en link som dokumenterer faktum at melk er usunt for mennesker, anbefaler den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...