Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #1 Skrevet 26. juli 2012 For det første, har ingen interesse av å høre andres meninger ang "spleiselag bryllup". Vi er da forlovet, snart 1 år inne i forlovelsen nå. Og vi snakker en del om bryllupet. Saken er da den, vi har ALT vi skulle trenge av alt.. Har jo vært samboere i mange år nå, så vi har kjøpt inn det vi trengte etter hvert. Hvertfall, nå har vi startet å prate på å gjøre bryllupet til et såkalt spleiselag, vi legger i en hoved sum selv, også tenkte vi å ønske oss økonomisk støtte til bryllupet og gjerne en liten ferie tur. Saken er den at vi ønsker oss et nok så lite bryllup, ingen av oss synes noe om storslått bryllup, stivpynting og 3 retters middag, det er bare ikke oss, så tanken var en herlig dag med familie, slekt og gode venner, muligens grille, rett og slett. Ingen av oss orker ekstreme storslåtte saker, så dette vil da føles mer "rett for oss", bryllupsreisen vi "planlegger" er da type danskebåten nedover, lang weekend og danskebåten opp igjen, bare for å få noen dager for oss selv. Har to små unger, og vil helst ha bryllups ferien alene, men orker ikke være for lenge uten dem heller, så det var da en ferie vi begge syntes hørtes perfekt ut for oss. Med andre ord, så blir utgifter nok så minimalt. Saken er da, vi aner jo ikke hvordan det skal gjøres, skal man liksom bare forhøre seg om de på "innbydelseslista" kunne tenke seg å stille opp med en liten sum for festligheten? Noen her som kanskje har noe erfaring med dette?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #2 Skrevet 26. juli 2012 For det første, har ingen interesse av å høre andres meninger ang "spleiselag bryllup". Vi er da forlovet, snart 1 år inne i forlovelsen nå. Og vi snakker en del om bryllupet. Saken er da den, vi har ALT vi skulle trenge av alt.. Har jo vært samboere i mange år nå, så vi har kjøpt inn det vi trengte etter hvert. Hvertfall, nå har vi startet å prate på å gjøre bryllupet til et såkalt spleiselag, vi legger i en hoved sum selv, også tenkte vi å ønske oss økonomisk støtte til bryllupet og gjerne en liten ferie tur. Saken er den at vi ønsker oss et nok så lite bryllup, ingen av oss synes noe om storslått bryllup, stivpynting og 3 retters middag, det er bare ikke oss, så tanken var en herlig dag med familie, slekt og gode venner, muligens grille, rett og slett. Ingen av oss orker ekstreme storslåtte saker, så dette vil da føles mer "rett for oss", bryllupsreisen vi "planlegger" er da type danskebåten nedover, lang weekend og danskebåten opp igjen, bare for å få noen dager for oss selv. Har to små unger, og vil helst ha bryllups ferien alene, men orker ikke være for lenge uten dem heller, så det var da en ferie vi begge syntes hørtes perfekt ut for oss. Med andre ord, så blir utgifter nok så minimalt. Saken er da, vi aner jo ikke hvordan det skal gjøres, skal man liksom bare forhøre seg om de på "innbydelseslista" kunne tenke seg å stille opp med en liten sum for festligheten? Noen her som kanskje har noe erfaring med dette? Jeg synes det er utrolig frekt å be folk betale slik og slik sum for å få komme i bryllupet. Dere kan faktisk ende med at ingen kommer. Man betaler på kino, i butikken, på restaurant. Men ikke for å dekke venners bryllup siden de ønsker å gå i overskudd der.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Jeg synes det er utrolig frekt å be folk betale slik og slik sum for å få komme i bryllupet. Dere kan faktisk ende med at ingen kommer. Man betaler på kino, i butikken, på restaurant. Men ikke for å dekke venners bryllup siden de ønsker å gå i overskudd der. Vi kommer ikke til å be om noe bestemt sum da, bare tenkte å spørre om noen kunne tenke seg et spleiselag ut av det. Ser heller for meg at de kunne stille med 200 kroner, enn at de kommer der med alt det vi har fra før av. Har ikke noe med "ønske om å gå i overskudd", men heller et ønske om å ikke få gaver vi aldri kommer til å få bruk for. HI
magpie Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 Det er da ikke så uvanlig å ønske pengegave isteden for "kopper og kar"..? Vi har vært i flere bryllup der brudeparet har klart å formulere det slik i innbydelsen, at det ikke har hørtes det minste frekt ut.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Nei, det er på trynet. Hvis dere på død og liv skal gifte dere og ikke har råd til bryllupsfest så går dere på rådhuset og gjør det i all stillhet. "Velkommen til Ola og Karis bryllup, inngang kr. 200 pr person"... nei vet du hva, det kan dere bare ikke gjøre.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #6 Skrevet 26. juli 2012 Nei, det er på trynet. Hvis dere på død og liv skal gifte dere og ikke har råd til bryllupsfest så går dere på rådhuset og gjør det i all stillhet. "Velkommen til Ola og Karis bryllup, inngang kr. 200 pr person"... nei vet du hva, det kan dere bare ikke gjøre. Hvor står det at vi ikke har økonomi til bryllup? Herregud, snakk om å trekke egene beslutninger. Alt det går på her, er at vi har alt vi trenger, blir jo tåplig å stå der å ta imot gaver vi vet aldri blir brukt, og ikke får vi byttet de inn heller, for det er jo ikke noe annet vi trenger. Men muligens det går ann å skrive noe ala at vi har det vi trenger, så penger er ønsket? Klart, ikke på den måten, så betaler vi bryllupet selv, og bruker pengegavene til ferie, eller setter de på sparekonto? Var bare en tanke om at det var enklere med spleiselag, enn å prøve å få alle sammen til å forstå at vi faktisk ikke trenger noe til huset.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Hvis bryllupet skal være et spleiselag, så kan dere ikke forvente å få penger til bryllupsreise eller andre gaver også (hvis jeg forstår deg rett). Da blir jo "inngangspengene" gaven. Dette høres rett og slett bare merkelig ut. Skal det være spleiselag, så burde det heller være at folk tar med grillmat selv eller noe i den duren, men gave burde dere ikke forvente når dere gjør det på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #8 Skrevet 26. juli 2012 Det er svært mange som gir penger i bryllupsgave. Man sier at man ønsker seg penger siden man har alt. Ikke at man skal spleise på mat og drikke, slik man gjør på venninnekvelder og lignende.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #9 Skrevet 26. juli 2012 Det er da ikke så uvanlig å ønske pengegave isteden for "kopper og kar"..? Vi har vært i flere bryllup der brudeparet har klart å formulere det slik i innbydelsen, at det ikke har hørtes det minste frekt ut. Er det jeg tenkte også.. Men spm er jo da hvordan man fremstiller det. Vil jo ikke være frekke heller, men ting til huset, kjøkken utstyr osv osv blir bare overflødig hos oss. Vi har spart opp til bryllupet, vi vet vi har mer enn bra nok med penger, i forhold til hva slags feiring vi ønsker. Men startet å tenke på det nå i det siste, at om det hadde vært spleiselag, så hadde det vært så mye enklere, for enda om man formidler at penge gaver er ønsket, så kommer som regel rundt halvparten av gjestene med pyntegjenstander osv osv. Hvertfall i vår krets, og når man da har alt man trenger, og ønsker seg, så blir jo alt annet overflødig. HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #10 Skrevet 26. juli 2012 Hvis bryllupet skal være et spleiselag, så kan dere ikke forvente å få penger til bryllupsreise eller andre gaver også (hvis jeg forstår deg rett). Da blir jo "inngangspengene" gaven. Dette høres rett og slett bare merkelig ut. Skal det være spleiselag, så burde det heller være at folk tar med grillmat selv eller noe i den duren, men gave burde dere ikke forvente når dere gjør det på denne måten. Signerer. Vil dere ha spleiselag på bryllupsutgifter OG bryllupsreisen? Skal de som er invitert betale for sin egen mat og drikke, og i tillegg gi pengegave? Jeg kan ikke tenke meg at så mange er interessert i det. Folk går heller på kino eller restaurant der de får velge maten de betaler for, selv, og får mer underholdning enn timesvis med kjedelige taler.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #11 Skrevet 26. juli 2012 Det er da ikke så uvanlig å ønske pengegave isteden for "kopper og kar"..? Vi har vært i flere bryllup der brudeparet har klart å formulere det slik i innbydelsen, at det ikke har hørtes det minste frekt ut. Er det jeg tenkte også.. Men spm er jo da hvordan man fremstiller det. Vil jo ikke være frekke heller, men ting til huset, kjøkken utstyr osv osv blir bare overflødig hos oss. Vi har spart opp til bryllupet, vi vet vi har mer enn bra nok med penger, i forhold til hva slags feiring vi ønsker. Men startet å tenke på det nå i det siste, at om det hadde vært spleiselag, så hadde det vært så mye enklere, for enda om man formidler at penge gaver er ønsket, så kommer som regel rundt halvparten av gjestene med pyntegjenstander osv osv. Hvertfall i vår krets, og når man da har alt man trenger, og ønsker seg, så blir jo alt annet overflødig. HI Du kan ikke tvinge folk til å gi akkurat det DU ønsker. seriøst? Gaver beror på frivillighet hos giveren, ikke på hva mottakeren helst ønsker å få. Jeg hadde ikke gått i et bryllup der jeg fikk beskjed om å betale for det jeg drikker og spiser uten å kunne bestemme hva det er.
It's all about me Skrevet 26. juli 2012 #12 Skrevet 26. juli 2012 Men hvis det ikke er økonomien som er problemet, ot det har ALT, kan der jo skrive akkurat det: "Da vi har alt vi trenger er ikke gave nødvendig. Vi ønsker bare å feire dagen med de vi er glad i."
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #13 Skrevet 26. juli 2012 Hvis bryllupet skal være et spleiselag, så kan dere ikke forvente å få penger til bryllupsreise eller andre gaver også (hvis jeg forstår deg rett). Da blir jo "inngangspengene" gaven. Dette høres rett og slett bare merkelig ut. Skal det være spleiselag, så burde det heller være at folk tar med grillmat selv eller noe i den duren, men gave burde dere ikke forvente når dere gjør det på denne måten. Sier da ikke at vi ønsker oss andre gaver heller? Saken er at vi har luftet ideen for nermeste familie, de ville i såfall stille med ekstra penger, de pengene blir jo da overflødig i forhold til kostnaden på bryllupet, så vi tenkte å bruke det på reise. Men du sier noe der, om vi kunne få folk til å stille med forskjellig grilmat, salater osv.. Kanskje det da hadde vært lettest, har vi ikke tenkt på engang. Takk for tips! Vi kommer selv til å betale for egene folk som skal grille for oss i såfall, hverken vi eller gjestene skal bruke tiden sin ved grillen. Samme med baren (ja, vi kjører åpen bar) der blir det bartender(e) HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #14 Skrevet 26. juli 2012 Det er da ikke så uvanlig å ønske pengegave isteden for "kopper og kar"..? Vi har vært i flere bryllup der brudeparet har klart å formulere det slik i innbydelsen, at det ikke har hørtes det minste frekt ut. Er det jeg tenkte også.. Men spm er jo da hvordan man fremstiller det. Vil jo ikke være frekke heller, men ting til huset, kjøkken utstyr osv osv blir bare overflødig hos oss. Vi har spart opp til bryllupet, vi vet vi har mer enn bra nok med penger, i forhold til hva slags feiring vi ønsker. Men startet å tenke på det nå i det siste, at om det hadde vært spleiselag, så hadde det vært så mye enklere, for enda om man formidler at penge gaver er ønsket, så kommer som regel rundt halvparten av gjestene med pyntegjenstander osv osv. Hvertfall i vår krets, og når man da har alt man trenger, og ønsker seg, så blir jo alt annet overflødig. HI Jeg ville nok ikke formulert det som et spleiselag, selv om man kan på en måte se det slik mtp pengegave til bryllupet. Flere har vært samboere lenge, som har det de trenger, og jeg ser oftere at det begrunnes i invitasjonen at dem ikke trenger kopper og service, da dere har dobbelt av alt, men ønsker heller en pengegave (som dere da bruker på å finansiere festen og bryllupsreisen med). Bruken av pengene kan dere være åpne om hvis noen spør, men ville ikke skrevet det i invitasjonen. Kusina mi gjorde det slik, og det var absolutt ingen som stusset over gaveønsket. Men det blir jo ikke "inngangspenger" + pengegave, kun pengegave som finansierer bryllupet.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #15 Skrevet 26. juli 2012 Utifra hvordan det virker som regelen er her inne om kuvertpris, så vil jeg tro at ved spleiselag så får man ikke gave i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #16 Skrevet 26. juli 2012 Men hvis det ikke er økonomien som er problemet, ot det har ALT, kan der jo skrive akkurat det: "Da vi har alt vi trenger er ikke gave nødvendig. Vi ønsker bare å feire dagen med de vi er glad i." Klart det, problemet er bare at kretsen til samboeren (hans slekt) er av den typen som SKAL stille med gaver, hvis ikke kommer de ikke. Og vi vil jo dele dagen med dem, så vi må finne en løsning på det. Men kanskje vi bare kan meddele dem, om de ønsker å gi oss gaver, så hadde pengegaver vært å foretrekke.. HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #17 Skrevet 26. juli 2012 Problemet ditt er at du ser på gaver som en selvfølge og vil diktere folk hva de skal GI, slik at de ikke får noe valg ved at de Må spleise på maten deres. Det vitner ikke om særlig takknemlighet akkurat.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #18 Skrevet 26. juli 2012 Jeg ville nok ikke formulert det som et spleiselag, selv om man kan på en måte se det slik mtp pengegave til bryllupet. Flere har vært samboere lenge, som har det de trenger, og jeg ser oftere at det begrunnes i invitasjonen at dem ikke trenger kopper og service, da dere har dobbelt av alt, men ønsker heller en pengegave (som dere da bruker på å finansiere festen og bryllupsreisen med). Bruken av pengene kan dere være åpne om hvis noen spør, men ville ikke skrevet det i invitasjonen. Kusina mi gjorde det slik, og det var absolutt ingen som stusset over gaveønsket. Men det blir jo ikke "inngangspenger" + pengegave, kun pengegave som finansierer bryllupet. Takk for innspill! Så klart det ikke blir pengegave og ingangspenger! Mener da virkerlig ikke at jeg fremstiller det slik?! Men ut i fra alt her, så får vi heller betale det hele selv, og ønske oss pengegave, så får vi heller bruke det på ferien, eller sette inn på sparekonto. Er bare at når man skriver at pngegave er foretrukket, så stiller halve kretsen vår med kafeservice, blender osv. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi to og ungene reist til island eller noe, giftet oss, spist en bedre middag, og heller hatt en festlighet senere med familie og venner. Men samboeren nekter plent, han vil vi skal dele dagen med familie og venner, og forlanger kirkebryllup, så jeg prøver bare å finne beste løsningen her :-/ HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #19 Skrevet 26. juli 2012 Problemet ditt er at du ser på gaver som en selvfølge og vil diktere folk hva de skal GI, slik at de ikke får noe valg ved at de Må spleise på maten deres. Det vitner ikke om særlig takknemlighet akkurat. Jeg ser ikke gaver som et selvfølge, men jeg kjenner de som blir invitert, og vet at ingen av de hadde hølt seg "høye på strå" om de ikke stiller med gaver. Og vi orker ikke sitte igjen med dobbelt eller tredobblet av alt vi eier, så prøver bare å finne løsningen som kan passe både for oss og dem. HI
Hybelkanina Skrevet 26. juli 2012 #20 Skrevet 26. juli 2012 Bruk for all del ikke ordet "spleiselag", "tilskudd" eller "stille opp med en liten sum for festligheten" som du kaller det. Det er en ærlig sak at man ønsker seg penger, så det får dere gjerne skrive, men ikke legg noen føringer for beløp. Og vær klar over at svært mange synes penger er så upersonlig at de allikevel vil stille med gave.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #21 Skrevet 26. juli 2012 Bruk for all del ikke ordet "spleiselag", "tilskudd" eller "stille opp med en liten sum for festligheten" som du kaller det. Det er en ærlig sak at man ønsker seg penger, så det får dere gjerne skrive, men ikke legg noen føringer for beløp. Og vær klar over at svært mange synes penger er så upersonlig at de allikevel vil stille med gave. Er en av grunnene til at jeg stiller råd her inne, selv synes jeg det hele er tåplig, kunne heller giftet oss i ro og fred, og heller hatt en fest med familie og venner senere, hvor vi kunne fortalt det På festen, at vi har giftet oss, så hadde vi sluppet problemstillingen. Da hadde jo ingen stilt med gaver, om de bare trodde det var en sammenkomst med gode venner og god mat.. HI
aanonym Skrevet 26. juli 2012 #22 Skrevet 26. juli 2012 Skriv at dere ønsker dere bidrag til bryllupsreisen, ikke si noe om bryllupet.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #23 Skrevet 26. juli 2012 Skriv at dere ønsker dere bidrag til bryllupsreisen, ikke si noe om bryllupet. Da er vi jo fortsatt utsatt for muligheten for masse gaver vi ikke får bruk for :-/ Vise samboeren tråden her, og prøve forslaget om Island igjen jeg. Eventuelt be med nærmeste familie på den turen.. HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #24 Skrevet 26. juli 2012 Problemet ditt er at du ser på gaver som en selvfølge og vil diktere folk hva de skal GI, slik at de ikke får noe valg ved at de Må spleise på maten deres. Det vitner ikke om særlig takknemlighet akkurat. Jeg ser ikke gaver som et selvfølge, men jeg kjenner de som blir invitert, og vet at ingen av de hadde hølt seg "høye på strå" om de ikke stiller med gaver. Og vi orker ikke sitte igjen med dobbelt eller tredobblet av alt vi eier, så prøver bare å finne løsningen som kan passe både for oss og dem. HI Som sagt, vil du unngå gaver, så ber du om ¨å ikke gi noe. Siden dere har råd til både bryllup og bryllupsreise. Man kan ikke diktere andre hva de skal gi. Vet du at flere kommer med tingsgave og ikke penger, så lar du vært å ha selskap, hvis du er så imot gaver. Gaver man ikke ønsker går det an å bytte, gi bort, selge, whatever. Tipper dere vil sprite opp sparekontoen uten å skyte inn penger selv.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 26. juli 2012 #25 Skrevet 26. juli 2012 Skriv at dere ønsker dere bidrag til bryllupsreisen, ikke si noe om bryllupet. Da er vi jo fortsatt utsatt for muligheten for masse gaver vi ikke får bruk for :-/ Vise samboeren tråden her, og prøve forslaget om Island igjen jeg. Eventuelt be med nærmeste familie på den turen.. HI Hvis dere aldri vil ha tingsgaver, kan dere verken feire bursdager, jul, bryllup eller noen ting. Si fra at dere ikke ønsker gaver. Ikke vær så griske i talen og si at gjestene må spleise på maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå