Gå til innhold

Ned 5 kg på 6 uker, realistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det realistisk av meg å gå ned 5 kg på 6 uker? Med et kaloriinntak på mellom 1000-1200 per dag?

noe gåturer. Har allerede gått ned 1,5

Videoannonse
Annonse
Gjest Gul stjerne
Skrevet

Tja, i forhold til kalorimengden du mener å innta er det mulig og litt til. Men jeg tror du kommer til å sprekke når du mener å spise så lite.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Men hvis du ikke sprekker kommer du til å gå ned mer enn fem kilo, kanskje seks-syv, det kommer an på hvor mange og lange gåturer.

Skrevet

Jeg har gått ned 4 kg på en måned. Spiser 1800 kcal om dagen. Men er veldig aktiv (trener ca 3 ganger i uka og beveger meg mye på jobb).. Har kuttet ut alt sukker og spiser med måte.

Skrevet

Om du går inn på diett.no kan du sjekke hvor mange kalorier du kan spise for å gå ned fem kilo på seks uker. Den regner ut fra høyde, vekt og aktivitetsnivå. Det er også en kalkulator for hvor mye kalorier du bruker på å gå tur i ulikt tempe, andre aktiviteter osv.

Spiser du 1000-1200 ckal over så lang tid vil kroppen suge til seg alle kalorier som du såiser når du begynner å spise normalt igjen, fordi den går i sparemodus. Kroppen er desegnet for å overleve ved å gjøre dette. Går du ned mer enn en kilo i uka vil du miste mer muskler enn fett, og mskler forbrenner jo fett, noe som er lite gunstig for deg når du er ferdig på diett. Det er noe slit å trene for å få tilbake muskelmassen.

Hva med å gå en uke på sykehusdietten for eksempel (en spsiell suppekur - goolgle) for en kickstart... for deretter å regne deg frem på diett.no for å beregne resten av kaloribehovet ditt. Da er det i såfall ingen problem for deg å gå ned fem kilo på seks uker.

Skrevet

1000-1200 kcalorier er alt for lite. 1600 er minimum på grete rhoede nå, men jeg bruker legge meg på 1450 jeg. et kilo i uka er ikke uvanlig. sjekk ut psmf, der går man raskt ned =)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg registrerer alt jeg spiser på roedeklubb.no (gratisversjonen) Ligger mellom 900-1200 kalorier daglig, i går var det lørdag så da ble det 1590 kalorier. I ukedagene klarer jeg meg fint på rundt 1000 +/-

Så fint at det er et håp om at jeg kan få det til:)

-HI

Gjest Verpehøna
Skrevet

Du vil gå ned mye vann og muskelmasse med denne "dietten". Hvilket fører til at du mest sannsynlig legger på deg igjen når du begynner å spise mer, ettersom muskler trenger mer energi enn fett for å forbrenne mat.

Skrevet
Du vil gå ned mye vann og muskelmasse med denne "dietten". Hvilket fører til at du mest sannsynlig legger på deg igjen når du begynner å spise mer, ettersom muskler trenger mer energi enn fett for å forbrenne mat.

Jeg gjør en livsstilsendring og har ikke tenkt til å spise noe særlig mye mer etter jeg har gått ned i vekt :) Kanskje 1200-1400 kalorier per dag + mer aktivitet.

Skal til sammen ned 10 kg

-HI

Gjest Verpehøna
Skrevet

Ok. Men hvor har du funnet ut at dette er en god måte å gjøre det på? Går du på kurs? Det høres for meg veldig feil ut med så få kalorier per dag i tillegg til mer aktivitet. Du bør vel ligge på minst 2000 og trene en 4-5 ganger i uka/gå mer turer osv? Med så få kalorier så vil du vel ikke gå ned noe særlig, ettersom kroppen sparer på alt den får i seg? Slik det høres ut nå skulle man nesten tro du skulle ned ca 100 kg. Ja, jeg er veldig kritisk men hvis du får råd og veiledning fra en fagperson ved denne så skal jeg slutte sporenstreks :)

Skrevet

Du trenger en viss mengde kalorier for at kroppen i lengden skal fungere. Om du har tenkt å spise så lite kalorier som du sier etter endt kur, tror jeg virkelig ikke dette er bra for kroppen din. Jeg for eksempel som er 70 kg 170 høy Må ha 1450 ckal om dagen, uansett om jeg slanker meg eller skal leve sånn for at dette ikke skal være skadelig.

Det er din kropp, men hadde jeg vært deg ville jeg nok ha undersøkt litt før du fortsetter denne kuren, og ødelegger forbrenninga og kroppen din helt.

Skrevet

Har gått i "kjæreste-fella" og en lengre periode veid 90 kg. Er nå nede på 85,5 og ønsker å gå ned til ca 75. Håper å være nede i 75 innen jul, gjerne før. Spiser nå 900-1200 kalorier per dag, mye grønnsaker, noe kjøtt,ost, melk og grovt brød /knekkebrød. Føler ikke jeg sulter meg i det hele tatt, synes faktisk jeg spiser en god del! tidligere spiste jeg kun middag, men da to porsjoner..sjeldent frokost og andre ting fast, ble lett potetgull og brus hvis vi hadde det, eller at jeg var så sulten når jeg endelig skulle spise at jeg spiste alt for mye. Nå har jeg 4 små måltider ila dagen og føler jeg blir passelig mett hver gang.

Jobber lange dager nå i ca 2 mndr fremover, så det blit liten tid til gåturer nå. Med mye jobbing er det desto lettere å spise lite, for det blir ikke tid til "kjede-spising" slik som tidligere.

med inntak på 900-1200 kalorier nå i et par mndr tid, uten særlig aktivitet (pga tidsmangel) håper jeg å gå ned i vekt. Når jeg har kommet til ca 75 kg, så kan jeg gjerne begynne å spise noe mer...feks 1500-1600 kalorier, men da bør jeg også gå 1 times turer i rask gange 2-4 ganger per uke, for da tror jeg at jeg vil klare å holde vekta.

Hoveddelen av kostholdsomleggingen er at jeg nærsmest har kuttet ut brus og godteri. drikker kun brus på lørdager, enten en 0,5 l flakse eller en brusboks. tidligere kunne det bli opptil 2 liter ila helga. Spiser godteri/chips kun lørdager, og mye mindre enn før. Tidligere var det "helg" fra torsdag-søndag og det ble alt for mye godteri. (type 05 kg smågodt, 200 g sjokolade og 200 g potetgull) Dette vil jo abolutt bidra veldig til at jeg går ned i vekt, for så mye godteri som jeg spiste før er jo helt vanvittig!

I tillegg tar jeg mer salat/grønnsaker og mindre ris/pasta/poteter/saus/dressing, og kun 1 porsjon til middag. Har også byttet fine rundstykker med grovbrød eller knekkebrød.

Skrevet

Hvorfor ikke bare gjøre det beste du kan, så får vekta gå nedover som den gjør?

Min kropp er i alle fall mye mer avansert enn at det går an å regne kalorier ut og inn.

Skrevet

Med burde være fullt mulig. Mannen min gikk ned 6 kg på to uker, bare ved å spise mindre måltider, stolt av ham:)

Skrevet

Du må ikke glemme at om du over en lengre periode spiser så lite kcalorier så vil kroppen din spare på alle fettreserver du har fordi du har så stort kcaloriunderskudd.

Skrevet

Here we go again. Kaloribehov avhenger av høyde, vekt, aldre, kjønn og aktivitetsnivå. 1000 kalorier kan virke som sultekur for noen, mens det for andre er det som skal til for å gå ned en halv kilo i uka. Nå må folk slutte å snakke som om dette ikke er relativt.

Er du 160 og veier 50 kg, skal du heller ikke ha like stor dose av de ulike nøringsstoffene som en på 180 og 70 kg.

Forøvrig er det helt vanlig å gå ned mellom en halv til en kilo i uka. Mer enn det anses som usunt (tap av muskelmasse, osv).

Skrevet
Hvorfor ikke bare gjøre det beste du kan, så får vekta gå nedover som den gjør? Min kropp er i alle fall mye mer avansert enn at det går an å regne kalorier ut og inn.

Det er ikke min. Jeg regnet ut hva jeg forbrant i i løpet av et døgn i forhold til høyde, vekt og aktivitetsnivå. La meg på et 500 kal underskudd og gikk ned en halv kilo i uken. Ren matematikk og fungerte som klokka.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Hei igjen Hi :)

Jeg kom til å tenke på deg og hva jeg svarte deg på denne tråden, etter at jeg for moro skyld registrerte hvor mye jeg spiste i løpet av dagen, og kalorimengden på dette.

Mitt dagsforbruk av kalorier landet på 1050 første dagen jeg registrerte. Da Spiste jeg bevisst og kontrollert, men sultet meg ikke. På slutten av dagen så jeg at kaloriforbruket mitt var svært lavt, så jeg spiste en god kvelds for å ikke spise altfor lite. Likevel landet jeg på litt over 1000 kalorier.

Poenget mitt er at jeg aldri før har beregnet hvor mye jeg spiser, og ut fra dette dømte jeg deg nedenom og hjem og en solid sprekk på grunn av ditt lave kaloriinntak.

Nå ser jeg at jeg kan ha tatt feil :)

Lykke til, nå har jeg bedre tro på prosjektet ditt!

Skrevet

Det viktigeste er å lage seg en diett som man kan leve med. Hvis ikke sprekker man lettere, og det kan være vanskelig å hente seg inn igjen.

Skrevet

Det viktigeste er å lage seg en diett som man kan leve med. Hvis ikke sprekker man lettere, og det kan være vanskelig å hente seg inn igjen.

Skrevet

Nurse Jackie:)

Så hyggelig at du tok deg tid til å svare meg igjen!

jeg ble også overrasket da jeg begynte å registrere kaloriinntaket mitt, for jeg føler ikke at jeg spiser lite, hadde trodd det ble flere kalorier enn det egentlig er. Nå har jeg gått ned 2 kg siden jeg begynte, 8-10kg to go!:)

Skrevet

Det går nok så det suser! Selv har jeg gått ned 5.2 kg på 4 uker, men på noe helt annet. Ketolyse. Spiser meg god og mett og er kjempestolt!

Heier på deg.

Skrevet

Hver bidige gang det er en tråd oppe ang kcalinntak og slanking kommer flere drassende med dette sparebluss/sparemodus-tullet, gi dere! Det er ikke et reelt problem!!! Og lavt kcalinntak trenger ikke tilsi muskelsvinn, såfremt en får i seg stor nok mengde protein.

• 2 uker senere...
Skrevet

En liten oppdatering fra meg :)

Har nå gått ned nesten 4 kg , 7 to go! :D

-HI

Skrevet

Da jeg var ti kilo overvektig, meldte jeg meg på Grete roede kurs. Holdt dietten slavisk, gikk tur, 5 ganger i uken og første uken gikk jeg ned 3.5 kilo.

Men vil virkelig ikke anbefale det, var så sulten og kvalm at det var helt forferdelig, men det virket.

Videre gikk jeg ned rundt 1 kilo i uken. Så alt er mulig, bare man er villig til å "pine" seg litt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...