Gå til innhold

Inspirert! Dialekten din.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Æ e fra Finnmark. Vi har hÆrlie Ænkle r'a, å så sis det at dialÆkta våres ligg tÆtt opp mot bokmål (om du ser bort fra våres pÆrsonlige pronomena). Æ hÆre ikke egentlig å skriv på dialÆkt, det blir fort mye sch, ch, sh.

 

Idag har vi grønn vinter hos mÆ, fysj...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ e fra østfinnmark, å snakke dærmed finnmarking..:)

 

Fineste dialækta e stavanger:)

 

 

Skrevet

Hær sir vi forræstn mæj å dæj istedefårr mæ.. :)

 

Grønn, våt vinter hær åsså!:)

Skrevet
Hær sir vi forræstn mæj å dæj istedefårr mæ.. :) Grønn, våt vinter hær åsså! :)

 

Trudde mæj og dæj va et Altafenomen. Så mene æ vi har nån tilfella av æg/eg på kysten av østfinnmark... å så utreda vi vårs ega dialækt under språkanalysn på skoln, å det va i all hovedsak mæ og dæ. Kor i øst e du fra? :D

Gjest Miryks
Skrevet

Ooh, flere fra Øst-Finnmark? :D SØr-Varanger hær ;)

Lik egenkli heller ikke å skriv på dialækt. Hende d går i d når æ bare skriv kjappe meldinge me gubben eller sØstra mi, men ellers skriv æ bokmål :]

Skrevet

Ekta siddis. Eg lige best min egen dialekt og Tromsø dialektå e flotte :)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Je ær opprinnelig frå Prøysen-læinn, men je bor itte dær lenger. Og dialekta har vørti utvatne', dessværre. Je bruke mange ord og bøyninger frå bokmål, og har å fått litt ta den dialekta dom har hær je bor nå.

 

Je syns trønderdialekt frå området rundt Stjørdal'n ær gørfint.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg er ifra Bærum, bor i Oslo nå. Snakker bokmål, men blir ofte ertet litt for at jeg sier sne og trett og ikke snø og trøtt...

 

Veldig glad i Mandals dialekt de synger når de prater:)

Så syntes jeg bokmål er flott det også! Og etter jeg bodde

På Finnsnes et års tid fallt jeg litt for nordnorsk også noe jeg aldri hadde trodd før jeg bodde der.

Skrevet

Nordlænning, men ganske utvaska da eg har bodd på østlandet i nån år no, ca 5 år.

 

Eg syns faktisk at bodødialekta e vanvittig sjarmeraness, like den vældig godt!

Skrevet

Æ e i fra en liten by i Troms :)

Æ like de fleste dialÆkta i Nord-Norge egentli..da spesiellt Bodø og område rundt :)

Sånn utenom det så smelte Æ litt av Stavanger-dialÆkta :)

Skrevet

Jæ prekær sånn hær, og ær fra indre enfold.

Hær ær det ille gøtt å bo, vi detter i dika og eter eftasvæl tur matpøsen rett som det ær. :)

 

Selv liker jeg veldig godt sandnesdialekten.

Skrevet
Jeg snakker sånn jeg skriver, det kalles vel østlandsk...? Bokmål? Drit kjedelig ;)

 

Det er ingen dialekt som heter bokmål. Du snakker østalandsk

Skrevet

Eg e fra Bergen, fineste dialekten som finns!!

Skrevet

Snakke kav finnmarking! Å ja, mæi å dæi e et altafenomen.. Æ sir d, å ble nækta særvering på pub i hammerfest, så stor e rivaliseringa mellom byan :P

 

Fineste dialækta e Kristiansand dialækta.. Så æ e ganske enig me Miryks i mye av d ho skriv hær i tråden :)

Skrevet

eg e fra helgeland :) så snakk nordlending! :)

Skrevet

Eg kjeme ifrå Hidra, der sedde me åkke i livda når det blåse. Så kose me åkke me ei pylsa i hellekaga.

 

Skrevet

jæj har vokst opp innen for ring to i Oslo, og prater Oslo-dialekt. Da jeg gikk på skole på Grunerløkka, delte lærern oss åpp i Oslo-øst og Oslo-vest dialekt, og vi fikk se at bare i vår klasse bar det store forskjeller på hvordan vi prata. Husker at vi synes dette var utrolig gøy å lære om. Så Oslo-dialekten er mange ting. Og et typisk Oslo-utrykk er 'hva sjer a'. Minner mæj i alle fall om min skoleti på 90-tallet.

 

Fineste dialekten jeg vet om er for øvrig Rogalands-dialekten, og strile-dialekt, utrolig vakkert.

Skrevet
E fra vestlandet og har skarre-r. Bur på ein typisk industriplass kor det e mye tilflytting, så derfor e vår fine dialekt ganske utvanna. Eg kan si hjem og heim i samme setning, bruker "ikke" sjøl om mye av dialekten helle mot nynorsk. Ein typsik setning som viser blanding mellom nynorsk og bokmål e f.eks : Eg ska ikke heim, for eg har så mye å gjør.... Altså fullstendig miks ;) De fineste dialektene er på sørlandet og i Hardanger (Odda, Voss osv) Jon Eikemo kan snakke meg mo i knærne :P

 

Du e i frå Sauda tippe eg. ;-) Det e vel bare me som har den blandingen mellom nynorsk og bokmål.

Faktisk har noen spurt om eg e i fra Arendal av alle plassar, det skjønte eg ikke heilt.

Jaja, kjekt å sjå Saudabuar her inne (sjøl e eg utflytter, men dialektå e like som før)

Skrevet

Jei snakker også Oslosk. Født og oppvåkst på oslo øst og har egnentlig bare a endelser og noen sammentrekninger. Færre sammentrekninger nå enn da jei var yngre. Skar'u a? Skjer a? Blir'u me? åssåvidere...

åssen går det er også et gått brukt uttrykk. Sa seff mye ass i mine yngre dager også. Hadde en periode med mange ufullstendige setninger.

 

Venna mine og jei kunne føre en samtale som var: og jei bare.... og han bare.. jei bare, herregud assa!!!

 

Jei er mest sannsynlig språk døv, så jei hakke peiling på ulike dialekter. Liker gått tromsø dialekt fordi jei har kjent noen fantastiske folk derfra.

Skrevet

Oslo øst er vel mer basert på sosiolekt, ikke en dialekt. Altså, det er en sosial grunn til at Oslo øst forkorter setninger osv. Det som er så spennende med sosiolekter er at de er i stadig bevegelse, kidsa i grorud snakker ikke som når jeg var en av kidsa i grorud.

 

Uansett, jeg vanvittig svak for Stryn dialekt! Liker godt ålesund og :)

Skrevet

Det er vel ikke så mye dialekt her jeg kommer fra. 10 minn uten Drammen. Men noen ord er kanskje litt anderledes en kav bokmål.

Skrevet

Jeg er oppvokst i Rælingen,Bærum,Frogner og Ammerud. Så jeg snakker mest pen Oslodialekt, men innimellom kommer litt slang fra Ammerud. Jeg kan snakke veldig østkant,men syns det er penere med vestkant.

 

Jeg elsker Valdresdialekten,da halve slekta min kommer derfra :)

Og Bestemoren min sin "dialekt" som er en god blanding av norsk, engelsk,irsk og egenkoponerte ord :)

Skrevet

E itj d ein jævla trønder innpå her??

 

æ e Trønder - nord - trønder og ikke fintrønder, ein plass medt i mellom, bur itj for langt nor, å itj medt i Trondhjæm i byyn, men nært nok te å ha nå fine ord å yttrykk da :)

 

æ bur på Levanger, 3 mil sør fra Verdaln som desidert har landets fæleste dialekt ( foruten BæææææææææææææææRRRRRRGENSK) og 6 mil nord for Trondhjæææææææm :)

Skrevet

Oslojente, østkantsnobb med vestkantsjargong. Elsker sognamål, etterfulgt av nordlandsk og Kristiansand-dialekta. Også har de jo en fantastisk dialekt nord i Gudbrandsdalen! XD

Skrevet

e e fra Froland, her e dialekta sånn noenlunde lik Ændal`s(arendal`s) dialekta. men mi har noen forskjeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...