Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Hei. Jeg glemte meg helt på jobb i dag og spiste to brødskiver med salami og majones.. Litt etter jeg kom hjem måtte jeg på do og det var rimelig løst. Reagerte på dette da jeg har sliti med å gå på do i det siste. Nå er jeg ganske redd for de bakteriene. Hva synes dere jeg skal gjøre? Er i uke 30 nå.
lioness* Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 Synes du ikke skal tenke mer på det. All spekemat fra norske produsenter fryses før det ferdigbehandles - i hvert fall er det hva jeg har blitt fortalt. Så sjansen for at noe skjer etter ei salamiskive er veldig, veldig veeeeeldig liten. Går nok fint
lykkeligmams<3 Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Ja, dette er første gang jeg hørere at vanlig salami skal kunne være skadelig.. Jeg har alltid spist det, men ikke i for store mengder som en hel pakke hver dag, men forutenom det skal det nok gå helt greit
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 Mengden har jo ingen betydning, om du spiser en skive i løpet av svangerskapet kan du være uheldig å få den ene med smitte. Men det er veldig sjeldent, så når uhellet har vært ute så er det nok ikke noe å bekymre seg for.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #5 Skrevet 20. juli 2012 Jeg spurte jordmor spesifikk om dette i forfjor da det var hysteri her inne. Hun sa at Gildes salami er helt sikker. Husker ikke hva som var grunnen, men hun hadde sjekket det.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #6 Skrevet 20. juli 2012 Gilde er ganske god på både salmonella og ecoli så jeg vil ikke kalle det hysteri akkurat. Listeria skal man heller ikke spøke med. å anbefale noen å gjøre noe som potensielt kan være farlig eller å kalle de som fraråder å gjøre det for hysteriske er ikke alltid like lurt. Sjansen for at fyllekjøring går bra er også ganske stor. Vil dere råde folk til det og kalle de som fraråder fyllekjøring for hysteriske? Folk må gjerne ta sjansen. Jeg har en venninne som tok sjansen. Det gikk ikke så bra.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #7 Skrevet 20. juli 2012 Ok, skal selge hunden, jeg da. Det kan jo være at den biter ungene, kan ikke ta sjansen!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #8 Skrevet 20. juli 2012 Ok, skal selge hunden, jeg da. Det kan jo være at den biter ungene, kan ikke ta sjansen! Unger? Sikkert på at du er mor, du kan ikke være en dag over 13 år. Snakk om å argumentere på en utrolig barnslig måte. Kom tilbake når du har blitt litt mer voksen og reflektert. Eller når du har funnet en måte å dressere listeria og ecoli på samme måte som en hund. Du kan forresten også ta en telefon til de som har blitt smittet av dette i svangerskapet og høre hva de tenker om saken.
Lettie Skrevet 20. juli 2012 #9 Skrevet 20. juli 2012 Tror de fleste norske salami/spekepølser er rimelig trygge og fri for bakterier
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #10 Skrevet 20. juli 2012 Gilde er ganske god på både salmonella og ecoli så jeg vil ikke kalle det hysteri akkurat. Listeria skal man heller ikke spøke med. å anbefale noen å gjøre noe som potensielt kan være farlig eller å kalle de som fraråder å gjøre det for hysteriske er ikke alltid like lurt. Sjansen for at fyllekjøring går bra er også ganske stor. Vil dere råde folk til det og kalle de som fraråder fyllekjøring for hysteriske? Folk må gjerne ta sjansen. Jeg har en venninne som tok sjansen. Det gikk ikke så bra. Hva mener du jeg skal gjøre da? Tror det var gilde sin jeg spiste, 4 fordelt på to brødskiver. HI
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #11 Skrevet 20. juli 2012 Unger? Sikkert på at du er mor, du kan ikke være en dag over 13 år. Snakk om å argumentere på en utrolig barnslig måte. Kom tilbake når du har blitt litt mer voksen og reflektert. Eller når du har funnet en måte å dressere listeria og ecoli på samme måte som en hund. Du kan forresten også ta en telefon til de som har blitt smittet av dette i svangerskapet og høre hva de tenker om saken. Du kan ikke være så veldig gammel du heller, om du er så naiv og tror at dressering er en garanti for at en hund aldri skal "klikke". Jeg har sett topptrente hunder vippes av pinnen og angripe/gå på noe. Jeg er ikke for at en skal risikere babyen i et svangerskap, men man skal da heller ikke låse seg inn i et rom i ni måneder uten kontakt med resten av verden.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #12 Skrevet 20. juli 2012 Unger? Sikkert på at du er mor, du kan ikke være en dag over 13 år. Snakk om å argumentere på en utrolig barnslig måte. Kom tilbake når du har blitt litt mer voksen og reflektert. Eller når du har funnet en måte å dressere listeria og ecoli på samme måte som en hund. Du kan forresten også ta en telefon til de som har blitt smittet av dette i svangerskapet og høre hva de tenker om saken. Du kan ikke være så veldig gammel du heller, om du er så naiv og tror at dressering er en garanti for at en hund aldri skal "klikke". Jeg har sett topptrente hunder vippes av pinnen og angripe/gå på noe. Jeg er ikke for at en skal risikere babyen i et svangerskap, men man skal da heller ikke låse seg inn i et rom i ni måneder uten kontakt med resten av verden. Om det å ikke kunne spise salami er det samme som å låse seg inne så tenker jeg at du har et større problem som jeg ikke kan hjelpe deg med. Håper bare du vet hva du gjør når du anbefaler andre å gjøre noe som kan være farlig for det lille barnet i magen.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #13 Skrevet 20. juli 2012 Om det å ikke kunne spise salami er det samme som å låse seg inne så tenker jeg at du har et større problem som jeg ikke kan hjelpe deg med. Håper bare du vet hva du gjør når du anbefaler andre å gjøre noe som kan være farlig for det lille barnet i magen. Hjelpes. Skjønner ikke ting som er satt på spissen, du da? Og du mener jeg har problemer.... Jeg gir folk tips til å ha det godt i svangerskapet. Når gravide som har røkt mye før svangerskapet blir anbefalt å heller ta en blås eller to om dagen fremfor å stresse osv, så.... Har mor det bra, har som oftest den lille det bra også. Ja, det er risikoer, men det er det uansett når en blir gravid. Jeg fatter ikke at jeg "turte" å gå gravid når en skjønner og hører i ettertid hva som kan gå galt, når en hører det fra venninner osv. Men jeg velger å leve livet. Og ikke kom med noe bull om at jeg da ikke er voksen nok til å være mor, bare for at jeg lever livet
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #14 Skrevet 20. juli 2012 Det er jo bare tull at det er bedre for mor å røyke en å "stresse" når man er gravid! Man kan fint leve livet uten å ta idiotiske beslutninger, du er ikke hysterisk av den grunn.
Tigerpote Skrevet 20. juli 2012 #15 Skrevet 20. juli 2012 Salami skal man holde seg unna i graviditeten, men en glipp er en glipp og spist er spist. Tror de aller fleste har hatt en eller annen glipp, og det vil jo helst gå bra. I forrige svangerskap glemte jeg meg og spist peperoni, i siste svangerskap var det fetaost. Gikk bra Om du er bekymret ifht løs avføring er eneste måten å ta avføringsprøve av deg.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #16 Skrevet 21. juli 2012 At maten fryses hjelper ikke på listeria bakterien, den overlever kulde, men gilde selger også kokt salami og den kan spises. Det går nok helst bra med de skivene du spiste, HI men er du bekymret så ta en telefon til doktor og hør om du får tatt en prøve.
Lettie Skrevet 21. juli 2012 #17 Skrevet 21. juli 2012 http://jordmorsiri.no/141/article/item/null Står litt her Tror du kan slappe helt av, HI
L-8 Skrevet 21. juli 2012 #18 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #19 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-) Har du link fra en sikker kilde på det?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #20 Skrevet 21. juli 2012 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret
L-8 Skrevet 21. juli 2012 #21 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-) Har du link fra en sikker kilde på det? Ta en titt på Letties link, fra jordmor Siri. God nok til at jeg kommer til å spise salami ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #22 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-) Har du link fra en sikker kilde på det? Ta en titt på Letties link, fra jordmor Siri. God nok til at jeg kommer til å spise salami ihvertfall. Jaja, de jordmødrene mener nå så mangt, så vet ikke om jeg vil kalle det en sikker kilde.
L-8 Skrevet 21. juli 2012 #23 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-) Har du link fra en sikker kilde på det? Ta en titt på Letties link, fra jordmor Siri. God nok til at jeg kommer til å spise salami ihvertfall. Jaja, de jordmødrene mener nå så mangt, så vet ikke om jeg vil kalle det en sikker kilde. Tror kanskje nortura vet hva de snakker om. Men var egentlig ikke meningen å blande meg inn i denne diskusjonen. Uansett er risikoen svimlende liten!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #24 Skrevet 21. juli 2012 Tror det må være mer skadelig å være så hysterisk som enkelte her inne, Guri! Dessuten - salamien er jo friskmeldt! ;-) Har du link fra en sikker kilde på det? Ta en titt på Letties link, fra jordmor Siri. God nok til at jeg kommer til å spise salami ihvertfall. Jaja, de jordmødrene mener nå så mangt, så vet ikke om jeg vil kalle det en sikker kilde. Tror kanskje nortura vet hva de snakker om. Men var egentlig ikke meningen å blande meg inn i denne diskusjonen. Uansett er risikoen svimlende liten! Gilde skriver selv på sidene sine at når det kommer til gravide og spekemat anbefaler de å følge Matportalens råd.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #25 Skrevet 21. juli 2012 Jeg er så drittlei av å høre at folk som ikke vil risikere at barnet skal få handikap, og i verste fall dø, er hysteriske. Hva er egentlig problemet med å holde seg unna de få tingene de ni månedene man går gravid? Og hva er det med alle de som sier at det ikke er farlig så lenge man spiser litt, vet dere hvor liten en bakterie egentlig er? Jeg vet om mennesker med store handikap som følge av at mor fikk toxo i svangerskapet. Jeg vet om babyer som har dødd i magen som følge av listeria, OG jeg vet om gravide som har fått positive toxoprøver, og vet hvor mye engstelse de går gjennom. Hvorfor ta sjansen? Når det er sagt, så er et uhell et uhell, og det vil nok trolig gå helt fint med HI. Jeg ville nok tatt kontakt med lege eller jordmor for å høre om det er noe man kan gjøre med det, og ville nok også snakket med produsenten for å slippe å uroe meg for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå