Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 20. juli 2012 #26 Skrevet 20. juli 2012 Hun har jo barnekonto til 14. Er hun som Meg vil hun vel kjøpe det hun selv ønsker og derfor tjene penger som ung og får skattelette. Jeg hadde første sommer jobb på pappas golfbane som 13 åring og jobbet hver sommer og ferie etter det. Lærte tidlig om å tjene penger selv og gleden ved å være økonomisk uavhengig. Mille må så klart ikke, men regner med at hun vil siden vi er n sånn familie. Skriver fra mobil så kan ikke sitere, men dette er til hun som siterte mitt innlegg:))
Clue Skrevet 20. juli 2012 #27 Skrevet 20. juli 2012 Tidene forandrer seg også. Nå er det sånn som det er, om 20 år kan det være helt annerledes, også lettere.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #28 Skrevet 20. juli 2012 ser store fordeler med og kjøpe bolig i ung alder. eg feirte min 20 årsdag i huset som eg kjøpte sammen med samboeren min som og var 20 det samme året.. vi hadde ingen egenkapital. vi fikk låne hele summen til huset men måtte ha sikkerhet for 200000 som va en del av topp lånet. der hjelpte min far oss, men vi kunne kjøpt ett billigere hus og klar oss selv. eg har bettalt alt som lappen bil osv selv og føler at det er en bra ting. kunne selvsagt spørt mamma og pappa om hjelp. men det er en god følelse og stå på egne bein. blei tiligt mor og så har vert nødt til det. eg mener barna bør kunne ta ansvar selv. men foreldrer kan godt sette penger inn på en konto som dåps gaver og konfirmasjons penger osv så barna evt kan ta lappen for det. og evt stille som kausjonist om det er mulighet. synnest det er en "bjørnetjeneste" og gi barna alt.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #29 Skrevet 20. juli 2012 Hun har jo barnekonto til 14. Er hun som Meg vil hun vel kjøpe det hun selv ønsker og derfor tjene penger som ung og får skattelette. Jeg hadde første sommer jobb på pappas golfbane som 13 åring og jobbet hver sommer og ferie etter det. Lærte tidlig om å tjene penger selv og gleden ved å være økonomisk uavhengig. Mille må så klart ikke, men regner med at hun vil siden vi er n sånn familie. Skriver fra mobil så kan ikke sitere, men dette er til hun som siterte mitt innlegg:)) Vil hun tjene så mye at det går over frikortgrensa? Det er ikke ment som kritikk, men de fleste eksperter fraråder at man sparer til barna i BSU før de begynner å ha fast lønn og dermed får nyte godt av skatteletten.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 20. juli 2012 #30 Skrevet 20. juli 2012 Hun har jo barnekonto til 14. Er hun som Meg vil hun vel kjøpe det hun selv ønsker og derfor tjene penger som ung og får skattelette. Jeg hadde første sommer jobb på pappas golfbane som 13 åring og jobbet hver sommer og ferie etter det. Lærte tidlig om å tjene penger selv og gleden ved å være økonomisk uavhengig. Mille må så klart ikke, men regner med at hun vil siden vi er n sånn familie. Skriver fra mobil så kan ikke sitere, men dette er til hun som siterte mitt innlegg:)) Vil hun tjene så mye at det går over frikortgrensa? Det er ikke ment som kritikk, men de fleste eksperter fraråder at man sparer til barna i BSU før de begynner å ha fast lønn og dermed får nyte godt av skatteletten. Det kan jeg ikke vite, men om hun velger å jobbe alle ferier slik jeg gjorde vil hun gå over frikortgrensen. Dette er heldigvis mange år til så mye kan skje, alt kan skje faktisk. Men jeg har tatt utgangspunkt i nå og hvordan vi har vært i min familie. Snakket med en i dnb nor han syntes dette var en god langsiktig løsning mtp vår familie historikk på dette området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå