MamaLadyBug Skrevet 26. juli 2012 #26 Skrevet 26. juli 2012 Du kan jo prøve å formulere det slik i invitasjonen: Dersom dere ønsker å gi en gave så ønsker vi oss pengegaver, da vi etter et langt samliv har alt vi trenger, og mer til. Til din manns familie kan dere jo nevne at dere gjerne kunne tenke dere reisegavekort fra feks dfds seaways. Slik får dere pose og sekk uten å virke frekke. Noen vil nok uansett komme med en "ubrukelig" gave men da får man bare smile og si takk;) Noen vil nok finne det noe ubehagelig å gi penger fordi det er ikke alle som har råd til å gi det man selv mener er en respektabel gavesum. Da er det lettere å kamuflere litt dårlig råd ved å gi et lekkert fat som ser ut som en million, enn å levere fra seg et gavekort eller en konvolutt med 200kr i.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #27 Skrevet 26. juli 2012 Som sagt, vil du unngå gaver, så ber du om ¨å ikke gi noe. Siden dere har råd til både bryllup og bryllupsreise. Man kan ikke diktere andre hva de skal gi. Vet du at flere kommer med tingsgave og ikke penger, så lar du vært å ha selskap, hvis du er så imot gaver. Gaver man ikke ønsker går det an å bytte, gi bort, selge, whatever. Tipper dere vil sprite opp sparekontoen uten å skyte inn penger selv. Tipp så mye du vil du, du tipper uansett feil. Om du gidder å lese, så sier jeg jo at jeg mener vi kunne giftet oss i det stille, invitere til grilling etterpå, og heller ovverraske dem med at vi er gift, men samboeren vil at det skal gjøres på den trdisjonelle måten. HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #28 Skrevet 26. juli 2012 Som sagt, vil du unngå gaver, så ber du om ¨å ikke gi noe. Siden dere har råd til både bryllup og bryllupsreise. Man kan ikke diktere andre hva de skal gi. Vet du at flere kommer med tingsgave og ikke penger, så lar du vært å ha selskap, hvis du er så imot gaver. Gaver man ikke ønsker går det an å bytte, gi bort, selge, whatever. Tipper dere vil sprite opp sparekontoen uten å skyte inn penger selv. Tipp så mye du vil du, du tipper uansett feil. Om du gidder å lese, så sier jeg jo at jeg mener vi kunne giftet oss i det stille, invitere til grilling etterpå, og heller ovverraske dem med at vi er gift, men samboeren vil at det skal gjøres på den trdisjonelle måten. HI jepp. Og tradisjonell bryllup innebærer gaver, ikke at folk betaler for maten DU har bestilt for dem. Man skal ikke betale for å komme i et bryllup, men det er god folkeskikk å gi gave. Ved å kreve penger kan man også stille de mer vanskeligstilte økonomisk i en ubehagelig situasjon, der folk ser hva andre har gitt og diskuterer hvem som er fattig og rik,
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #29 Skrevet 26. juli 2012 Hvis dere aldri vil ha tingsgaver, kan dere verken feire bursdager, jul, bryllup eller noen ting. Si fra at dere ikke ønsker gaver. Ikke vær så griske i talen og si at gjestene må spleise på maten. Vi feirer kun barnas bursdager, jula er forebeholdt barna, altså det er kun ungene som får gaver, bryllupet er det samboeren som forlanger at vi feirer tradisjonellt, samtidig som han er enig med meg om at vi ikke trenger ting. Prøver rett og slett å gjøre "alle til lags" her, enda om det da utelukker eget ønske, siden samboeren nekter på det alternativet. HI
min<3 Skrevet 26. juli 2012 #30 Skrevet 26. juli 2012 '' I steden for gave ønsker vi oss en donasjon til kirkens nødhjelp, redd barna, leger uten grenser, Frelsesarmeen eller lignende,, Kunne det vært en løsning?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #31 Skrevet 26. juli 2012 jepp. Og tradisjonell bryllup innebærer gaver, ikke at folk betaler for maten DU har bestilt for dem. Man skal ikke betale for å komme i et bryllup, men det er god folkeskikk å gi gave. Ved å kreve penger kan man også stille de mer vanskeligstilte økonomisk i en ubehagelig situasjon, der folk ser hva andre har gitt og diskuterer hvem som er fattig og rik, Jeg har prøvd å forklare det her for samboeren, er da ikke dum heller, enda jeg nok fremstiller det slik i denne tråden. Prøver bare å finne en løsning her, hvor slekta til samboeren også kan stille opp og føle det blir rett også, om vi fører opp at vi ikke vil ha noe gave, så kommer de ikke, er bare slik de er, aner ikke hvorfor. De kom ikke i brullypet til svogeren min, der var det "forbudt" å stille med gaver. Er ren idioti, menjeg kan desverre ikke gjøre noe med dems holdning. Om det blir noe slik løsning det er snakk om her, så synes jeg vi skal gi ut et konto nr eller noe, finne en måte hvor folk ikke ser hva, hvem gir. HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #32 Skrevet 26. juli 2012 '' I steden for gave ønsker vi oss en donasjon til kirkens nødhjelp, redd barna, leger uten grenser, Frelsesarmeen eller lignende,, Kunne det vært en løsning? Du ergenial!!!!! Den hadde jeg ikke tenkt på! Tusen takk! :-D Da tror jeg det blir et bryllup hvor vi alle kan være fornøyde med oss selv likevel! HI
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 26. juli 2012 #33 Skrevet 26. juli 2012 Jeg var i et bryllup i helgen, og brudeparet hadde ikke lagt ut noen gavelister e.l. Da vi spurte hva de ønsket seg forklarte de enkelt og greit at de ønsket seg en bryllupsreise til varmere strøk. Derfor ønsket de seg bare penger. De hadde råd til en ferie til "syden" selv, men om pengegavene kunne gitt dem en tur til Asia så ønsket de så klart det.. Ser ikke problemet i det, og de fikk så og si bare penger. Så klart det kom en og annen lykt, vase og fat, men det er ikke til å komme unna. Bare forklar det som dere er, dere ønsker dere en bryllupsreise men har ikke økonomien til det, eller noe sånt Tror de fleste forstår det.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #34 Skrevet 26. juli 2012 Bruk for all del ikke ordet "spleiselag", "tilskudd" eller "stille opp med en liten sum for festligheten" som du kaller det. Det er en ærlig sak at man ønsker seg penger, så det får dere gjerne skrive, men ikke legg noen føringer for beløp. Og vær klar over at svært mange synes penger er så upersonlig at de allikevel vil stille med gave. Er en av grunnene til at jeg stiller råd her inne, selv synes jeg det hele er tåplig, kunne heller giftet oss i ro og fred, og heller hatt en fest med familie og venner senere, hvor vi kunne fortalt det På festen, at vi har giftet oss, så hadde vi sluppet problemstillingen. Da hadde jo ingen stilt med gaver, om de bare trodde det var en sammenkomst med gode venner og god mat.. HI Det hadde jeg tenkt å foreslå, det hadde vært utrolig kult! Inviter til fest, og be f.eks folk ta med grillmat selv Også blir de overrasket når de kommer over at det er en bryllupsfest
Toocute Skrevet 26. juli 2012 #35 Skrevet 26. juli 2012 Herlighet, jeg tror ikke hi prøver å bestemme hva de vil ha til gaver. De sier de har alt i huset, råd til brylluppet, ønsker ett lite ett med bare familie og gode venner. Og gjerne bare en tur med danskebåten. Det er LOV Å ØNSKE SEG PENGER, å nevne det. Det er forskjell mellom å ønske og kreve. Om de vil fortelle hva de ønsker å bruke pengene på, så vet gjestene at det går til noe bra som de ønsker. Jeg hadde ikke brydd meg en plass eller følt fornærmelse for at de har lyst på pengene istedet for den blomstervasen til over 1000 kr som egentlig ikke er så pen likevel, men takknemlighet på en uansett vise for å ikke fremstå som en bortskjemt drittunge Uansett hi, jeg håper jeg forsto deg riktig.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #36 Skrevet 26. juli 2012 For det første, har ingen interesse av å høre andres meninger ang "spleiselag bryllup". Vi er da forlovet, snart 1 år inne i forlovelsen nå. Og vi snakker en del om bryllupet. Saken er da den, vi har ALT vi skulle trenge av alt.. Har jo vært samboere i mange år nå, så vi har kjøpt inn det vi trengte etter hvert. Hvertfall, nå har vi startet å prate på å gjøre bryllupet til et såkalt spleiselag, vi legger i en hoved sum selv, også tenkte vi å ønske oss økonomisk støtte til bryllupet og gjerne en liten ferie tur. Saken er den at vi ønsker oss et nok så lite bryllup, ingen av oss synes noe om storslått bryllup, stivpynting og 3 retters middag, det er bare ikke oss, så tanken var en herlig dag med familie, slekt og gode venner, muligens grille, rett og slett. Ingen av oss orker ekstreme storslåtte saker, så dette vil da føles mer "rett for oss", bryllupsreisen vi "planlegger" er da type danskebåten nedover, lang weekend og danskebåten opp igjen, bare for å få noen dager for oss selv. Har to små unger, og vil helst ha bryllups ferien alene, men orker ikke være for lenge uten dem heller, så det var da en ferie vi begge syntes hørtes perfekt ut for oss. Med andre ord, så blir utgifter nok så minimalt. Saken er da, vi aner jo ikke hvordan det skal gjøres, skal man liksom bare forhøre seg om de på "innbydelseslista" kunne tenke seg å stille opp med en liten sum for festligheten? Noen her som kanskje har noe erfaring med dette? Siden økonomien er i orden og dere har det dere trneger inviterer dere til bryllupsfest som DERE betaler. Deretter kan dere skrive i invitasjonen at dere har alt dere trenger, men et bidrag til bryllupsreise eller et godt formål dere støtter /eks redd barna, leger uten grenser, kreftforeningen el) vil bli satt stor pris. Betal ditt eget bryllup! Eventuelt organiser det gaveløst å få gjestene til å ha med en rett hver (type 30 rundstykker for Olga, kyllingsalat for Tor og kaka for Trine osv). Din ide er grenseløst frekk.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #37 Skrevet 26. juli 2012 Siden økonomien er i orden og dere har det dere trneger inviterer dere til bryllupsfest som DERE betaler. Deretter kan dere skrive i invitasjonen at dere har alt dere trenger, men et bidrag til bryllupsreise eller et godt formål dere støtter /eks redd barna, leger uten grenser, kreftforeningen el) vil bli satt stor pris. Betal ditt eget bryllup! Eventuelt organiser det gaveløst å få gjestene til å ha med en rett hver (type 30 rundstykker for Olga, kyllingsalat for Tor og kaka for Trine osv). Din ide er grenseløst frekk. Dumt å lese alt, HI har skrevet en god del annet enn bare hoved innlegget sitt.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #38 Skrevet 26. juli 2012 Siden økonomien er i orden og dere har det dere trneger inviterer dere til bryllupsfest som DERE betaler. Deretter kan dere skrive i invitasjonen at dere har alt dere trenger, men et bidrag til bryllupsreise eller et godt formål dere støtter /eks redd barna, leger uten grenser, kreftforeningen el) vil bli satt stor pris. Betal ditt eget bryllup! Eventuelt organiser det gaveløst å få gjestene til å ha med en rett hver (type 30 rundstykker for Olga, kyllingsalat for Tor og kaka for Trine osv). Din ide er grenseløst frekk. Dumt å lese alt, HI har skrevet en god del annet enn bare hoved innlegget sitt. Det som er så nydelig med forum som dette er at man ikke trenger lese en hel tråd. Man kan velge kun å svare på hovedinnlegget
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #39 Skrevet 26. juli 2012 Jeg er godt voksen og har flere venner som har giftet seg i voksen alder. Det er flere som ønsker seg penger, men de får selvfølgelig andre ting i tillegg likevel. Er ikke alle som ønsker å gi penger. Har også opplevd at brudeparet har ønsket seg gavekort i en spesiell møbelbutikk, også har de slått sammen gavekortene og fornyet stue, spisestue og seng. Enste jeg vet om som ikke fikk noen gaver i tradisjonell forstand var de som inviterte til bryllup, skrev i innbydelsen at de hadde alt de trengte og ikke ønsket seg gaver til seg selv, men om noen ønsket kunne de heller gi pengene til et spesielt veldedig formål. De skrev kontonr på innbydelsen i tillegg til at de skrev de ville sette opp en sparebøsse til dette formålet ved inngangen av festlokalet. Det var veldig mange som puttet penger i sparebøssen og la et gratulasjonskort til brudeparet ved siden av, brudeparet var strålende fornøyd med å ha samlet inn mange tusen kroner til et formål de brant for i bryllupet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå