Gå til innhold

Hva er ditt 1000-tips til en førstegangsfødende??? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du et bra tips til oss førstegangsfødende, som man kanskje ikke tenker på selv?

Tenker da på feks ting å ha med i fødebagen, hvilke klær man bør ha på sykehuset (komfortabelt, men vil jo se noenlunde ok ut), ting til stellebordet etc som kan være lurt å ha i hus før nedkomst.... Eller noe annet du har erfart som var bra som du ønsker å dele? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hårføner! Det kan være litt vondt å tørke seg med håndkle etter dusjing...

Skrevet

Drikkeflaske med tut!

Om jeg bare kunne fått med meg èn ting, hadde det vært mitt første valg :) Da fikk jeg i meg vann uansett hvilke stilling jeg hadde.

Ellers er det greit å ha med myke klær med god plass i, man blir dessverre ikke så veldig mye mindre med det samme :)

En god fuktighetskrem er god å ha i den tørre sykehusluften.

Skrevet

..og antibac! Man føler seg litt bakterieangrepet på sykehuset.

Skrevet

tøy-uroen fra ikea synes vi var veldig grei å ha hengende over stellebordet - noe for barnet å se på (kanskje ikke behov helt i førsten, men ganske tidlig).

Ellers hadde jeg aaalt for mye med i stellebagen, lesestoff ble iallefall ikke benyttet ;-)

Skrevet

Du trenger ikke så mye som du tror. Verken på sykehuset eller hjemme.

På sykehuset tar du med noen klesskift og toalettsaker til deg selv. Evt noen klær til babyen.

Hjemme trenger du(første tiden) noen klesskift til babyen, noen bleier, en plass å stelle den og å legge den fra deg.

Skulle du føle behov for noe så får du fint tak i det etterhvert. Eneste som kan haste er brystpumpe, flasker og mme(men ikke hamstre før du ser om du får behov)

Dropp hele rekka med stelleprodukter, det eneste du kan få behov for er en stellesalve og kanskje litt babyolje.

Så en dame på butikken i går som så rimelig fødeklar ut, hun putta omtrent det som var av stelleprodukter oppi kurven. Jeg følte litt for å nevne at hun sikkert kan spare seg pengene, men jeg lot være.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Masse klær

Til babyen! Trodde jeg hadde nok, men alt ble gulpet og bæsjet på

Og på det udugelige barsel hotellet var det ingen hjelp å få så lille holdt faktisk på å fryse ihjel!

Skrevet

Jeg vil gi deg et tips som jeg selv kunne ønske jeg klarte å følge selv da jeg født første gang. Vær åpen for at alt kan skje under en fødsel. Jeg hadde klare tanker om hvordan jeg trodde og ville at det skulle bli. Ville føde i badekar uten kjemisk smertelindring. Tenkte at kroppen vet hva den skal gjøre.

Fødselen ble alt annet enn dette. Vannet gikk og derfor fikk jeg ikke komme i badekar. I tillegg ble det smertelindring og endel andre kjemiske og tekniske hjelpemidler.

I følge leger og jordmødre hadde jeg en helt normal førstegangsfødsel, og det var på ingen måte traumatisk, men jeg følte at jeg hadde midslykkes totalt. Har slitt med denne følelsen lenge, og det har vært vanskelig. Alt fordi opplevelsen ikke ble slik jeg hadde planlagt. Helt unødvendig fordi det var en flott fødsel - egentlig ...

Ønsker deg lykke til med fødsel :)

Skrevet

Store, myke bind og store, myke bomullstruser til blødningene i etterkant. Fikk bare noen få bind på sykehushotellet og de der små Libresse-sakene var litt i minste laget.

Skrevet

Sportsdrikke eller noe annet næringsrikt å drikke! Hadde ikke spist på over 30 t da lille gullet så dagens lys, simpelthen fordi jeg ikke hadde matlyst. Kjente meg litt tom for krefter der på slutten :P

Skrevet

Tenk "jaaaaaa" istedet for "neeeei" når riene kommer, og ikke stram underlivet selv om det føles naturlig for å dempe smertene. Heller revk at du skal være slapp i underlivet og "åpne" deg. Den samme rien kommer aldri igjen og for hver gang er du nærmere målet :) lykke til.

Skrevet

Revk = tenk :-P flott med autocorrect.

Skrevet

Store myke truser, hvis du ikke ønsker fly i nettingtruser da :P

Skrevet

Jeg synes nettingtrusene var deilige, det ble ikke så klamt det nede når jeg brukte dem :) fikk lufta godt ;D

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Støtter hun som råder deg til å slappe av i underlivet; la riene rase og fokuser på å slappe av i musklene i underlivet under hver eneste rie. Hver gang musklene knyter seg; pust og prøv å slapp av. Greier du det tror jeg fødselen kommer til å gå fortere.

Og så var det pressingen. Press som om du må bæsje. Helt sant :)

Skrevet

leppomade(litt usikker på hvordan det skrives) til å ha med på barsel og føden.

Ikke planlegge fødselen ned til minste detalj.

Skrevet

Jeg synes nettingtrusene var deilige, det ble ikke så klamt det nede når jeg brukte dem :) fikk lufta godt ;D

Vaskedama på barsel anbefalte meg å ta med noen sånne hjem og bruke dem på dager jeg ikke ville ha sex.

Skrevet

Ikke planlegg for mye, og ikke pakk masse, er mine råd. Bortkastet tid!

Når det skjer har du ingen kontroll, og det er umulig å forutsi hva og hvordan, uansett hvor mye en planlegger. Feks; jeg trodde alltid jeg i det minste skulle klare å sminke meg før jeg dro til sykehuset (fjollete - ja :D ). Tro meg; når du opplever dine første rier er sminke det siste du tenker på! :D

Mitt beste tips er å forberede hjemkomsten til deg selv (i tillegg til den lille). Med det mener jeg Stoooore bind, masse Naproxen, og komfortable klær.

Lykke til :)

Skrevet

Svisker, evt. rosiner, som du inntar med masse vann for å få fordøyelsessystemet i gang igjen på en kjapp og myk måte etter fødselen.

Som er kuriositet var jeg på besøk hos en venninne rundt terminen til hennes første barn og i gangen hennes stod det tre fullstappede bagger, 7 (!!) fulle plastposer/handlenett, en kassettspiller, kamerabag, helseball, ammepute og gud veit hva mer, altså! For ordens skyld åpnet hun bare den ene bagen pluss kamerabagen...

Skrevet

Pakk med ett klesskift til gubben også, vi måtte bli noen dager og han savnet det veldig.

Ammevennlige topper, jeg satt med puppen ute store deler av oppholdet :)

Ladere til mobil, det var veldig leit å være uten!

Ta masse bilder, og film også litt. Etter bare ett par mnd så husker du nesten ikke at babyen har vært så liten og laget akkurat de lydene!! :)

Skrevet

For å la være å stramme muskler der nede under riene, leste jeg at man kan fokusere på å slappe av i kjeve, hender og underliv. De henger visst sammen på en eller annen måte. Så om du biter tennene sammen, strammer du mest sannsynlig musklene der nede også.

Et annet tips hvis det går treigt i starten: ikke stress, men prøv å få sove så mye som mulig! Kroppen får ny energi til å få riene ordentlig i gang. Var der jeg bomma litt, for jeg ble så gira at jeg ikke klarte å sove. Gikk leeeenge med svake rier som slet meg ut (typ to døgn), og med en gang jeg fikk to timers søvn så satte fødselen ordentlig i gang.

Skrevet
leppomade(litt usikker på hvordan det skrives) til å ha med på barsel og føden. Ikke planlegge fødselen ned til minste detalj.

Og nesespray, det kan bli forferdelig tørr luft på sykehuset/føden og det er noe skikkelig herk å bli tett i nesen og føle at du ikke får puste skikkelig under fødselen.

Skrevet

Ikke ta av merkelappene på klær du får i gave, bytt de inn og få tilgodelapper, man får alltid masse klær i st 62...og de varer jo ikke så lenge:) Jeg fikk også mye ubrukelig, sånne nusselige kjoler og sånne ting, ikke så brukbart midt på vinteren:)

Skrevet

Jeg svettet av meg flere kilo de første dagene! Våknet av at jeg og hele senga var kliss våt første natta. Ønsket at jeg hadde hatt mer enn en t shorte til å sove i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...