Tyttebærsyltetøy Skrevet 26. juli 2012 #1 Skrevet 26. juli 2012 Er lettere sjokkert etter å ha vært i en fornøyelsespark i går. Stod i kø med min 4 åring på en attraksjon det var fireårsgrense på. Flere foreldre som stod sammen med sine små barn stod og gjentok flere ganger at "nå må du huske å si at du er fire år." Barna prøvde å si "jammen jeg er jo tre... " "Nei,"sa foreldrene, "du må si at du er fire ellers får du ikke kjøre..." Bare i denne køen hørte jeg tre forskjellige foreldre gjøre dette... Jeg har også en gutt som blir tre år om tre måneder, men han får ikke gjøre ting med treårsgrense på. Jeg ønsker å lære mine barn å respektere aldersgrenser. Det er en grunn til at de er der!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Treåringen din som blir fire om tre mnd kan fint være med. 4 års grense er ikke absolutt, men en veiledende aldersgrense for foreldrende. De er ganske så stiv og firkanta!!! Hilsen tidligere ansatt ved en av Norges største fornøyelsesparker
Underveis --> Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Jeg er faktisk helt enig med HI! Det er ikke greit å oppfordre barn til å lyve. De forstår ikke forskjellen på en veiledende aldersgrense (det vare jo også tydelig at foreldrene ikke gjorde der heller), og andre mer alvorlige løgner. Overrasker meg at dere andre ikke ser viktigheten i prinsippet.
Tyttebærsyltetøy Skrevet 26. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2012 I denne parken spør faktisk de ansatte hvert enkelt barn om hvor gamle de er, og er de for små så får de ikke være med. Kall meg hva dere vil, men jeg lærer ikke mine barn å lyve! Dette var kjøring av små biler, og det var tydelig at disse barna var for små til å skjønne "plottet". De skjønte ikke hvordan bilene skulle kjøres...
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Min sønn innehar barnelisens for motorsykkel og har kjørt motorsport siden han var 5. I sommer var vi i fornøyelsespark med motoriserte kjøretøy der aldersgrensa var 10 år, han fyller 9 i august, skulle jeg da ikke latt ham kjøre? Fordi han er 1.5 måned for "ung" i forhold til aldersgrensa? Siden han har betraktelig bedre kjøre- og sikkerhetsferdigheter enn 90% av 10-åringene som kjører på denne banen?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #8 Skrevet 26. juli 2012 Jeg har også jobbet i fornøyelsespark, og opplevde til stadighet at foreldrene sa til barna ting som "husk å stå på tå så du blir høy nok" osv. Når jeg nekta dem å kjøre ble jeg skjelt ut av foreldrene som påstod det var deres ansvar. Det var ikke bare bare å forstå at nedre og øvre grenser på høyde er sikkerhetsrelatert, og at det er parken som står ansvarlig dersom noe skulle skje. Aldersgrenser derimot, er jo ikke like sikkerhetsrelaterte som høydegrenser, men er helt enig i at dette er prinsippsaker. Man lærer bare ikke barna sine at det er greit å lyve, uansett om det går på helsa løs eller ikke. All støtte til deg HI!
Underveis --> Skrevet 26. juli 2012 #9 Skrevet 26. juli 2012 Min sønn innehar barnelisens for motorsykkel og har kjørt motorsport siden han var 5. I sommer var vi i fornøyelsespark med motoriserte kjøretøy der aldersgrensa var 10 år, han fyller 9 i august, skulle jeg da ikke latt ham kjøre? Fordi han er 1.5 måned for "ung" i forhold til aldersgrensa? Siden han har betraktelig bedre kjøre- og sikkerhetsferdigheter enn 90% av 10-åringene som kjører på denne banen? Poenget, som det er utrolig at du ikke skjønner, er at det ikke er din oppgave å tolke regelverket. Det må også barna respektere!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #10 Skrevet 26. juli 2012 Min sønn innehar barnelisens for motorsykkel og har kjørt motorsport siden han var 5. I sommer var vi i fornøyelsespark med motoriserte kjøretøy der aldersgrensa var 10 år, han fyller 9 i august, skulle jeg da ikke latt ham kjøre? Fordi han er 1.5 måned for "ung" i forhold til aldersgrensa? Siden han har betraktelig bedre kjøre- og sikkerhetsferdigheter enn 90% av 10-åringene som kjører på denne banen? Poenget, som det er utrolig at du ikke skjønner, er at det ikke er din oppgave å tolke regelverket. Det må også barna respektere! Aldersgrenser er satt av sikkerhetsmessige årsaker, på samme måte som høydegrenser. Min yngste er MYE høyere enn gjennomsnittet i hennes alder, og selv om det er kun høydegrense på enkelte ting, så får yngstemann ikke lov å ta dem hvis h*n ikke er moden nok eller ikke har nok kontroll. Har sett mange barn som er høye nok eller gamle nok som overhode ikke innehar de ferdighetene som skal til, men likevel får lov å ta de forskjellige karuseller og andre ting. Noe som ender med forvirring, at aktiviteten må stoppes fordi det hylende barnet må hentes ut og så videre.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #11 Skrevet 26. juli 2012 Min sønn innehar barnelisens for motorsykkel og har kjørt motorsport siden han var 5. I sommer var vi i fornøyelsespark med motoriserte kjøretøy der aldersgrensa var 10 år, han fyller 9 i august, skulle jeg da ikke latt ham kjøre? Fordi han er 1.5 måned for "ung" i forhold til aldersgrensa? Siden han har betraktelig bedre kjøre- og sikkerhetsferdigheter enn 90% av 10-åringene som kjører på denne banen? Strengt tatt er han vel over et år for ung..? Om han fyller 9 i august nå og det var 10 årsgrense på den attraksjonen, burde du forklart han at parken har regler som ikke foreldrene bestemmer over, og fordi dere er gjester må dere rette dere etter parkens regler. Dere lar han vel ikke få lov til alt han har lyst til om dere er andre plasser dersom de som eier og har ansvar for noe sier nei? Og om han driver med motorsport til vanlig, selvfølgelig forstår jeg at det er ordentlig kjedelig å ikke få kjørt der og da, men han får nok helt sikkert kjørt mer enn de fleste likevel..?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #12 Skrevet 26. juli 2012 Min sønn innehar barnelisens for motorsykkel og har kjørt motorsport siden han var 5. I sommer var vi i fornøyelsespark med motoriserte kjøretøy der aldersgrensa var 10 år, han fyller 9 i august, skulle jeg da ikke latt ham kjøre? Fordi han er 1.5 måned for "ung" i forhold til aldersgrensa? Siden han har betraktelig bedre kjøre- og sikkerhetsferdigheter enn 90% av 10-åringene som kjører på denne banen? Strengt tatt er han vel over et år for ung..? Om han fyller 9 i august nå og det var 10 årsgrense på den attraksjonen, burde du forklart han at parken har regler som ikke foreldrene bestemmer over, og fordi dere er gjester må dere rette dere etter parkens regler. Dere lar han vel ikke få lov til alt han har lyst til om dere er andre plasser dersom de som eier og har ansvar for noe sier nei? Og om han driver med motorsport til vanlig, selvfølgelig forstår jeg at det er ordentlig kjedelig å ikke få kjørt der og da, men han får nok helt sikkert kjørt mer enn de fleste likevel..? Han fyller 10 i august, han er 9 nå. Skrivefeil, sorry Litt tidlig på morgenen.
*Smiley* Skrevet 26. juli 2012 #13 Skrevet 26. juli 2012 (endret) Enig i at man ikke skal lære barna å lyve. Endret 26. juli 2012 av *Smiley*venter nr 3 :):)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #14 Skrevet 26. juli 2012 Er lettere sjokkert etter å ha vært i en fornøyelsespark i går. Stod i kø med min 4 åring på en attraksjon det var fireårsgrense på. Flere foreldre som stod sammen med sine små barn stod og gjentok flere ganger at "nå må du huske å si at du er fire år." Barna prøvde å si "jammen jeg er jo tre... " "Nei,"sa foreldrene, "du må si at du er fire ellers får du ikke kjøre..." Bare i denne køen hørte jeg tre forskjellige foreldre gjøre dette... Jeg har også en gutt som blir tre år om tre måneder, men han får ikke gjøre ting med treårsgrense på. Jeg ønsker å lære mine barn å respektere aldersgrenser. Det er en grunn til at de er der! Kall meg gjerne hellig, men jeg kommer under ingen omstendighet til å be ungene mine lyve på alder. Ellers kan jeg vel også se fram til tenårene når de "fyller 18 om 1,5 mnd, så jeg kan vel drikke alkohol, kjøre bil og komme inn på utesteder. Mamma mener tross alt jeg er moden nok til å bryte aldersgrenser".
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #15 Skrevet 26. juli 2012 Er lettere sjokkert etter å ha vært i en fornøyelsespark i går. Stod i kø med min 4 åring på en attraksjon det var fireårsgrense på. Flere foreldre som stod sammen med sine små barn stod og gjentok flere ganger at "nå må du huske å si at du er fire år." Barna prøvde å si "jammen jeg er jo tre... " "Nei,"sa foreldrene, "du må si at du er fire ellers får du ikke kjøre..." Bare i denne køen hørte jeg tre forskjellige foreldre gjøre dette... Jeg har også en gutt som blir tre år om tre måneder, men han får ikke gjøre ting med treårsgrense på. Jeg ønsker å lære mine barn å respektere aldersgrenser. Det er en grunn til at de er der! Kall meg gjerne hellig, men jeg kommer under ingen omstendighet til å be ungene mine lyve på alder. Ellers kan jeg vel også se fram til tenårene når de "fyller 18 om 1,5 mnd, så jeg kan vel drikke alkohol, kjøre bil og komme inn på utesteder. Mamma mener tross alt jeg er moden nok til å bryte aldersgrenser". Kjøre bil og drikke alkohol før man er 18 straffes av norske lover, det samme gjelder medvirkning fra foreldrene eller andre. å bryte aldersgrense på fornøyelsespark med 1 måned får ingen andre konsekvenser enn advarsel eller i verste fall bortvisning.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #16 Skrevet 26. juli 2012 Og dere som mener at dere aldri har gjort noe ulovlig og følger alle regler til punkt og prikke. Har dere gitt grøt før 4 måneders alder? Brutt fartsgrense noen gang? Kjørt på rødt lys, foretatt uforsiktig forbikjøring, ikke betalt på bussen av ren forglemmelse, forsovet dere på toget slik at dere kjørte et par stasjoner mer enn dere betalte for og så videre? Folk som tror at de aldri bryter noen lover og regler, bevisst eller ubevisst, har etter min mening svært lite livserfaring.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #17 Skrevet 26. juli 2012 Og dere som mener at dere aldri har gjort noe ulovlig og følger alle regler til punkt og prikke. Har dere gitt grøt før 4 måneders alder? Brutt fartsgrense noen gang? Kjørt på rødt lys, foretatt uforsiktig forbikjøring, ikke betalt på bussen av ren forglemmelse, forsovet dere på toget slik at dere kjørte et par stasjoner mer enn dere betalte for og så videre? Folk som tror at de aldri bryter noen lover og regler, bevisst eller ubevisst, har etter min mening svært lite livserfaring. Poenget er at man oppfordrer barna til å bryte regler. Jeg bryter ikke regler med vilje. Jeg har ikke gjort noen av tingene du nevner, nei. Regler og lover som jeg vet om, gjør jeg overhodet ikke noe forsøk på å bryte. Og tenker også at det må være greit å lære ungene at livet ikke alltid er rettferdig. Man får ikke alltid være med på alt. Reglene skal følges.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #18 Skrevet 26. juli 2012 Er lettere sjokkert etter å ha vært i en fornøyelsespark i går. Stod i kø med min 4 åring på en attraksjon det var fireårsgrense på. Flere foreldre som stod sammen med sine små barn stod og gjentok flere ganger at "nå må du huske å si at du er fire år." Barna prøvde å si "jammen jeg er jo tre... " "Nei,"sa foreldrene, "du må si at du er fire ellers får du ikke kjøre..." Bare i denne køen hørte jeg tre forskjellige foreldre gjøre dette... Jeg har også en gutt som blir tre år om tre måneder, men han får ikke gjøre ting med treårsgrense på. Jeg ønsker å lære mine barn å respektere aldersgrenser. Det er en grunn til at de er der! Kall meg gjerne hellig, men jeg kommer under ingen omstendighet til å be ungene mine lyve på alder. Ellers kan jeg vel også se fram til tenårene når de "fyller 18 om 1,5 mnd, så jeg kan vel drikke alkohol, kjøre bil og komme inn på utesteder. Mamma mener tross alt jeg er moden nok til å bryte aldersgrenser". Kjøre bil og drikke alkohol før man er 18 straffes av norske lover, det samme gjelder medvirkning fra foreldrene eller andre. å bryte aldersgrense på fornøyelsespark med 1 måned får ingen andre konsekvenser enn advarsel eller i verste fall bortvisning. Vil tro det er lettere å få ungdommer med holdninger som fører til at de gjør slike ting hvis man oppfordrer dem til å bryte regler.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #19 Skrevet 26. juli 2012 Og dere som mener at dere aldri har gjort noe ulovlig og følger alle regler til punkt og prikke. Har dere gitt grøt før 4 måneders alder? Brutt fartsgrense noen gang? Kjørt på rødt lys, foretatt uforsiktig forbikjøring, ikke betalt på bussen av ren forglemmelse, forsovet dere på toget slik at dere kjørte et par stasjoner mer enn dere betalte for og så videre? Folk som tror at de aldri bryter noen lover og regler, bevisst eller ubevisst, har etter min mening svært lite livserfaring. Poenget er at man oppfordrer barna til å bryte regler. Jeg bryter ikke regler med vilje. Jeg har ikke gjort noen av tingene du nevner, nei. Regler og lover som jeg vet om, gjør jeg overhodet ikke noe forsøk på å bryte. Og tenker også at det må være greit å lære ungene at livet ikke alltid er rettferdig. Man får ikke alltid være med på alt. Reglene skal følges. Haha, du har aldri kjørt, ikke en gang 1 km/t over fartsgrensa??? Aldri??? Da må du enten ikke ha førerkort, eller være nødt til å pusse brillene dine ordentlig.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #20 Skrevet 26. juli 2012 Og dere som mener at dere aldri har gjort noe ulovlig og følger alle regler til punkt og prikke. Har dere gitt grøt før 4 måneders alder? Brutt fartsgrense noen gang? Kjørt på rødt lys, foretatt uforsiktig forbikjøring, ikke betalt på bussen av ren forglemmelse, forsovet dere på toget slik at dere kjørte et par stasjoner mer enn dere betalte for og så videre? Folk som tror at de aldri bryter noen lover og regler, bevisst eller ubevisst, har etter min mening svært lite livserfaring. Poenget er at man oppfordrer barna til å bryte regler. Jeg bryter ikke regler med vilje. Jeg har ikke gjort noen av tingene du nevner, nei. Regler og lover som jeg vet om, gjør jeg overhodet ikke noe forsøk på å bryte. Og tenker også at det må være greit å lære ungene at livet ikke alltid er rettferdig. Man får ikke alltid være med på alt. Reglene skal følges. Men fornøyelsesparkene følger ikke disse reglene selv bestandig heller. Mitt barn har opplevd å være på Tusenfryd der man skulle kjøre el-biler. Høydegrensa var på 120 cm, og han var 114. Flere barn som manglet 2-3 cm fikk lov å gå, og han var den ENESTE av en stor flokk på mange gutter som stod igjen bak gjerde og gråt. Jeg sa fra, at hvis de skal gjøre unntak fra høydegrensen, så må det gjelde alle som mangler noen få cm, og ikke at de kan la EN gutt stå og se på mens alle andre, både de som oppfyller krav og ikke, får kjøre. Min gutt skjønte ikke hvorfor han ikke fikk lov, når flere som var for små fikk kjøre.
Musemorbr / Skrevet 26. juli 2012 #21 Skrevet 26. juli 2012 Om de ansatte i en fornøyelsespark har regler som tilsier at det er litt slingringsmonn, selv om det står en fast alder eller høyde, mener jeg det er ok. Da er det parkens bestemmelse. Foreldre har ikke rett til å overstyre reglene, få barna til å lyve, eller lyve selv. Det å lære barna at det er ok å lyve er så forkastelig at jeg nesten ikke har ord. Spesielt så små barn, som ikke kan skille mellom denne løgnen, og en annen løgn i et annet og viktigere tilfelle. Dette blir som den tråden om stjeling. Hva slags mennesker er det egentlig vi prøver å oppdra?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #22 Skrevet 26. juli 2012 Om de ansatte i en fornøyelsespark har regler som tilsier at det er litt slingringsmonn, selv om det står en fast alder eller høyde, mener jeg det er ok. Da er det parkens bestemmelse. Foreldre har ikke rett til å overstyre reglene, få barna til å lyve, eller lyve selv. Det å lære barna at det er ok å lyve er så forkastelig at jeg nesten ikke har ord. Spesielt så små barn, som ikke kan skille mellom denne løgnen, og en annen løgn i et annet og viktigere tilfelle. Dette blir som den tråden om stjeling. Hva slags mennesker er det egentlig vi prøver å oppdra? Du lærer vel ungene å lyve. Du lærer dem at de ikke må si til noen at de er stygge eller feite, selv om de mener det - hvis personen spør om han/hun er pen, så lærer vel dere at barnet må si "ja" istedet for "nei, du er stygg som juling"? Eller mener du at du lærer barnet at det ALLTID skal si hele og fulle sannhet til alle? Stjeling og aldersgrenser osv er forresten to forskjellige ting. Stjeling er kriminelt. Det andre er ikke det.
Musemorbr / Skrevet 26. juli 2012 #23 Skrevet 26. juli 2012 Å unlate å si at noen er stygge eller feite, er faktisk ikke å lyve. Har du ikke noe pent å si, så trenger du ikke si noe i det hele tatt. Du må gjerne låne den lærdomen altså, om du vil. Ved direkte spørsmål, for eksempel "er jeg tykk" kan man si mange ting uten å hverken lyve, eller såre. For eksempel "Det var et veldig rart spørsmål. Kom, nå går vi og leker." Om han selv, som et lite barn, noen gang på egen hånd lyver, er det noe langt annet enn om jeg som forelder har direkte oppfordret til det. Barn trenger ikke læres opp til å lyve. Vri og vend på det så mye du kan, men det er og blir galt. Og ja, stjeling er kriminelt og straffbart, men løgn er også alvorlig. Jeg vil gjøre mitt for at min sønn får god moral, og gode nok sosiale antenner til å kunne kommunisere uten å måtte ty til usannheter. Og gjør han det må han svare for det selv. Det er da ikke noe han er oppdratt til, men noe han vet er galt. Og sist men ikke minst... Jeg bryter ikke lover og regler bevisst selv heller. Det har jeg ikke hatt behov for.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #24 Skrevet 26. juli 2012 Jeg blir heldigvis ikke sjokkert av slike ting HI! Du høres veldig dramatisk ut. Derimot hadde jeg blitt veldig provosert/blir veldig provosert av foreldre som prøver å snike med ungene sine i kø!!!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2012 #25 Skrevet 26. juli 2012 Hva slags signaler sender man barna sine dersom man oppfordrer dem til å lyve? Et barn klarer ikke å skille mellom situasjoner. Enten er det lov å lyve eller så er det ikke. Hva har disse foreldrene tenkt å si til barna når barna lyver om andre ting? Du kan bare lyve når mamma sier at det er greit?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå