Lettie Skrevet 21. juli 2012 #26 Skrevet 21. juli 2012 Jeg er så drittlei av å høre at folk som ikke vil risikere at barnet skal få handikap, og i verste fall dø, er hysteriske. Hva er egentlig problemet med å holde seg unna de få tingene de ni månedene man går gravid? Og hva er det med alle de som sier at det ikke er farlig så lenge man spiser litt, vet dere hvor liten en bakterie egentlig er? Jeg vet om mennesker med store handikap som følge av at mor fikk toxo i svangerskapet. Jeg vet om babyer som har dødd i magen som følge av listeria, OG jeg vet om gravide som har fått positive toxoprøver, og vet hvor mye engstelse de går gjennom. Hvorfor ta sjansen? Når det er sagt, så er et uhell et uhell, og det vil nok trolig gå helt fint med HI. Jeg ville nok tatt kontakt med lege eller jordmor for å høre om det er noe man kan gjøre med det, og ville nok også snakket med produsenten for å slippe å uroe meg for mye. Jeg er ekstremt nøye når jeg er gravid. Er sånn at jeg blir mobbet av andre, som mener det ikke er så farlig. Jeg rører ikke alkohol, farger ikke håret, osv osv når jeg er gravid. Forrige svangerskap rørte jeg ikke noe spekemat/salami, men nå er det kommet nye retningslinjer og det virker tryggere. Jeg vet også om folk som har blitt smittet, og jeg tar ingen sjanser, men hvis bakterien ikke kan overleve i salamien til Gilde og Prior så er det jo ingen bakterier der. Når det er sagt bør man være forsiktig, ikke spise salami som har vært åpen lenge, snart går ut på holdbarhet osv. Når HI er fortvilet og bekymret er det ingen grunn til å skremme med misdannelser og dødfødsler, når sjansen er forsvinnende liten. Det er nok mye verre å spise ustekt kjøtt osv fra/i utlandet, komme i kontakt med avføringen til katter osv.
Gjest Mentha Skrevet 21. juli 2012 #27 Skrevet 21. juli 2012 Det er vel bare å slå seg til ro med at enige blir man aldri i denne diskusjonen. Det er mye som er potensielt farlig her i verden, og så må man sile ut hva man føler seg komfortabel med å utsette seg for selv. Når det kommer til HI, så ville jeg prøvd å slappe av om det var meg, og ikke tenke noe mer over det. Gjort er gjort og spist er spist. Det er lett å tenke det verste, men det er, som nevnt flere steder over her, forsvinnende liten sjanse for at det skal ha gått galt. Hvis du bekymrer deg, så dra til legen og ta en prøve, bare for å få det ut av hodet.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #28 Skrevet 21. juli 2012 Jeg er så drittlei av å høre at folk som ikke vil risikere at barnet skal få handikap, og i verste fall dø, er hysteriske. Hva er egentlig problemet med å holde seg unna de få tingene de ni månedene man går gravid? Og hva er det med alle de som sier at det ikke er farlig så lenge man spiser litt, vet dere hvor liten en bakterie egentlig er? Jeg vet om mennesker med store handikap som følge av at mor fikk toxo i svangerskapet. Jeg vet om babyer som har dødd i magen som følge av listeria, OG jeg vet om gravide som har fått positive toxoprøver, og vet hvor mye engstelse de går gjennom. Hvorfor ta sjansen? Når det er sagt, så er et uhell et uhell, og det vil nok trolig gå helt fint med HI. Jeg ville nok tatt kontakt med lege eller jordmor for å høre om det er noe man kan gjøre med det, og ville nok også snakket med produsenten for å slippe å uroe meg for mye. Jeg er ekstremt nøye når jeg er gravid. Er sånn at jeg blir mobbet av andre, som mener det ikke er så farlig. Jeg rører ikke alkohol, farger ikke håret, osv osv når jeg er gravid. Forrige svangerskap rørte jeg ikke noe spekemat/salami, men nå er det kommet nye retningslinjer og det virker tryggere. Jeg vet også om folk som har blitt smittet, og jeg tar ingen sjanser, men hvis bakterien ikke kan overleve i salamien til Gilde og Prior så er det jo ingen bakterier der. Når det er sagt bør man være forsiktig, ikke spise salami som har vært åpen lenge, snart går ut på holdbarhet osv. Når HI er fortvilet og bekymret er det ingen grunn til å skremme med misdannelser og dødfødsler, når sjansen er forsvinnende liten. Det er nok mye verre å spise ustekt kjøtt osv fra/i utlandet, komme i kontakt med avføringen til katter osv. Jeg er enig i at man ikke skal skremme, og som jeg skrev: Det går nok helt fint både med HI og babyen. Beklager at innlegget ble krasst, jeg blir bare så utrolig frustrert over alle de som skriver at mengden har noe å si, og særlig de som skriver "Jeg spiste det hele svangerskapet, og jeg har friske barn". Jeg har hørt slik argumentasjon siden jeg ble gravid med førstemann, og når folk i tillegg kaller folk som følger retningslinjene for hysteriske. Ja, da blir jeg ganske sint. Så mitt innlegg var mer rettet mot alle de som skriver slikt, enn til HI. Som sagt; et uhell er et uhell, og sjansene er veldig, veldig små for at noe har skjedd.
Lettie Skrevet 21. juli 2012 #29 Skrevet 21. juli 2012 Jeg er så drittlei av å høre at folk som ikke vil risikere at barnet skal få handikap, og i verste fall dø, er hysteriske. Hva er egentlig problemet med å holde seg unna de få tingene de ni månedene man går gravid? Og hva er det med alle de som sier at det ikke er farlig så lenge man spiser litt, vet dere hvor liten en bakterie egentlig er? Jeg vet om mennesker med store handikap som følge av at mor fikk toxo i svangerskapet. Jeg vet om babyer som har dødd i magen som følge av listeria, OG jeg vet om gravide som har fått positive toxoprøver, og vet hvor mye engstelse de går gjennom. Hvorfor ta sjansen? Når det er sagt, så er et uhell et uhell, og det vil nok trolig gå helt fint med HI. Jeg ville nok tatt kontakt med lege eller jordmor for å høre om det er noe man kan gjøre med det, og ville nok også snakket med produsenten for å slippe å uroe meg for mye. Jeg er ekstremt nøye når jeg er gravid. Er sånn at jeg blir mobbet av andre, som mener det ikke er så farlig. Jeg rører ikke alkohol, farger ikke håret, osv osv når jeg er gravid. Forrige svangerskap rørte jeg ikke noe spekemat/salami, men nå er det kommet nye retningslinjer og det virker tryggere. Jeg vet også om folk som har blitt smittet, og jeg tar ingen sjanser, men hvis bakterien ikke kan overleve i salamien til Gilde og Prior så er det jo ingen bakterier der. Når det er sagt bør man være forsiktig, ikke spise salami som har vært åpen lenge, snart går ut på holdbarhet osv. Når HI er fortvilet og bekymret er det ingen grunn til å skremme med misdannelser og dødfødsler, når sjansen er forsvinnende liten. Det er nok mye verre å spise ustekt kjøtt osv fra/i utlandet, komme i kontakt med avføringen til katter osv. Jeg er enig i at man ikke skal skremme, og som jeg skrev: Det går nok helt fint både med HI og babyen. Beklager at innlegget ble krasst, jeg blir bare så utrolig frustrert over alle de som skriver at mengden har noe å si, og særlig de som skriver "Jeg spiste det hele svangerskapet, og jeg har friske barn". Jeg har hørt slik argumentasjon siden jeg ble gravid med førstemann, og når folk i tillegg kaller folk som følger retningslinjene for hysteriske. Ja, da blir jeg ganske sint. Så mitt innlegg var mer rettet mot alle de som skriver slikt, enn til HI. Som sagt; et uhell er et uhell, og sjansene er veldig, veldig små for at noe har skjedd. Jeg er helt enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #30 Skrevet 21. juli 2012 Må spørre jeg da - hva bør man unngå å spise som gravid?
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 21. juli 2012 #31 Skrevet 21. juli 2012 (endret) Må spørre jeg da - hva bør man unngå å spise som gravid? www.matportalen.no har en fin oversikt over hva man bør unngå Endret 21. juli 2012 av FruHottentott
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #32 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-) Har du link fra en sikker kilde på det? Ta en titt på Letties link, fra jordmor Siri. God nok til at jeg kommer til å spise salami ihvertfall. Jaja, de jordmødrene mener nå så mangt, så vet ikke om jeg vil kalle det en sikker kilde. Tror kanskje nortura vet hva de snakker om. Men var egentlig ikke meningen å blande meg inn i denne diskusjonen. Uansett er risikoen svimlende liten! Nortura vet IKKE hva de snakker om. Jeg mailet med dem for å forhøre meg om hvilke pålegg som var trygge i graviditeten, og hun jeg snakket med mente rosa roastbeef var trygt fordi bakteriene ikke kunne komme midt inni et helt kjøttstykke.. Jeg som forbruker måtte opplyse henne om at toxoplasma er en parasitt og ikke en bakterie, og at den kommer inn i kjøttet lenge før slakting, ved at dyret spiser noe infisert, og at det danner seg parasittcyster i musklene (kjøttet) på dyret... JordmorSiri har jeg også sett har kommet med direkte feilinformasjon i flere tilfeller. Inntil en offisiell kilde (Helsedirektoratet, Matportalen) frikjenner spekemat, holder i alle fall jeg meg unna. Risikoen er ikke svimlende liten. Fra en dyptgående rapport hos svenske Livsmedelverket: I Norge var på 1990-talet 18 % av lammen seropositiva för T. gondii, och seropositiva lamm påvisades i 44 % av besättningarna (Veterinaerinstituttet 2007). Av slaktsvinen var 2 % positiva. år 2006 var 26 av 50 undersökta får seropositiva (13 av 24 besättningar). Av 4 300 undersökta hjortdjur var 34 % av rådjuren, 13 % av älgarna, 8 % av hjortarna och 1 % av renarna positiva. ... Altså er det en betydelig forekomst av toxoplasma også i norsk kjøtt (seropositiv betyr at dyret er smittet) - men ja, den er høyere i utlandet. Og det er såvidt jeg har fått med meg sjeldent med toxoplasma i oksekjøtt jfr Norturas svar. Når det er sagt, HI; dette er ikke for å skremme deg og mest sannsynlig stemmer det Nortura/JordmorSiri sier og det er ingen skade skjedd. Om du ikke klarer å roe bekymringen ville jeg tatt en blodprøve hos fastlegen om 2-3 uker for å få bekreftet at du ikke er smittet. Lykke til videre!!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #33 Skrevet 22. juli 2012 Jeg er så drittlei av å høre at folk som ikke vil risikere at barnet skal få handikap, og i verste fall dø, er hysteriske. Hva er egentlig problemet med å holde seg unna de få tingene de ni månedene man går gravid? Og hva er det med alle de som sier at det ikke er farlig så lenge man spiser litt, vet dere hvor liten en bakterie egentlig er? Jeg vet om mennesker med store handikap som følge av at mor fikk toxo i svangerskapet. Jeg vet om babyer som har dødd i magen som følge av listeria, OG jeg vet om gravide som har fått positive toxoprøver, og vet hvor mye engstelse de går gjennom. Hvorfor ta sjansen? Når det er sagt, så er et uhell et uhell, og det vil nok trolig gå helt fint med HI. Jeg ville nok tatt kontakt med lege eller jordmor for å høre om det er noe man kan gjøre med det, og ville nok også snakket med produsenten for å slippe å uroe meg for mye. Er såååå enig! Når jeg var gravid fikk jeg alltid høre av andre "tidligere" gravide venniner og slektninger at jeg var så hysterisk fordi jeg ikke spiste spekemat og ikke hadde i meg ting med søtstoff. Er det virkelig så nøye for andre hva jeg gjør og ikke gjør når jeg er gravid?? Jeg prøver bare å gi barnet en best mulig start, og det plager ikke meg å være forsiktig i 9.mnd, så hvorfor skal det plage andre????
lolita82 Skrevet 22. juli 2012 #34 Skrevet 22. juli 2012 Hei. Jeg glemte meg helt på jobb i dag og spiste to brødskiver med salami og majones.. Litt etter jeg kom hjem måtte jeg på do og det var rimelig løst. Reagerte på dette da jeg har sliti med å gå på do i det siste. Nå er jeg ganske redd for de bakteriene. Hva synes dere jeg skal gjøre? Er i uke 30 nå. Jeg har spist salami nesten hver dag i begge graviditetene mine! Ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #35 Skrevet 22. juli 2012 Hei. Jeg glemte meg helt på jobb i dag og spiste to brødskiver med salami og majones.. Litt etter jeg kom hjem måtte jeg på do og det var rimelig løst. Reagerte på dette da jeg har sliti med å gå på do i det siste. Nå er jeg ganske redd for de bakteriene. Hva synes dere jeg skal gjøre? Er i uke 30 nå. Jeg har spist salami nesten hver dag i begge graviditetene mine! Ikke noe problem. Så myndighetenes anbefaling er grunnløs mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå