Gjest Miryks Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Hva slags dialekt har du, og hvor bor du? Hva er den fineste dialekten du vet om? Skriv gjerne svaret på dialekt :>
Gjest Løvemusene Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Er fra lørnskog og snakker lørnskogsk ass Haha måtte bare...
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 E æ frå Gausdal og e snakke gausdøl, mæ tjukke L-er og bræie e/æ-lyder. ;-) Bor n'stann e Hedmark.
Gjest Mamma til 1+spire2012<3 Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Er fra Toten men bor i Akershus. Talar itte så mye totning lenger, men slår om når je ær irritert ell ær ått familien på toten. Sambo kaller meg likevel lørenskauing innimellom da jeg visstnok snakker mer "lørenskogsk" (Bor ikke i Lørenskog lenger)
<3 mine søte små<3 Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Eg kjæme i frå sandnes, men snakke litt blanding av allt innen for stavanger og sandnes området. litt jærsk, litt ålgårsk litt grovare i målet enn andre litt mobbings av meg sjøl.. men eg seie honkle når eg snakke om håndkle
Gjest Miryks Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 (endret) Sjøl bor å e æ fra Finnmark å snakke dæffor finnmarking. Har bodd i Hedmark å utfor Tromsø, så d snik sæ inn litt annerledes tonefall å ord fra di plassan av å til Mærkeli nok så snur æ over til Stange-dialækt når æ e irritert, sjøl om banneoran som renn ut e pur finnmarking Smelte fullstendi når æ høre kristiansand-dialækt! *_* Endret 19. juli 2012 av Miryks
cheni Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 e e sunnmøring, snakka kav ålesunds-dialekt. Lika forrestn norlandsdialekt.
Gjest Miryks Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Eg kjæme i frå sandnes, men snakke litt blanding av allt innen for stavanger og sandnes området. litt jærsk, litt ålgårsk litt grovare i målet enn andre litt mobbings av meg sjøl.. men eg seie honkle når eg snakke om håndkle Sir åsså honkle
Elsa88 Skrevet 19. juli 2012 #10 Skrevet 19. juli 2012 I kjæm ægentli fræ Frænin (Fræna) men bur no i Målle (Molde) Og i e en 100% ækte fræning, som likæ å bruke æ'a I e en ei lita frentaus
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 19. juli 2012 #11 Skrevet 19. juli 2012 Ringsakers dialekta. Bor her fortsatt. Dialekt jeg liker best? Surnadal sin
Gulosten™ Skrevet 19. juli 2012 #12 Skrevet 19. juli 2012 Jeg snakker sånn jeg skriver, det kalles vel østlandsk...? Bokmål? Drit kjedelig
Kanutten83 Skrevet 19. juli 2012 #13 Skrevet 19. juli 2012 Jeg har bodd forskjellige steder i Akershus, og dialekta er godt prega av det, i tillegg til at jeg tilbragte mye tid sammen med bestemor fra Løten og mormor fra Drammen, så jeg har faktisk ikke en rein dialekt Noe mannen min påpeker innimellom da noen av orda mine blir uttalt veldig bredt som ikke har samsvar med hvor jeg vokste opp. Mannen min har bodd i Bærum hele sitt liv og snakker "bærumsk". Da oldemor levde slo jeg over på gammel fin Majorstuen "dialekt" når jeg prata med henne da hun krevde at vi var damer til fingerspissene Hvilken dialekt som er finest har jeg ingen formening om da jeg ikke vet om en person snakker bergensk eller sørlandsk for eksempel med mindre de forteller hvor de er fra
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #14 Skrevet 19. juli 2012 Jeg snakker sånn jeg skriver, det kalles vel østlandsk...? Bokmål? Drit kjedelig Du snakker ikke bokmål i alle fall. Det er det vel svært få, eller ingen, i Norge som gjør...
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #15 Skrevet 19. juli 2012 Eg kjæme i frå sandnes, men snakke litt blanding av allt innen for stavanger og sandnes området. litt jærsk, litt ålgårsk litt grovare i målet enn andre litt mobbings av meg sjøl.. men eg seie honkle når eg snakke om håndkle Sir åsså honkle Sir du ikkje hajnduk? Hilsn en anna norlænding. Dog ikkje finnmarking!
Soon to be mum Skrevet 19. juli 2012 #16 Skrevet 19. juli 2012 Jeg har egentlig Bodø-dialekt, men den er svært utvannet da jeg har bodd i Oslo i mange, mange år. Men når æ kjæm heim så, så kjæm åsså Bodø-dialækta "heim". Og i tillægg så e de' mæste utta familien min længer nordfra, så æ e nok litt påverka utta det og. Den fineste dialekten jeg kan komme på akkurat nå tror jeg må være dialektene fra Stavanger og Haugesund.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #17 Skrevet 19. juli 2012 E fra vestlandet og har skarre-r. Bur på ein typisk industriplass kor det e mye tilflytting, så derfor e vår fine dialekt ganske utvanna. Eg kan si hjem og heim i samme setning, bruker "ikke" sjøl om mye av dialekten helle mot nynorsk. Ein typsik setning som viser blanding mellom nynorsk og bokmål e f.eks : Eg ska ikke heim, for eg har så mye å gjør.... Altså fullstendig miks De fineste dialektene er på sørlandet og i Hardanger (Odda, Voss osv) Jon Eikemo kan snakke meg mo i knærne
I scream for icecream! Skrevet 19. juli 2012 #18 Skrevet 19. juli 2012 Jeg snakker østlandsk til vanlig, men eg kan og snakka stavangårsk, hvis eg vil. Min samboer æ fra søørlande', og jeg pleier ofte å erte han litt med å snakke tullesørlandsk. Det synes han er skikkelig grusomt. Jeg elsker dialekter, og en gang da jeg var sammen med en fyr fra Bodø klarte jeg å etterligne dialekten såpass at kompisene trodde jeg var derfra.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #19 Skrevet 19. juli 2012 Æ Æ fra en liden plass uddforbi Kristiansand, å snakker vel egentli ganske Kristiansandsk. Viss Æ blir engasjert ellår sinna, leggår Æ veldi om te den VELDIE Kristiansandsdialekta mÆ [ikke] og vekt på [t] i ordan å sånn. Ellårs Æ de nok litt udvanna, og brugår møe [ikkje], møe blaude konsonanter, å ja, litt sånn slappt sånn som vi egentli Æ...
Gjest Løvemusene Skrevet 19. juli 2012 #20 Skrevet 19. juli 2012 Eg kjæme i frå sandnes, men snakke litt blanding av allt innen for stavanger og sandnes området. litt jærsk, litt ålgårsk litt grovare i målet enn andre litt mobbings av meg sjøl.. men eg seie honkle når eg snakke om håndkle Sir åsså honkle Seff sier vi honkle i lørnskog og
Gjest Miryks Skrevet 19. juli 2012 #21 Skrevet 19. juli 2012 (endret) Sir du ikkje hajnduk? Hilsn en anna norlænding. Dog ikkje finnmarking! æ e finnmarking, ikke norlænning Nåkka ut av d væshte me å bo sørpå va folk såm sku ætterligne finnmarks/norlandsdialækta å kom me sitata fra "Rubenmann", fra Joker-Nord... Endret 19. juli 2012 av Miryks
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #22 Skrevet 19. juli 2012 Sir du ikkje hajnduk? Hilsn en anna norlænding. Dog ikkje finnmarking! æ e finnmarking, ikke norlænning Nåkka ut av d væshte me å bo sørpå va folk såm sku ætterligne finnmarks/norlandsdialækta å kom me sitata fra "Rubenmann", fra Joker-Nord... I KNOW!! Har opplevd det samme. Og liker heler ikke at de da alltid insisterer på å si "fæsk" i stedet for "fesk", som i alle fall er det riktige der jeg kommer fra. Finnes det i det hele tatt noen nordfra som sier "fæsk"?? Er jo mulig at jeg bare ikke vet bedre, jeg kjenner jo tross alt ikke alle dialekter nordfra.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #23 Skrevet 19. juli 2012 Eg e frå byen min eg... finaste dialektå som fins e vel litt av det dei he i Sogn og Fjordane, esje så nøye kor henne der d e frå
Soveposen Skrevet 19. juli 2012 #24 Skrevet 19. juli 2012 E e i fra Lofoten, men har bodd "sørpå" i 5 år - nåkka utvannja no ja;) Ellers e e vanvetti' gla' i totning dialækta - får frysninga næssn:D
Soveposen Skrevet 19. juli 2012 #25 Skrevet 19. juli 2012 Sir du ikkje hajnduk? Hilsn en anna norlænding. Dog ikkje finnmarking! æ e finnmarking, ikke norlænning Nåkka ut av d væshte me å bo sørpå va folk såm sku ætterligne finnmarks/norlandsdialækta å kom me sitata fra "Rubenmann", fra Joker-Nord... I KNOW!! Har opplevd det samme. Og liker heler ikke at de da alltid insisterer på å si "fæsk" i stedet for "fesk", som i alle fall er det riktige der jeg kommer fra. Finnes det i det hele tatt noen nordfra som sier "fæsk"?? Er jo mulig at jeg bare ikke vet bedre, jeg kjenner jo tross alt ikke alle dialekter nordfra. Herregud, JA! Sinnsykt irriteranes faktisk -.-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå