Gå til innhold

SUNT! Ikke SUNDT!

Anbefalte innlegg

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg sliter med dysleksi og vegrer meg alltid for å skrive noe, skriver Labj.

Opplegget er at du må skrive, alt du orker, og det av den enkle grunn at vi som ikke klarer å dy oss for å peke på skrivefeil, vi ser forskjell på slurv og helt klart noe skribenten burde kunne, og på feil som dyslektikere gjør.

Særskrivingsfeil er noe av det mest håpløse jeg ser. Regelen er jo like enkel som den er banal: Hvis et ord uttales som ett ord, så skal det også skrives som ett ord.

Jeg ser at andre her bl.a. har påpekt feil bruk av hun/henne og han/ham, og det er en type feil som blir mer og mer utbredt. Det virker ikke som lærere i grunnskolen ikke behersker dette selv heller, og dermed blir det ikke rettet og man får vranglærte elever. Det gjelder forsåvidt mange andre feil også, kunnskapen om norsk rettskriving er på vikende front. Dessverre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blir så lei meg og irritert over dere som alltid skal klage på skrive feil. Jeg sliter med dysleksi og vegrer meg alltid for å skrive noe her inne. Sliter nok med selvtilitten om ikke dere uvitene skal trøkke oss som sliter enda mere ned i søla. ;( skjerp dere

De fleste dyslektikere jeg kjenner er sjeleglad for å bli rettet på (på hyggelig måte), slik at de kan lære seg å skrive/uttale et ord riktig. Sånn tafatt holdning som "jeg har dysleksi, og påberoper meg derfor retten til å skrive masse feil, samtidig som ingen skal kritisere meg siden jeg har null interesse av å lære hvordan det egentlig skrives" er ikke noe positivt.

Jeg tåler fint at venner retter på meg på en ordentlig måte. Men vegrer meg fortsatt å skrive noe her inne, i frykt for å virke dum. Jeg har tydlig vis grunn til å vegre meg. Når jeg får slengt kommentarer på at jeg er lat som ikke å lære meg å skrive riktig. Takk for dagens oppløfter

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Blir så lei meg og irritert over dere som alltid skal klage på skrive feil. Jeg sliter med dysleksi og vegrer meg alltid for å skrive noe her inne. Sliter nok med selvtilitten om ikke dere uvitene skal trøkke oss som sliter enda mere ned i søla. ;( skjerp dere
De fleste dyslektikere jeg kjenner er sjeleglad for å bli rettet på (på hyggelig måte), slik at de kan lære seg å skrive/uttale et ord riktig. Sånn tafatt holdning som "jeg har dysleksi, og påberoper meg derfor retten til å skrive masse feil, samtidig som ingen skal kritisere meg siden jeg har null interesse av å lære hvordan det egentlig skrives" er ikke noe positivt.
Jeg tåler fint at venner retter på meg på en ordentlig måte. Men vegrer meg fortsatt å skrive noe her inne, i frykt for å virke dum. Jeg har tydlig vis grunn til å vegre meg. Når jeg får slengt kommentarer på at jeg er lat som ikke å lære meg å skrive riktig. Takk for dagens oppløfter

Altså, dysleksi er lærevansker. Dette betyr IKKE at man automatisk skriver masse feil, det betyr at man lærer senere (og muligens ved hjelp av andre metoder), enn gjennomsnittet. Når man har problemer med skriving av enkelte ord, så bør man skrive disse ordene mest mulig - nettopp for å lære.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Altså, dysleksi er lærevansker. Dette betyr IKKE at man automatisk skriver masse feil, det betyr at man lærer senere (og muligens ved hjelp av andre metoder), enn gjennomsnittet. Når man har problemer med skriving av enkelte ord, så bør man skrive disse ordene mest mulig - nettopp for å lære.

Du er forresten ikke lat, men kanskje litt likegyldig. Jo mer man leser av ORDENTLIG litteratur (ikke VG med masse skrivefeil) og skriver brev, innlegg, dagbok osv - trener på rettsskriving, desto flinkere blir man.

Skrevet

Gjesp.

Skrevet

Andre daglige feil:

Egene - egne

Venninde- venninne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...