Gå til innhold

Hvorfor kan barna velge sjokolademelk til skolemelk???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen skal få!

Jeg er så lei det norske melkepresset. Melk er ikke spesielt sunt og etter min mening ikke bra for oss mennesker. Jeg husker jeg fikk hmelk på skolen som jeg ikke drakk, det smaker grusomt. Her i huset er det kun mannen som drikker melk fordi han tror han vil få osteoporose av å la vær.. Propaganda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så lei det norske melkepresset. Melk er ikke spesielt sunt og etter min mening ikke bra for oss mennesker. Jeg husker jeg fikk hmelk på skolen som jeg ikke drakk, det smaker grusomt. Her i huset er det kun mannen som drikker melk fordi han tror han vil få osteoporose av å la vær.. Propaganda..

 

Be han lese dette

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/health-concerns-about-dairy-products

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen skal få!

Han er ikke interessert. Vi har kranglet vanvittig mye om dette. Han er fortvilet for barna ikke liker melk og mener jeg er direkte skrudd som mener dette. Du vet, man hører det man vil høre. Hele hans familie elsker melk. Helst en liter for dagen. Det er galskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen skal få!

Jeg har forøvrig lest masse om dette, ikke bare linken din og prøvd å få ham til å forstå. Men han er totalt hjernevasket. Utsagn som 'hvorfor får man melk på skolen hvis det er usunt' og 'barna kommer til å bli så benskjøre'. Jeg sier aldri til barna at de ikke får melk: men jeg tilbyr det ikke heller. Han derimot maser på de om å ta ett glass melk. Kompromisset er blitt yoghurt - noe jeg mener er minst like unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Er ikke juice et alternativ lenger? Det hadde vi muligheten til på skola, enten hel melk, lett melk eller juice. Var oppe for høring om de skulle ta inn sjokolademelk, men det ble nedstemt av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå meg riktig, jeg er ingen motstander av melk, drikker det selv og barna drikker det. Men er opptatt av at melk ikke er sååå sunt at det bare er å drikke store mengder.

 

Men en ting som er snedig å tenke på er:

Nordmenn er de som drikker mest melk i verden....vi er også det landet med størst forekomst av benskjørhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstå meg riktig, jeg er ingen motstander av melk, drikker det selv og barna drikker det. Men er opptatt av at melk ikke er sååå sunt at det bare er å drikke store mengder. Men en ting som er snedig å tenke på er: Nordmenn er de som drikker mest melk i verden....vi er også det landet med størst forekomst av benskjørhet...

 

Det har jeg også prøvd å argumentere med når det gjaldt det norske melkepresset - at her er det faktisk flest i Europa med benskjørhet. Melk og tran til tross. Fikk beskjed om å dra dit jeg kommer fra (er utlending) siden jeg ikke liker ting her... Så ja, folk ER hjernevaska. På samme måte som mange eldre tror at kjøttkaker og fiskekaker, som er iblanda mel så det holder, er sunnere enn rent kjøtt og fisk. Siden man spiste så å si bare det i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare snedig, det er et veldokumentert faktum at melk/meieriprodukter ikke forebygger/hjelper mot benskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen skal få!
Forstå meg riktig, jeg er ingen motstander av melk, drikker det selv og barna drikker det. Men er opptatt av at melk ikke er sååå sunt at det bare er å drikke store mengder. Men en ting som er snedig å tenke på er: Nordmenn er de som drikker mest melk i verden....vi er også det landet med størst forekomst av benskjørhet...
Det har jeg også prøvd å argumentere med når det gjaldt det norske melkepresset - at her er det faktisk flest i Europa med benskjørhet. Melk og tran til tross. Fikk beskjed om å dra dit jeg kommer fra (er utlending) siden jeg ikke liker ting her... Så ja, folk ER hjernevaska. På samme måte som mange eldre tror at kjøttkaker og fiskekaker, som er iblanda mel så det holder, er sunnere enn rent kjøtt og fisk. Siden man spiste så å si bare det i gamle dager.

 

Dette viser bare hvor mye som henger igjen fra "gamle dager". Den gamle generasjonen mener at brød og melk er det beste du kan få i hele verden, der de går med rullatorer og benskjørhet herifra til månen. De tar tran fordi de ikke tør å gå ut døren uten, samtidig som de er syke hele tiden.

Jeg blir helt gal av melk og tranmaset. Det er faktisk hjernevask.

 

Jeg kuttet ut melk helt fra min kost, ikke med vilje, det bare ble slik. Jeg sluttet å føle meg doven med en eneste gang. Det er også herlig å aldri smake den grusomme bismaken til melken igjen. Det er så merkelig at vi mennesker skal bruke melka som er til kalvene i nesten alt vi lager. Og at man skal LÆRE SEG å like melk. Dette er noe av det mest vanvittige jeg hører. "Barn må lære seg å like melk" - Hvorfor det egentlig? Det eneste svaret man får på dette er "fordi det er sunt" og "Det inneholder kalsium". Vet du hva, det er det mye annet som gjør også.

 

Jeg har troen på fysisk aktivitet og et sunt kosthold. Kalsium og andre vitaminer kan man få fra helt andre steder enn tran og melk...

 

Mannen min har forøvrig litt sprø ledd. Så rart. (ironi..)

Endret av Ingen skal få!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå meg riktig, jeg er ingen motstander av melk, drikker det selv og barna drikker det. Men er opptatt av at melk ikke er sååå sunt at det bare er å drikke store mengder. Men en ting som er snedig å tenke på er: Nordmenn er de som drikker mest melk i verden....vi er også det landet med størst forekomst av benskjørhet...
Det har jeg også prøvd å argumentere med når det gjaldt det norske melkepresset - at her er det faktisk flest i Europa med benskjørhet. Melk og tran til tross. Fikk beskjed om å dra dit jeg kommer fra (er utlending) siden jeg ikke liker ting her... Så ja, folk ER hjernevaska. På samme måte som mange eldre tror at kjøttkaker og fiskekaker, som er iblanda mel så det holder, er sunnere enn rent kjøtt og fisk. Siden man spiste så å si bare det i gamle dager.

 

Dette viser bare hvor mye som henger igjen fra "gamle dager". Den gamle generasjonen mener at brød og melk er det beste du kan få i hele verden, der de går med rullatorer og benskjørhet herifra til månen. De tar tran fordi de ikke tør å gå ut døren uten, samtidig som de er syke hele tiden.

Jeg blir helt gal av melk og tranmaset. Det er faktisk hjernevask.

 

Amen to that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen skal få!

Det er jo litt rart at vi voksne har lov å "velge bort" mat fra kosten vår, som melk og tran, mens barn må "lære" seg å like det. Jeg syns det er helt feil. Jeg spiser ikke mat jeg ikke liker. Det er lov å ikke like ting.

 

Kjenner at jeg litt i overkant opptatt av dette med melk og tran, men det har sine gode grunner, selv om jeg er svært vant til etterhvert å bli sett rart på når jeg sier disse tingene. Det kjenner du nok til også Babymama. Det er ikke lov å si slikt om gullet - nemlig melk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt rart at vi voksne har lov å "velge bort" mat fra kosten vår, som melk og tran, mens barn må "lære" seg å like det. Jeg syns det er helt feil. Jeg spiser ikke mat jeg ikke liker. Det er lov å ikke like ting.

 

Kjenner at jeg litt i overkant opptatt av dette med melk og tran, men det har sine gode grunner, selv om jeg er svært vant til etterhvert å bli sett rart på når jeg sier disse tingene. Det kjenner du nok til også Babymama. Det er ikke lov å si slikt om gullet - nemlig melk..

 

Jepp, kjenner til det ja. Helsesøster ble helt satt ut når jeg takket nei til tranflasken hun prøvde å prakke på meg. Når hun begynte å promotere Nestlé babygrøt bare jattet jeg med, gadd ikke ta diskusjonen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole var sjokomelken sukkerfri, det er IKKE juicen.

Ergo var det "sunnere" med sjokomelk.

Den var ikne til salgs i butikken, de produserte den kun til skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingen skal få!

Haha, ja, faktisk her om dagen kastet jeg tranflaskene jeg fikk på tvillingenes 6ukers kontroll.. Hun kunne med fordel gitt de flaskene til noen andre. Som hun sa "Jeg tar tran hver dag jeg" - kunne f.eks brukt de på seg selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Har drukket melk til hvert eneste måltid hele livet jeg. Overforbruker av melk. Drikker altfor mye, elsker det :) har hatt mine knall og fall oppigjennom, aldri brukket noe. Samme med sambo.

Ja seff er det fruktsukker i fruktjuice!! Seriøst, er det usunt også nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolejenta her kommer til å få sjokomelk i år. Hun har hatt vanlig lettmelk i to år nå.

Hadde ikke sjokomelka som tilbys vært like " sunn" som vanlig melk så hadde hun ikke fått.

Til måltidene på SFO ( frokost og mellommåltid) drikker hun vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drukket melk til hvert eneste måltid hele livet jeg. Overforbruker av melk. Drikker altfor mye, elsker det :) har hatt mine knall og fall oppigjennom, aldri brukket noe. Samme med sambo. Ja seff er det fruktsukker i fruktjuice!! Seriøst, er det usunt også nå?

 

Jeg skrev om sukker i forhold til henne som laget juice uten sukker, det er klin umulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det.

 

Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.

 

HAr du lest på innholdsfortegnelsen for kakaomelka at den faktisk er sunnere enn de andre variantene av VANLIG melk som tilbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.

 

Den laktoseFRIe melka til Tine smaker (omtrent) som vanlig melk. Jeg drikker det selv og synes den er ok. Forøvrig synes jeg at dette med sjoko/jordbærmelk i skolen er en uting. Liker ikje det ALT må smake sukker og godteri for å være godt. Hvorvidt alle barna må drikke (og like) melk er da en annen sak. Jeg hadde nok gitt barnet mitt vann hvis han ikje likte melk. Jeg drakk forøvrig selv bare vann da jeg var barn pga laktoseintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drukket melk til hvert eneste måltid hele livet jeg. Overforbruker av melk. Drikker altfor mye, elsker det :) har hatt mine knall og fall oppigjennom, aldri brukket noe. Samme med sambo. Ja seff er det fruktsukker i fruktjuice!! Seriøst, er det usunt også nå?

 

Vil påstå det ikke er sunt å drikke juice hver dag. Både med tanke på fruktsukkeret og syrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Det er veldig lett å velge vanlig melk i stede for melka med sjokoladesmak. Både på skolen der jeg jobber og i klassene til mine egne unger, er det flere som har vanlig lettmelk enn melk med sjokoladesmak.

 

Denne tråden er jo ganske typisk også. Folk hyler opp om hvor ille det er med denne melka og at det skulle vært forbudt og jeg vet ikke hva - uten å vite hva slags melk det er snakk om. Og når noen opplyser om næringsinnhold som viser at det så og si ikke er noen forskjell på disse to melketypene i næringsinnhold, den med sjokolade har til og med færrest karbohydrater, da overser man bare det og fortsetter å være sjokkert over at barn kan få sjokolademelk på skolen.

 

Bare slapp helt av, ingen barn får servert sjokolademelk på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken
Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.
HAr du lest på innholdsfortegnelsen for kakaomelka at den faktisk er sunnere enn de andre variantene av VANLIG melk som tilbys?

 

Nei jeg har ikke lest på melkekartongen til sjokomelka. Har heller ikke skolebarn. Men tenker du på kalorimessig du da? Eller sukkerinnhold? Fettinnhold? Mange ting som avgjør om noe er sunt eller usunt. Også holdninger til mat og drikke.

 

Uansett så synes jeg det er en uting at man i skoletid hver dag til lunsj skal drikke noe som smaker sjokolade, om det i praksis er sunnere eller ikke. Og hvis først sjokomelk er et tilbud, så er det jo vanskelig å velge noe annet enn dette for også de barna som i utgangspunktet drikker vanlig melk, hvis sjoko er favoritten. Men forstår de som ikke får i barna vanlig melk. Og jeg skønner de med laktoseintoleranse, før det kom laktoseFRI melk som smaker som vanlig melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest de første svarene her, men når det gjelder at sjokomelken er laktoseredusert (vanlig laktoseredusert smaker jo grusomt så skjønner at den var tilsatt sjokoladesmak), så må vi ikke glemme at det nå faktisk finnes laktoseFRI vanlig melk, som faktisk smaker akkurat som vanlig lettmelk (det er garantert fra Tine på kartongen iallfall). Vet ikke om denne finnes i skolemelkstørrelse, men gjør den ikke det, så burde de ha det. Om det finnes valget med sjokomelk på skolen så spørs det om det er så lett å velge vanlig lettmelk for ett barn, når barnet ved siden av drikker sjokomelk.

 

Men nå er det ikke sjokolemelk vi snakker om (bilde 1) men denne (bilde 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...