Gå til innhold

Jeg har betalt for utdanningen min selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fem år på høyskolen, ergo frem års studielån.

Mannen min har fire år på høyskolen, ergo fire års studielån. Vi fikk barn under studietiden, og byttet på og være hjemme med gutten det første året. Alt etter hvem somnhadde forelesning. Hadde en sprek oldemor som stilte mye opp for oss. Så lenge vi fortsatte og studere og ikke tok permisjon fikk vi ikke annet enn forsørgestipend fra Lånekassen. Husker ikke nøyaktig beløp, men ca 1500,-i mnd.

Jeg har en venninne som nå skal starte på sin utdannelse. Hun ble alene i fjor og vil som alenemor få dekket sin utdannelse uten særlig studielån.

Er det ikke litt urettferdig at fordi jeg og far er sammen skal vi sitte med studielån til oppover ørene, men fordi hun er alene ikke trenger å tenke på det?

Jeg forstår godt at noen utnytter systemet når det er så urettferdig.

Det er veldig påfallende at mange begynner å studere når de blir alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også betalt for utdanningen min selv, minus stipend fra Lånekassen da.

Er også alenemamma. Hurra for oss, liksom. Eller......

Skrevet

Vi gjorde som dere omtrentlig, pluss deltidsjobbing, minus barnevakt og null forsørgerstipend eller noe. Fikk faktisk null ekstra støtte vi, selv om vi var midt i studier, og i starten av tjueårene.

Derfor jobbet vi hardt, husker jeg var så sliten at det rant fra øynene mine enkelte netter jeg kom hjem fra barjobbing.

Enig i at det er litt urettferdig at man får så utrolig mye mer støtte som aleneforeldre, kunne godt vært litt jevnere fordelt. Samtidig fikk vi jo mulighet til å jobbe ved siden av siden vi var to.

men så måtte vi jo også jobbe mye mer enn mange andre siden vi måtte ha ekstrajobber ved siden av fulltidsstudier. Jobbet ca 20 timer i uka pluss fulltidsstudier og barn - og endte opp med fullt studielån.....

Kanskje vært mer rettferdig om alenemødre også hadde endt opp med litt studielån altså. Ikke bare vi som er to.

Skrevet

På en måte er det jo bra, så får mødrene en slags "ny start" og kan få fart på utdanning og etterhver jobb.

Men jeg SKJøNNER deg. Det er ikke mer enn 1 år siden jeg ble ferdig utdannet, og halve gruppa mi fikk utdannelsen dekket av NAV. Selvfølgelig, de hadde en diagnose - men for meg fremstod de mer i "form" enn jeg noen gang gjorde gjennom studietiden, hehe. De leste ALT, de var på alt og alle forelesninger som fantes, og stod på noe helt villt. Jeg var også på alle forelesninger, men hadde ikke sjans i havet til å lese ALT + jeg var nok den som var mest "kip" når det kom til å ha gruppearbeid ALLTID!!! Jeg hadde to små barn hjemme + 100% jobb.

Syntes det var urettferdig av og til... dette var voksne damer som hadde økonomi og alt på stell. Mens jeg strevde ræva mi for få det til å gå rundt på alle områder ;) Men Nå, nå er jeg sååå stolt over at jeg fikk det til!

Hadde ALDRI gjort det igjen, det var grusomt, gikk ut over mann, barn og meg selv. Og jeg har slitt med tensionshodepine siden skolestart.

Signere anonym.

Skrevet

Da må du være en av de som ikke har motatt støtte da"

Skrevet

Samme her, fikk 3 barn i studietiden. Med pappaen som student også. Skal betale i mange år til på studielånet. Men syns det var flott å få barn mens vi studerte. Ikke har vi hattbarnevakt og ikke har vi brukt lengre tid på utdanningen.

I dag har vi begge godt betalte jobber.

Skrevet
Jeg har fem år på høyskolen, ergo frem års studielån. Mannen min har fire år på høyskolen, ergo fire års studielån. Vi fikk barn under studietiden, og byttet på og være hjemme med gutten det første året. Alt etter hvem somnhadde forelesning. Hadde en sprek oldemor som stilte mye opp for oss. Så lenge vi fortsatte og studere og ikke tok permisjon fikk vi ikke annet enn forsørgestipend fra Lånekassen. Husker ikke nøyaktig beløp, men ca 1500,-i mnd. Jeg har en venninne som nå skal starte på sin utdannelse. Hun ble alene i fjor og vil som alenemor få dekket sin utdannelse uten særlig studielån. Er det ikke litt urettferdig at fordi jeg og far er sammen skal vi sitte med studielån til oppover ørene, men fordi hun er alene ikke trenger å tenke på det? Jeg forstår godt at noen utnytter systemet når det er så urettferdig. Det er veldig påfallende at mange begynner å studere når de blir alene.

Ja for at de jobber etter endt utdanning istedet for å gå på sosialen og betaler mer skatt enn de uten utdannng er negatvt for samfunnsøkomoni... uff

Skrevet

Samme her, fikk 3 barn i studietiden. Med pappaen som student også. Skal betale i mange år til på studielånet. Men syns det var flott å få barn mens vi studerte. Ikke har vi hattbarnevakt og ikke har vi brukt lengre tid på utdanningen.

Klempeflott at dere fikk barn og klarte dere.

Menn det er synd at fordi dere er to må dere betale studielån i en årrekke.

Skrevet

Klempeflott at dere fikk barn og klarte dere.

Menn det er synd at fordi dere er to må dere betale studielån i en årrekke.

Jepp 10000,- hvert kvartal i 20 år :-( Er mye penger det. Så man skjønner nesten de som er kriminelle og melder seg som alenemor uten å være det.

Skrevet
Det er veldig påfallende at mange begynner å studere når de blir alene.

Ja du det er påfallende at så mange ikke lenger kan drive i det yrket de har når man er alene med barn. Fordi det yrket man har ikke passer med en barnehage som er åpen 8-9 timer midt på dagen

Men du vet du noe livet er urettferdig.

Du syntes det er urettferdig at alenemødre får økonomisk støtte.

Jeg syntes det er urettferdig at min ex falt fikk en hjerneskade og ble ekstremt aggressiv, lat og en fare for våre barn.

Hvor rettferdig er det at noen blir født fattige og andre rike, noen får foreldre som er kjærlige og omsorgsfulle og stiller opp andre får foreldre som gir beng, eller enda verre misbruker barna sine, fysisk, psykisk eller seksuelt.

Noen finner seg en flott fantastisk kjæreste og andre sliter, noen får handikappede eller syke barn, noen får ikke barn i hele tatt selv om de prøver. Noen blir syke og faller utenfor i samfunnet ja man kan vel fortsette i en evighet.

Alle har sine egne prøvelser man må gå gjennom

Skrevet

Jeg er alenemor og studerer,har 3 år igjen og har ingen støtte utover utvidet barnetrygd.

Jeg har studielån og jobber i snitt ca 50% utenom.Det er til tider utrolig slitsomt,men det går pga snille foreldre som hjelper med barnepass.Og jeg kommer også til å ende opp med et stort studielån,bare jeg er alene..

Skrevet

Ja jeg og. Noe nytt siden sist? *gjeeesp*

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har allerede en utdannelse, som jeg betalte med støtte fra Lånekassen, og jeg har vært i yrkeslivet i endel år.

Når jeg ble 100% alenemamma så gikk det ikke opp i det yrket jeg hadde og da kunne jeg velge mellom å gå i dårlig betalte vikariat / deltidsjobber eller å benytte sjansen til å ta utdannelse nr.2 som sikrer meg jobb og bedre betalt jobb, som igjen vil gi flere skattekroner tilbake enn det jeg kunne gjort i en dårlig betalt deltidsjobb.

Som hun over sier så er ikke livet alltid rettferdig. Jeg synes ikke det er rettferdig at far til datteren min kan velge å ikke bidra og kan velge å ikke stille opp på noen som helst måte. Det er mange ting som er urettferdige. Dessverre.

Skrevet

ha du ikke mottatt fødselsstipend i det hele tatt? Hvis du får barn under utdanning har du eller mannen din rett på foreldrestipend så lenge dere har vært i utdanning de siste 6 mnd, uavhengig om du tar permisjon eller ikke. Og så lenge ikke den andre parten mottar foreldrepenger fra nav i stønadsperioden.

Så det har uansett ingenting med om man er alene eller ikke...

Skrevet
Jeg har fem år på høyskolen, ergo frem års studielån. Mannen min har fire år på høyskolen, ergo fire års studielån. Vi fikk barn under studietiden, og byttet på og være hjemme med gutten det første året. Alt etter hvem somnhadde forelesning. Hadde en sprek oldemor som stilte mye opp for oss. Så lenge vi fortsatte og studere og ikke tok permisjon fikk vi ikke annet enn forsørgestipend fra Lånekassen. Husker ikke nøyaktig beløp, men ca 1500,-i mnd. Jeg har en venninne som nå skal starte på sin utdannelse. Hun ble alene i fjor og vil som alenemor få dekket sin utdannelse uten særlig studielån. Er det ikke litt urettferdig at fordi jeg og far er sammen skal vi sitte med studielån til oppover ørene, men fordi hun er alene ikke trenger å tenke på det? Jeg forstår godt at noen utnytter systemet når det er så urettferdig. Det er veldig påfallende at mange begynner å studere når de blir alene.

Det har jeg også. Begynte å studere da jeg var 27 og hadde 3 barn og mann. Har jobbet full tid på siden og nilest om kveldene. Har et enormt studielån. Men jeg kjenner at jeg orker ikke å bruke energi på å fokusere på hva som er urettferdig. Vil heller tenke at jeg er stolt over å ha klart det alene. Når jeg klarer å lese etter leggetid og klare meg uten TV, så skulle man tro at alenemødrene klarer det også.

Skrevet

Det er nok slik at det er god samfunnsøkonomin at aleneforeldre får stønad fra nav i tre år med den hensikt å bli selvberget,fremfor at de skal gå på nav resten av livet.

Det er også påvist av det er arvelig å motta sosiale stønader. Derfor velger den norske staten å gripe problemet ved roten.

Skrevet

Åh herregud, enda en ny trÅd med fordommer mot alenemødre. Er det mulig?

Kan du ikke irritere deg over innvandrerne som fÅr sÅ mye av "dine" skattepenger, eller over at vi sender kontantstøtte ut av landet til barn av polske bygningsarbeidere eller noe?

Eller kunne du ikke bare gÅtt fra mannen din og blitt alenemor selv da hvis det er sÅ "luksuriøst"?

Blir selv snart alenemor, jeg MÅ ta en utdanning for Å fÅ en 8-16 jobb, sÅ jeg kan ta vare pÅ barnet mitt. Jeg fÅr ogsÅ studielÅn som jeg mÅ betale ned som alle andre... Og tro meg, jeg skulle MYYYYE heller ønske at barnefar hadde blitt hos meg, enn Å komme i denne situasjonen. Det hadde vært lettere økonomisk ogsÅ!!!

Skrevet

Er så enig med deg HI. En alenemor får hele studiet sin dekket, mens jeg har et lån på 500 000 jeg må betale ned, bare fordi jeg er gift. Urettferdig, ja!

Ikke rart mange snylter på staten og flytter fra hverandre selv om de er sammen for å få god økonomi...

Skrevet
Er så enig med deg HI. En alenemor får hele studiet sin dekket, mens jeg har et lån på 500 000 jeg må betale ned, bare fordi jeg er gift. Urettferdig, ja! Ikke rart mange snylter på staten og flytter fra hverandre selv om de er sammen for å få god økonomi...

JO, det er rart, for det er ulovlig. Det er kriminelt på lik linje som å rane en bank. Synes du det er rart med folk som driver med annen vinningskriminalitet?

Dere er jo helt sprengte i hue dere som har disse holdningene. Sikkert FrP'ere hele gjengen, som faen ikke vet bedre.

Får håpe for deres skyld at dere aldri må på sykehus, får syke barn, blir uføre etc. så dere må ta imot hjelp fra staten.

Skrevet
Er så enig med deg HI. En alenemor får hele studiet sin dekket, mens jeg har et lån på 500 000 jeg må betale ned, bare fordi jeg er gift. Urettferdig, ja! Ikke rart mange snylter på staten og flytter fra hverandre selv om de er sammen for å få god økonomi...
JO, det er rart, for det er ulovlig. Det er kriminelt på lik linje som å rane en bank. Synes du det er rart med folk som driver med annen vinningskriminalitet? Dere er jo helt sprengte i hue dere som har disse holdningene. Sikkert FrP'ere hele gjengen, som faen ikke vet bedre. Får håpe for deres skyld at dere aldri må på sykehus, får syke barn, blir uføre etc. så dere må ta imot hjelp fra staten.

Ingenting kriminelt med å flytte fra barnefar så lenge det virkelig er slutt. Mange som ville fortsatt å prøve om det ikke lønnet seg mer å være alene. Og i tillegg er det kanskje dårlig økonomi som fører til at enkelte sliter.

Skrevet

Hmmm..... rart at du som er så høyt utdannet, sliter med så mye fordommer. Det sies nemlig her på forumet at man har mindre fordommer jo høyere utdannet man er.... Pussige greier!

Skrevet
JO, det er rart, for det er ulovlig. Det er kriminelt på lik linje som å rane en bank. Synes du det er rart med folk som driver med annen vinningskriminalitet? Dere er jo helt sprengte i hue dere som har disse holdningene. Sikkert FrP'ere hele gjengen, som faen ikke vet bedre. Får håpe for deres skyld at dere aldri må på sykehus, får syke barn, blir uføre etc. så dere må ta imot hjelp fra staten.
Ingenting kriminelt med å flytte fra barnefar så lenge det virkelig er slutt. Mange som ville fortsatt å prøve om det ikke lønnet seg mer å være alene. Og i tillegg er det kanskje dårlig økonomi som fører til at enkelte sliter.

Hvorfor i alle dager sliter dere med dårlig økonomi som er såååå høyt utdannet???

Skrevet

Jeg betaler 3000 hver mnd. Synes nedbetalingen går relativt raskt. Hender jeg slenger på litt ekstra om jeg har penger til overs. 1 år betalte jeg ned 150.000kr.

Skrevet

Jeg tar også en utdanning nå, der de fleste av de som går der får dekket det fra NAV. Må si det er noe helt nytt for meg, og at jeg synes det er litt spesielt. Hadde selv et yrke tidligere som jeg måtte gi opp pga yrkesskade. Men tenkte som så at da fikk jeg jo finne på noe annet istedet.... Men skjønner at det ikke er så vanlig å tenke sånn.

Skrevet

Jeg studerte før jeg fikk barn og har 200 000 i studielån.

er ikke ferdig utdannet og nå er jeg alene med en 3-åring. har ikke den minste mulighet for å begynne å studere igjen så lenge jeg er alene!!

6500 ca i lån i mnd. bare leiligheten koster meg 11 000 i mnd. og dere vet hvor dyrt det er med barnehage...

så jeg har bare jobbet som assistent for minstelønn i 2 år nå. og det må jeg fortsette med for jeg er avhengig av den inntekten jeg har.

Har jo heller ikke mulighet til kveldsjobbing som mange andre studenter har.

Jeg har ikke mulighet til å begynne å studere igjen hvis jeg ikke finner meg en mann.. Men hvor finner jeg han? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...